Secţiunea ii - Personalul aeronautic civil navigant - Codul Aerian din 1953 CODUL AERIAN al Republicii Populare Romane

B.Of. 56

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 30 Decembrie 1953
SECTIUNEA II:Personalul aeronautic civil navigant
Art. 23
Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
A)Personalul ce constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloti, navigatori, radiotelegrafisti, mecanici de bord si orice alt personal care participa la conducerea aeronavei;
B)Personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile, care, neparticipind la conducerea lor, exercita la bord servicii cu privire la calatori, incarcatura sau aparatura speciala a aeronavelor in zbor, operatiunile de control dupa revizii, reparatii si intretinerea curenta a aeronavelor, precum si operatiunile de receptie si de control a aeronavelor in vederea eliberarii sau prelungirii certificatului lor de navigabilitate. Personalul aeronautic civil navigant prevazut la lit. A si B devine profesionist prin angajarea sa pentru indeplinirea functiunilor aeronautice respective. Elevii scolilor de pregatire a personalului aeronautic civil navigant, pe durata instructajului practic de zbor, sint asimilati cu personalul aeronautic civil navigant, in conditiile stabilite prin dispozitii speciale. Orice alta persoana la bordul unei aeronave civile se considera calator si nu are calitatea de personal navigant.
Art. 24
In documentul de calificare al personalului aeronautic civil navigant se va inscrie categoria, clasa si tipul aeronavei la bordul careia poate functiona titularul documentului respectiv. Numai personalul calificat pentru zborurile de calatori este autorizat sa conduca aeronave care au calatori la bord.
Art. 25
Intreaga activitate de zbor a personalului aeronautic civil navigant, incepind de la data efectuarii primului zbor la o scoala de aeronautica civila, se consemneaza intr-un carnet individual de zbor, care se completeaza si se pastreaza conform dispozitiilor in vigoare. Carnetul de zbor este documentul obligatoriu pentru stabilirea vechimii ca personal aeronautic civil navigant la calcularea anilor de pensie si va face dovada in orice situatie pentru activitatea aeronautica depusa de titular.
Art. 26
Echipajul, comandantul de aeronava si pilotul comandant de bord Aeronavele civile care in afara de pilot mai au nevoie si de alte persoane pentru efectuarea zborului in bune conditii, sint deservite de un echipaj. Echipajul unei aeronave civile cuprinde echipajul de conducere si personalul tehnic sau auxiliar de la bord. La bordul aeronavelor in verificare tehnica se interzice participarea altor persoane, in afara de echipaj. Prin certificatul de navigabilitate se stabileste compunerea pe functiuni a echipajelor aeronavelor civile, dupa clasa si categoria acestor aeronave.
Art. 27
Pilotul unic sau pilotul prim al unei aeronave civile, calificat pentru categoria, clasa si tipul acesteia, este comandantul ei. Calitatea de comandant de aeronava incepe din momentul preluarii aeronavei in vederea executarii misiunii si se pastreaza pina in momentul predarii aeronavei, la terminarea misiunii. La bord, comandantul de aeronava este investit cu atributii de delegat de stare civila si de ofiter de militie judiciara. Comandantul aeronavei care remorcheaza alte aeronave este comandantul acestora pina la declansarea lor.
Art. 28
Comandantul de aeronava raspunde de pregatirea fiecarui zbor in parte. El este obligat in acest scop:
a)sa stabileasca impreuna cu intreg echipajul elementele de navigatie si de zbor si sa constate starea normala si pregatirea corespunzatoare a persoanelor care compun echipajul;
b)sa verifice documentele de bord ale aeronavei;
c)sa verifice starea tehnica a aeronavei, a motoarelor, instalatiilor si a aparaturii de bord;
d)sa constate daca alimentarea aeronavei cu combustibil si lubrefianti este suficienta pentru indeplinirea misiunii;
e)sa verifice indeplinirea conditiilor cerute de certificatul de navigabilitate al aeronavei privitoare la incarcatura, precum si justa ei repartizare. Comandantul de aeronava trebuie sa refuze decolarea daca constata nereguli cu ocazia indeplinirii sarcinilor prevazute in prezentul articol.
Art. 29
In timpul misiunii, comandantul de aeronava raspunde fata de organul care i-a incredintat misiunea, de executarea ei in bune conditii, de stricta respectare a dispozitiilor prezentului cod privitor la zboruri si a normelor de circulatie aeriana, de comportarea si disciplina echipajului in zbor si la sol, precum si de folosirea si pastrarea aeronavei in bune conditii de zbor. In timpul escalelor sau oricaror altor aterizari pe durata misiunii, raspunderea comandantului de aeronava inceteaza cu privire la aeronava, calatori si incarcatura, din momentul predarii ei comandantului de aerodrom, dupa coborirea intregului echipaj si a persoanelor imbarcate. Responsabilitatea comandantului este angajata, din nou, in momentul reluarii in primire a aeronavei. La aterizare, comandantul de aeronava este obligat sa prezinte comandantului de aerodrom documentele de bord ale aeronavei sale, precum si documentele la bord. In cursul zborului comandantul de aeronava nu-si poate delega atributiile sale. Daca insa comandantul de aeronava este impiedicat, din orice cauza, in cursul zborului sau la sol sa-si indeplineasca functia si in lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru a-l inlocui, functia de comandant de aeronava va fi exercitata de ceilalti membrii ai echipajului, in ordinea urmatoare: pilot, navigator, mecanic de bord, radiotelegrafist, personalul auxiliar.
