Nou § 230. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
127. În considerarea dreptului de proprietate privată al fiecărui participant/membru al unui fond de plată asupra activului său personal din contul său, modalitatea de plată a pensiei private este ea însăşi un mod de exercitare efectivă a dreptului la pensie şi nu ţine de substanţa dreptului, de aceea aceasta nu poate constitui o măsură afirmativă în acest domeniu, pe criteriu de boală. Pentru a reflecta şi a respecta statutul de proprietar al activului personal, este necesar ca modalitatea de plată a pensiei private să aibă o reglementare unitară, egală şi accesibilă tuturor participanţilor după criterii legale obiective (vârstă, contribuţie, cuantumul minim al activului pentru plată unică/eşalonată) şi nu în funcţie de particularităţi personale, precum criteriul afecţiunii medicale. De altfel, Curtea observă că legea criticată reglementează o situaţie determinată în mod obiectiv, în care este recunoscută participantului la un fond de pensii private posibilitatea de obţinere a integralităţii activului său personal printr-o plată unică. Este vorba despre ipoteza prevăzută la art. 50 alin. (3) din lege, în care valoarea activului unui participant la un fond de pensii private nu depăşeşte echivalentul a de 12 ori valoarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari stabilită pentru sistemul public de pensii. În acest caz, Curtea reţine că modalitatea de plată stabilită la art. 50 alin. (3), sub forma unei plăţi unice sau a unei plăţi eşalonate pe o perioadă de maximum 12 luni, la cererea participantului, are în vedere un criteriu obiectiv, respectiv cuantumul minim al activului personal care urmează a fi plătit, cuantumul fiind un criteriu justificat inclusiv de scopul legii privind plata pensiilor private.