Nou § 225. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
122. Curtea reţine că, prin noua Lege privind plata pensiilor private, opţiunea legiuitorului a fost de a reglementa următoarele modalităţi de plată a pensiilor private: (i) plata eşalonată a pensiilor private de tip retragere programată, efectuată în tranşe lunare (tranşe egale, cu excepţia ultimei plăţi lunare care va fi o plată reziduală), pe o durată de cel puţin 8 ani, până la rambursarea integrală a activului personal deţinut de membrul unui fond de plată (art. 60 din legea criticată); în cazul decesului membrului survenit înainte de rambursarea integrală a activului personal, valoarea neîncasată a acestuia se plăteşte moştenitorilor membrului, sub formă de plată unică; (ii) plata eşalonată a pensiilor private viagere reglementate la art. 64, efectuată în tranşe lunare fixe, până la data decesului membrului, beneficiarului sau supravieţuitorului, după caz; moştenitorii membrului, beneficiarului sau supravieţuitorului au dreptul să primească doar sumele cuvenite şi neîncasate de către acesta pentru perioada anterioară decesului; (iii) plata, la cererea membrului unui fond de plată, a unei singure tranşe mai mari decât tranşele lunare, care poate fi de maximum 30% din valoarea activului său personal ["avans din pensie" - art. 55 alin. (1)], plătită o singură dată, sub formă de plată unică, acordată înaintea începerii plăţii eşalonate lunar a pensiei private; după plata avansului din pensie de maximum 30%, plata pensiei private rămase din activul personal se va face în una dintre modalităţile de plată eşalonate lunar, menţionate mai sus; (iv) plata unică sau plăţi eşalonate pe o perioadă de maximum 12 luni ale activului acumulat de un participant la un fond de pensii private atunci când cuantumul acestui activ personal nu depăşeşte echivalentul a de 12 ori valoarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari stabilită pentru sistemul public de pensii (în prezent, valoarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 1.281 lei, iar plafonul minim avut în vedere de legiuitor pentru o plată unică la cererea participantului în temeiul art. 50 alin. (3) este de 15.372 lei). Se constată că opţiunea legiuitorului pentru reglementarea acestor modalităţi de plată a pensiilor private corespunde scopului legitim şi legal care a stat la baza înfiinţării sistemului fondurilor de pensii administrate privat (Pilonul II) şi al fondurilor de pensii facultative (Pilonul III), respectiv asigurarea unei pensii private, distincte şi care suplimentează pensia acordată de sistemul public, pe baza colectării şi investirii, în interesul participanţilor, a unei părţi din contribuţia individuală de asigurări sociale (Pilonul II) sau a unei contribuţii facultative (Pilonul III). Prin modalitatea de plată a unei pensii private într-o tranşă mai mare, urmată de plăţi lunare egale/retrageri programate, sau prin plata pensiei în tranşe egale eşalonate pe o durată rezonabilă de timp şi fără a afecta substanţa dreptului de pensie, legiuitorul urmăreşte să asigure participanţilor la fondurile de pensii un anumit nivel de venit pe viaţă ca opţiune implicită pentru faza de plată, aceasta fiind şi o recomandare OCDE pentru proiectarea eficientă a planurilor de pensii cu contribuţii definite (Recomandarea nr. 7 din setul de Recomandări OCDE privind proiectarea eficientă a planurilor de pensii cu contribuţii definite). Plata unică integrală sau plata eşalonată pe o perioadă de maximum 12 luni reglementată la art. 50 alin. (3) din legea criticată este condiţionată, aşadar, de un criteriu obiectiv care priveşte cuantumul activului personal al unui participant din fiecare cont individual al său de pensii private, care trebuie să aibă la data deschiderii dreptului la pensia privată o valoare mai mică decât echivalentul a de 12 ori valoarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari. În acest caz, legiuitorul a menţinut în legea criticată dreptul de opţiune al participantului de a cere fie plata unică a cuantumului redus al activului său personal, fie plata eşalonată lunar pe o perioadă de maximum 12 luni, pentru a nu afecta şi mai mult substanţa acestui drept cu o valoare şi aşa redusă (în acest caz, valoarea activului personal trebuie să fie mai mică decât 15.372 lei). Totodată, Curtea reţine că aceste modalităţi de plată sunt recunoscute şi accesibile în mod egal tuturor participanţilor care îndeplinesc condiţiile legale aplicabile pentru deschiderea dreptului la pensia privată şi care devin membri ai unui fond de plată prin încheierea unui contract de plată.