Art. 30
Dispozitiile date de comandantul de aeronava in timpul zborului trebuie sa fie executate intocmai, de toate persoanele imbarcate. Comandantul de aeronava are putere disciplinara nelimitata pentru realizarea misiunii in bune conditii, putind aplica impotriva persoanelor ce nu executa dispozitiile sale, masurile pe care le va crede de cuviinta. El poate debarca pe orice membru al echipajului si pe orice calator la o escala intermediara, pentru motive determinate de securitatea zborului si de pastrarea ordinei in aeronava. Deasemenea, pentru salvarea aeronavei, el poate ordona delestarea ei. In caz de primejdie, comandantul de aeronava este dator sa ia toate masurile pentru salvarea calatorilor, echipajului si a incarcaturii. El nu poate parasi aeronava decit ultimul. Comandantul unei aeronave civile isi mentine, in cazul unui accident de zbor, toate indatoririle sale pina in momentul cind organul in drept il elibereaza de misiunea pe care urma sa o indeplineasca cu aceasta aeronava.
Art. 31
Daca impotriva Republicii Populare Romane se indreapta actiuni militare, comandantul aeronavei civile este obligat sa ia toate masurile necesare pentru a impiedica pe inamic sa captureze aeronava, documentele de bord si documentele la bord, echipajul, calatorii si incarcatura sa.
Art. 32
La sol, comandantul de aeronava are obligatia:
a)sa intreprinda demersurile necesare in cazul unei retineri a aeronavei sale sau in cazul unor masuri luate cu privire la echipaj, calatori sau incarcatura;
b)sa ia in numele detinatorului aeronavei sau in numele proprietarilor de marfuri aflate la bord, orice masuri necesare si indispensabile executarii sau continuarii zborului in bune conditii. In acest scop comandantul de aeronava are dreptul sa incheie acte si conventii. In caz de avarii, de aterizari fortate si alte asemenea, comandantul de aeronava, tinind insa seama de interesul detinatorului aeronavei, precum si de interesele proprietarilor de marfuri aflate la bord, va fi in drept sa ia toate masurile cerute de situatie, urmind a le justifica ulterior. In lipsa unei imputerniciri speciale, comandantul de aeronava nu are voie sa instraineze sub nici o forma aeronava, parti din aeronava sau orice alte bunuri din inventarul ei.
Art. 33
Prin derogare de la art. 27, se poate insarcina in functia de comandant de aeronava si o alta persoana decit pilotul unic sau pilotul prim al aeronavei. In acest caz, pilotul unic sau pilotul prim al aeronavei va indeplini functia de pilot comandant de bord. Obligatiile si raspunderile pentru executarea misiunii se impart intre comandantul de aeronava si pilotul comandant de bord, dupa cum urmeaza: - pilotul comandant de bord, de la decolare si pina la aterizare, este insarcinat si raspunde de conducerea tehnica si de securitatea aeronavei in zbor, putind lua orice masuri pentru realizarea securitatii zborului. In caz de primejdie el nu poate parasi aeronava decit ultimul; - comandantul de aeronava este insarcinat si raspunde, in conformitate cu dispozitiile prezentului cod, de executarea misiunii in bune conditii pentru toate celelalte operatiuni care nu privesc conducerea propriu zisa si securitatea aeronavei in zbor. In zborurile de verificare si control tehnic al aeronavelor sau in vederea eliberarii si prelungirii certificatelor de navigabilitate, tehnicianul care executa aceste operatiuni este si comandantul aeronavei.
Art. 34
Personalul aeronautic civil nenavigant
Personalul aeronautic civil nenavigant, care poate exercita functii aeronautice pe un aerodrom din Republica Populara Romana, cuprinde personalul tehnic nenavigant calificat pentru categoria si clasa aerodromului, lucrind direct la pregatirea tehnica, conducerea si mentinerea securitatii zborurilor pe aerodrom si in zona aerodromului. Conducerea activitatii aeronautice pe un aerodrom civil este incredintata unui comandant de aerodrom. Personalul tehnic care deserveste aparatura de productie a circulatiei aeriene de pe teritoriu, in afara zonei de aerodrom, se asimileaza cu personalul aeronautic de aerodrom. Ministerul Transporturilor Navale si Aeriene stabileste, pe functiuni, compunerea minima si atributiile personalului aeronautic civil nenavigant pentru aerodromurile civile ce sint deschise traficului aerian public (aeroporturi) conform dispozitiilor art. 44 din prezentul cod, precum si compunerea si atributiile personalului nenavigant din afara zonelor de aerodrom, care deserveste aparatura de protectie a circulatiei aeriene din Republica Populara Romana Normarea acestui personal se va face conform legislatiei in vigoare.
