Secţiunea 2 - Condiţii Speciale de Contract - Anexa 4/2012 Documentaţie standardizată aferentă contractelor de achiziţie de lucrări publice pentru ''execuţie depozit conform deşeuri''

M.Of. 410 bis

În vigoare
Versiune de la: 20 Iunie 2012
SECŢIUNEA 2:Condiţii Speciale de Contract

CUPRINS

1. DISPOZIŢII GENERALE57

1.1. Definiţii57

1.5. Prioritatea Documentelor58

1.6. Acordul Contractual58

1.7. Cesionarea59

1.10. Utilizarea Documentelor Antreprenorului de către Beneficiar59

1.12. Informaţii Confidenţiale59

1.13. Conformitatea cu Legislaţia59

1.14. Obligaţii Comune şi Individuale59

2 Beneficiarul (Angajatorul)59

2.1. Dreptul de Acces pe Şantier59

3. INGINERUL59

3.4. Înlocuirea Inginerului59

3.6. Întâlniri de management (clauză nouă)59

4. ANTREPRENORUL60

4.1. Obligaţiile generale ale Antreprenorului60

4.2. Garanţia de Bună Execuţie60

4.3. Reprezentantul Antreprenorului60

4.4. Subcontractori60

4.14. Evitarea afectărilor61

4.18. Protecţia mediului61

4.21. Rapoarte privind evoluţia execuţiei lucrărilor61

4.23. Activităţile Antreprenorului pe şantier61

4.24. Vestigii61

4.25. Administrarea Traficului (clauză nouă)62

4.26. Documentele Antreprenorului (clauză nouă)62

4.27. Utilităţi existente (clauză nouă)63

4.28. Cartea Tehnică a Construcţiei (clauză nouă)63

4.29. Standarde şi reglementări tehnice (clauza noua))63

4.30. Manuale de întreţinere şi operare şi instruirea (clauză nouă)64

5. SUBCONTRACTORI NOMINALIZAŢI64

6. PERSONAL ŞI FORŢĂ DE MUNCĂ64

6.5. Programul de lucru64

6.7. Sănătatea şi Securitatea Muncii64

6.8. Supravegherea Asigurată de Antreprenor64

7. UTILAJE, MATERIALE ŞI EXECUŢIA65

7.1. Modul execuţiei65

8. ÎNCEPEREA, ÎNTARZIEREA ŞI SUSPENDAREA LUCRĂRILOR65

8.1. Începerea Lucrărilor65

8.3. Programul de execuţie65

8.4. Prelungirea Duratei de Execuţie66

8.6. Ritmul evoluţiei lucrărilor66

10. RECEPŢIA LUCRĂRILOR DE CĂTRE BENEFICIAR67

10.1. Recepţia lucrărilor şi a Sectoarelor de lucrări67

10.3. Recepţia şi Testele la Terminarea Lucrărilor68

11. PERIOADA DE GARANŢIE68

11.9. Procesul Verbal de Recepţie Finală68

11.10. Obligaţii neîndeplinite69

12. Măsurători şi evaluare69

12.3. Evaluare69

13.7. Actualizari Generate de Modificari ale Legilor- nu se aplica69

13.8. Actualizari Generate de Modificari ale preturilor - nu se aplica69

14. PREŢUL CONTRACTULUI ŞI PLĂŢILE69

14.1. Preţul Contractului69

14.2. Plata în avans69

14.5. Echipamente şi Materiale destinate Lucrărilor70

14.6. Emiterea Certificatelor de Plată Interimare70

14.7. Plăţile70

14.8. Întârzieri în Efectuarea Plăţilor71

14.9. Plata Sumelor Reţinute71

14.11. Prezentarea Situaţiilor Finale de Lucrări71

14.13. Emiterea Certificatului Final de Plată71

15. Rezilierea Contractului de către Beneficiar72

15.2. Rezilierea Contractului de către Beneficiar72

15.6. Practici de corupţie sau frauduloase (clauză nouă)72

16.2. Rezilierea Contractului de către Antreprenor73

16.4. Plata după Rezilierea de către Antreprenor73

18. ASIGURĂRI73

18.2. Asigurarea lucrărilor şi a Utilajelor Antreprenorului73

20. REVENDICĂRI, DISPUTE ŞI ARBITRAJ73





1.DISPOZIŢII GENERALE
1.1.Definiţii
1.1.1.Contract
1.1.1.1.Contract
Se înlocuieşte cu: "Contract" înseamnă Acordul Contractual şi toate celelalte documente menţionate în articolul 2 din Acordul Contractual.
1.1.1.3.Scrisoarea de acceptare
Se înlocuieşte cu: "Scrisoarea de acceptare" reprezintă "Scrisoarea de atribuire" şi înseamnă documentul emis de către Autoritatea Contractantă în conformitate cu legislaţia naţională în domeniul achiziţiilor publice prin care Autoritatea Contractantă desemnează Antreprenorul ca urmare a selectării ofertei sale.
1.1.1.4.Scrisoare de ofertă
Se înlocuieşte cu: "Scrisoare de ofertă" înseamnă Formularul de Ofertă pentru execuţia lucrărilor, completat şi semnat.
1.1.1.6.Desene
Se înlocuieşte cu: "Desene" înseamnă setul complet de documente de proiectare a lucrărilor (inlcusiv rapoarte, piese desenate, specificaţii etc) aprobate şi acceptate în conformitate cu cerinţele normative din ţara în care sunt executate lucrările, inclusiv autorizaţia de construcţie emisă de către autorităţile competente şi alte documente însoţitoare legate de procesul de aprobare, precum şi orice amendamente şi completări aprobate de către Beneficiar sau în numele acestuia în conformitate cu Condiţiile de Contract.
1.1.1.11.Act adiţional (clauză nouă)
"Act adiţional" înseamnă actul prin care Părţile convin asupra oricăror modificări ale documentelor contractuale, considerate necesare şi survenite pe parcursul execuţiei lucrărilor.
1.1.2.Părţi şi Persoane
1.1.2.11.Finanţator (clauză nouă)
"Finanţator" înseamnă instituţia/le finanţatoare care contribuie alături de Guvernul României la finanţarea Lucrărilor.
1.1.2.12.Autoritatea Contractantă (clauză nouă)
"Autoritatea Contractantă" înseamnă Beneficiarul lucrărilor în conformitate cu Acordul Contractual. "Autoritatea Contractantă" înseamnă totodată entitatea responsabilă pentru derularea procesului de atribuire precum şi Angajatorul.
1.1.3.Date, teste, perioade şi terminare
1.1.3.5.Se înlocuieşte cu: "Procesul Verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor" înseamnă procesul verbal întocmit şi semnat în conformitate cu legislaţia naţională, de către comisia de recepţie numită de Autoritatea Contractanta, la cererea scrisă a Inginerului recomandând sau nu recepţionarea Lucrărilor, a Sectorului sau a unei părţi de Lucrare potrivit prevederilor clauzei 10 [Recepţia Lucrărilor de către Beneficiar].
1.1.3.7.Se adaugă la sfârşit: Perioada de Notificare a Defectelor, după cum este definită, nu va elibera Antreprenorul de obligaţiile sale de a asigura perioade mai lungi de garanţie pentru părţi de lucrări în conformitate cu legislaţia naţională sau prevederile contractuale.
1.1.3.8."Procesul Verbal de Recepţie Finală " înseamnă procesul verbal întocmit şi semnat conform Legilor în vigoare de către comisia de recepţie finală numită de către Beneficiar, la cererea Inginerului, recomandând sau nu recepţionarea finală a Lucrărilor, Sectorului sau a unei părţi de Lucrare (după caz) de către Beneficiar, potrivit prevederilor Sub-Clauzei 11.9 [Procesul Verbal de Recepţie Finală].
1.1.4.Moneda şi plăţi
1.1.4.1.Se înlocuieşte cu: "Valoarea acceptată de contract" înseamnă valoarea definită în articolul 4 din Acordul contractual.
1.1.4.13.Se adaugă: Preţul Unitar" înseamnă preţul unei unităţi cantitative din Lista de Cantităţi excluzând TVA-ul.
1.1.5.9.Se adaugă: "Utilităţi" semnifică sistemele aeriene, de suprafaţă sau subterane de distribuţie a serviciilor precum petrol, gaz, apă, electricitate, canalizare, telefonie etc., aflate fie în proprietate publică fie privată.
1.1.6.2.Se înlocuieşte "Ţară" cu "România".
1.1.6.7.Se înlocuieşte cu: "Şantier" înseamnă locurile în care vor fi executate Lucrările Permanente şi unde se vor livra Echipamentele şi Materialele, şi oricare alte locuri prevăzute în Contract ca fiind parte componentă a Şantierului.
Suprafeţele de teren necesare pentru Lucrări Provizorii şi pentru organizarea de şantier, a căror poziţionare este în afara zonei afectate de Lucrări, vor fi considerate ca parte a Şantierului, însă obligaţia asigurării dreptului de acces la acestea şi plata oricăror costuri generate de utilizarea temporară a acestor suprafeţe va fi responsabilitatea exclusivă a Antreprenorului.
1.5.Prioritatea Documentelor
