Nou § 79. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
78. Utilizarea repetată a sintagmelor "documente prevăzute în reglementările A.S.F.", respectiv "în reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi" este clară şi respectă principiul ierarhiei actelor normative. Nu se poate susţine "posibilitatea extinderii documentelor necesare în vederea autorizării printr-un act normativ de nivel infralegal", inclusiv în ceea ce priveşte "toate situaţiile cuprinse în lege prin care se deleagă stabilirea unor condiţii esenţiale printr-un act normativ infralegal, emis de A.S.F.", întrucât A.S.F. este o autoritate administrativă autonomă, reglementată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, ale cărei competenţe sunt expres stabilite de lege. Dintre vastele competenţe, preşedintele Camerei Deputaţilor aminteşte art. 2 alin. (1) lit. c), conform căruia "A.S.F. exercită atribuţii de autorizare, reglementare, supraveghere şi control asupra sistemului de pensii private", respectiv art. 3 alin. (1) lit. a) şi b): "supravegherea exercitată de A.S.F. (...) se realizează prin: acordarea, suspendarea, retragerea ori refuzul acordării, după caz, în condiţiile legii, de autorizaţii, aprobări, avize, atestate, derogări; emiterea de reglementări, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;". Pe de altă parte, legislaţia primară de nivel organic [prezenta lege adoptată de Parlament în virtutea rolului acestuia consfinţit la art. 61 alin. (1) din Constituţie] stabileşte principiile, domeniul, cadrul general şi limitele competenţelor A.S.F. Aşadar, reglementările A.S.F. au caracter subsecvent, tehnic şi executoriu, fiind acte normative secundare, emise în aplicarea legii, ceea ce este în acord atât cu prevederile constituţionale, cât şi cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale. Principiul legalităţii prevăzut la art. 1 alin. (5) din Constituţie nu interzice ca legea să prevadă detalii de aplicare prin alte acte normative, atât timp cât legea stabileşte limitele, obiectul şi scopul reglementării ulterioare. Aşadar, prin actul normativ subsecvent nu se poate modifica sau suplini voinţa legiuitorului, acest act fiind emis în aplicarea legii, nu în locul ei. În acest caz, sintagma "reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi" indică tocmai limitarea competenţei A.S.F. la domeniul de executare a legii, nu o delegare neconstituţională. Totodată, sintagma "documente prevăzute în reglementările A.S.F." nu este lipsită de claritate, ci, dimpotrivă, legiuitorul a optat pentru utilizarea acesteia tocmai pentru a avea în vedere atât actele normative emise deja de A.S.F., cât şi pe cele care vor fi reglementate în aplicarea legii criticate. În mod similar, nici sintagma "orice alte situaţii stabilite prin reglementările A.S.F.", menţionată la art. 20 alin. (2) din lege, nu echivalează cu o extindere nepermisă a motivelor de refuz.