Secţiunea 153 - Disulfura de carbon - Codul IBC/1983 internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase
M.Of. 189 bis
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
SECTIUNEA 153:Disulfura de carbon
Transportul sub strat protector de apă
15.3.1. Se vor lua măsuri pentru menţinerea unui strat protector de apă în tancul de marfa în timpul încărcării, descărcării şi transportului. Suplimentar, va trebui ca în spaţiul de ulaj să se menţină un strat protector de gaz inert pe toată durata transportului de marfa.
15.3.2. Toate deschiderile trebuie situate în partea superioară a tancului, deasupra punţii.
15.3.3. Tubulatura de încărcare se va termina în apropierea fundului tancului.
15.3.4. Trebuie prevăzută o gură standard de ulaj pentru măsurători în caz de avarie.
15.3.5. Tubulaturile de marfa şi conductele de ventilaţie trebuie să fie independente faţă de tubulatura şi conductele de ventilaţie utilizate pentru alte mărfuri.
15.3.6. Pentru descărcarea mărfii se vor utiliza pompe de adâncime sau pompe submersibile cu acţionare hidraulică. Dispozitivul de antrenare al unei pompe de adâncime nu trebuie să constituie o sursă de aprindere pentru disulfura de carbon şi nu se va utiliza un echipament care să poată depăşi temperatura de 80°C.
15.3.7. Dacă se utilizează o pompă pentru descărcarea mărfii, aceasta va fi introdusă într-un puţ cilindric care se va extinde de la partea superioară a tancului până într-un punct situat în apropierea fundului tancului, înainte de scoaterea pompei din tanc, se va crea un strat protector de apă în acest puţ, numai dacă tancul nu a fost certificat ca fiind degazat.
15.3.8. Este permisă descărcarea mărfii prin deplasarea ei sub presiunea apei sau a gazului inert, cu condiţia ca instalaţia de marfa şi tubulatura aferentă să fie proiectate ca să reziste la presiunile şi temperaturile care se ating în timpul acestei operaţii.
15.3.9. Supapele de siguranţă vor fi construite din oţel inoxidabil.
15.3.10. Din cauza temperaturii joase de autoaprindere a disulfurii de carbon şi a timpului scurt necesar pentru a opri propagarea flăcării, se permite utilizarea numai a sistemelor şi circuitelor electrice cu protecţie intrinsecă în zonele periculoase, indicate de paragraful 10.2.3.
Transportul sub strat protector corespunzător de gaz inert
15.3.11. Disulfura de carbon trebuie transportată în tancuri independente cu o presiune de calcul care nu va fi mai mică de 0,6 bar.
15.3.12. Toate deschiderile trebuie situate în partea superioară a tancului, deasupra punţii.
15.3.13. Garniturile utilizate la instalaţia de stocare trebuie să fie dintr-un material care nu reacţionează cu disulfura de carbon sau nu se dizolvă în aceasta.
15.3.14. Îmbinările filetate nu sunt permise la sistemul de stocare a mărfii, inclusiv la tubulaturile de vapori.
15.3.15. Înainte de încărcare, tancul(urile) trebuie inertizat(e) cu un gaz inert corespunzător până când conţinutul de oxigen este de 2% din volum sau mai mic. Trebuie prevăzute mijloace pentru menţinerea automată a unei suprapresiuni în tanc utilizând gazul inert corespunzător în timpul încărcării, transportului şi descărcării. Această instalaţie trebuie să poată menţine o suprapresiune cuprinsă între 0,1 şi 0,2 bar, să poată fi supravegheată de la distanţă şi să fie prevăzută cu alarme la suprapresiune/subpresiune.
15.3.16. Spaţiile de magazie din jurul unui tanc independent, care transportă disulfura de carbon, trebuie să fie inertizate cu un gaz inert corespunzător până când conţinutul de oxigen este de 2% sau mai mic. Trebuie prevăzute mijloace pentru supravegherea şi menţinerea acestei condiţii pe tot parcursul voiajului. De asemenea, trebuie prevăzute mijloace pentru extragerea de probe de vapori din aceste spaţii în vederea depistării prezenţei vaporilor de disulfura de carbon.
15.3.17. Disulfura de carbon trebuie încărcată, transportată şi descărcată astfel încât să nu se producă vreo degajare din aceasta în atmosferă. Dacă vaporii de disulfura de carbon se întorc la ţărm în timpul încărcării sau la navă în timpul descărcării, instalaţia de retur vapori trebuie să fie independentă de toate celelalte instalaţii de stocare.
