Partea 2 - Cerinţe Generale - Anexa 2/2012 Documentaţii standardizate aferente contractelor de achiziţie de lucrări publice pentru ''execuţie de reţele de canalizare şi reţele de alimentare cu apă''

M.Of. 410 bis

În vigoare
Versiune de la: 20 Iunie 2012
PARTEA 2:Cerinţe Generale

Cuprins

1. CERINTELE AUTORITATII CONTRACTANTE 85

2. EXECUTIA LUCRARILOR 86

2.1. Serviciile Antreprenorului 86

2.2. Panouri de prezentare si Publicitate 87

2.3. Standarde aplicabile 88

2.4. Curatenia si ordinea pe Santier 88

2.5. Intrarea în Santier 88

2.6. Inspectarea drumurilor, proprietatilor si terenului 89

2.7. Cote si Puncte de Referinta 89

2.8. Imprejmuiri provizorii si porti de acces 89

2.9. Aspecte privind utilizarea terenului 89

2.10. Aspecte legate de caile de acces si dreptul de servitute 90

2.11. Procedura in cazul Reclamatiilor 90

2.12. Protectia impotriva deteriorarilor 90

2.13. Lucrari cu impact asupra cursurilor de apa 91

2.14. Igiena alimentarilor cu apa 91

2.15. Instalatiile, echipamentele si infrastructura operatorilor de utilitati publice, administratorilor drumurilor si ale altor terti 91

