§ 14. - Decizia 51/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. dd) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

M.Of. 861

În vigoare
Versiune de la: 28 August 2024
10. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată, în esenţă, că, potrivit jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, contravenţia se subsumează noţiunii de "acuzaţie în materie penală" în sensul art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Transpunând acest principiu în prezenta cauză, consideră că toate consecinţele unei fapte contravenţionale săvârşite, inclusiv sancţiunile principale şi complementare aplicate, precum şi consecinţele executării sau neexecutării acestor sancţiuni sunt şi rămân guvernate de legea în vigoare la momentul săvârşirii respectivei fapte potrivit principiului tempus regit actum, singura excepţie fiind incidenţa unei legi contravenţionale mai favorabile, potrivit art. 15 alin. (2) din Constituţie. În acelaşi timp, conform principiului accesorium sequitur principale, în sfera dreptului contravenţional, orice sancţiune complementară este accesorie sancţiunii principale şi formează un tot unitar cu aceasta din perspectiva legii/configuraţiei legislative care le guvernează la un anumit moment în timp (in illo tempore).