Nou § 243. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
140. În ipoteza examinată în cauza de faţă, Curtea observă, în ceea ce priveşte scopul pe care măsura îl urmăreşte, că acesta rezidă în dispoziţiile art. 47 din Legea fundamentală, care obligă statul să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent, inclusiv prin garantarea dreptului la pensie, prin amenajarea unui sistem de pensii private care, aşa cum rezultă şi din recomandările OCDE (Recomandarea nr. 7 din setul de Recomandări OCDE privind proiectarea eficientă a planurilor de pensii cu contribuţii definite), ar trebui să ofere atât un nivel suficient al veniturilor din pensii, pe viaţă, cât şi să asigure o protecţie eficientă împotriva riscului de longevitate în perioada de pensionare. Fracţionarea plăţilor, criticată de autorii prezentelor obiecţii de neconstituţionalitate, are tocmai finalitatea de a asigura un timp cât mai îndelungat această sursă de venit, prin plăţi periodice. Faptul că membrii fondurilor nu au acces la integralitatea fondurilor sub forma unei plăţi unice integrale nu reprezintă o încălcare a dreptului de proprietate privată, ci reprezintă o măsură ce contribuie la menţinerea viabilităţii şi stabilităţii sistemului de plăţi, dar şi la previzionarea unor venituri suficiente pentru participanţi pe toată durata vieţii. Ideea centrală ce stă la baza eliberării succesive a fondurilor disponibile rezidă în aceea că atât pensiile administrate privat, cât şi cele facultative au ca scop protecţia persoanei prin evitarea riscului epuizării integrale a economiilor acumulate, în condiţiile în care scopul acestora urmăreşte asigurarea unui venit constant după încetarea activităţii remunerate. Este vorba despre o modalitate de echilibrare a veniturilor obţinute din salarii cu cele de care persoana va putea beneficia şi ulterior momentului pensionării, astfel încât să nu devină vulnerabilă din punct de vedere financiar, economic, social, într-o perioadă a vieţii în care, prin forţa lucrurilor, este ireversibil diminuată capacitatea de muncă şi de obţinere de venituri din prestarea unei anumite activităţi, ca urmare a uzurii naturale, intervenite în timp, a organismului uman.