Nou § 108. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
107. Referitor la sesizarea aspectelor de neconstituţionalitate care vizează nerespectarea prevederilor art. 47 din Constituţie, Guvernul consideră că nu restricţionarea accesului la întregul activ personal din pilonii II şi/sau III ar determina scăderea nivelului de trai, ci tocmai încasarea integrală conduce, în mod evident, la afectarea traiului decent. Încasarea integrală este urmată, de cele mai multe ori, în condiţiile unei educaţii financiare precare a majorităţii cetăţenilor, de epuizarea prematură a activului personal şi de dependenţa ulterioară de pensia din sistemul public. Aşadar, dublarea pensiei din sistemul public, plătită lunar, de plăţile aferente, eşalonate, de asemenea, lunar, din Pilonul II şi/sau Pilonul III, contribuie în mod evident la un nivel de trai decent, în timp, fără privaţiuni lunare şi fără risc de sărăcie, al foştilor participanţi. Precizează, totodată, că dreptul la un nivel de trai decent nu garantează un venit imediat, ci obligă statul să creeze un cadru normativ şi instituţional care să permită cetăţenilor un trai decent pe întreaga durată a vieţii, inclusiv la vârsta pensionării, obligaţie îndeplinită de legea contestată. Aşadar, protecţia constituţională se referă la asigurarea unei minime securităţi materiale, nu la un drept subiectiv de lichidare imediată a activelor personale din fondurile de pensii private.