Nou § 257. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
154. Totodată, Curtea observă că legiuitorul a reglementat mai multe opţiuni în ceea ce priveşte plata pensiilor private, care sunt flexibile şi pot consta în obţinerea unei pensii viagere (pe viaţă) sau a unor plăţi programate pe minimum 8 ani. Astfel, stabilirea unei perioade minime de 8 ani pentru plăţile programate se bazează pe date statistice solide şi pe bune practici internaţionale. Potrivit EUROSTAT, speranţa de viaţă în România este de aproximativ 76,6 ani (80,5 ani pentru femei şi 72,9 ani pentru bărbaţi). Acest lucru plasează speranţa de viaţă în intervalul 8-15 ani, după pensionare, fiind aleasă, aşadar, cea mai redusă perioadă a intervalului pentru plata pensiei private. Această soluţie răspunde recomandărilor OCDE, care încurajează decumularea graduală a economiilor, evitând retragerile integrale. De altfel, OCDE recomandă ca retragerile integrale să constituie excepţii şi încurajează combinaţia între plăţi programate şi pensii viagere, cu flexibilitate pentru perioade lungi.