Nou § 75. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
74. În ceea ce priveşte limitele prea extinse ale sancţiunilor reglementate la art. 102 alin. (5) din legea criticată, arată că o asemenea modalitate de legiferare este uzuală în reglementarea economică pentru a asigura aplicarea unor sancţiuni proporţionale în raport cu gravitatea faptei sancţionate. Proporţionalitatea nu impune un cuantum fix prevăzut de lege, permite moderarea sancţiunii în funcţie de gravitate, repetitivitate, urmări concrete, circumstanţe atenuante/agravante, în conformitate cu standardele constituţionale. De asemenea, legea criticată prevede proceduri de autorizare, avizare, drepturi de informare, cerinţe de capital, segregare a activelor şi control, mecanisme care reduc riscul de aplicare arbitrară a sancţiunilor. Totodată, criticile cu privire la o pretinsă dificultate în aplicarea sancţiunilor sunt nejustificate, dat fiind faptul că dispoziţiile art. 103 alin. (4) din lege instituie posibilitatea contestării în instanţă a procedurii de constatare şi aplicare a sancţiunilor, precum şi a actelor adoptate de A.S.F., la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30 de zile de la data comunicării, ceea ce reprezintă o garantare a respectării dreptului unei persoane vătămate de a se apăra împotriva unei posibile aplicări incorecte a sancţiunii.