Art. 4. - Direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti are următoarele obligaţii: - Contract din 2022 pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în programele naţionale de sănătate publică finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul de stat şi din venituri proprii, derulate de către unităţi sanitare publice din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie sau unităţi sanitare private, altele decât cabinetele de asistenţă medicală primară
M.Of. 320 bis
În vigoare Versiune de la: 1 Aprilie 2022
Art. 4
(1)Direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti are următoarele obligaţii:
a)să încheie contracte, conform prevederilor art. 10 din Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică, cu unităţile de specialitate nominalizate în norme tehnice sau desemnate în condiţiile prevăzute în anexele nr. 1 - 13 la acestea;
b)să asigure monitorizarea derulării contractelor încheiate cu unităţile de specialitate pentru implementarea programelor naţionale de sănătate publică;
c)să asigure fondurile necesare pentru derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică în cadrul bugetului aprobat cu această destinaţie, prin finanţarea lunară, în limita valorii prezentului contract, contravaloarea bunurilor şi serviciilor acordate în cadrul programului/subprogramului, pe baza facturilor transmise de unitatea sanitară şi a documentelor justificative, conform prevederilor legale în vigoare;
d)să realizeze finanţarea lunară, pe baza cererii justificative a unităţii de specialitate, a cărei model este prevăzut în anexa nr. 15 la Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică, în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data depunerii documentelor justificative, în limita sumei prevăzute în prezentul contract, contravaloarea facturilor, prezentate în copie, pentru bunurile şi serviciile acordate în cadrul programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, ţinând seama şi de următoarele criterii: gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior, disponibilul din cont rămas neutilizat, bugetul aprobat cu această destinaţie; finanţarea lunară a bunurilor şi serviciilor acordate în cadrul programelor naţionale de sănătate publică se realizează în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la deschiderea de credite bugetare realizată de Ministerul Sănătăţii;
e)să urmărească şi să controleze modul de utilizare a fondurilor alocate pentru derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
f)să informeze unităţile de specialitate cu privire la condiţiile de contractare pentru finanţarea programelor/subprogramelor de sănătate publică, precum şi cu privire la eventualele modificări ale acestora survenite ca urmare a apariţiei unor noi acte normative, prin publicare pe pagina web a direcţiilor de sănătate publică, precum şi prin e-mail/fax la adresele comunicate oficial de către furnizori, cu excepţia situaţiilor impuse de actele normative;
g)să efectueze controlul implementării programelor/subprogramelor de sănătate publică, respectiv controlul îndeplinirii obligaţiilor contractuale de către unităţile de specialitate cu care se află în relaţie contractuală, potrivit prevederilor normelor tehnice;
h)să recupereze de la unităţile de specialitate sumele reprezentând contravaloarea bunurilor şi serviciilor medicale în situaţia în care acestea au făcut şi obiectul raportărilor în sistemul de asigurări sociale de sănătate în vederea decontării acestora, precum şi sumele reprezentând contravaloarea bunurilor expirate;
i)să monitorizeze modul de realizare al activităţilor cuprinse în programele/subprogramele naţionale de sănătate publică de către unităţile de specialitate în baza contractelor încheiate; pentru realizarea activităţii de monitorizare se vor avea în vedere cel puţin următoarele aspecte: identificarea unor posibile disfuncţionalităţi în derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, respectarea destinaţiilor stabilite pentru fondurile alocate unităţilor sanitare/instituţiilor care derulează programe naţionale de sănătate publică, modul de realizare şi de raportare a indicatorilor prevăzuţi în prezentul contract, încadrarea în bugetul aprobat, urmărirea consumurilor cantitative şi valorice ale bunurilor înregistrate pentru derularea activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate publică, urmărirea respectării de către persoanele implicate a responsabilităţilor stabilite prin prezentul contract referitoare la derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
j)să monitorizeze şi să controleze consumurile şi stocurile de bunuri înregistrate şi raportate de unităţile de specialitate pentru implementarea programelor/subprogramelor naţional de sănătate publică;
k)să monitorizeze şi să controleze gestionarea eficientă a mijloacelor materiale şi mijloacele băneşti de către unitatea de specialitate;
l)să monitorizeze şi să controleze evidenţele financiar-contabile ale cheltuielilor aferente fiecărui program/subprogram, pe surse de finanţare şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât în prevederi, cât şi în execuţie, evidenţele tehnico-operative pentru implementarea fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică, precum şi evidenţele analitice ale consumurilor şi stocurilor de bunuri utilizate în realizarea activităţilor fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică;
m)să primească de la unităţile de specialitate şi să analizeze raportările trimestriale, cumulate de la începutul anului şi anuale, privind: indicatorii specifici programelor naţionale de sănătate publică, execuţia bugetară, situaţia consumurilor şi stocurilor cantitativ-valorice de bunuri balanţele de stocuri cantitativ-valorice după preţ, rapoartele de activitate, transmise în primele 10 zile după încheierea perioadei pentru care se face raportarea;
n)să verifică corectitudinea datelor consemnate în raportările prevăzute la litera m) şi să evalueze modul de realizare al activităţilor cuprinse în programele/subprogramele naţionale de sănătate publică de către unităţile de specialitate în baza contractelor încheiate;
o)să verifice organizarea evidenţei nominale a beneficiarilor programelor naţionale de sănătate publică, pe bază de cod numeric personal de către unităţile de specialitate care implementează programe naţionale de sănătate publică, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
p)să verifice publicarea pe site-ul unităţilor de specialitate a bugetului alocat, detaliat pe surse de finanţare, titluri bugetare şi programe/subprograme naţionale de sănătate publică, precum şi a oricăror alte modificări survenite în timpul anului financiar;
q)să verifice publicarea pe site-ul unităţilor de specialitatea a execuţiei înregistrate, detaliat pe surse de finanţare şi programe/subprograme naţionale de sănătate publică;
r)să primească de la unităţile de specialitate solicitări fundamentate pentru modificarea bugetului alocat pentru implementarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică; să realizeze analiza solicitărilor adresate luând în considerare indicatorii realizaţi, execuţia bugetară, consumurile şi stocurile de bunuri înregistrate la nivelul unităţii de specialitate şi să transmită Agenţiei naţionale de programe de sănătate propuneri fundamentate de modificare a bugetului fie în sensul redistribuirii fondurilor alocate, fie în sensul rectificării lor;
s)să formuleze măsuri de remediere a disfuncţionalităţilor constatate cu prilejul monitorizărilor, evaluărilor sau controalelor efectuate şi să monitorizeze punerea în aplicare a acestora.
(2)Obligaţiile direcţiilor de sănătate prevăzute la alin. (1) se completează corespunzător cu obligaţiile specifice fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică prevăzute în anexele care reglementează condiţiile privind implementarea programelor naţionale de sănătate publică la Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică
(3)Obligaţiile direcţiilor de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează prin structurile organizatorice ale acestora, stabilite potrivit legii.