Titlul i - Dispoziţii generale - Codul Vamal din 2006 al României

M.Of. 350

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2024
TITLUL I:Dispoziţii generale
CAPITOLUL I:Domeniul de aplicare şi definiţii
Art. 1
[textul din Art. 1 din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 2
(1)Reglementările vamale se aplică în mod uniform pe întreg teritoriul vamal al României, în măsura în care nu există dispoziţii contrare prevăzute în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2)Introducerea sau scoaterea din ţară a mărfurilor, a mijloacelor de transport şi a oricăror alte bunuri este permisă numai prin punctele de trecere a frontierei de stat.
(3)În punctele de trecere a frontierei de stat şi pe teritoriul ţării sunt organizate birouri şi puncte vamale care funcţionează potrivit legii.

(4)La trecerea frontierei de stat, mărfurile, mijloacele de transport şi orice alte bunuri sunt supuse controlului vamal şi aplicării reglementărilor vamale numai de autoritatea vamală.
Art. 3
(1)Teritoriul vamal al României cuprinde teritoriul statului român, delimitat de frontiera de stat a României, precum şi marea teritorială a României, delimitată conform normelor dreptului internaţional şi legislaţiei române în materie.
(2)Teritoriul vamal al României include şi spaţiul aerian al teritoriului ţării şi al mării teritoriale.
Art. 4
[textul din Art. 4 din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
CAPITOLUL II:Sistemul instituţional al autorităţii vamale
SECŢIUNEA 1:Structura organizatorică a autorităţii vamale
Art. 5
(1)Activitatea autorităţii vamale se exercită prin Autoritatea Vamală Română şi structurile teritoriale.

(2)În cadrul birourilor vamale se pot înfiinţa puncte vamale.
Art. 6
(1)[textul din Art. 6, alin. (1) din titlul I, capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 29-iun-2013 de Art. 21 din Ordonanta urgenta 74/2013]
(2)Autoritatea vamală are o siglă ale cărei caracteristici se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3)Salarizarea, precum şi drepturile şi îndatoririle personalului vamal sunt cele prevăzute de lege pentru funcţionarii publici şi de Statutul personalului vamal.
(4)Funcţiile generale şi specifice utilizate în Autoritatea Naţională a Vămilor, în direcţiile regionale vamale, în birourile şi în punctele vamale se stabilesc prin lege.
Art. 7
(1)Direcţiile regionale vamale şi birourile vamale sunt unităţi subordonate Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(2)Deschiderea de noi birouri sau puncte vamale de frontieră sau închiderea celor existente se face prin hotărâre a Guvernului.

(3)Direcţiile regionale vamale, birourile şi punctele vamale de interior se înfiinţează/se desfiinţează prin ordin al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.

Art. 8
Autoritatea vamală îşi desfăşoară activitatea în sedii proprii sau, când acest lucru nu este posibil, în spaţii date în folosinţă gratuită de către deţinătorii legali.
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile autorităţii vamale
Art. 9
(1)Autoritatea vamală exercită, în cadrul politicii vamale a statului, atribuţiile conferite prin reglementările vamale pentru realizarea controlului vamal al mărfurilor introduse sau scoase din tară.
(2)Controlul vamal se efectuează la birourile şi punctele vamale de către personalul autorităţii vamale, sub îndrumarea şi controlul direcţiilor regionale vamale şi ale Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(3)În cazurile şi condiţiile prevăzute de prezentul cod şi de regulamentul vamal, controlul vamal se poate efectua şi în alte locuri decât cele prevăzute la alin. (2).
Art. 10
(1)Autoritatea vamală are dreptul să efectueze controlul vamal al mijloacelor de transport şi al mărfurilor, precum şi al bunurilor şi valorilor aparţinând persoanelor fizice, prezentate la introducerea sau la scoaterea lor din ţară.
(2)În cazul în care se refuză prezentarea, autoritatea vamală are dreptul să efectueze controlul vamal din proprie iniţiativă, fără acordul titularului.
(3)Când există indicii temeinice de fraudă, se poate efectua, cu aprobarea şefului biroului vamal, controlul vamal corporal sumar, cu respectarea normelor de igienă şi în încăperi separate, de către persoane de acelaşi sex cu persoana controlată. Se consideră că există indicii temeinice de fraudă în situaţiile când agentul vamal:
a)descoperă în timpul controlului indicii cu privire la existenţa unor mărfuri nedeclarate sau ascunse;
b)deţine informaţii despre intenţia persoanei controlate de a săvârşi contravenţii sau infracţiuni vamale;
c)posedă date că persoana controlată a săvârşit contravenţii sau infracţiuni vamale;
d)constată comportamente neobişnuite din partea persoanei controlate.
(4)Controlul vamal corporal sumar nu are caracterul percheziţiei corporale prevăzute în Codul de procedură penală.
Art. 11
(1)Autoritatea vamală, când are informaţii cu privire la persoanele care, la trecerea frontierei de stat, ar transporta droguri sau precursori ai acestora ascunşi în corpul lor, poate, pe baza consimţământului acestora, să le supună unui examen de investigare medicală.
(2)În caz de refuz, agentul vamal sesizează organul de urmărire penală competent, care poate proceda în conformitate cu prevederile art. 190 alin. (2) sau (5) din Codul de procedură penală.

(3)În caz de infracţiuni flagrante, personalul vamal procedează la constatarea acestora, potrivit prevederilor Codului de procedură penală.

Art. 12
(1)Personalul vamal este învestit cu exerciţiul autorităţii publice şi are dreptul să conducă la sediul biroului vamal persoanele suspecte de încălcarea reglementărilor vamale, a căror identitate nu a putut fi stabilită în condiţiile legii.
(2)Echipajele mobile ale autorităţii vamale, identificabile prin dotări şi însemne specifice, au dreptul de a opri mijloacele de transport, în vederea verificării respectării reglementărilor vamale, folosind semnale formale specifice. Când conducătorii mijloacelor de transport refuză să oprească, pot fi utilizate pentru imobilizare şi alte modalităţi prevăzute de lege.
(3)În caz de infracţiuni flagrante, personalul vamal are obligaţia să îl înainteze de îndată procurorului pe făptuitor, împreună cu lucrările efectuate şi cu mijloacele de probă.
Art. 13
(1)Personalul vamal abilitat are dreptul ca, în vederea efectuării controlului vamal în condiţiile legii, să urce la bordul oricăror nave, inclusiv al celor militare, aflate în porturile maritime sau fluviale, precum şi în rada acestora.
(2)Comandantul sau, în absenţa acestuia, secundul navei comerciale ori militare este obligat să primească autoritatea vamală, să o însoţească în timpul controlului şi să îi creeze posibilitatea de a verifica orice loc de pe navă susceptibil de a ascunde mărfuri sau valori supuse reglementărilor vamale.
(3)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi aeronavelor comerciale sau militare aflate în aeroporturi, la sosirea ori plecarea din ţară.
Art. 14
(1)Autoritatea vamală poate controla mărfurile supuse reglementărilor vamale în orice loc s-ar afla pe teritoriul ţării. Pe durata controlului şi a verificărilor efectuate de personalul vamal cu atribuţii în acest domeniu se pot reţine, potrivit legii, de la persoanele fizice şi juridice, documente de orice natură şi pe orice fel de suport, care pot facilita îndeplinirea misiunii de control. Reţinerea documentelor se face pe baza unui proces-verbal.