Se înlocuieşte cu: Documentele care alcătuiesc Contractul trebuie considerate ca documente care se explicitează reciproc. În scopul interpretării, prioritatea documentelor va fi în conformitate cu ordinea stabilită în Articolul 2 din Acordul Contractual. Astfel prioritatea documentelor contractuale va fi următoarea:
a)Acordul Contractual
b)Scrisoarea de atribuire
c)Formularul de Ofertă şi Anexa la Formularul de Ofertă;
d)Condiţiile Speciale de Contract;
e)Condiţiile Generale de Contract;
f)Specificaţiile Tehnice Particulare ale Beneficiarului precum şi orice clarificări survenite pe parcursul procedurii de atribuire;
g)Specificaţiile Tehnice Generale ale Beneficiarului precum şi orice clarificări survenite pe parcursul procedurii de atribuire
h)Planşele, care cuprinde întregul set de documente de proiectare ale lucrărilor aprobate în conformitate cu autorizaţiile de construcţie obţinute precum şi condiţiile stabilite pentru autorizaţia de construcţie şi EIA, după caz;
i)Propunerea tehnică [dacă este cazul]
j)Listele de cantităţi completate;
k)Formulare şi alte documente relevante.
Actele adiţionale şi clarificările vor avea prioritatea documentelor pe care le modifică/ clarifică, după caz. Specificaţiile tehnice vor avea prioritate în caz de orice erori identificate pe parcursul execuţiei lucrărilor în propunerea tehnică a Antreprenorului.
1.6.Acordul Contractual
Se înlocuieşte prima frază cu: Urmare a Scrisorii de atribuire, Părţile vor semna Acordul Contractual în baza procedurii şi termenelor stipulate de prevederile naţionale privind achiziţiile publice.
1.7.Cesionarea
Se inlocuieste cu: "Este permisa doar cesiunea creantelor nascute din contract, obligatiile nascute ramanand in sarcina partilor contractante, astfel cum au fost stipulate si asumate initial."
1.10.Utilizarea Documentelor Antreprenorului de către Beneficiar
Se înlocuieşte cu: În relaţia dintre Părţi, Antreprenorul va transfera Beneficiarului dreptul de autor, alte drepturi de proprietate intelectuală asupra Documentelor Antreprenorului şi alte documente de proiectare elaborate de către Antreprenor (sau în numele acestuia) de îndată ce Antreprenorul le-a transmis.
Acest drept de autor permite Beneficiarului sa utilizeze Documentele Antreprenorului în orice fel, inclusiv sa modifice, în orice fel consideră necesar, în vederea finalizării Lucrărilor care fac obiectul Contractului.
1.12.Informaţii Confidenţiale
Se adaugă la sfârşit: Antreprenorul va trata detaliile Contractului ca fiind private şi confidenţiale, exceptând situaţiile necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de Legile în vigoare. Antreprenorul nu va publica, nu va permite publicarea şi nu va dezvălui orice informaţii confidenţiale despre Lucrări în nicio publicaţie comercială sau tehnică sau în altă parte, fără acordul prealabil în scris al Beneficiarului.
1.13.Conformitatea cu Legislaţia
Se adaugă după punctul (b): Antreprenorul va depune împreună cu Programul de Execuţie potrivit sub-clauzei 8.3 o listă a avizelor şi autorizaţiilor necesare şi perioada necesară obţinerii acestora cu scopul execuţiei lucrărilor în conformitate cu Programul de Execuţie.
La sfârşit se adaugă un nou paragraf:
(c)Fără a aduce atingere celor de mai sus, Antreprenorul nu va fi responsabil pentru întârzieri în obţinerea avizelor şi autorizaţiilor, licenţelor sau aprobărilor, dacă aceste întârzieri sunt datorate întârzierilor Beneficiarului în a pune la dispoziţie documentele prevăzute de legislaţia specifică sau datorate erorilor sau omisiunilor identificate în documentele Beneficiarului. În cazul în care, conform legii, Beneficiarul este responsabil pentru depunerea documentaţiei, acesta, în urma notificării Antreprenorului, fie va depune documentaţia pregătită de Antreprenor, fie îl va împuternici pe acesta să depună documentaţia în numele său.
1.14.Obligaţii Comune şi Individuale
Se adaugă la sfârşit: Liderul va fi autorizat de către aceste persoane să primească instrucţiuni şi să recepţioneze plata pentru şi în numele fiecăreia şi tuturor persoanelor menţionate.
2.Beneficiarul (Angajatorul)
2.1.Dreptul de Acces pe Şantier
Se înlocuieşte cea de-a doua frază a primului paragraf: Antreprenorul va mentine traficul auto şi pedestru pentru public, deţinători şi ocupanţi ai proprietăţilor adiacente, precum şi pentru posesorii şi operatorii de Utilităţi pe parcursul execuţiei Lucrărilor."
3.INGINERUL
3.4.Înlocuirea Inginerului
Beneficiarul va notifica Antreprenorul cu privire la decizia sa de a înlocui Inginerul cu cel puţin 15 zile înaintea datei la care se va produce înlocuirea şi cu privire la datele de contact ale noului Inginer.
3.6.Întâlniri de management (clauză nouă)
Inginerul va organiza întâlniri lunare pentru evaluarea progresului lucrărilor şi planificarea acestora pentru perioada următoare la care va invita toate părţile implicate în procesul de execuţie a lucrărilor. Inginerul va pregăti în mod corespunzător aceste întâlniri şi va distribui minuta tuturor participanţilor. La aceste întâlniri lunare vor fi participa Inginerul şi alţi reprezentanţi ai Beneficiarului (inclusiv proiectanţii, dacă este cazul), Reprezentantul Antreprenorului şi reprezentanţii subcontractorilor dacă este necesar potrivit opiniei Inginerului.
4.ANTREPRENORUL
4.1.Obligaţiile generale ale Antreprenorului
În paragraful al treilea se şterge punctul (ii).
Se adaugă la sfârşit:
Orice proiect elaborat de Antreprenor pentru lucrările permanente va fi corelat cu proiectele existente puse la dispoziţie de către Beneficiar. În cazul în care prin proiectul Antreprenorului sunt propuse modificări substanţiale la proiectele Beneficiarului (inclusiv dar fără a se limita la modificări ale soluţiei tehnice), astfel de propuneri vor fi făcute de către Antreprenor potrivit sub-clauzei 13.2 [Optimizarea Proiectului].
Orice aprobare sau consimţământ, precum şi orice modificare, potrivit acestei sub-clauze sau oricărei alteia, nu va elibera Antreprenorul de obligaţiile şi responsabilităţile sale în conformitate cu Condiţiile de Contract.
4.2.Garanţia de Bună Execuţie
Se înlocuiesc primele două paragrafe cu: Antreprenorul va constitui pe cheltuiala sa, în perioada de valabilitate a ofertei, o Garanţie de bună execuţie în forma, valoarea şi pentru perioada specificată în Anexa la Formularul de Ofertă. În situaţia neprezentării Garanţiei de bună execuţie în interiorul termenului menţionat anterior, Contractul va fi considerat ca neîncheiat şi imposibil de încheiat în sensul prevederilor art. 204, alin. 1^ din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, părţile fiind de drept repuse în situaţia anterioară semnării sale, nemaifiind necesară nici o decizie a vreunei instanţe judecătoreşti şi, de asemenea, Beneficiarul netrebuind să îndeplinească nicio procedură, fie de notificare sau de altă natură, prin care sa aducă la cunoştiinţa Antreprenorului acest fapt.
Se adaugă după cel de-al treilea paragraf:
De fiecare dată când este agreat că Preţul Contractului depăşeşte Valoarea Acceptata de Contract şi se încheie un act adiţional la Contract în acest sens, Antreprenorul, la cererea scrisă a Inginerului, va modifica în termen de 14 zile, în aceeaşi proporţie, valoarea Garanţiei de Bună Execuţie.
De fiecare dată când valoarea Garanţiei de Bună Execuţie se va diminua cu sumele revendicate de Beneficiar în conformitate cu prevederile Contractului, Antreprenorul va acţiona imediat în sensul reîntregirii acesteia.
Se adaugă la al patrulea paragraf:
(e)Antreprenorul nu respecta cerintele pentru protectia mediului (a se vedea sub-clauza 4.18)
4.3.Reprezentantul Antreprenorului
