Nou § 306. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
Soluţiile legislative cuprinse în legea criticată condiţionează accesul participantului asupra activului personal deţinut în contul său de încheierea unui contract de plată pe baza căruia pensia privată se plăteşte lunar, fiind exclusă posibilitatea opţiunii privind plata activului personal din contul său individual printr-o plată unică (art. 56 din lege). Potrivit expunerii de motive, elaborarea şi adoptarea Legii privind plata pensiilor private este justificată, pe de o parte, de acumularea unor sume tot mai mari în conturile individuale ale participanţilor, pe care aceştia le solicită ca plată unică sau eşalonată, iar, pe de altă parte, de situaţia demografică în care cele mai însemnate valori eligibile la plată sunt aşteptate începând cu anul 2030, ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de pensionare de un număr însemnat de participanţi la fondurile de pensii private. Aşadar, legea nouă modifică modalitatea de plată a pensiei private, cu consecinţa apariţiei unui conflict de legi în timp, ce ar fi impus reglementarea unor norme tranzitorii care să asigure aplicarea principiului neretroactivităţii legii civile, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie.