Capitolul 28 - Prevederi specifice aplicabile construcţiilor navale mai lungi de 110 m - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4

M.Of. 844 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 28:Prevederi specifice aplicabile construcţiilor navale mai lungi de 110 m
Art. 281: Art. 28.01: Aplicarea Părţii II
Suplimentar faţă de Partea II şi III, art. 28.02 până la 28.04 trebuie să se aplice construcţiilor navale cu o lungime mai mare de 110 m.
Art. 282: Art. 28.02: Rezistenţa
Rezistenţa suficientă a corpului, în conformitate cu art. 3.02, alin. 1 lit. a) (rezistenţa longitudinală, transversală şi locală) trebuie să fie atestată printr-un certificat emis de o societate de clasificare recunoscută.
Art. 283: Art. 28.03: Flotabilitate şi stabilitate
1.Alin. 2 - 10 se aplică construcţiilor navale care au o lungime mai mare de 110 m, cu excepţia navelor de pasageri.
2.Pentru calculul stabilităţii, valorile de bază - masa navei fără încărcătură şi poziţia centrului de greutate - se determină prin intermediul unei probe de înclinare efectuate în conformitate cu anexa nr. 1 la rezoluţia MSC.267(85)23 a IMO - Codul internaţional din 2008 privind stabilitatea navei în stare intactă, pe care România l-a acceptat şi publicat prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 675/2010.
23MSC.267(85) adoptată la 4 decembrie 2008 – Codul internaţional privind stabilitatea navei în stare intactă.
3.Solicitantul trebuie să demonstreze prin calcul că stabilitatea de avarie a navei este corespunzătoare.
În acest scop, se utilizează calculul bazat pe metoda "pierderii flotabilităţi" pentru stadiul final de inundare şi calculul pe baza metodei de "creştere a masei" pentru stadiile intermediare de inundare. Toate calculele trebuie efectuate în condiţii de asietă şi plutire liberă.
Flotabilitatea şi stabilitatea suficiente ale navei în cazul unei inundări se dovedesc cu o încărcătură corespunzând liniei de plutire maxime, egal distribuită în toate magaziile, cu provizii maxime şi alimentată la maxim cu combustibil.
Pentru încărcături eterogene, calculul stabilităţii se efectuează pentru condiţiile de încărcare cele mai defavorabile. Acest calcul al stabilităţii se efectuează la bord.
În acest scop, trebuie determinată dovada matematică a unei stabilităţi suficiente pentru stadiile intermediare de inundare (25 %, 50 % şi 75 % de acumulare a apei de inundaţie şi, dacă este cazul, pentru stadiul imediat premergător echilibrului transversal), şi pentru stadiul final al inundării, în condiţiile de încărcare specificate mai sus.
4.Se iau în considerare următoarele ipoteze pentru condiţiile de avarie:
a)Extinderea avariei laterale la navă

Extindere longitudinală

cel puţin 0,10 L

Extindere transversală

0,59 m

Extindere verticală

de la fundul navei în sus nelimitat

b)Extinderea avariei la fundul navei

Extindere longitudinală

cel puţin 0,10 L

Extindere transversală

3,00 m

Extindere verticală

de la linia de bază până la 0,39, exceptând prizele de fund

c)Toţi pereţii etanşi din zona avariată se consideră avariaţi la rândul lor, ceea ce înseamnă că alegerea compartimentării se efectuează astfel încât nava să rămână pe linia de plutire după inundarea a două sau mai multe compartimente adiacente pe direcţia longitudinală. Pentru încăperea maşinilor principale, trebuie luat în considerare doar un singur compartiment standard, şi anume pereţii de la extremitatea încăperii de maşini trebuie să fie consideraţi ca intacţi.
În cazul unei avarii la fundul navei, se consideră că sunt inundate, de asemenea, şi compartimentele transversale adiacente.
d)Permeabilitate
Se consideră că permeabilitatea este de 95%.
În cazul în care un calcul dovedeşte că permeabilitatea medie a unui compartiment este mai mică de 95%, poate fi utilizată valoarea calculată.
Valorile trebuie să nu fie mai mici de:

