Subcapitolul 2 - Drepturile şi obligaţiile prestatorului - Contract-Cadru din 2014 de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015

M.Of. 847

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2014
SUBCAPITOLUL 2:Drepturile şi obligaţiile prestatorului
SECŢIUNEA 1:Drepturi şi obligaţi/ în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea produselor din vagoane-cisternă CF în rezervoarele prestatorului sau în nave prin transbord direct
Art. 4.40
Prestatorul va primi de la OTF expediţiile de vagoane-cisternă pe liniile industriale proprii.
Prestatorul va verifica, împreună cu agentul OTF şi cu inspectorul de terţă parte nominalizat de beneficiar, starea vagoanelor-cisternă sosite pe liniile de cale ferată proprii.
Rezultatele verificării vor fi consemnate într-un proces-verbal de constatare şi în lista de predare-primire ce vor fi semnate de reprezentanţii prestatorului, agentul OTF şi inspectorul de terţă parte.
În procesul-verbal de constatare se va menţiona:
- starea tehnică şi comercială a vagoanelor-cisternă, sigiliile rafinăriei furnizoare, precizându-se dacă vagonul-cisternă a ajuns la destinaţie fără urme de violare, sustragere, scurgere, avariere şi pierderi de conţinut;
- cantitatea de produs recepţionată de prestator;
- denumirea produsului recepţionat;
- furnizorul;
- expeditorul;
- numărul vagonului/vagoanelor-cisternă;
- numărul şi data notei de greutate şi/sau avizul de însoţire al mărfii;
- existenţa, integritatea, numărul şi seriile sigiliilor;
- dacă cele constatate cu privire la sigilii corespund cu cele înscrise în scrisoarea de trăsură, în nota de greutate şi/sau avizul de însoţire al mărfii întocmite de furnizor;
- locul în care au fost aplicate sigiliile şi dacă acestea au fost sau nu deteriorate.
În cazul în care în cursul operaţiunilor de predare-primire se depistează:
- nereguli tehnice, atunci vagoanele-cisternă se vor lua în primire cu efectuarea de menţiuni în lista de predare-primire;
- nereguli comerciale (sigilii rupte sau deteriorate, scurgeri din conţinut), atunci se vor aplica dispoziţiile Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/2005, republicată, cu modificările ulterioare (regulamentul); se va întruni comisia de constatare alcătuită din reprezentanţii OTF, ai prestatorului şi din inspectorul de terţă parte nominalizat de beneficiar şi se va proceda în conformitate cu prevederile regulamentului.
Procesul-verbal de constatare întocmit va menţiona şi cuantumul pagubei.
Art. 4.41
Când vagoanele-cisternă au ajuns la prestator fără urme de violare, sustrageri, scurgere, avariere şi au sigiliile intacte, dar la recepţia cantitativă se constată lipsă marfă, care nu poate fi pusă în sarcina OTF, se va încheia proces-verbal de constatare ce va fi semnat de delegatul prestatorului şi de inspectorul de terţă parte nominat de beneficiar.
Procesele-verbale de constatare, în ambele cazuri, vor fi transmise imediat beneficiarului pentru ca acesta să îşi poată exercita în termen legal dreptul la acţiune în pretenţii împotriva persoanei în culpă.
Prestatorul va pune la dispoziţia beneficiarului unicatul scrisorii de trăsură care a însoţit transportul, cu cesiune.
Prestatorul va informa beneficiarul ori de câte ori transportatorul nu îi eliberează un exemplar original al acesteia, precum şi în legătură cu motivele refuzului transportatorului.
Art. 4.42
Prestatorul va informa în scris OTF, în baza unicatului scrisorii de trăsură şi a listei de predare-primire, în cazul în care constată vagoane-cisternă lipsă din tren sau vagoane-cisternă expediate în baza unor scrisori de trăsură individuale care nu au ajuns la prestator, solicitând aducerea lor la descărcare.
În cazul în care OTF nu se conformează, aducând vagoanele-cisternă lipsă, prestatorul va înştiinţa în scris beneficiarul în termen de două zile calendaristice de la constatarea evenimentului, pentru ca beneficiarul să poată solicita despăgubiri de la OTF.
La înştiinţarea scrisă către beneficiar, prestatorul va anexa unicatul scrisorii de trăsură, precum şi documentele certificate de transportator, prin care atestă că vagonul-cisternă nu a ajuns la destinaţie (vagon nesosit, menţiune făcută în lista de primire-predare).
Prestatorul va proceda în mod similar şi în cazul vagoanelor-cisternă expediate în baza unor scrisori de trăsură individuale şi nesosite la termen.
Art. 4.43
Prestatorul obţine, la solicitarea beneficiarului, acceptele portuare pentru livrarea produselor în limitele exporturilor în perspectiva imediată şi transmite acestuia numărul acceptului şi perioada pentru care a fost aprobat de către CFR Marfă - Constanţa Port.