Se adaugă la sfârşit: În cazul în care Reprezentantul Antreprenorului nu cunoaşte bine limba folosită pentru comunicare, atunci Antreprenorul va pune la dispoziţie un interpret competent pe toată durata programului de lucru.
4.4.Subcontractori
Se înlocuieşte primul paragraf cu: În cazul în care părţi din Lucrări urmează să se realizeze de unul sau mai multi Subcontractori, Antreprenorul va furniza Beneficiarului contractele încheiate cu subcontractorii nominalizaţi în ofertă care vor deveni anexă a contractului. Antreprenorul nu va avea dreptul de a înlocui pe nici unul din subcontractori fără acceptul prealabil al Beneficiarului.
4.14.Evitarea afectărilor
Se adaugă la sfârşitul primului paragraf: c) utilităţile Autoritatii Contractante sau ale oricărui furnizor de servicii
4.18.Protecţia mediului
Se adaugă: Antreprenorul va fi responsabil, în coordonare cu Beneficiarul şi alte autorităţi locale, pentru depozitarea şi transportul, sau orice altă operaţiune, construcţiilor şi a altor reziduuri care rezultă în urma activităţii sale, precum şi pentru protejarea humusului şi solului fertil, acolo unde este cazul; atunci când activităţile se desfăşoară pe un şantier aflat în gestionarea unui operator, Antreprenorul va colabora cu Beneficiarul şi operatorul şantierului pentru depozitarea şi depunerea gunoiului rezultat.
Beneficiarul se va conforma regulamentelor aplicabile referitoare la lucrul cu chimicale, substanţe periculoase sau radioactive and va asigura instruirea adecvată a personalului şi protecţia acestuia în vederea reducerii riscurilor. În cazul unor accidente cu astfel de substanţe, Antreprenorul va despăgubi Beneficiarul pentru orice daune inclusiv pentru acelea invocate de terţe persoane.
Antreprenorul va fi singurul responsabil pentru obţinerea avizelor necesare legate de cerinţele acestei sub-clauze.
4.21.Rapoarte privind evoluţia execuţiei lucrărilor
Se adaugă la sfârşit:
Raport financiar, incluzând sumele plătite, sumele certificate neplătite şi o previziune a fluxului de numerar pe baza programului lucrărilor remis în conformitate cu Sub-Clauza 8.3 [Programul de Execuţie], specificând estimarea, de către Antreprenor, a tuturor solicitărilor de plată ulterioare.
În condiţiile în care Antreprenorul nu va remite rapoartele privind stadiul lucrărilor la termenul stabilit în Contract, nu le va remite în forma indicată, sau nu va remite Inginerului un raport complet şi corespunzător privind stadiul lucrărilor, se va aplica o sancţiune echivalentă cu cea specificată în Anexa la Formularul de Ofertă începând cu data la care documentele respective ar fi trebuit remise şi până la data la care este remis un raport satisfăcător/corespunzător privind stadiul lucrărilor.
4.23.Activităţile Antreprenorului pe şantier
Se adaugă la sfârşit:
Operaţiunile care presupun întreruperea sau închiderea drumurilor existente, conductelor de apă sau utilităţilor publice nu se vor face fără consimţământul scris al Inginerului şi Beneficiarului. Antreprenorul va solicita în scris un astfel de consimţământ cu cel putin 14 zile înaintea unor astfel de lucrări. Solicitarea va include detalii complete despre operaţiune, programul, principalele utilaje care se vor utiliza şi va include copii ale tuturor autorizaţiilor necesare obţinute în conformitate cu prevederile Sub-clauzei 1.13.
Toate modificările de trafic auto şi pietonal se vor face în conformitate cu legile din România şi vor include toate indicatoarele şi semnalizările temporare necesare.
În cazul în care Antreprenorul nu respectă prevederile prezentei Sub-clauze sau pe acelea referitoare la curăţenia pe parcursul construcţiei conform prevederilor Specificaţiilor tehnice, se va aplica o penalizare egală cu cea menţionată în Anexa la Formularul de Ofertă, începand şapte zile după data menţionată de Inginer în notificare, până la data îndeplinirii obligaţiilor corespunzătoare de către Antreprenor.
4.24.Vestigii
Se adaugă la începutul clauzei: Înainte de începerea oricăror Lucrări, Antreprenorul, pe propria cheltuială şi propriul risc, va efectua o inspecţie completă a şantierului şi a oricăror suprafeţe pe care se vor executa Lucrări sau se intenţionează să se execute, cu scopul de a identifica orice suprafeţe în care este posibil să fie găsite fosile, monede, articole de valoare, antichităţi sau alte rămăşiţe sau articole de interes geologic sau arheologic, structuri sau muniţii. O copie a rezultatului acestei inspecţii va fi transmisă Inginerului înainte de începerea oricăror lucrări.
Se înlocuieşte primul paragraf cu: Toate fosilele, monedele, articolele de valoare sau antichităţile, împreună cu construcţiile şi alte rămăşiţe sau elemente de interes arheologic sau geologic descoperite pe Şantier orice articole gasite sunt proprietatea statului român şi vor fi încredinţate în grija şi sub autoritatea instituţiilor responsabile.
4.25.Administrarea Traficului (clauză nouă)
Antreprenorul va permite desfăşurarea unui trafic fluent de vehicule şi persoane, în toate condiţiile climatice pentru public, pe toate drumurile asociate cu sau afectate de Contract şi de asemenea pentru proprietari sau locatari ai proprietăţilor învecinate, cât şi pentru proprietari de utilităţi şi operatori/furnizori de servicii utilitare pe durata executării Lucrărilor.
Într-un termen de 28 de zile de la Data de Începere a Lucrărilor, Antreprenorul îi va comunica Inginerului un plan autorizat de administrare a traficului.
Planul de Administrare a Traficului va descrie în detaliu propunerile Antreprenorului pentru administrarea traficului care au fost deja agreate de către Inginer, sub-unităţile Beneficiarului şi autorităţile relevante locale şi, în al doilea rând, care au fost autorizate de către Beneficiar şi autorităţile relevante naţionale, după caz.
În condiţiile în care Planul anterior pentru administrarea traficului nu respectă măsurile de administrare a traficului propuse de către Antreprenor, acesta va conveni, împreună cu Inginerul şi părţile implicate, asupra unor măsuri/propuneri revizuite privind administrarea traficului şi va remite Inginerului un Plan, revizuit şi autorizat, pentru Administrarea Traficului înaintea începerii lucrărilor la acea secţiune din site.
În condiţiile în care Antreprenorul nu remite un Plan pentru administrarea traficului elaborat corespunzător în termenul stipulat în Contract sau nu respectă, în orice moment, dispoziţiile Planului pentru administrarea traficului convenit, se va aplica o sancţiune echivalentă cu cea indicată în Anexa la Formularul de Ofertă începând de la data la care planul pentru administrarea traficului ar fi trebuit remis sau de la data la care a intervenit încălcarea planului pentru administrarea traficului şi până la data la care se constată respectarea acestor condiţii.
4.26.Documentele Antreprenorului (clauză nouă)
Antreprenorul va elabora şi transmite Inginerului spre aprobare documentele solicitate potrivit regulilor şi legilor naţionale precum şi documentele solicitate în Contract, în termenul şi forma menţionate în regulamentele aplicabile şi în Contract.
În cazul în care Specificaţiile Tehnice menţionează Documentele Antreprenorului care trebuie să fie transmise Inginerului pentru verificare şi/sau aprobare, acestea vor fi transmise conform specificaţiilor, împreună cu o notificare. În înţelesul următoarelor prevederi ale acestei sub-clauze, (i) prin "perioadă de verificare" se înţelege perioada de timp solicitată de către Inginer pentru verificarea şi, după caz, aprobarea, şi "Documentele Antreprenorului" exclud orice document care nu este specificat ca fiind solicitat pentru verificare şi/sau aprobare.