Încăperile de maşini şi încăperile de serviciu

85%

Magaziile pentru marfă

70%

Dublu fund, tancuri de combustibil, tancuri de balast etc. depinzând de vreme, în funcţie de volumul considerat ca gol sau plin, conform destinaţiei lor, pentru nava în stare de plutire la pescajul maxim admis

0% sau 95%.

e)Calcularea efectului suprafeţei libere în stadiile intermediare de inundare trebuie să se bazeze pe aria suprafeţei brute a compartimentelor avariate.
5.Pentru toate stadiile intermediare de inundare menţionate la alin. 3, trebuie să fie respectate următoarele criterii:
a)Unghiul de bandare în poziţia de echilibru din stadiul intermediar în cauză nu trebuie să depăşească 15° (5° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
b)Dincolo de bandare, în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZ > = 0,02 m (0,03 m în cazul în care containerele nu sunt fixate) înainte ca prima deschidere neprotejată să fie imersată sau înainte de a se atinge un unghi de bandare de 27° (15° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
c)Deschiderile care nu sunt etanşe la apă nu trebuie să fie imersate înainte de a se atinge bandarea în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar.
6.În cursul stadiului final al inundării trebuie îndeplinite următoarele criterii:
a)Marginea inferioară a deschiderilor neetanşe la apă, de exemplu, uşi, ferestre, capace de acces, nu trebuie să se găsească la mai puţin de 0,10 m deasupra liniei de plutire ulterioare avariei;
b)Unghiul de bandare în poziţia de echilibru nu trebuie să depăşească 12° (5° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
c)Dincolo de bandare, în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZR > = 0,05 m, iar zona de sub curbă trebuie să atingă cel puţin 0,0065 m.rad înainte ca prima deschidere neprotejată să fie imersată sau înainte de a se atinge un unghi de bandare de 27° (10° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
d)Dacă sunt imersate deschideri neetanşe la apă înainte de atingerea poziţiei de echilibru, încăperile care permit accesul vor fi considerate inundate la calculul stabilităţii în situaţia de avarie.
7.În cazul în care sunt prevăzute deschideri de echilibrare transversală pentru reducerea inundării asimetrice, trebuie să se respecte următoarele cerinţe:
a)pentru calculul inundării transversale, trebuie să se aplice Rezoluţia A.266(VIII) a IMO;
b)acestea trebuie să funcţioneze automat;
c)acestea nu trebuie să fie echipate cu dispozitive de închidere;
d)timpul total alocat pentru egalizare nu trebuie să depăşească 15 minute.
8.Dacă există posibilitatea închiderii etanşe la apă a deschiderilor prin care compartimentele neavariate pot fi inundate la rândul lor, dispozitivele de închidere trebuie să aibă înscrisă clar şi lizibil pe ambele părţi instrucţiunea următoare:
"A se închide imediat după trecere."
9.Se consideră că verificarea prin calcul în conformitate cu alin. 3-7 a fost efectuată dacă se prezintă calcule ale stabilităţii în caz de avarie în conformitate cu partea 9 din Regulamentul anexat Acordului european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (denumit în continuare "ADN"), iar acestea au rezultate pozitive.
10.Dacă este cazul, în vederea îndeplinirii cerinţelor prevăzute la alin. 3, se determină din nou planul pescajului maxim.
Art. 284: Art. 28.04: Cerinţe suplimentare
1.Construcţiile navale cu lungimea mai mare de 110 m trebuie:
a)_
- să fie prevăzute cu un sistem de propulsie cu mai multe elice, cu cel puţin două motoare de propulsie independente, de putere egală şi un propulsor prova care este comandat din timonerie şi care este de asemenea eficient dacă construcţia navală este neîncărcată; sau