Art. 4.44
Prestatorul se obligă să returneze vagoanele proprietatea beneficiarului în stare tehnică bună, cu aceleaşi armături, şuruburi, flanşe cu care au fost predate de transportator beneficiarului, cu toate capacele închise etanş şi sigilate, sigiliile urmând să fie menţionate pe scrisoarea de trăsură. Orice abatere de la această condiţie se va notifica în listele de predare a vagoanelor către transportator, prestatorul urmând a achita contravaloarea reparaţiilor ulterioare ale vagoanelor de care se stabileşte că se face vinovat.
SECŢIUNEA 2:Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea/încărcarea produselor din/în autocisterne
Art. 4.45
Prestatorul asigură instalaţie pentru descărcarea biodieselului din autocisterne şi încărcarea motorinei în autocisterne conform programului stabilit cu beneficiarul şi în baza obiectului contractului.
SECŢIUNEA 3:Drepturi şi obligaţii în legătură cu încărcarea produselor în vagoane-cisternă CF
Art. 4.46
Prestatorul asigură instalaţie pentru încărcarea produselor în vagoane-cisternă CF conform programului stabilit cu beneficiarul şi în baza obiectului contractului.
Art. 4.47
Prestatorul verifică şi asigură vagoanele pline cu sigilii şi le predă cărăuşului, care, prin aplicarea ştampilei pe duplicatul scrisorii de trăsură şi pe lista de predare-primire, preia naveta fără obiecţiuni, asumându-şi astfel întreaga răspundere asupra încărcăturii până la destinaţie.
SECŢIUNEA 4:Drepturi şi obligaţii în legătură cu operarea navelor maritime, barjelor fluviale şi tancurilor de buncheraj
Art. 4.48
Prestatorul asigură operarea navelor maritime şi a barjelor fluviale angajate de beneficiar şi condiţii tehnice necesare realizării ratelor medii de încărcare/descărcare prevăzute în anexe.
Părţile pot conveni şi alte rate de operare, în funcţie de mărimea şi performanţele navelor.
Prestatorul este exonerat de răspundere pentru întârzierile înregistrate în perioadele în care vremea nefavorabilă (ploaie, vânt, ceaţă, ninsoare) nu permite încărcarea navelor sau în situaţiile în care poate fi invocată forţa majoră. Atât vremea nefavorabilă, cât şi forţa majoră trebuie anunţate beneficiarului în cel mai scurt timp şi dovedite de prestator cu acte emise de autorităţile competente.
Art. 4.49
Prestatorul întocmeşte documentele în legătură cu marfa şi operarea navei, conform instrucţiunilor primite de la beneficiar, iar, atunci când este cazul, întocmeşte documentele care pot fi utilizate de către beneficiar în apărarea intereselor sale şi îi pune la dispoziţie un set de documente.
Prestatorul va remite beneficiarului prin poştă sau delegat documentele care atestă recepţia cantitativă şi calitativă a fiecărui vas cu produse descărcat/încărcat, contrasemnate de inspectorii de terţă parte, în termen de 5 zile de la data terminării operării navei conform listei următoare:
Pentru descărcare sunt necesare următoarele documente:
- ullage report;
- ROB report;
- raport timpi de operare (time-sheet);
- raport de încercări;
- documentele primite din portul de încărcare.
Pentru încărcare sunt necesare următoarele documente:
- certificat de cantitate;
- certificat de calitate;
- ullage report;
- raport timpi de operare (time-sheet);
- chitanţă de primire mostre;
- chitanţă de primire documente.
Art. 4.50
Prestatorul va prelua de la nava maritimă mostrele de arbitraj recoltate şi sigilate în portul de încărcare şi le va păstra la dispoziţia beneficiarului timp de ......, zile calendaristice.
În cazul în care se constată diferenţe între rezultatele obţinute la recepţia calitativă efectuată înaintea descărcării şi raportul de încercare emis în portul de încărcare, beneficiarul împreună cu toate părţile implicate pot solicita o analiză comună a mostrelor de arbitraj care vor fi desigilate şi analizate în prezenţa unui inspector independent nominat de beneficiar şi a tuturor părţilor implicate.
Art. 4.51
Prestatorul va informa beneficiarul, înainte de descărcare, în cazul constatării unor diferenţe în ceea ce priveşte calitatea, între cele constatate la recepţia navei maritime şi cele înscrise în raportul de încercare emis în portul de încărcare sau în specificaţia de calitate, care depăşesc limitele de reproductibilitate ale metodelor de încercare şi va acţiona potrivit instrucţiunilor acestuia.
Art. 4.52
Prestatorul asigură încărcarea mărfii conform termenelor şi instrucţiunilor primite de la beneficiar şi întocmeşte documentele de expediere a mărfii pe care ie transmite beneficiarului.
