Capitolul vi1 - Publicitatea şi reclama - Cod Deontologic din 2005 medical al Colegiului Medicilor din România
M.Of. 418
Ieşit din vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2008
CAPITOLUL VI1:Publicitatea şi reclama
Art. 1251
(1)Publicitatea formelor de exercitare a profesiei este destinată să asigure publicului informaţii cu privire la activitatea desfăşurată de acestea. Publicitatea trebuie să fie veridică, neînşelătoare, să respecte secretul profesional şi să fie realizată cu demnitate şi prudenţă.
(2)Indiferent de mijlocul de publicitate utilizat, toate menţiunile laudative sau comparative şi toate indicaţiile referitoare la identitatea pacienţilor sunt interzise.
(3)Mijloacele de publicitate a formelor de exercitare a profesiei nu pot fi folosite ca reclamă în scopul dobândirii de clientelă.
Art. 1252
(1)Formele de exercitare a profesiei de medic pot utiliza una sau mai multe mijloace de publicitate, respectiv:
a)plasarea unei firme;
b)anunţuri de publicitate potrivit prezentului Cod de deontologie;
c)anunţuri şi menţiuni în anuare şi cărţi de telefon;
d)invitaţii, broşuri şi anunţuri de participare la conferinţe, colocvii etc. profesionale şi de specialitate;
e)corespondenţă profesională şi cărţi de vizită profesionale;
f)adresă de internet.
(2)Nu este permisă utilizarea următoarelor mijloace de publicitate:
a)oferirea serviciilor prin prezentare proprie ori prin intermediar la domiciliul sau reşedinţa unei persoane ori într-un loc public;
b)propunerea personalizată de prestări de servicii efectuată de o formă de exercitare a profesiei, fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens, indiferent dacă aceasta este făcută sau nu în scopul racolării de pacienţi;
c)acordarea de consultaţii medicale realizate pe orice suport material, precum şi prin orice alt mijloc de comunicare în masă, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate, cu excepţia acelora avizate de Colegiul Medicilor din România sau de alte organisme acreditate de acesta în acest scop.
(3)În cadrul apariţiilor în mediile de informare medicul va putea prezenta procedee de diagnostic şi tratament, tehnici medicale specifice ori alte procedee şi mijloace de investigare, dar nu va putea folosi acest prilej pentru a-şi face reclamă pentru sine sau pentru orice altă firmă implicată în producţia de medicamente sau dispozitive medicale.
Art. 1253
(1)Firma trebuie să aibă dimensiunile maxime de 40 X 80 cm şi va fi amplasată la intrarea imobilului şi/sau a spaţiului ocupat în care forma de exercitare a profesiei îşi are sediul profesional principal sau secundar ori birou de lucru.
(2)Firma cuprinde următoarele menţiuni:
a)Colegiul Medicilor din România;
b)structura teritorială a Colegiului Medicilor din România;
c)denumirea formei de exercitare a profesiei;
d)menţiuni privind identificarea sediului (etaj, apartament);
e)menţiuni privind titlurile profesionale, academice, ştiinţifice, specialităţile şi competenţele medicale;
f)menţiuni privind sediul principal şi sediul secundar.
Art. 1254
(1)Formele de exercitare a profesiei pot publica anunţuri în mica sau în marea publicitate.
(2)Anunţurile publicate în anuarele profesionale privesc activitatea formelor de exercitare a profesiei, numele şi principalele specialităţi şi competenţe în care medicii îşi desfăşoară activitatea, precum şi programul de activitate.
Art. 1255
(1)Corespondenţa formei de exercitare a profesiei poate cuprinde:
a)numărul de telefon, fax, adresa de internet şi adresa electronică (e-mail);
b)indicarea sediului principal şi, după caz, a sediului secundar şi/sau a altui loc de muncă;
c)specialităţile şi competenţele medicale;
d)titlurile academice, ştiinţifice sau profesionale;
e)sigla formei respective de exercitare a profesiei.
(2)Cărţile de vizită profesionale ale medicului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul formei respective de exercitare a profesiei pot cuprinde menţiunile permise corespondenţei, precum şi calitatea medicului în forma de exercitare a profesiei.
Art. 1256
(1)Medicii, precum şi formele de exercitare a profesiei pot avea adresă proprie de internet, care poate cuprinde menţiuni referitoare la activitatea desfăşurată, precum şi cele permise corespondenţei.
(2)Conţinutul şi modul de prezentare ale adresei de internet trebuie să respecte demnitatea şi onoarea profesiei, precum şi secretul profesional.
(3)Adresa de internet nu poate cuprinde nicio intercalare cu caracter de reclamă sau menţiune publicitară pentru un produs sau serviciu diferit de activităţile pe care are dreptul să le furnizeze medicul sau respectiva formă de exercitare a profesiei.
(4)Adresa de internet nu poate conţine legături către alte adrese de internet (//n/f-uri) al căror conţinut ar fi contrar principiilor esenţiale ale profesiei de medic.
(5)Pentru a se asigura respectarea prevederilor alin. (4), medicul sau forma de exercitare a profesiei deţinătoare a adresei de internet trebuie să asigure în mod regulat vizitarea şi evaluarea paginilor proprii şi a paginilor la care este permis accesul pe baza legăturilor realizate prin intermediul adresei proprii şi trebuie să dispună fără întârziere eliminarea lor, dacă conţinutul şi forma acestora sunt contrare principiilor esenţiale privind exercitarea profesiei de medic.