(2)În acest scop, autoritatea vamală poate:
a)verifica, în condiţiile legii, clădiri, depozite, terenuri, mijloace de transport susceptibile de a transporta mărfuri supuse unui regim vamal sau care ar trebui supuse unui regim vamal, precum şi orice alte obiective;
b)preleva, în condiţiile legii, probe pe care le analizează în laboratoarele proprii sau agreate, în vederea identificării şi expertizării mărfurilor;
c)efectua investigaţii, supravegheri şi verificări în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a reglementărilor vamale;
d)desfăşura activităţile necesare pentru gestionarea riscurilor;
e)exercita controlul ulterior la sediul agenţilor economici asupra schimbului de mărfuri dintre România şi alte ţări, în scopul verificării respectării reglementărilor vamale;
f)identifica, pe bază de documente, persoanele care se află în raza de activitate a biroului vamal, precum şi persoanele care au legătură cu mărfurile şi se află în locurile verificate potrivit lit. a);
g)participa, în condiţiile legii, la realizarea livrărilor supravegheate;
h)coopera direct cu alte instituţii centrale române sau cu administraţii vamale străine, în condiţiile legii şi cu respectarea obligaţiilor ce decurg din convenţiile şi înţelegerile la care România este parte;
i)culege, prelucra şi utiliza informaţii specifice necesare pentru prevenirea şi combaterea încălcării reglementărilor vamale, inclusiv prin gestionarea, potrivit legii, a unor baze de date privind schimbul de mărfuri.
Art. 15
Pentru efectuarea controlului vamal al mărfurilor şi, când este cazul, instituţiile şi orice alte persoane au obligaţia să pună la dispoziţie autorităţii vamale, fără plată, datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la acele mărfuri. Aceste date şi informaţii se transmit, în scris sau înregistrate pe alt suport material compatibil, în termenul solicitat.
Art. 16
(1)Organele poştale sunt obligate să prezinte pentru control, autorităţii vamale aflate în incinta oficiului poştal, coletele şi trimiterile poştale internaţionale, cu respectarea normelor poştale.
(2)În exercitarea atribuţiilor de control, autoritatea vamală nu poate să aducă atingere secretului corespondenţei şi trimiterilor poştale.
Art. 17
(1)Autoritatea vamală îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul vamal al României, în condiţiile stabilite prin prezentul cod.
(2)Organele de poliţie şi alte autorităţi publice ce au, potrivit legii, competenţe în domeniul controlului fiscal, al circulaţiei şi utilizării mărfurilor pe teritoriul vamal al României sunt obligate să anunţe de îndată autoritatea vamală cea mai apropiată când constată încălcări ale reglementărilor vamale şi să depună la aceasta mărfurile care au făcut obiectul acelor încălcări, precum şi documentele doveditoare.
Art. 18
(1)În scopul prevenirii încălcării reglementărilor vamale, se instituie o zonă specială de supraveghere vamală, cuprinsă între limita exterioară a mării teritoriale şi frontiera de stat, precum şi o fâşie de 30 km în interiorul frontierei de stat.
(2)În zona specială de supraveghere vamală autoritatea vamală efectuează şi alte acţiuni specifice, prin înfiinţarea de posturi de supraveghere vamală, permanente sau temporare, fixe ori mobile. Totodată, realizează controale inopinate, urmăreşte şi identifică persoanele suspectate de încălcarea reglementărilor vamale.
SECŢIUNEA 3:Drepturile şi obligaţiile autorităţii vamale
Art. 19
Autoritatea Naţională a Vămilor şi direcţiile regionale vamale exercită coordonarea, îndrumarea şi controlul efectuării operaţiunilor realizate de birourile vamale, asigurând aplicarea uniformă a reglementărilor vamale.
Art. 20
Birourile vamale efectuează operaţiunile de control şi supraveghere vamală în cazurile şi în condiţiile prevăzute de reglementările vamale.
Art. 21
Autoritatea vamală comunică, în condiţiile legii, la cererea ministerelor şi a altor instituţii centrale, precum şi a Băncii Naţionale a României, date privind operaţiunile vamale care le sunt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor lor prevăzute de lege.
SECŢIUNEA 4:Personalul vamal. Drepturi şi obligaţii
Art. 22
Personalul vamal cuprinde funcţionarii numiţi în funcţia publică în cadrul sistemului instituţional al autorităţii vamale.
Art. 23
Condiţiile de recrutare, de numire în funcţia publică, de promovare şi evaluare, precum şi de încetare a raportului de serviciu se stabilesc prin legislaţia aplicabilă funcţionarilor publici şi personalului vamal.
