Secţiunea 12 - Norme de utilizare a registrelor de contabilitate - Anexa din 1997 privind aprobarea Planului de conturi pentru instituţiile de credit şi normele metodologice de utilizare a acestuia

M.Of. 212 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Februarie 2004
SECTIUNEA B:Norme de utilizare a registrelor de contabilitate
SUBSECTIUNEA 1:REGISTRUL - JURNAL (general)
1.Serveşte ca:
- document obligatoriu de înregistrare cronologică şi sistematică a mişcării patrimoniului băncii;
- probă în litigii.
2.Se întocmeşte de către bancă într-un singur exemplar, după ce a fost numerotat, şnuruit, certificat şi parafat.
Se întocmeşte zilnic prin înregistrarea cronologică, fără ştersături şi spaţii libere, a rulajelor totale din "Jurnalul operaţiunilor zilei".
În coloana 1 se înscrie numărul curent al înregistrării începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
În coloana 2 se trece numărul jurnalului operaţiunilor zilei.
În coloana 3 se înscrie data (an, lună, zi) jurnalului operaţiunilor zilei.
În coloanele 4 şi 5 se trec rulajele totale, debitoare şi creditoare, ale jurnalelor operaţiunilor zilnice.
Acest registru se parafează de către organele în drept, la începerea activităţii, la încetarea activităţii unităţii, precum şi ori de câte ori este cazul.
3.Se întocmeşte de centrala băncii şi de subunităţile băncii cu contabilitate proprie (sucursale, agenţii etc.).
4.Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
5.Se arhivează, de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu jurnalele operaţiunilor zilnice care au stat la baza întocmirii lui.

.......................................

 

(Unitatea bancară)

Nr. pagină ...............

REGISTRUL-JURNAL (general)

Nr.

crt.

Jurnalele operaţiunilor

zilnice

Sume

Nr.

Data

(an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

REPORT

  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

DE REPORTAT

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECTIUNEA 2:JURNALUL OPERAŢIUNILOR ZILEI
1.Serveşte ca:
- document de înregistrare cronologică şi sistematică a mişcării patrimoniului băncii;
- document pentru întocmirea Registrului-jurnal general şi a Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor zilei.
2.Se întocmeşte într-un singur exemplar.
Se întocmeşte zilnic pentru operaţiunile efectuate în ziua respectivă, prin înregistrarea cronologică, fără ştersături şi spaţii libere, a documentelor în care se reflectă mişcarea patrimoniului băncii.
În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
În coloanele 2, 3 şi 4 se înscriu felul documentului justificativ (factură, bon de cumpărare, situaţie privind operaţiile de casă şi prin bănci, situaţie privind decontările cu furnizorii, creditorii etc.), numărul documentului şi, respectiv, data documentului (anul, luna, ziua).
În coloana 5 se trece felul operaţiunii (codul operaţiunii) sau alte elemente similare de identificare a acesteia.
În coloanele 6 şi 7 se trece simbolul contului, debitor şi creditor.
În coloanele 8 şi 9 se trec sumele totale, debitoare şi creditoare din documentul justificativ.
În Jurnalul operaţiunilor zilei se trec toate operaţiunile efectuate privind mişcarea patrimoniului băncii indiferent dacă acestea au loc în numerar sau prin conturile de decontare cu băncile şi clientela, neţinându-se seama dacă a avut loc plata sau încasarea efectivă etc.
3.Se întocmeşte de centrala băncii şi de subunităţile băncii cu contabilitate proprie (sucursale, agenţii etc.).
4.Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
5.Se numerotează şi se arhivează de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.

.......................................

 

(Unitatea bancară)

Nr. pagină ...............

JURNALUL OPERAŢIUNILOR ZILEI

Nr. .......... DATA (anul, luna, ziua)

Nr.

crt.

