§ 93. - Decizia 64/2025 [A] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind aplicarea prevederilor art. 35 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. II alin. (3) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 324

În vigoare
Versiune de la: 11 Aprilie 2025
55. Statul român a edictat dispoziţii similare atât în cuprinsul Codului muncii, cât şi în actele normative aplicabile funcţionarilor publici sau funcţionarilor publici cu statut special. Fără a face o trecere în revistă a tuturor dispoziţiilor naţionale ce reglementează chestiunea analizată, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept subliniază că dispoziţiile art. 111-119 din Codul muncii reglementează timpul de muncă şi timpul de repaus, iar prevederile art. 120-124 stabilesc condiţiile în care se poate desfăşura munca suplimentară, precum şi măsurile pe care angajatorii sunt obligaţi să le dispună în astfel de cazuri. În acest sens sunt relevante prevederile art. 122 alin. (1) şi art. 123 alin. (1) din Codul muncii, conform cărora "munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia", iar "în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut de art. 122 alin. (1) în luna următoare, munca suplimentară va fi plătită salariatului prin adăugarea unui spor la salariu corespunzător duratei acesteia". În acelaşi sens sunt şi prevederile art. 419 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare (Codul administrativ), conform cărora "pentru orele lucrate peste durata normală a timpului de lucru sau în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale ori declarate zile nelucrătoare, potrivit legii, funcţionarii publici au dreptul la recuperare sau la plata majorată, în condiţiile legii".