- să aibă un sistem de propulsie cu o singură elice şi un propulsor prova, comandat din timonerie, având alimentarea sa proprie cu energie, care asigură singur propulsia construcţiei navale în cazul unei defectări a sistemului principal de propulsie şi care este de asemenea eficient dacă construcţia navală este neîncărcată;
b)să fie prevăzute cu un sistem radar de navigaţie împreună cu un indicator al vitezei de giraţie în conformitate cu art. 7.06, alin. 1;
c)să aibă o instalaţie de santină fixă în conformitate cu art. 8.08;
d)să respecte cerinţele art. 31.09 alin. 1.1.
2._
(1)Cu excepţia navelor de pasageri, pentru navele cu o lungime mai mare de 110 m, la care suplimentar faţă de alin. 1:
I.Prin derogare de la alin. 1 şi ţinând seama de reglementările de navigaţie în vigoare în statele membre pe anumite zone de navigaţie, pentru construcţiile navale, cu excepţia navelor de pasageri, cu o lungime L mai mare de 110 m care:
a)sunt conforme cu alin 1, lit. a) la d);
b)în cazul unui accident, se poate efectua separarea treimii centrale a navei, fără utilizarea echipamentului complex de salvare, astfel încât flotabilitatea diferitelor părţi ale navei să fie asigurată după separare;
c)este prevăzut un certificat, care trebuie să existe la bordul navei şi care este emis de o societate de clasificare recunoscută, în legătură cu flotabilitatea, asieta şi stabilitatea părţilor separate ale navei, indicându-se gradul de încărcare peste care flotabilitatea celor două părţi nu mai este asigurată;
d)sunt construite sub formă de nave cu dublu corp, în conformitate cu ADN, în cazul cărora se aplică partea 9 din ADN, secţiunile 9.1.0.91 până la 9.1.0.95 pentru nave pentru mărfuri solide şi alin. 9.3.2.11.7 şi secţiunile 9.3.2.13 până la 9.3.2.15 pentru navele-cisternă;
e)este prevăzut un sistem de propulsie cu mai multe elici, în conformitate cu alin. 1 lit. a), prima jumătate din frază;
II._
în certificatul navei de navigaţie interioară, la alin. 52, trebuie să se menţioneze că aceste nave respectă toate cerinţele de la lit. a) până la e).
3.Prin derogare de la alin. 1 şi ţinând seama de reglementările de navigaţie în vigoare în statele membre pe anumite zone de navigaţie, pentru navele de pasageri, cu o lungime L mai mare de 110 m care:
a)sunt conforme cu alin 1, lit. a) la d);
b)sunt construite sau transformate, pentru cea mai înaltă clasă, sub supravegherea unei societăţi de clasificare recunoscute, caz în care conformitatea trebuie să fie confirmată printr-un certificat emis de societatea de clasificare. Menţinerea clasei nu este necesară;
c)_
- au un dublu fund cu o înălţime de cel puţin 600 mm şi compartimentarea care să asigure că în cazul inundării oricăror două compartimente etanşe nava nu se va scufunda mai mult decât linia de supraimersiune şi va rămâne o distanţă de siguranţă reziduală de 100 mm,
sau
- au un dublu fund cu o înălţime de cel puţin 600 mm şi un dublu corp cu o distanţă de cel puţin 800 mm între bordajul navei şi peretele etanş longitudinal;
d)sunt prevăzute cu un sistem de propulsie, cu mai multe elici, cu cel puţin două motoare independente de putere egală, şi un propulsor prova care poate fi comandat din timonerie şi care funcţionează atât longitudinal cât şi transversal;
e)permit ancorei pupa să fie comandată direct din timonerie;
în certificatul navei de navigaţie interioară, la alin. 52, trebuie să se menţioneze că aceste nave respectă toate cerinţele de la lit. a) până la e).