Documentul

Explicaţii

(codul

operaţiunii

Simbol conturi

Sume

Felul

documentului

Numărul

documentului

Data

documentului

(an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Report pg.:

 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

De reportat:

 

Întocmit,

Verificat,

SUBSECTIUNEA 3:RECAPITULAŢIA DE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR ZILEI
1.Serveşte:
- la stabilirea rulajelor conturilor;
- la furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico-financiare a băncii;
- la întocmirea registrului Cartea mare.
2.Se întocmeşte într-un singur exemplar.
Se întocmeşte, de regulă, lunar (pentru operaţiunile efectuate în perioada respectivă), prin înscrierea, pentru fiecare cont în parte, a rulajelor debitoare şi creditoare preluate din Jurnalul operaţiunilor zilei.
În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate.
În coloana 2 se înscrie simbolul contului, iar în coloanele 3 şi 4 se trec rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv.
3.Se întocmeşte de centrala băncii şi de subunităţile băncii cu contabilitate proprie (sucursale, agenţii etc.).
4.Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
5.Se numerotează şi se arhivează de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.

.......................................

 

(Unitatea bancară)

Nr. pagină ...............

RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR ZILEI

Perioada (anul, luna, ziua)

Nr.

crt.

Cont

Rulaj

debitor

Rulaj

creditor

1

2

3

4

Report pg.:

  
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    

De reportat:

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECTIUNEA 4:REGISTRUL- INVENTAR

(COD 14-1-2)
Format A4, tipărit în registre a 100 file sau foi volante.
1.Serveşte ca:
- document contabil obligatoriu de înregistrare anuală şi de grupare a rezultatelor inventarierii patrimoniului;
- probă în litigii.
2.Se întocmeşte de către bancă într-un singur exemplar, după ce a fost numerotat şi parafat.
Se întocmeşte la sfârşitul anului, fără ştersături şi fără spaţii libere, pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere şi procesele verbale de inventariere a elementelor patrimoniale, prin gruparea acestora pe conturi sau grupe de conturi.
În coloana 1 se înscrie numărul curent al fiecărei operaţiuni înregistrate în registru, cronologic, de la deschiderea acestuia până la epuizarea filelor sau încetarea activităţii.
În coloana 2 se înscrie obiectul inventarierii, respectiv a conturilor privind activele şi pasivele băncii.
În coloana 3 se înscrie valoarea din contabilitate privind conturile supuse inventarierii.
În coloana 4 se înscrie valoarea de inventar a elementelor patrimoniale stabilită de membrii comisiei de inventariere (pe baza listelor de inventariere şi a proceselor-verbale de inventariere).
În coloana 5 se trec diferenţele din evaluare de înregistrat, calculate ca diferenţă între valoarea contabilă şi valoarea de inventar.
În coloana 6 se menţionează cauzele diferenţelor (lipsuri, deprecieri etc.).
Registrul-inventar se numerotează şi se şnuruieşte.
Acest registru se parafează de către organul fiscal teritorial, la începerea activităţii, la încetarea activităţii unităţii, precum şi în cazul epuizării filelor din acesta şi deschiderii unui registru nou.
3.Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
4.Se arhivează, de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.

.......................................

 

(Unitatea bancară)

Nr. pagină ...............

REGISTRUL INVENTAR

la data de 31 decembrie ...........

Nr.

crt.

Recapitulaţia

elementelor

inventariate

Valoarea

contabilă

Valoarea de

inventar

Diferenţe din evaluare

(de înregistrat)

Valoare

Cauzele dif.

1

2

3

4

5

6

      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      

Întocmit,

Verificat,

SUBSECTIUNEA 5:CARTEA MARE
1.Serveşte:
- la stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor pe conturi sintetice;
- la verificarea înregistrărilor contabile efectuate;
- la furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico-financiare a băncii;
- la întocmirea balanţei de verificare.
2.Se întocmeşte într-un singur exemplar.
Se întocmeşte la sfârşitul lunii, pe baza datelor din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor zilnice şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare.
3.Se întocmeşte de centrala băncii şi de subunităţile băncii cu contabilitate proprie (sucursale, agenţii etc.).
4.Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
5.Cartea mare se numerotează şi se arhivează la compartimentul financiar-contabil al băncii.

.......................................

 

(Unitatea bancară)

Nr. pagină ...............

CARTEA MARE

Perioada (anul, luna, ziua)

Nr.

crt.

Cont

nr.

Soldul

iniţial

Rulaje

Soldul

final

D

C

D

C

D

C

1

2

3

4

5

6

7

8

        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        

Întocmit,

Verificat,