Art. 24
Personalul vamal poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne, ecusoane distincte şi, după caz, echipament de protecţie, care se atribuie gratuit. Modelul şi durata de întrebuinţare ale acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 25
(1)Personalul vamal îşi exercită atribuţiile în cadrul operaţiunilor de control şi supraveghere vamală numai pe baza legitimaţiilor de serviciu, în care sunt înscrise competenţele conferite prin normele legale.
(2)Organele de poliţie sunt obligate să acorde, la cerere, sprijin autorităţii vamale în exercitarea atribuţiilor care le revin.
Art. 26
Personalul vamal, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, beneficiază de ocrotirea specială prevăzută de lege pentru ofiţerii de poliţie.
Art. 27
(1)Personalul vamal care are dreptul de a purta şi a face uz de armă, în conformitate cu normele legale privind regimul armelor şi al muniţiilor, se stabileşte de conducătorul Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu aprobarea ministrului finanţelor publice.
(2)Condiţiile în care personalul vamal are dreptul să deţină şi să poarte arme se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 28
Personalul vamal, indiferent de funcţia deţinută, este obligat să păstreze confidenţialitatea datelor şi a operaţiunilor efectuate, precum şi a oricăror documente, date şi informaţii despre care ia cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu şi care nu sunt, potrivit legii, informaţii de interes public.
Art. 29
Personalul vamal este obligat să fie loial instituţiei, să aibă o atitudine corectă şi integră, acţionând cu competenţă şi fermitate pentru prevenirea, combaterea şi sancţionarea încălcării reglementărilor vamale.
Art. 30
Autoritatea Naţională a Vămilor realizează formarea şi perfecţionarea personalului vamal prin Şcoala de Finanţe Publice şi Vamă, precum şi prin programe de formare specializată în administraţia publică.
CAPITOLUL II1:Dispoziţii privind suspendarea executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe
Art. 301
(1)Prin derogare de la dispoziţiile art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la dispoziţiile art. 278 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cererea de suspendare a executării actului administrativ care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe se soluţionează de către direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială se află sediul sau, după caz, domiciliul debitorului, cu respectarea dispoziţiilor art. 45 şi 90 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2913 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Dispoziţiile alin. (1) nu aduc atingere dreptului contestatarului de a exercita, împotriva actului administrativ care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe, calea de atac prealabilă prevăzută la art. 44 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 268 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Decizia emisă ca urmare a exercitării căii de atac prealabile poate fi atacată de către contestatar la instanţa judecătorească competentă, conform prevederilor art. 44 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Instanţa soluţionează cererea cu respectarea dispoziţiilor alin. (1).
(4)Obiectul cererii prevăzute la alin. (1) îl constituie suspendarea executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe, emis de autoritatea vamală.
(5)Suspendarea executării actului administrativ fiscal are ca efect încetarea oricărei forme de executare, până la expirarea duratei suspendării.
Art. 302
(1)Suspendarea executării actului administrativ fiscal se solicită în termen de 5 zile de la data comunicării acestuia, sub sancţiunea decăderii.
(2)Cererea de suspendare a executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe se transmite la direcţia regională vamală în a cărei arie de competenţă îşi are domiciliul/sediul solicitantul.
Art. 303
(1)Cererea de suspendare se soluţionează de către comisia de soluţionare constituită la nivelul direcţiei regionale vamale în a cărei arie de competenţă îşi are domiciliul/sediul solicitantul, în termen de 5 zile de la data depunerii acesteia.
(2)Componenţa şi atribuţiile comisiei de soluţionare constituite la nivelul direcţiei regionale vamale se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.
Art. 304
(1)Cererea de suspendare a executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe se formulează în scris şi cuprinde:
a)datele de identificare a solicitantului;
b)obiectul cererii;
c)motivele de fapt şi de drept;
d)dovezile pe care se întemeiază;
e)semnătura solicitantului sau a împuternicitului acestuia.
