Nou § 224. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
121. Cu titlu preliminar, Curtea reţine că, în domeniul fondurilor de pensii (pensii administrate privat - Pilonul II, pensii facultative - Pilonul III, pensii ocupaţionale sau orice alt tip de pensie privată facultativă), toţi participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi trebuie să li se aplice un tratament egal şi nediscriminatoriu inclusiv în privinţa modalităţii de plată a pensiei. Principiul egalităţii de tratament şi interzicerea oricărei forme de discriminare directă sau indirectă sunt reglementate şi în prezent, prin Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007 (art. 6), şi prin Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006 (art. 51). Ca expresie a principiului egalităţii în drepturi, toţi participanţii la un fond de pensii administrate privat, la un fond de pensii facultative sau la un fond de pensii ocupaţionale, care contribuie sau/şi în numele cărora s-au plătit contribuţii la un astfel de fond pentru a beneficia de un drept viitor la o pensie privată, trebuie să aibă acces în mod egal, fără nicio discriminare directă sau indirectă, la aceeaşi/aceleaşi modalităţi de plată stabilite prin lege de legiuitor. Astfel, Curtea reţine faptul că, de lege lata, până la intrarea în vigoare a legii criticate prin care se reglementează organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor private, toţi participanţii care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă în condiţiile legii pensiilor publice, respectiv de o categorie similară de pensie stabilită în baza statutelor acordate unor categorii profesionale au dreptul, la cerere, la aceeaşi modalitate de plată a contravalorii activului personal net acumulat în contul lor, respectiv ca plată unică sau ca plăţi eşalonate. Totodată, participanţii/beneficiarii aflaţi în plată eşalonată au dreptul, pe tot parcursul derulării plăţilor, să solicite modificarea tipului de plată a activului personal net, respectiv din plată eşalonată în plată unică, modificarea valorii ratei şi a modalităţii de plată.