SECŢIUNEA 5:Drepturi şi obligaţii în legătură cu predarea ţiţeiului la Societatea Comercială CONPET - S.A. pentru pompare pe conductă
Art. 4.53
Prestatorul condiţionează ţiţeiul până la îndeplinirea condiţiilor de pompabilitate pe conductă şi predă la Societatea Comercială CONPET - S.A. ţiţeiul condiţionat conform comenzilor transmise în scris de beneficiar.
Cantitatea pompată şi calitatea sunt cele înscrise în procesul-verbal de predare-primire, respectiv raportul de încercări.
Timpul de pregătire al ţiţeiului în rezervoare, pentru pompare, implică, după caz, întârzieri în stabilirea cantităţii nete descărcate şi, implicit, punerea la dispoziţia Societăţii Comerciale CONPET - S.A. pentru pompare, dar nu mai mult de 24 ore de la terminarea descărcării navei.
SECŢIUNEA 6:Drepturi şi obligaţii în legătură cu depozitarea produselor
Art. 4.54
Prestatorul asigură primirea produselor beneficiarului în spaţiile de depozitare proprii separate, iar în cazul în care nu este posibil acest lucru, în amestec cu produsele de acelaşi tip şi aceeaşi specificaţie de calitate ale altor beneficiari.
Prestatorul va face dovadă prin raport de încercare emis recent de laboratorul propriu că produsele petroliere ale altor beneficiari au aceleaşi specificaţii precum cele stabilite pentru fiecare tip de produs petrolier din anexele la prezentul contract.
Prestatorul asigură şi va face dovada beneficiarului că spaţiile de depozitare utilizate corespund din punct de vedere tehnic şi al curăţeniei şi au certificate de calibrare a rezervoarelor cu termen valabil.
Prestatorul va folosi rezervoare de depozitare corespunzătoare pentru depozitarea produselor şi va folosi conducte curate şi în stare tehnică bună pentru a evita contaminarea produselor.
Prestatorul:
- va coordona prestaţia de depozitare cu toţi participanţii ale căror servicii sunt necesare pentru executarea acestui contract;
- va ţine permanent informat beneficiarul cu privire la cantităţile şi locaţiile mărfii în timpul executării prestaţiei de depozitare;
- va pune la dispoziţia beneficiarului rapoarte lunare de stoc şi evidenţa înregistrărilor cantităţilor depozitate, primite, încărcate din nou şi înscrise, conform procedurilor de inspecţie prevăzute în cap. V "Stabilirea cantităţii şi calităţii";
- va păstra produsele în siguranţă, depozitate în facilităţile de depozitare în aceeaşi cantitate precum cea primită şi conform specificaţiilor de calitate ale produsului, indicate în anexa nr. 2;
- va permite accesul reprezentantului beneficiarului, inclusiv al inspectorilor independenţi nominaţi de acesta, pe toată perioada programului de lucru;
- va lua toate măsurile acceptabile pentru a se asigura că produsele încredinţate sunt depozitate cu atenţia corespunzătoare.
SECŢIUNEA 7:Alte drepturi şi obligaţii ale prestatorului
Art. 4.55
Prestatorul completează şi depune la autoritatea vamală declaraţia sumară.
Conform Codului vamal, mărfurile înscrise într-o declaraţie sumară trebuie să primească o destinaţie vamală (import, export, antrepozit vamal) în termen de 45 de zile de la data depunerii declaraţiei sumare pentru produsele descărcate din nave maritime sau de 20 de zile în cazul produselor descărcate din barje fluviale ori cisterne CF.
Termenele de 45 de zile, respectiv 20 de zile pot fi prelungite cu aprobarea autorităţii vamale.
Prestatorul asigură efectuarea formalităţilor vamale de plasare a produselor în regim de antrepozit vamal conform cadrului legal în vigoare la data efectuării prestaţiei, scop în care îşi va obţine toate autorizările/aprobările necesare. De asemenea, prestatorul va avea grijă de îndeplinirea formalităţilor vamale legate de recepţia produsului, depozitarea acestuia în antrepozitul vamal şi transferul său către alţi beneficiari.
Art. 4.56
Prestatorul condiţionează motorina prin amestecare cu biodiesel, la solicitarea beneficiarului, comunicând în scris beneficiarului cantităţile de produse folosite.
Art. 4.57
Prestatorul efectuează recepţia cantitativ-calitativă a mărfii la rezervoarele terestre, vagoane-cisternă CF, autocisterne şi la bordul navelor, barjelor fluviale, numai în prezenţa inspectorului de terţă parte nominat de beneficiar, metoda de calcul a cantităţii fiind ASTM (în aer).
Art. 4.58
Prestatorul va furniza beneficiarului certificat de in tank transfer în conformitate cu cererea beneficiarului către prestator de transfer al produsului şi de asemenea când beneficiarul a cumpărat produse de la o terţă parte prin in tank transfer.
Art. 4.59
Prestatorul garantează că respectă Codul internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare (Codul ISPS).