(2)La cerere se anexează următoarele înscrisuri:
a)înscrisuri care atestă că solicitantul se află în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi are capacitate financiară de plată pe perioada de suspendare. Aceste situaţii se determină de către comisia de soluţionare pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informaţii şi/sau documente relevante, prezentate de solicitant sau deţinute de organul fiscal în a cărui arie de competenţă îşi are domiciliul/sediul solicitantul;
b)dovada constituirii garanţiei la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi al altor taxe;
c)dovada exercitării căii de atac prealabile, potrivit art. 44 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 268 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
d)dovada calităţii de împuternicit al solicitantului, persoană fizică sau juridică, potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
e)cazierele judiciare ale solicitantului şi împuternicitului acestuia;
f)cazierul judiciar al administratorului solicitantului.
(3)Pentru emiterea deciziei privind suspendarea, comisia de soluţionare verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)solicitantul nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală;
b)solicitantul nu înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici alte creanţe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării;
c)solicitantul nu are înscrise în cazierul fiscal informaţii, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
d)solicitantul nu este în stare de insolvenţă, în procedură de reorganizare, lichidare judiciară sau faliment;
e)în cazierele judiciare prevăzute la alin. (2) lit. e) şi f) nu sunt înscrise fapte din care să rezulte că, în cursul ultimilor trei ani, au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau ale dispoziţiilor fiscale în legătură cu activitatea economică a solicitantului, inclusiv cu activitatea economică a administratorului şi a împuternicitului.
Art. 305
(1)Garanţia se constituie potrivit art. 90 alin. (1) şi art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare, într-un cuantum care să asigure încasarea integrală a taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe, în cadrul operaţiunilor vamale, corespunzătoare actului administrativ fiscal a cărui suspendare se solicită.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), garanţia se constituie la biroul vamal unde a fost depusă declaraţia vamală care face obiectul actului administrativ fiscal a cărui suspendare se solicită.
Art. 306
Prin excepţie de la art. 304 alin. (2) lit. b), nu se depune dovada constituirii garanţiei atunci când comisia de soluţionare stabileşte pe baza unei analize documentate că furnizarea garanţiei ar fi de natură să cauzeze debitorului dificultăţi grave de ordin economic sau social.
Art. 307
(1)Situaţia prevăzută la art. 306 care permite suspendarea executării actului administrativ fiscal fără a fi necesară constituirea unei garanţii se constată ca urmare a determinării stării de fapt fiscale a debitorului.
(2)Pentru determinarea stării de fapt fiscale, comisia de soluţionare solicită administrarea de mijloace de probă potrivit art. 55 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de clasa/subclasa de risc fiscal în care este încadrat solicitantul.
Art. 308
(1)Suspendarea executării actului administrativ fiscal cu constituire de garanţie la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi al altor taxe poate fi acordată până la soluţionarea definitivă a căilor de atac exercitate în conformitate cu prevederile art. 44 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 301 alin. (2) şi (3) şi art. 3010 alin. (3).
(2)Suspendarea executării actului administrativ fiscal fără constituire de garanţie în condiţiile art. 307 se poate acorda pe o perioadă de maximum 30 de zile, fără posibilitate de prelungire.
(3)Garanţia constituită potrivit art. 305 se eliberează conform art. 98 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 309
(1)În cazul în care comisia de soluţionare constată neîndeplinirea unei condiţii sau lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 304 alin. (2) şi (3), respinge cererea fără să procedeze la analiza acesteia pe fond.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care Comisia de soluţionare stabileşte că nu este necesară depunerea dovezii privind constituirea unei garanţii, soluţionează cererea de suspendare a executării actului administrativ dacă constată existenţa celorlalte înscrisuri prevăzute la art. 304 alin. (2) şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (3) al aceluiaşi articol.
Art. 3010
(1)Prin decizie motivată, comisia de soluţionare poate să admită ori să respingă cererea şi să decidă, după caz, suspendarea totală sau parţială a actului administrativ fiscal ce face obiectul cererii de suspendare.