15.3.18. Disulfura de carbon trebuie să fie descărcată numai cu pompe submersibile de adâncime sau printr-o deplasare sub presiune de gaz inert corespunzător. Pompele submersibile de adâncime trebuie acţionate astfel încât să se evite acumularea căldurii în interiorul pompei. De asemenea, în corpul pompei trebuie să fie prevăzut un sensor de temperatură cu citire de la distanţă şi în compartimentul pompelor de marfă trebuie prevăzută o alarmă. Alarma trebuie reglată pentru a se declanşa la 80°C. De asemenea, pompa trebuie prevăzută cu un dispozitiv automat de închidere, dacă presiunea din tanc scade în timpul descărcării sub presiunea atmosferică.
15.3.19. Nu se permite intrarea aerului în tancul de marfa, pompa de marfă sau tubulatură în timp ce în instalaţie se află disulfură de carbon.
15.3.20. Nici o altă manipulare de marfă, curăţare sau debalastare a tancului nu trebuie să aibă loc concomitent cu încărcarea sau descărcarea disulfurii de carbon.
15.3.21. O instalaţie de pulverizare a apei cu o capacitate suficientă trebuie să fie prevăzută pentru a proteja efectiv zona din jurul manifoldului de încărcare, tubulatura de pe puntea expusă destinată manipulării produsului şi domurile tancului. Amplasarea tubulaturilor şi duzelor trebuie să permită obţinerea unui debit uniform de 10 l/m2/min. Acţionarea manuală de la distanţă trebuie să fie prevăzută astfel încât pornirea de la distanţă a pompelor de la instalaţia de pulverizare cu apă şi manevrarea de la distanţă a oricăror valvule normal închise din instalaţie să poată fi efectuate dintr-o poziţie corespunzătoare situată în exteriorul zonei de marfă, adiacent încăperilor de locuit şi imediat accesibile şi operabile în cazul unui incendiu în zonele protejate. Instalaţia de pulverizare cu apă trebuie să poată fi acţionată manual atât local cât şi de la distanţă, iar instalaţia trebuie să asigure îndepărtarea prin spălare a tuturor deversărilor de marfă. Suplimentar, dacă temperatura ambiantă permite, un furtun de apă cu duză sub presiune, trebuie să poată fi uşor racordat în vederea utilizării imediate în timpul operaţiunilor de încărcare şi descărcare.
15.3.22. Nici un tanc de marfa nu va fi umplut cu lichid mai mult de 98% din volumul său la temperatura de referinţă (R).
15.3.23. Volumul maxim (VL,) de marfă dintr-un tanc trebuie să fie determinat în funcţie de următoarea formulă:
VL = 0,98V(PR/PL)
unde:
V = volumul tancului
PR = densitatea relativă a mărfii la temperatura de referinţă (R)
PL = densitatea relativă a mărfii la temperatura de încărcare
R = temperatura de referinţă, şi anume temperatura la care presiunea vaporilor de marfă corespunde presiunii de reglare a supapei de siguranţă.
15.3.24. Limitele maxime admisibile de umplere pentru fiecare tanc de marfa trebuie să fie indicate, pe o listă aprobată de către Administraţie, pentru fiecare temperatură de încărcare la care se poate face operaţia şi pentru temperatura de referinţă maximă ce se poate aplica. O copie a listei trebuie să fie permanent păstrată la bord de către comandant.
15.3.25. Zonele de pe puntea deschisă sau spaţiile semiînchise de pe puntea deschisă situate pe o distanţă de trei metri faţă de orificiul de evacuare din tanc, orificiul de evacuare vapori sau gaz, racordul de tubulatură de marfa sau valvula de marfa de la un tanc autorizat să transporte disulfura de carbon, trebuie să corespundă cerinţelor pentru echipamentul electric specificate pentru disulfura de carbon din coloana "i", capitolul 17. De asemenea, în cadrul zonei specificate, nu trebuie permisă nici o altă sursă de căldură, cum ar fi tubulatura de aburi cu temperaturi ale suprafeţei ce depăşesc 80 °C.
15.3.26. Trebuie prevăzute mijloace pentru măsurarea ulajului şi extragerea de probe de marfa fără deschiderea tancului sau perturbarea stratului protector de gaz inert corespunzător sub presiune.
15.3.27. Produsul trebuie să fie transportat doar în conformitate cu un plan de manipulare a mărfii aprobat de către Administraţie. Planurile de manipulare a mărfii trebuie să indice întreaga instalaţie de tubulatură de marfa. O copie a planului aprobat de manipulare a mărfii trebuie să fie disponibilă la bord. Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase trebuie să conţină o referire la planul aprobat de manipulare a mărfii.
15.3.27. Produsul trebuie să fie transportat doar în conformitate cu un plan de manipulare a mărfii aprobat de către Administraţie. Planurile de manipulare a mărfii trebuie să indice întreaga instalaţie de tubulatură de marfa. O copie a planului aprobat de manipulare a mărfii trebuie să fie disponibilă la bord. Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase trebuie să conţină o referire la planul aprobat de manipulare a mărfii.