Art. 35
Comandantul unui aerodrom civil are urmatoarele atributii:
1.conduce intreaga activitate de zbor din aer si de la sol, de pe aerodrom si din zona de aerodrom;
2.administreaza terenul din inventarul aerodromului in numele detinatorului acestuia;
3.vegheaza la respectarea masurilor luate pentru degajarea terenurilor de obstacole care pun in primejdie circulatia aeriana, in conformitate cu art. 47.
Comandantul de aerodrom este obligat sa cunoasca in amanunt intreaga situatie administrativa, topografica si climatologica a aerodromului sau si a zonei de aerodrom. Pe aerodromurile deschise traficului aerian public (aeroporturi), comandantul de aerodrom este organul Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene. Pe celelalte aerodromuri, comandantii de aerodrom apartin unitatilor centrale de aeronautica civila care detin aerodromurile respective. Pe terenurile de aeronautica civila detinute conform dispozitiilor art. 9 alineatul 2 al prezentului cod, conducerea activitatii aeronautice se va face potrivit unor dispozitii speciale date, de la caz la caz, de Ministerul Transporturilor Navale si Aeriene. Comandantul de aerodrom poate delega atributiile sale organelor tehnice in subordine.In conditii meteorologice grele, operatiunile de decolare sau primirea aeronavelor la aterizare se fac, intotdeauna, sub conducerea directa a comandantului de aerodrom. In lipsa comandantului de aerodrom sau in imposibilitatea acestuia de a-si exercita functia, atributiile de comandant vor fi exercitate de catre dispecerul de circulatie aeriana, daca o alta persoana nu a fost dinainte desemnata pentru a-l inlocui. La instalatiile de protectie a circulatiei aeriene care se afla pe teritoriu, in afara zonelor de aerodrom si care sint deservite de un personal aeronautic civil nenavigant, sefii de statie conduc si administreaza intreaga activitate a acestor instalatii.
Art. 36
Comandantul de aerodrom are sub ordinele sale intregul personal tehnic si administrativ al aerodromului, precum si personalul de paza civila sau militarizata de pe aerodrom, cu exceptia organelor vamale, sanitare si de militie, care functioneaza conform dispozitiilor primite de la organele administratiei de stat de care depind. Dispozitiile date de comandant in exercitarea atributiilor sale sint obligatorii fata de toate persoanele aflate pe aerodrom. Deasemenea, pe aerodromuri si in timpul circulatiei aeronavelor in zona de aerodrom, toate echipajele aeronavelor civile, indiferent de categorie sau de apartenenta, sint subordonate comandantului de aerodrom.
Art. 37
Comandantul de aerodrom este detinatorul sigiliului aerodromului si este singurul in drept sa vizeze la plecare si la sosire documentele de bord prezentate de comandantii de aeronava, raspunzind de exactitatea verificarilor facute cu ocazia acordarii vizelor. Comandantul de aerodrom este in drept sa retina orice aeronava daca constata lipsa sau neregula documentelor de bord sau daca retinerea aeronavei s-a facut ca masura preventiva pentru securitatea zborului. Comandantul de aerodrom raspunde de realizarea in bune conditii a intregii activitati aeronautice din zona sa de activitate, de stricta respectare a normelor de circulatie aeriana si de aerodrom, de comportarea si de disciplina organelor sale in subordine, precum si de buna functionare a tuturor instalatiilor de aerodrom si din zona de aerodrom, necesare realizarii activitatii respective. El poate lua orice masuri pentru inlaturarea pericolelor sau obstacolelor periculoase pentru circulatia aeriana.
Art. 38
Pe aerodrom raspunderea comandantului de aerodrom in privinta aeronavelor, echipajelor, calatorilor si incarcaturii, incepe din momentul in care a incetat, potrivit art. 29, raspunderea comandantului de aeronava si ia sfirsit dupa cum urmeaza:
- in ce priveste persoanele si incarcatura: la iesirea lor de pe aerodrom, in zborurile interne sau la predarea lor organelor vamale, in zborurile internationale;
- in ce priveste aeronavele: la predarea lor organelor de militie ale aerodromului, dupa ce in prealabil echipajul a fost debarcat si aeronavele au fost inchise in prezenta comandantilor de aeronava, dupa terminarea operatiunilor de garare a lor.
Art. 39
Comandantul de aerodrom este obligat sa incheie procese verbale de constatare a abaterilor sau infractiunilor cu caracter aeronautic, pe care le va comunica imediat, atit unitatii de care depinde, cit si Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene.