Capitolul 29 - Prevederi specifice aplicabile navelor de mare viteză - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4

M.Of. 844 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 29:Prevederi specifice aplicabile navelor de mare viteză
Art. 291: Art. 29.01: Generalităţi
1.Navele de mare viteză nu pot fi construite ca nave cu cabine.
2.Următoarele instalaţii sunt interzise la bordul navelor de mare viteză:
a)aparatele prevăzute cu arzătoare cu fitil conform art. 16.02;
b)sobele cu arzător cu vaporizarea produselor petroliere conform art. 16.03 şi 16.04;
c)aparatele de încălzire cu combustibil solid conform art. 16.07;
d)instalaţiile cu gaz lichefiat conform capitolului 17.
3.Navele de mare viteză trebuie să fie construite şi clasificate sub supravegherea unei societăţi de clasificare recunoscute care dispune de reguli speciale pentru navele de mare viteză, în conformitate cu cerinţele sale de clasificare. Clasa trebuie să fie menţinută.
Art. 292: Art. 29.02: Aplicarea Părţii II şi Părţii III
1.Fără a ţine seama de prevederile alin. 2, capitolele 3 până la 19 trebuie să se aplice navelor de mare viteză cu excepţia următoarelor prevederi:
a)Art. 3.04, alin. 6, al doilea paragraf;
b)Art. 8.08, alin. 2, a doua frază;
c)Art. 14.02, alin. 4, a doua şi a treia frază;
d)Art. 15.02, alin. 4, a doua frază;
e)Art. 19.06, alin. 3 lit. a), a doua frază;
2.Prin derogare de la art. 19.02, alin. 9 şi art. 19.15, alin. 7, toate uşile din pereţii etanşi trebuie să poată fi comandate de la distanţă.
3.Prin derogare de la art. 6.02, alin. 1, în cazul unei defecţiuni sau deranjament al instalaţiei de acţionare a guvernării trebuie să fie pusă în funcţiune imediat o instalaţie auxiliară independentă de acţionare a guvernării sau o comandă manuală.
4.Suplimentar faţă de cerinţele alin. 1 la 3, navele de mare viteză trebuie să respecte cerinţele art. 29.03 până la 29.10.
Art. 293: Art. 29.03: Locuri de şedere şi centuri de siguranţă
Locurile de şedere trebuie să fie disponibile pentru numărul maxim de pasageri admis la bord. Locurile de şedere trebuie să fie prevăzute cu centuri de siguranţă. Se poate renunţa la centurile de siguranţă dacă este prevăzută o protecţie corespunzătoare la şoc sau dacă acestea nu sunt cerute conform capitolului 4, partea 6 din Codul HSC 2000.
Art. 294: Art. 29.04: Bordul liber
Prin derogare de la art. 4.02 şi 4.03, bordul liber trebuie să fie de cel puţin 500 mm.
Art. 295: Art. 29.05: Flotabilitate, stabilitate şi compartimentare
La navele de mare viteză trebuie să fie asigurată documentaţia corespunzătoare pentru:
a)caracteristicile de flotabilitate şi stabilitate adecvate pentru siguranţa navei în cursul exploatării, pe durata navigaţiei cu deplasament de apă, atât în stare intactă cât şi în caz de avarie.
b)caracteristicile de stabilitate şi sistemele de stabilizare care asigură siguranţa navei în cursul exploatării, pe durata fazei de flotabilitate dinamică şi fazei de tranziţie.
c)caracteristicile de stabilitate în cursul exploatării în faza de flotabilitate dinamică şi faza de tranziţie care permit trecerea în siguranţă a navei în faza cu deplasament de apă în cazul unei defecţiuni a vreunui sistem.
Art. 296: Art. 29.06: Timoneria
1.Amplasare
a)Prin derogare de la art. 7.01, alin. 1, timoneriile trebuie să fie amplasate astfel încât timonierul şi un al doilea membru al echipajului să poată oricând să-şi îndeplinească sarcinile în timp ce nava se află în marş.
b)Timoneria trebuie să fie amplasată astfel încât în ea să poată încăpea persoanele menţionate la lit. a) de mai sus. Instrumentele de navigaţie, manevră, supraveghere şi comunicaţie şi alte comenzi importante de operare trebuie să fie suficient de aproape una de alta pentru a permite unui al doilea membru al echipajului, precum şi timonierului să obţină informaţiile necesare şi să opereze comenzile şi instalaţiile, dacă este necesar, în timp ce stă pe scaun. Următoarele cerinţe trebuie să se aplice în toate cazurile:
aa)poziţia de guvernare pentru timonier trebuie să fie situată astfel încât să permită navigaţia prin radar de către o singură persoană;
bb)al doilea membru al echipajului trebuie să aibă ecranul său radar (slave) în postul său de lucru şi trebuie să poată interveni din postul său de lucru pentru a transmite informaţiile şi a comanda propulsia navei.
c)Persoanele menţionate la lit. a) trebuie să poată opera instalaţiile menţionate la lit. b) fără vreun obstacol, inclusiv atunci când centurile de siguranţă sunt cuplate în mod corespunzător.
2.Vizibilitatea neobstrucţionată
a)Prin derogare de la art. 7.02, alin. 2, suprafaţa din prova cu vizibilitate obstrucţionată pentru timonier, în poziţia de şedere pe scaun, nu trebuie să fie mai mare de o lungime de navă indiferent de starea de încărcare.
b)Prin derogare de la art. 7.02, alin. 3, suma zonelor de vizibilitate laterală nedegajată de la prova spre pupa până 22,5° înapoia traversului nu trebuie să depăşească 20° pe fiecare bord. Fiecare sector cu vizibilitate nedegajată nu trebuie să depăşească 5°. Fiecare sector vizibil dintre două sectoare cu vizibilitate nedegajată nu trebuie să fie mai mic de 10°.
3.Aparatură
Panourile de aparatură pentru comanda şi supravegherea instalaţiilor menţionate în art. 29.10 trebuie să fie situate în timonerie în poziţii separate şi vizibil marcate. Acest lucru se aplică de asemenea, după caz, comenzilor pentru lansarea la apă a echipamentului colectiv de salvare.
4.Iluminatul
Lumina roşie trebuie să fie utilizată pentru zonele sau piesele de echipament care trebuie să fie luminate în timpul utilizării.
5.Ferestre
Reflexiile trebuie să fie evitate. Trebuie să fie prevăzut un mijloc pentru evitarea orbirii datorită razelor soarelui.
6.Materiale de suprafaţă
Trebuie evitată utilizarea materialelor de suprafaţă reflexive din timonerie.
Art. 297: Art. 29.07: Echipament suplimentar
Navele de mare viteză trebuie să aibă următorul echipament:
a)o instalaţie radar şi un indicator al vitezei de giraţie conform art. 7.06, alin. 1;
b)mijloace de salvare individuale disponibile şi gata de a fi folosite conform art. 19.09, alin. 4 pentru numărul maxim de persoane admise la bord.
Art. 298: Art. 29.08: Zone închise
1.Generalităţi
Spaţiile şi încăperile accesibile pasagerilor şi echipamentele lor trebuie concepute astfel încât să se evite ca o persoană, pe parcursul folosirii normale a lor, să sufere răniri pe durata porniri şi opririi normale sau de urgenţă sau pe durata manevrării în condiţii normale de navigaţie cât şi în caz de defectare sau manevrare eronată a unei comenzi.
2.Comunicaţii
a)În scopul informării pasagerilor în legătură cu măsurile de securitate, toate navele de pasageri trebuie echipate cu instalaţii acustice şi vizuale, audibile şi vizibile de către toţi pasagerii.
b)Instalaţiile descrise la lit. a) trebuie să permită comandantului să dea instrucţiuni pasagerilor.
c)Fiecare pasager trebuie să aibă acces, în imediata vecinătate a locului său, la instrucţiuni pentru situaţii de urgenţă, incluzând un plan al navei indicând toate ieşirile, căile de evacuare, echipamentul de urgenţă, echipamentul de salvare şi instrucţiuni pentru folosirea vestelor de salvare.
Art. 299: Art. 29.09: Ieşiri şi căi de evacuare
Căile de evacuare şi salvare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)Accesul trebuie să se facă uşor, fără pericol şi rapid din postul de guvernare spre zonele şi încăperile accesibile publicului;
b)Căile de evacuare care duc la ieşirile de urgenţă trebuie să fie marcate în mod vizibil şi permanent;
c)Toate ieşirile trebuie să fie în mod clar marcate. Funcţionarea mecanismului de deschidere trebuie să fie vizibilă din exterior şi din interior;
d)Căile de evacuare şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie marcate pentru orientarea pasagerilor;
e)Spaţiu suficient pentru un membru al echipajului trebuie să fie lăsat lângă ieşiri.
Art. 2910: Art. 29.10: Prevenirea incendiului şi protecţia contra incendiului
1.Coridoarele, spaţiile şi încăperile de locuit accesibile publicului, precum şi bucătăriile şi încăperile de maşini trebuie să fie conectate la o instalaţie corespunzătoare de alarmă contra incendiului. Orice incendiu şi localizarea sa trebuie să fie indicate în mod automat într-un loc în care se află permanent membrii de echipaj.
2.Încăperile de maşini trebuie să fie echipate cu o instalaţie fixă de stingere a incendiului conform art. 13.05.
3.Spaţiile şi încăperile de locuit accesibile publicului şi căile lor de evacuare trebuie să fie echipate cu o instalaţie de pulverizare a apei sub presiune cu sprinklere conform art. 13.04. Trebuie să fie posibilă drenarea în mod rapid şi direct spre exterior a apei uzate.