Perioada de verificare nu va depăşi 21 de zile, calculate de la data la care Inginerul primeşte Documentele Antreprenorului şi notificarea acestuia, fiindu-I acordată Inginerului o perioadă de verificare de cel puţin 14 zile. Notificarea va menţiona faptul că Documentul Antreprenorului este finalizat, pentru verificare şi/sau aprobare (dacă este solicitată) în conformitate cu această Sub-clauză. Notificarea va specifica totodată dacă Documentul Antreprenorului este în conformitate cu prevederile contractuale sau în ce măsură nu este conform.
Inginerul poate notifica Antreprenorul, în cadrul perioadei de verificare, dacă Documentul nu este respectă prevederile contractuale. În cazul în care Documentul Antreprenorului nu este în conformitate cu prevederile contractuale, acesta va fi revizuit, retransmis şi reverificat (după caz, resupus aprobării) în conformitate cu prevederile acestei sub-clauze şi pe cheltuiala Antreprenorului.
Antreprenorul trebuie să menţină un jurnal al lucrărilor la zi, numit Jurnal de Şantier, în formatul agreat de Inginer. Jurnalul de Şantier trebuie ţinut pe Şantier şi Antreprenorul trebuie să înregistreze zilnic cel puţin următoarele informaţii:
1.Condiţiile atmosferice, pauzele de muncă din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, numărul de ore lucrate, numărul şi calificarea personalului muncitor de pe şantier, materialele achiziţionate, materialele încorporate în lucrări, echipamentele defecte sau ieşite din uz, testele complete, mostrele trimise, evenimentele neprevăzute, precum şi instrucţiunile verbale date Antreprenorului;
2.Anexele cu informaţii detaliate privind toate elementele care sunt verificate pe Şantier şi utilizate pentru calcularea plăţilor către Antreprenor, cum ar fi Lucrările finalizate, cantităţile reale, materialele acceptate pentru încorporarea în Lucrări. Aceste anexe sunt parte a Jurnalului de Şantier, dar pot fi semnate, dacă e necesar, ca documente separate;
3.Lista diferitelor obstacole sau alte dificultăţi întâmpinate de Antreprenor în timpul execuţiei lucrărilor din ziua respectivă.
Înregistrările în Jurnalul de Şantier sunt semnate de către Antreprenor la momentul înregistrării şi contrasemnate de Inginer în maxim 3 zile de la data înregistrării. Antreprenorul este responsabil de asigurarea unei copii adecvate a acestor informaţii.
În cazul în care Inginerul notează în Jurnalul de Şantier dezacordul sau asupra unei înregistrări în Jurnalul de Şantier, Antreprenorul trebuie să comunice în scris Inginerului comentariile sale în termen de 14 zile de la data la care Inginerul a notat dezacordul său în Jurnalul de Şantier.
O copie a Jurnalului de Şantier pentru fiecare lună în cauză va fi inclusă în Raportul privind Evoluţia Execuţiei lucrărilor întocmit conform Sub-Clauzei 4.21. Antreprenorul va semna şi va ştampila în conformitate cu originalul fiecare pagină a acestei copii.
Înaintea emiterii Procesului Verbal de Recepţie la Finalizarea Lucrărilor, Antreprenorul va furniza Inginerului cinci copii pe hărtie şi o copie electronică a înregistărilor detaliilor de execuţie şi desenelor şi a manualelor de întreţinere şi operare. Lucrările nu sunt considerate finalizate în scopul recepţiei conform sub-clauzei 10.1 [Recepţia lucrărilor şi a Sectoarelor de Lucrări] până când Inginerul nu a primit aceste documente.
Antreprenorul va elabora şi va transmite Inginerului spre aprobare avizele tehnice pentru orice lucrări permanente, cartografierea cadastrală a întregului şantierul, precum şi orice alte documente relevante care sunt solicitate potrivit reglementărilor locale pentru recepţia anumitor clădiri, staţii sau instalaţii. Procesul verbal de Recepţie Finală nu va fi emis până când aceste documente nu sunt depuse şi aprobate de către Inginer. După caz, aprobarea poate implica aprobarea de către autorităţile competente.
4.27.Utilităţi existente (clauză nouă)
Antreprenorul se va familiariza cu poziţia tuturor utilităţilor înainte de începerea lucrărilor. Antreprenorul va fi răspunzător pentru orice daună produsă utilităţilor cauzate de el prin executarea lucrarilor şi va repara orice astfel de daună pe cheltuiala lui.
4.28.Cartea Tehnică a Construcţiei (clauză nouă)
Lucrarile nu vor fi considerate finalizate în scopul recepţiei conform clauzei 10.1 [Recepţia Lucrărilor sau a Secţiunilor de Lucrări] inainte ca Inginerul să primească Cartea Construcţiei realizată de Antreprenor în confomitate cu prevederile Legii nr. 10/1995.
4.29.Standarde şi reglementări tehnice (clauza noua))
Documentele Antreprenorului şi lucrările executate de acesta vor respecta standardele tehnice, reglementările şi legile (în special prevederile legale cu privire la calitatea în construcţii, calitatea instalaţiilor, chestiunile de mediu şi cele de sănătate şi protecţie etc), precum şi standardele tehnice menţionate în Specificaţiile tehnice.
Legislaţia naţională va prevala la recepţia lucrărilor sau secţiunilor potrivit clauzei 10 [Recepţia Lucrărilor de către Beneficiar]. Referinţele cu privire la standarde stipulate în Contract vor fi cele aplicabile la data de referinţă.
În cazul în care standardele aplicabile se modifică sau sunt publicate noi standarde, Antreprenorul va informa Inginerul şi, după caz, va transmite propuneri pentru asigurarea conformităţii cu acestea. În cazul în care Inginerul stabileşte că este necesară asigurarea conformităţii şi că propunerile implică o modificare, atunci Inginerul va iniţia o modificare potrivit clauzei 13 [Modificări şi Actualizări].
4.30.Manuale de întreţinere şi operare şi instruirea (clauză nouă)
Cu cel puţin 56 de zile înaintea efectuării Testelor la terminarea lucrărilor, Antreprenorul va transmite Inginerului manualele de întreţinere şi operare în suficient detaliu pentru a permite Beneficiarului să opereze, menţină, dezasambleze, asambleze, ajusteze şi repare lucrările.
Antreprenorul va ţine sesiuni de instruire a personalului Beneficiarului cu privire la operarea şi mentenanţa lucrărilor în limitele menţionate în Contract cu cel puţin 14 zile înaintea efectuării Testelor la terminarea lucrărilor. Programul de instruire va fi transmit Inginerului spre aprobare cu cel puţin 14 zile înaintea susţinerii instruirii.
Lucrările nu vor fi considerate finalizate în scopul recepţiei potrivit sub-clauzei 10.1 [Recepţia Lucrărilor sau a Secţiunilor de Lucrări] înaintea aprobării de către Inginer a manualelor de operare şi întreţinere şi a instruirii şi testării personalului după satisfacţia Inginerului.
5.SUBCONTRACTORI NOMINALIZAŢI
Această clauză nu se aplică.
6.PERSONAL ŞI FORŢĂ DE MUNCĂ
6.5.Programul de lucru
Se adaugă la sfârşit: În baza prevederilor sub-clauzei 8.3 [Programul de execuţie], Antreprenorul îl va informa pe Inginer în privinţa programului său de lucru planificat pentru fiecare săptămână şi fiecare lună de executare a Contractului astfel încât Inginerul să aibă posibilitatea de a planifica şi asigura continuitatea supravegherii Lucrărilor pe parcursul fiecărei etape a executării Contractului. Inginerul va furniza copii ale programului de lucru planificat pentru personalul de supraveghere atât Antreprenorului cât şi Beneficiarului.
6.7.Sănătatea şi Securitatea Muncii
Se adaugă la sfârşit:
La 28 de zile de la Data de Începere, Antreprenorul va transmite Planul de securitate şi sănătate în conformitate cu prevederile legale şi cu specificaţiile proiectului. Antreprenorul se va asigura că acest plan este actualizat permanent în cazul oricărei modificări în activitatea de pe şantier cu scopul garantării securităţii şantierului şi securităţii personalului şi vizitatorilor şi va transmite actualizările Inginerului spre aprobare. Inginerul are dreptul de a solicita actualizarea planului oricând consideră că este necesar iar Antreprenorul se va conforma în termen de 7 zile de la solicitare.
6.8.Supravegherea Asigurată de Antreprenor
Se adaugă la sfârşit:
Antreprenorul poate importa personalul necesar pentru executarea Lucrării. Antreprenorul trebuie să se asigure că acest personal deţine viza de rezidenţă şi permisul de lucru necesare. Antreprenorul va fi responsabil pentru întoarcerea personalului său importat la domiciliu sau la locul de unde a fost recrutat. În eventualitatea decesului în Ţară a oricărui membru al personalului Antreprenorului sau al membrilor familiilor acestora, Antreprenorul va fi responsabil pentru aranjamentele necesare repatrierii sau înmormântării.
Antreprenorul va avea un număr suficient de translatori competenţi disponibili pe Şantier pe durata întregului program de lucru.
7.UTILAJE, MATERIALE ŞI EXECUŢIA
7.1.Modul execuţiei
Se adaugă la sfârşit:
Antreprenorul va transmite Inginerului documentele de conformitate pentru staţii şi materiale şi orice alte articole înaintea utilizării lor în execuţia lucrărilor; documentele vor fi în conformitate cu cerinţele reglementărilor locale cu privire la aprobarea materialelor de construcţie şi a echipamentelor pentru staţii şi cu regulamentele aplicabile pentru asigurarea cerinţelor esenţiale pentru lucrările de construcţie şi evaluarea conformităţii acestora.
8.ÎNCEPEREA, ÎNTARZIEREA ŞI SUSPENDAREA LUCRĂRILOR
8.1.Începerea Lucrărilor
Se înlocuieşte cu:Data de începere a lucrărilor va fi după 14 zile de la data îndeplinirii următoarelor condiţii:
(a)Contractul este în vigoare în ceea ce priveşte toate procedurile prevăzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice;
(b)Inginerul a acordat Antreprenorului o notificare de 7 zile pentru a se pregăti pentru accesul pe şantier cu respectarea procedurilor legale obligatorii pentru începerea lucrărilor.
8.3.Programul de execuţie
În primul paragraf se adaugă la punctul (d):
Previziune a fluxului de numerar.
Se adaugă la sfârşitul primului paragraf:
e)toate datele, timpii şi termenele intermediare specificate în Contract, mai ales Data de Începere şi Termenul de finalizare,
f)când Antreprenorul planifică să finalizeze Lucrările,
g)legăturile şi dependenţele logice dintre activităţi,
h)drumul critic sau drumurile critice,
i)datele până la care Antreprenorul solicită Beneficiar spre a i se pune la dispoziţie orice informaţii sau alte elemente, inclusiv datele de acces pentru diverse sectoare ale şantierului,
Toate programele generale ulterioare trebuie să prezinte, în plus faţă de cele mai sus menţionate, următoarele:
- evoluţia reală realizată pentru fiecare activitate şi efectul pe care aceasta îl are asupra întregii lucrări neefectuate, şi
- orice modificare a Duratei de Execuţie rezultată în urma unei prelungiri a termenului acordate de către Inginer.
Programul de execuţie va fi furnizat şi în format electronic editabil astfel încât să poată fi accesat şi urmărit cu un software specializat utilizat pe scară largă în domeniul construcţiilor.
Antreprenorul va furniza Inginerului actualizări lunare a programului de execuţie pentru a confirma perioada de execuţie, locul şi natura fiecărei activităţi care va fi executată în luna următoare pe şantier.
Se adaugă la sfârşitul primului paragraf: în termen de 14 zile.
Se adaugă la sfârşit:
În cazul în care Antreprenorul nu prezintă programul de execuţie iniţial în termenul stabilit în Contract, poate fi aplicată o penalizare egală cu cea stabilită în Anexa la Formularul de Ofertă, începând cu data la care programul ar fi trebuit depus până la data în care va fi prezentat un program de execuţie acceptabil.
8.4.Prelungirea Duratei de Execuţie
Se înlocuieşte sub-punctul (c) al primului paragraf cu:
condiţii climaterice adverse speciale care au o influenţă directă asupra progresului lucrărilor şi care survin în intervalul martie-noiembrie, inclusiv condiţii de temperatură, precipitaţii şi/sau vânt definite drept condiţii climaterice mai dificile decât media lunară pe ultimii 10 ani pentru lunile relevante plus sau minus variaţia lunară standard pentru un interval de 10 ani pentru lunile relevante, valoare măsurată de către Institutul Naţional de Meteorologie la staţia meteorologică cea mai apropiată unde condiţiile climaterice sunt comparabile cu cele prezente pe şantier. Stabilirea perioadei de aplicabilitate nu va fi mai mare decât timpul actual, măsurat în zile, derivat din analiza statistică şi nu va include zile suplimentare considerate necesare pentru a remedia condiţiile prezente pe şantier care au fost afectate de variaţiile climaterice adverse speciale. Cei trei factori climaterici: temperatură, precipitaţii; vânt vor fi luaţi în considerare în combinaţie sau separat şi estimat dacă ziua respectivă se califică drept o zi cu condiţii climaterice adverse speciale sau nu.
Se adaugă la sfârşitul ultimului paragraf:
Extinderea perioadei de executie nu îndreptăţeşte implicit Antreprenorul la orice plăţi pe care acesta le poate considera aferente respectivei extinderi.
Antreprenorul nu va fi îndreptăţit la extinderi ale perioadei de execuţie aferente fiecărui eveniment particular care poate produce o întârziere. În vederea determinării extinderii duratei de execuţie, Inginerul va lua în considerare efectul cumulat al diferitelor evenimente de risc ale Beneficiarului care produc întârzieri asupra datei de finalizare a lucrărilor..
8.6.Ritmul evoluţiei lucrărilor
Se adaugă la sfârşit:
Conformitatea progresului lucrărilor cu programul de execuţie al Antreprenorului, aşa cum a fost transmis conform primului paragraf al Sub-Clauzei 8.3 sau revizuit conform Sub-Clauzei 8.3, este controlată printr-un sistem de puncte de referinţă.
Acest sistem include patru puncte de referinţa pentru monitorizarea şi evaluarea progresului Lucrărilor. Mai jos este definit integral Punctul de referinţa nr. 1 şi parţial Punctul de referinţa nr. 2. Definirea integrală a Punctelor de referinţă, va fi convenită de comun acord de către Antreprenor şi Inginer în termen de 28 de zile de la data transmiterii programului de execuţie al Antreprenorului. În mod obligatoriu primul indicator din cadrul Punctelor de Referinţă va fi reprezentat de îndeplinirea indicatorilor prevăzuţi la Punctul de referinţă anterior. În cazul în care nu se ajunge la un acord în perioada menţionată, Inginerul va defini integral toate cele patru Puncte de referinţă. Indicatorii vor fi definiţi pe baza programului de execuţie al Antreprenorului.
a)Punctul de referinţă nr. 1 va fi realizat în perioada indicată în Anexa la Formularul de Ofertă şi presupune realizarea următorilor indicatori:
- tot personalul cheie al Antreprenorului este mobilizat pe Şantier;
- panourile de identificare a Contractului sunt instalate;
- programul de execuţie al lucrărilor este transmis Inginerului în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 8.3;
- Planul de management al traficului este transmis spre aprobare către Inginer;
- Jurnalul de Şantier este instituit de către Antreprenor, în formatul agreat de Inginer;
Alţi indicatori după cum e specificat în Specificaţiile tehnice
b)Punctul de referinţă nr. 2 va fi realizat în perioada indicată în Anexa la Formularul de Ofertă şi presupune realizarea următorilor indicatori:
- indicatorii definiţi la Punctul de referinţa nr. 1 sunt realizaţi;
- Planul de Management al Calităţii este aprobat de către Inginer şi implementat;
- organizarea de şantier a Antreprenorului este finalizată şi funcţională;
- investigaţiile complete privind utilităţile au fost finalizate şi raportul detaliat a fost înaintat Inginerului.
- realizarea altor indicatori ce vor fi definiţi conform prevederilor prezentei Sub-Clauzei. Indicatorii se referă la realizarea unor stadii de execuţie corespunzător categoriilor principale de lucrări, stabilite conform Programului de execuţie înaintat de către Antreprenor.
În cazul în care Antreprenorul înregistrează întârzieri în atingerea unui punct de referinţă, Beneficiarul va fi îndreptăţit să suspende orice plată datorată în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 14.7 până când toţi indicatorii aferenţi Punctului de referinţă vor fi atinşi.
Ori de câte ori este transmis un program de execuţie actualizat, punctele de referinţă vor fi revizuite conform prevederilor de mai sus, cu condiţia ca Inginerul să nu fi transmis Antreprenorului în termen de 21 de zile de la primirea programului o înştiinţare în care să menţioneze că programul nu corespunde prevederilor Contractului.
10.RECEPŢIA LUCRĂRILOR DE CĂTRE BENEFICIAR
10.1.Recepţia lucrărilor şi a Sectoarelor de lucrări
Se modifică textul în cel de-al treilea paragraf după cum urmează:
În termen de 15 zile de la primirea documentaţiei Antreprenorului, Inginerul o va verifica şi va emite o expunere Beneficiarului solicitând numirea Comisiei de recepţie a lucrărilor cu excepţia situaţiilor în care Inginerul a găsit motive suficiente pentru a solicita Antreprenorului amânarea recepţiei în baza progresului actual al lucrărilor, informând Antreprenorul despre acest lucru în acelaşi termen.
În termen de 15 zile după primirea cererii Inginerului pe baza documentaţiei Antreprenorului verificată, Beneficiarul va numi Comisia de recepţie a lucrărilor în conformitate cu regulamentele locale.
În cazul în care Beneficiarul nu stabileşte în termen de 15 zile de la solicitarea Antreprenorului data pentru recepţia Lucrărilor sau dacă la data fixata nu se prezintă la locul de recepţie direct sau prin împuternicit, Antreprenorul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de recepţie. Dacă nici pana la expirarea acestui al doilea termen de 15 zile de la a doua solicitare, Beneficiarul nu fixează recepţia sau dacă la data fixată, comisia de recepţie nu se prezintă, Antreprenorul va fixa o data de recepţie în interval de 12 zile calendaristice de la expirarea celui de al doilea termen pe care îl va comunica Beneficiarului. Dacă Beneficiarul nu se prezintă nici la acest termen şi nici nu convine cu Antreprenorul asupra altei date de recepţie, Antreprenorul va trimite o notificare conţinând ultimul termen fixat pentru recepţie şi faptul ca Beneficiarul este răspunzător pentru toate pagubele produse prin neefectuarea recepţiei Lucrărilor. În acest caz, se va considera ca Procesul Verbal este emis, iar Inginerul va demara procedurile de emitere a Certificatului de Recepţie.
În termen de 14 zile de la numire, Comisia de recepţie a lucrărilor va emite raportul în formă finală în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu concluzia:
(a)acceptarea lucrării sau secţiunii, menţionând data la care au fost finalizate lucrările sau secţiunea în conformitate cu Condiţiile de Contract, cu excepţia unor lucrări neefectuate sau defecţiuni minore care nu afectează în mod substanţial utilizarea lucrării sau secţiunii în scopul pentru care au fost făcute (fie până când sau atâta timp cât aceste lucrări sunt finalizate şi defecţiunile remediate).
(b)respingerea solicitării Antreprenorului, cu prezentarea motivelor şi specificând lucrările care trebuie executate de către Antreprenor în vederea emiterii Procesului Verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Antreprenorul va finaliza lucrările înaintea formulării unei noi solicitări conform acestei sub-clauze.
Raportul comisiei cu rezoluţia de acceptare este considerat Proces Verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor.
Se inlocuieste ultimul paragraph cu:
După acceptarea recepţiei de către Beneficiar cu sau fără obiecţii, acesta nu mai poate emite alte solicitări de remediere de lucrări, penalizări, diminuări de valori şi alte asemenea, decât cele consemnate în Procesul Verbal de Recepţie. Fac excepţie viciile ascunse descoperite în termenul stabilit conform legii.
10.3.Recepţia şi Testele la Terminarea Lucrărilor
Se înlocuieşte primul paragraf cu: Dacă Antreprenorul este împiedicat cu mai mult de 14 zile să efectueze Testele la Terminare din motive imputabile Beneficiarului, testele care au fost întârziate se vor considera îndeplinite cu succes, iar Antreprenorul va putea proceda din aceasta privinţa în conformitate cu sub-clauza 10.1 [Recepţia lucrărilor şi a Sectoarelor de Lucrări]
Se anulează al doilea paragraf.
11.PERIOADA DE GARANŢIE
11.9.Procesul Verbal de Recepţie Finală
Se înlocuieşte al doilea paragraf cu:
Antreprenorul va solicita emiterea Procesului Verbal de Recepţie Finală printr-o notificare adresată Inginerului nu mai devreme de 14 zile înaintea expirării Perioadei de Notificare a Defectelor. Antreprenorul va înainta odată cu solicitarea toate Documentele Antreprenorului care nu au fost depuse sau aprobate până la acel moment, inclusiv orice avize tehnice ale clădirilor sau alte documente legale specifice pentru recepţia clădirilor, staţiilor sau instalaţiilor, după caz. În termen de 28 de zile, Inginerul fie va aproba aplicaţia Antreprenorului sau va solicita remedierea lucrărilor; în ultimul caz, Inginerul va verifica documentele finale în termen de 7 zile.
În termen de 14 zile după expirarea Perioadei de Notificare a Defectelor sau după finalizarea testării lucrărilor inclusiv remedierea defectelor şi după ce Documentele Contractorului au fost acceptate de Inginer fără comentarii, Inginerul, printr-o notificare adresată Beneficiarului, va solicita numirea Comisiei de Recepţie Finală a Lucrărilor.
În termen de 15 zile după primirea solicitării Inginerului, Beneficiarul va numi Comisia de Recepţie Finală a Lucrărilor în conformitate cu reglementările locale. În termen de 14 zile după nominalizare, Comisia va emite raportul în formă finală, conform prevederilor legale, fie confirmând recepţia finală a lucrărilor sau cu menţionarea obligaţiilor specifice ale Antreprenorului pe care Comisia le consideră neîndeplinite. În ultimul caz, lucrările comisiei vor fi amânate până la o dată la care Antreprenorul va raporta finalizarea oricăror obligaţii, care vor fi verificate de către Comisie în termen de 7 zile. Comisia va emite raportul in termen de 7 zile dupa verificarea lucrarilor.
Raportul comisiei cu rezoluţia de acceptare este considerat Proces Verbal de Recepţie Finala.
11.10.Obligaţii neîndeplinite
Se adaugă la sfârşit: În mod special, Antreprenorul nu va eliberat de obligaţiile sale cu privire la orice garanţii comerciale aplicabile părţilor de lucrări şi/sau echipamente după cum este stipulat de reglementările obligatorii sau prin Contract.
12.Măsurători şi evaluare
12.3.Evaluare
Litera (a) nu se aplică.
13.7.Actualizari Generate de Modificari ale Legilor- nu se aplica
13.8.Actualizari Generate de Modificari ale preturilor - nu se aplica
14.PREŢUL CONTRACTULUI ŞI PLĂŢILE
14.1.Preţul Contractului
În primul paragraf se înlocuieşte litera (d) cu:
