Secţiunea 1513 - Mărfuri protejate prin aditivi - Codul IBC/1983 internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase
M.Of. 189 bis
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
SECTIUNEA 1513:Mărfuri protejate prin aditivi
15.13.1. Anumite mărfuri, la care în coloana "o" a tabelului din capitolul 17 se face o referire, din cauza naturii compoziţiei lor chimice tind în anumite condiţii de temperatură, de expunere kt aer sau în contact cu catalizatorul să sufere polimerizări, descompuneri, oxidări sau alte fenomene chimice. Pentru a atenua această tendinţă, fie se introduc în marfa lichidă inhibitori chimici în cantitate mică, fie se controlează atmosfera tancului de marfa.
15.13.2. Navele care transportă aceste mărfuri trebuie concepute în aşa fel încât, să se elimine din tancurile de marfa şi din instalaţiile de manipulare a mărfii orice material de construcţie sau impuritate care ar putea produce polimerizarea sau care ar distruge inhibitorul.
15.13.3. Trebuie acordată o atenţie deosebită asigurării că aceste mărfuri sunt suficient protejate pentru a preveni transformarea chimică periculoasă în timpul transportului. Navele care transportă astfel de mărfuri trebuie prevăzute cu un certificat de protecţie furnizat de către producătorul mărfii. Acest certificat trebuie păstrat în timpul transportului la bordul navei şi va specifica:
.1 numele şi cantitatea aditivului prezent,
.2 dacă aditivul este dependent de oxigenul atmosferic;
.3 data la care aditivul a fost înglobat în produs şi durata eficacităţii lui;
.4 orice limite de temperatură care ar influenţa durata de eficacitate a aditivilor;
.5 măsurile care trebuie luate în cazul în care durata voiajului a depăşit durata de eficacitate a aditivilor.
15.13.4. Navele care utilizează metoda de eliminare a aerului ca metodă de prevenire a reacţiilor de oxidare a mărfii trebuie să corespundă prevederilor paragrafului 9.1.3.
15.13.5. Un produs ce conţine un aditiv dependent de oxigen trebuie să fie transportat fără condiţia de inertizare (în tancuri a căror mărime nu depăşeşte 3000 m3). Aceste mărfuri nu trebuie transportate în tancuri cu cerinţa de inertizare conform capitolului II-2 din SOLAS.
15.13.6. Instalaţiile de aerisire trebuie proiectate astfel încât să nu fie obturate de formarea polimerilor. Echipamentul de aerisire trebuie să fie de un tip care să permită verificarea periodică pentru o funcţionare adecvată
15.13.7. Cristalizarea sau solidificarea mărfurilor care sunt transportate în mod normal în stare topită poate provoca epuizarea inhibitorului în anumite părţi din volumul tancului. O retopire ulterioară poate să lase pungi de lichid neinhibate, ceea ce comportă riscul unei polimerizări periculoase. Pentru a preveni aceasta, trebuie luate măsuri pentru ca mărfurile să nu poată în nici un moment să se cristalizeze sau să se solidifice, în totalitate sau parţial, în oricare parte a tancului. Orice cerinţă privind instalaţiile de încălzire trebuie să fie astfel încât în nici o parte a tancului, marfa să nu fie supraîncălzită până la punctul care să permită declanşarea unei polimerizări periculoase. Dacă temperatura din serpentinele de încălzire cu aburi riscă să provoace o supraîncălzire, trebuie prevăzută o instalaţie de încălzire indirectă, de joasă temperatură.