(2)Comunicarea deciziei privind suspendarea se realizează potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi se comunică autorităţii vamale emitente a actului administrativ fiscal a cărui suspendare se solicită, precum şi biroului vamal unde s-a constituit garanţia.
(3)Decizia emisă în soluţionarea cererii de suspendare a actului administrativ fiscal al autorităţii vamale care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe, împreună cu actele administrative fiscale la care se referă, ori refuzul nejustificat de soluţionare poate fi atacat de către contestatar la instanţa judecătorească competentă în condiţiile art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Instanţa soluţionează cererea cu respectarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) şi art. 90 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3011
(1)Prin ordin al preşedintelui Autorităţii Vamale Române se stabileşte structura competentă care monitorizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 304 alin. (3) de către titularul deciziei pe toată perioada acordării suspendării.
(2)Constatarea neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 304 alin. (3) în perioada de valabilitate a deciziei de suspendare se consemnează într-un proces-verbal de control care se semnează de către echipa de control şi de titularul deciziei de suspendare sau de reprezentantul legal al acestuia.
(3)Procesul-verbal de control însoţit de documente privind susţinerea constatărilor se înregistrează la sediul direcţiei regionale vamale şi se transmite comisiei de soluţionare în ziua constatării neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 304 alin. (3).
(4)Comisia de soluţionare motivează, emite şi comunică decizia de anulare a deciziei de suspendare în termen de maximum două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control.
(5)Decizia de anulare se comunică titularului deciziei de suspendare şi biroului vamal unde s-a constituit garanţia. Biroul vamal procedează la executarea garanţiei la data primirii deciziei de anulare, cu excepţia cazului în care până la acea dată se efectuează plata taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe.

CAPITOLUL III:Dispoziţii generale privind drepturile şi obligaţiile persoanelor cu privire la reglementările vamale
SECŢIUNEA 1:Dreptul de reprezentare
Art. 31
[textul din Art. 31 din titlul I, capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
SECŢIUNEA 2:Agenţi economici autorizaţi
Art. 32
[textul din Art. 32 din titlul I, capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
SECŢIUNEA 3:Decizii privind aplicarea reglementărilor vamale
Art. 33
[textul din Art. 33 din titlul I, capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 34
[textul din Art. 34 din titlul I, capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 35
[textul din Art. 35 din titlul I, capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 36
[textul din Art. 36 din titlul I, capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
SECŢIUNEA 4:Informaţii
Art. 37
[textul din Art. 37 din titlul I, capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 38
(1)Autoritatea Naţională a Vămilor emite informaţii tarifare obligatorii sau informaţii obligatorii în materie de origine, la solicitarea scrisă a persoanei interesate, conform regulamentului vamal.
(2)Informaţiile prevăzute la alin. (1) obligă autoritatea vamală în faţa solicitantului numai în privinţa clasificării tarifare a mărfurilor sau pentru determinarea originii mărfurilor. Informaţiile obligă autoritatea vamală doar pentru mărfurile care sunt vămuite după data la care au fost furnizate informaţiile.
(3)Titularul informaţiei tarifare obligatorii trebuie să facă dovada că mărfurile declarate sunt conforme în toate privinţele cu cele descrise în informaţia obligatorie.
(4)Titularul unei informaţii obligatorii în materie de origine trebuie să facă dovada că mărfurile declarate şi circumstanţele care au dus la determinarea originii sunt conforme în toate privinţele cu cele descrise în informaţia obligatorie.
Art. 39
[textul din Art. 39 din titlul I, capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
SECŢIUNEA 5:Alte dispoziţii
Art. 40
[textul din Art. 40 din titlul I, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 41
[textul din Art. 41 din titlul I, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 42
[textul din Art. 42 din titlul I, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 43
[textul din Art. 43 din titlul I, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]
Art. 44
[textul din Art. 44 din titlul I, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-iun-2020 de Art. 1 din Ordonanta urgenta 96/2020]