(d)Antreprenorul va transmite Inginerului, în termen de 28 de zile de la Data de Începere a Lucrărilor, o defalcare detaliată a fiecărei pentru fiecare categorie de lucrări din listele de cantităţi pentru Lucrări, care va constitui baza de agreare a unor eventuale preturi noi. Defalcarea va conţine costul prevăzut pentru manoperă, materiale, utilaje, transport, precum şi procentele prevăzute pentru cheltuieli indirecte, profit. Inginerul va putea folosi această defalcare la evaluarea oricăror modificări ale preţurilor unitare sau a oricărui preţ unitar nou, în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 12.3 [Evaluarea], dar nu va fi limitat de aceasta.
Se adaugă la sfârşit: Inginerul va înştiinţa Beneficiarul şi Antreprenorul ori de câte ori ia cunoştinţă de faptul că Preţul Contractului poate depăşi Valoarea de Contract Acceptată sau orice valoare de contract convenită ulterior de Beneficiar şi Antreprenor în cadrul unor Acte Adiţionale la Contract, cu evaluarea diferenţei respective.
14.2.Plata în avans
Clauza este înlocuită cu:
Beneficiarul va efectua plăţi în avans, fără dobândă, în vederea mobilizării şi executării Lucrărilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, după ce Antreprenorul va transmite garanţii în conformitate cu prevederile prezentei sub-clauze. Procentul fiecărei plăţi în avans, numărul şi data tranşelor (dacă sunt mai multe decât una) şi monedele de plată vor fi cele specificate în Anexa la Formularul de Ofertă.
Această Sub-Clauză nu va avea aplicabilitate în cazul în care garanţia nu este prezentată Beneficiarului, sau cuantumul avansului nu este specificat în Anexa la Formularul de Ofertă.
Inginerul va emite un Certificat Interimar de Plată pentru fiecare tranşă a plăţilor în avans după primirea unei Situaţii de Lucrări (potrivit prevederilor Sub-Clauzei 14.3 [Prezentarea Situaţiilor Interimare de Lucrări]) şi după primirea de către Beneficiar (i) a Garanţiei de Bună Execuţie în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 4.2 [Garanţia de Bună Execuţie] şi (ii) a unei garanţii în cuantumul şi în moneda stabilite pentru plata în avans. Această garanţie va fi emisă de o bancă din România agreată de către Beneficiar, şi va avea forma prevăzută în Contract sau altă formă aprobată de către Beneficiar.
Antreprenorul se va asigura că fiecare garanţie va rămâne valabilă şi în vigoare până la returnarea avansului, dar valoarea garanţiei poate fi redusă în mod progresiv cu sumele rambursate de către Antreprenor, aşa cum acestea sunt indicate în Certificatele de Plată.
Dacă plata în avans nu a fost rambursată cu 28 de zile înainte de data expirării garanţiei, Antreprenorul va prelungi valabilitatea garanţiei până la rambursarea plăţii în avans.
Fiecare plată în avans va fi rambursată prin deduceri din Certificatele de Plată până la sfârşitul anului respectiv.
Plata în avans va fi rambursată prin deduceri procentuale din Certificatele de Plată, în cuantumul indicat în Anexa la Formularul de Ofertă. Deducerile vor fi în valorile notificate de Antreprenor cu condiţia ca fiecare plată în avans să fie recuperată în întregime până la finalul anului respectiv.
Dacă plata în avans nu a fost rambursată înainte de finalul anului respectiv, diferenţa rămasă nerambursată va deveni imediat datorată şi plătibilă de către Antreprenor Beneficiarului. Beneficiarul va avea dreptul să aplice penalităţi la diferenţa nerambursată la nivelul penalităţilor prevăzute pentru datoriile bugetare în conformitate cu Legile în vigoare, şi calculate pentru perioada cuprinsă între data primirii avansului de către Antreprenor şi data la care avansul a fost recuperat în întregime.
În cazul în care avansul este plătit în mai multe tranşe, o nouă tranşă va fi plătită doar după recuperarea în întregime a tranşei anterioare.
14.5.Echipamente şi Materiale destinate Lucrărilor
Se adaugă sub-punctul (iii) la litera (a): a dovedit dreptul său exclusiv de proprietate asupra respectivelor Echipamente şi Materiale pe baza contractelor încheiate cu furnizorii sau oricum altcumva.
Litera (b) nu se aplică.
14.6.Emiterea Certificatelor de Plată Interimare
Se adaugă după prima frază în paragraful al doilea:
De asemenea, Inginerul nu va emite un Certificat Interimar de Plata pentru care nu s-a furnizat de către Contractor Raportul Lunar, conform Sub-Clauzei 4.21, sau care ar face ca valoarea cumulată aprobată pentru plată să depăşească Valoarea de Contract Acceptată sau orice valoare de contract convenită ulterior de Beneficiar şi Antreprenor în cadrul unor Acte Adiţionale la Contract valabil încheiate, cu condiţia ca Beneficiarul sa fi înştiinţat Antreprenorul în prealabil, conform Sub-Clauzei 14.1.
În acest caz, Inginerul va emite un Certificat Interimar de Plata cu o valoare astfel incit valoarea cumulată aprobată pentru plată sa nu depăşească Valoarea de Contract Acceptată sau altă valoare de contract convenită ulterior de Beneficiar şi Antreprenor în cadrul unor Acte Adiţionale la Contract.
Se adaugă la sfârşit: Fără a lua în considerare prevederile Sub-Clauzei 2.5 [Revendicările Beneficiarului], Beneficiarul este îndreptăţit să corecteze erorile aritmetice din orice Certificat de Plată.
14.7.Plăţile
Se înlocuieşte cu:
Beneficiarul va notifica Antreprenorului acceptarea Certificatului de Plată în termen de 28 de zile de la primirea acestuia de la Inginer.
În termen de 7 zile de la data notificării acceptării Certificatului de Plată de către Beneficiar, Antreprenorul trebuie să emită către Beneficiar o factură în valoarea specificată în Certificatul de Plată corespunzător. Factura furnizată de către Antreprenor va fi emisă şi completată în conformitate cu legislaţia română în vigoare.
Beneficiarul va plăti Antreprenorului:
(a)avans în termen de 28 de zile de la primirea documentelor potrivit sub-clauzei 14.2 [Plata în avans];
(b)valoarea specificată în fiecare factură corespunzătoare fiecărui Certificat Interimar de Plată, în termen de 28 de zile de la data primirii facturii de către Beneficiar;
(c)valoarea specificată în fiecare factură corespunzătoare Certificatului Final de Plată, în termen de 56 de zile de la data primirii facturii de către Beneficiar; sau în cazul în care finanţarea proiectului este suspendată de către instituţia finanţatoare, sumele nedisputate potrivit raportului final, în termen de 56 de zile de la data notificării suspendării în conformitate cu sub-clauza 16.2 [Rezilierea de către Antreprenor].
Data plăţii va fi data la care contul Beneficiarului este debitat.
Plata va fi efectuată în moneda contractului în contul menţionat în factura Antreprenorului.
14.8.Întârzieri în Efectuarea Plăţilor
Se înlocuieşte al doilea paragraf cu:
Dobânzile vor fi calculate prin aplicarea dobânzii Băncii Naţionale a României la principalele operaţiuni de refinanţare, asa cum este prevăzut în seria C a Jurnalului Oficial al UE, în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care suma datorată a devenit scadentă, la care se adaugă 3 puncte procentuale.
14.9.Plata Sumelor Reţinute
Se adaugă la sfârşit:
Pentru cea de a doua jumatate a Banilor Retinuti, Antreprenorul poate solicita trimestrial sau pentru perioade mai lungi plata Sumelor Reţinute, în schimbul furnizării unei garanţii bancare pentru Sume Reţinute care să acopere valoarea acestora. În astfel de cazuri, Inginerul va aproba şi Beneficiarul va efectua plata către Antreprenor a sumelor asociate Sumelor Reţinute, după aprobarea de către Beneficiar a garanţiei furnizate.
Garanţia bancară pentru Sume Reţinute va fi emisă în formatul şi de către o entitate din România, agreate de către Beneficiar, în moneda Contractului şi valoarea egală cu Sumele Reţinute.
Antreprenorul se va asigura că garanţia este validă şi în vigoare până la ultimul termen dintre data eliberării Sumelor Reţinute pentru care este emisă şi data emiterii Certificatului de Recepţie Finală, oricare dintre acestea este mai îndepărtat.
Diminuarea valorii garanţiei sau returnarea acesteia se va face corespunzător prevederilor privind plata sumelor reţinute din prezenta Sub-Clauză.
14.11.Prezentarea Situaţiilor Finale de Lucrări
Se înlocuieşte "56 de zile" cu "28 de zile".
Antreprenorul va furniza toate documentele justificative necesare pentru oricare dintre sumele solicitate la plată în cadrul Situaţiei Finale de Lucrări, aşa cum au fost acestea stabilite de către Beneficiar.
14.13.Emiterea Certificatului Final de Plată
Se adaugă la sfârşit: Fără a lua în considerare prevederile Sub-Clauzei 2.5 [Revendicările Beneficiarului], Beneficiarul este îndreptăţit să corecteze erorile aritmetice din Certificatul Final de Plată Preliminar sau să returneze Certificatul Final de Plată Preliminar pentru care Antreprenorul nu a furnizat integral şi în formă finală documentele justificative necesare.
Fără a prejudicia niciun alt drept al Antreprenorului ce decurge din Contract sau în alt mod, Inginerul nu poate emite un Certificat Final de Plată dacă valoarea cumulată aprobată pentru plată depăşeşte Valoarea de Contract Acceptată sau altă valoare de contract convenită ulterior de Beneficiar şi Antreprenor în cadrul unor Acte Adiţionale la Contract, cu condiţia ca Beneficiarul sa fi înştiinţat Antreprenorul în prealabil, conform Sub-Clauzei 14.1.
În acest caz, Inginerul va emite un Certificat Final de Plată cu o valoare astfel încât valoarea cumulată aprobată pentru plată să nu depăşească Valoarea de Contract Acceptată sau altă valoare de contract convenită ulterior de Beneficiar şi Antreprenor în cadrul unor Acte Adiţionale la Contract.
La emiterea Certificatului Final de Plată, Inginerul va transmite o copie a acestuia Antreprenorului.
15.Rezilierea Contractului de către Beneficiar
15.2.Rezilierea Contractului de către Beneficiar
Se adaugă la sfârşitul primului paragraf:
"(g)nu îndeplineşte condiţiile impuse de Sub-Clauza 18 [Asigurări];"
Se adaugă la sfârşit: Totodată, dacă Antreprenorul nu îşi retrage Utilajele şi Lucrările Provizorii în termen de 21 de zile de la primirea înştiinţării, Beneficiarul va fi îndreptăţit să utilizeze gratuit acea parte din Utilajele şi Lucrările Provizorii ale Antreprenorului care se consideră că a fost rezervată exclusiv executării Lucrărilor, potrivit prevederilor Contractului, după cum crede de cuviinţă, până la finalizarea lucrărilor respective.
În sensul prezentei Sub-Clauze, Şantierul va cuprinde numai acele locuri în care vor fi executate Lucrările Permanente şi unde se vor livra Echipamentele şi Materialele. Orice Materiale sau Echipamente sub proprietatea Beneficiarului în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 7.7 (i) care, la data rezilierii, nu s-ar afla pe Şantier conform definiţiei de mai sus, vor fi transportate cu promptitudine de către Antreprenor şi depozitate pe Şantier, într-un loc definit de către Inginer şi care va fi amenajat şi împrejmuit de către Antreprenor. Toate acestea se vor realiza pe cheltuiala Antreprenorului.
15.6.Practici de corupţie sau frauduloase (clauză nouă)
În cazul în care Antreprenorul s-a angajat în practici de corupţie, frauduloase, coluzive, coercitive sau obstrucţioniste, în a concura pentru sau în a executa Contractul, Beneficiarul poate, în urma acordarii Antreprenorului a unui preaviz de 14 zile, să rezilieze Contractul şi să evacueze Antreprenorul din şantier. Dispoziţiile acestei sub-clauze se vor aplica ca şi cum o astfel de reziliere s-ar face conform sub-clauzei 15.2 [Rezilierea de către Beneficiar].
În scopurile acestei sub-clauze:
"Practica de corupţie" înseamnă oferirea, acordarea, solicitarea sau promisiunea facută, direct sau indirect a oricaror avantaje incorecte sau a oricaror obiecte de valoare cu scopul de a influenţa în mod necorespunzător acţiunea unui funcţionar public, sau ameninţarea privind atingerea acestei persoane, a serviciului, proprietăţii, drepturilor sau reputaţiei, în legătură cu orice proces de achiziţie sau în cadrul executării oricarui contract în vederea obţinerii sau păstrării în mod incorect a unui avantaj comercial de către o persoană sau a obţinerii oricarui alt avantaj nedrept în dirijarea afacerii.
"Practica frauduloasă" semnifică orice declaraţie necinstită, orice act de tăinuire sau orice act de omisiune a faptelor, care este destinat să, sau încearcă să influenţeze în mod incorect procesul de achiziţie sau executarea unui contract, inclusiv o interpretare greşită, în defavoarea Beneficiarului, sau care este destinată stabilirii preţurilor de ofertă la niveluri necompetitive şi să lipsească Beneficiarul de avantajele unei competiţii corecte şi deschise, şi include practici coluzive (fie înainte sau după depunerea ofertei) între aplicanţi sau ofertanţi, sau între un ofertant şi un consultant sau un reprezentant al Beneficiarului, sau practica ce induce în eroare în mod voit sau nesocotit, sau încercare de a induce în eroare a unei părţi cu scopul de a obţine beneficii financiare sau de altă natură sau de a evita asumarea unei obligaţii.
"Practica coercitivă" reprezintă deteriorarea sau avarierea, sau amenintarea cu deteriorarea sau avarierea, în mod direct sau indirect, aduse persoanelor sau proprietăţilor acestora cu scopul de a influenţa participarea lor în procesul de achiziţie sau de a afecta executarea unui contract.
16.2.Rezilierea Contractului de către Antreprenor
Se adaugă la sfârşit: Dacă, înainte de expirarea perioadei de 14 zile de notificare menţionată în alineatul anterior, Beneficiarul remediază cauzele pentru care Antreprenorul a notificat rezilierea, notificarea nu va mai produce efecte.
16.4.Plata după Rezilierea de către Antreprenor
Se înlocuieşte punctul (a) din primul paragraf: (a) va restitui Antreprenorului Garanţia de bună execuţie, după efectuarea tuturor testelor privind conformitatea lucrărilor executate şi recepţionarea de către Beneficiar a tuturor Lucrărilor, Documentelor Antreprenorului, Echipamentelor şi Materialelor pentru care Antreprenorul a fost plătit, cu posibilitatea de recuperare de către Beneficiar a eventualelor costuri derivate din executarea neconformă a lucrărilor sau a celor ordonate de către Inginer potrivit sub Sub-Clauzei 16.3.
18.ASIGURĂRI
18.2.Asigurarea lucrărilor şi a Utilajelor Antreprenorului
Se adaugă la sfârşit: Va fi responsabilitatea Antreprenorului să informeze compania de asigurări despre orice schimbare privind natura, durata, volumul sau Programul de Execuţie a lucrărilor şi să asigure nivelul adecvat al acoperirii asigurării pe toată durata Contractului.
20.REVENDICĂRI, DISPUTE ŞI ARBITRAJ
20.2.Numirea Comisei de Adjudecare a Disputelor (CAD)
Se înlocuieşte prima propoziţie a primului paragraf: Cu excepţia cazului în care aceste condiţii sau legea aplicabilă nu prevad altfel, disputele se vor adjudeca de către CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor) în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 20.4 [Obţinerea Deciziei Comisiei de Adjudecare a Disputelor].
20.6.Arbitrajul
În primul paragraf se şterge "internaţional"; în (a) se înlocuieşte "Camera Internaţională de Comerţ" cu "Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României".