2.16. Cerinte privind traficul in zona 92

2.17. Zgomotul 93

2.18. Masuri in caz de urgenta 93

2.19. Substante periculoase 93

2.20. Intretinerea drumurilor de acces 93

2.21. Accesul la Serviciile de Urgenta 93

3. ASPECTE PRIVIND PROIECTAREA 94

3.1. Responsabilitatea pentru proiect 94

3.2. Aprobarile de proiectare 94

3.3. Metodologiile de Executie aferente construirii lucrarilor si instalarii echipamentelor 94

3.4. Documente disponibile pentru verificare/audit 95

3.5. Plansele conforme cu executia 95

3.6. Planul de Securitate si Sanatate 95

3.7. Organigrama 95

3.8. Programul de Executie 96

3.9. Inregistrari fotografice 96

3.10. Intalnirile de lucru 96

4. SISTEMUL DE ASIGURARE/ CONTROL AL CALITATII 97

4.1. Cadrul General 97

4.2. Planul de Asigurare a Calitatii (PAC) 97

4.3. Planurile de Control (PC) 97

4.4. Controlul efectuat si Documentatia intocmita de catre Antreprenor 97

4.5. Metode de documentare si inregistrare in timpul executiei Lucrarilor 98

4.6. Documente la livrare 98

4.7. Post Constructie 98

1.CERINŢELE AUTORITATII CONTRACTANTE
1.Autoritatea Contractanta solicita proiectarea si executia Lucrarilor.
2.Proiectul si executia vor fi in conformitate cu urmatoarele Sectiuni si Parti din Capitolul al 2-lea:
(a)Sectiunea 1 - Partea 1 Cadrul General - Cerinte Specifice Proiectului
(b)Sectiunea 1 - Partea 2 Cadrul General - Cerinte Generale
(c)Sectiunea 2 - Partea 1 Lucrari Civile - Cerinte Specifice Proiectului
(d)Sectiunea 2 - Partea 2 Lucrari Civile - Cerinte Generale
(e)Sectiunea 3 - Partea 1 Lucrari de Mecanica - Cerinte Specifice Proiectului
(f)Sectiunea 3 - Partea 2 Lucrari de Mecanica, Electrice si ICA - Cerinte Generale
(g)Sectiunea 4 - Partea 1 Lucrari de Electrice si ICA - Cerinte Specifice Proiectului
(h)Sectiunea 4 - Partea 2 Lucrari de Electrice si ICA - Cerinte Generale
2.EXECUTIA LUCRARILOR
2.1.Serviciile Antreprenorului
3.Serviciile Antreprenorului vor include toate activităţile necesare pentru evaluarea informaţiilor furnizate, obţinerea oricăror informaţii suplimentare necesare, finalizarea proiectării, furnizării, construirii, testării şi punerii în funcţiune a Lucrărilor descrise în Contract.
4.Serviciile Antreprenorului vor include, dar nu se vor limita la următoarele.
(a)Verificarea şi controlarea tuturor informaţiilor şi documentelor furnizate sau puse la dispoziţie de către Autoritatea Contractantă/Beneficiar.
(b)Constatarea condiţiilor locale relevante pentru Lucrări.
(c)Evaluarea condiţiilor de bază prin interpretarea informaţiilor furnizate sau puse la dispoziţie de către Autoritatea Contractantă/Beneficiar, analizând informaţii publice sau orice alte informaţii locale relevante, după cum se poate considera necesar.
(d)Furnizarea şi construirea Lucrărilor în conformitate cu Schiţele şi Specificaţiile, în limitele Şantierului şi în conformitate cu toate aprobările şi permisiunile de planificare şi cu toate obligaţiile legale.
(e)Asigurarea documentelor tehnice specificate prin Contract, inclusiv schiţe, calcule şi detalii privind Lucrările.
(f)Asigurarea întregii forţe de muncă, materialelor, echipamentelor Antreprenorului, managementului, supravegherii, administrării, consumabilelor, eşafodajului, macaralelor, lucrărilor şi facilităţilor temporare, protecţiei Lucrărilor şi a facilităţilor existente, transportului către şi de la şi în cadrul şi în legătură cu Şantierul, precum şi a tuturor celorlalte lucruri, de natură temporară sau permanentă, necesare la şi pentru această construcţie, finalizare şi remedierea oricăror defecte ale acesteia, în măsura în care asigurarea acestora este necesară conform specificaţiilor Contractului sau poate fi dedusă în mod rezonabil din Contract
(g)Transportul, manevrarea şi stocarea materialelor, echipamentelor şi dotărilor, inclusiv lichidarea în vamă pentru articolele importate.
(h)Finalizarea şi raportarea tuturor releveelor privind situaţiile existente impuse prin Contract.
(i)Obţinerea şi respectarea tuturor acordurilor, permisiunilor, autorizaţiilor şi aprobărilor necesare în baza oricărui Statut sau Regulament relevant pentru care este responsabil Antreprenorul.
(j)Amplasarea sau branşarea oricăror instalaţii obligatorii pentru un antreprenor, după cum este necesar pentru a facilita construirea Lucrărilor.
(k)Conectarea la servicii noi sau deja existente.
(l)Racordul cu furnizorul local de apă.
(m)Racordarea utilităţilor de gaz, electricitate şi telefon, după cum este necesar.
(n)Notificarea clienţilor cu privire la întreruperile planificate ale alimentării cu apă şi asigurarea unor surse de apă alternative, după cum este necesar.
(o)Prestarea lucrărilor temporare după cum este necesar pentru a respecta perioada maximă de întrerupere a alimentării cu apă precizată în Specificaţiile Tehnice Generale.
(p)Asigurarea legăturii cu autorităţile relevante de drumuri din localitate, poliţia şi pompierii şi respectarea oricăror condiţii impuse.
(q)Testarea şi punerea în funcţiune a Lucrărilor pentru a se asigura că acestea respectă toate cerinţele din Contract.
(r)Pregătirea personalului Beneficiarului în privinţa operării şi întreţinerii Lucrărilor.
(s)Punerea la dispoziţie a manualelor de operare şi întreţinere pentru Lucrări.
(t)Punerea la dispoziţie a Schiţelor cu menţiunea "conform cu execuţia" şi a certificatelor de testare.
(u)Scoaterea din funcţiune a lucrărilor redundante şi a echipamentelor redundante la transport sau a echipamentelor în privinţa cărora Autoritatea Contractantă şi-a exprimat dorinţa de a le păstra.
(v)Debarasarea de toate materialele neesenţiale într-un loc aflat în afara şantierului, inclusiv apa freatică într-un loc aprobat de organul de reglementare corespunzător.
(w)Efectuarea aranjamentelor pentru obţinerea oricărui teren suplimentar solicitat de către Antreprenor pentru acces sau zone de lucru pentru construirea Lucrărilor.
(x)Asigurarea rapoartelor privind desfăşurarea lucrărilor, inclusiv o evidenţă fotografică a construcţiei.
(y)Obţinerea oricărui acord temporar pe care îl poate solicita acesta pentru executarea Lucrărilor. Antreprenorul va acorda suficient timp în cadrul graficului său pentru obţinerea acordului respectiv. Nerespectarea acestui aspect poate duce la riscuri legate de costuri şi grafice sau la întârzieri care nu vor fi rambursate Antreprenorului în baza termenilor Contractului.
(z)Menţinerea, strângerea şi prezentarea tuturor informaţiilor necesare pentru respectarea reglementărilor privind sănătatea şi siguranţa.
(aa)Respectarea tuturor regulamentelor relevante ale autorităţilor de drumuri şi căi ferate.
(bb)Asigurarea legăturii cu, coordonarea şi participarea la şedinţe cu angajaţii, reprezentanţii săi, organe statutare şi grupuri de relaţii cu publicul, după cum este necesar pentru a păstra relaţii bune cu publicul.
(cc)Menţinerea accesului vehiculelor şi pietonilor pe proprietăţile amplasate în mod adiacent Şantierului.
(dd)Asigurarea unui Plan de Sănătate şi Siguranţă, Plan de Asigurare a Calităţii, Organigramă, Grafic, Declaraţii de Metodă, precum şi a tuturor celorlalte documente impuse prin Contract.
(ee)Respectarea tuturor cerinţelor Agenţiei Naţionale de Protecţie a Mediului şi ale Agenţiilor Regionale de Protecţie a Mediului cu privire la construirea Lucrărilor şi protecţia de pe Şantier şi a împrejurimilor acestuia.
2.2.Panouri de prezentare si Publicitate
1.Antreprenorul va construi si instala doua panouri publicitare evidentiind participarea Uniunii Europene la finantarea Lucrarilor. Panourile vor fi localizate in locuri vizibile, agreate in prealabil de Inginer. Antreprenorul va fi responsabil cu obtinerea aprobarilor necesare pentru montarea panourilor.
2.Panourile vor fi de o marime adecvata raportat la amploarea Lucrarilor si vizibile pentru trecatori. Panourile vor contine cel putin urmatoarele informatii:
(a)Titlul proiectului
(b)Logo-ul UE
(c)Logo-ul Autoritatii Contractante
(d)Logo-ul Antreprenorului
(e)Valoarea proiectului si data de finalizare asteptata
3.Panourile vor fi realizate in conformitate cu cerintele pentru "Panourile temporare de prezentare" asa cum sunt acestea prevazute in Manualului de identitate vizuala pentru instrumentele structurale 2007-2013 in Romania, publicat de catre Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale. Acest document este disponibil in format electronic la adresa de internet:
http://www.fonduri-ue.ro/upload/MIV_var_aprobata_OMFP31.2010.pdf.
4.Panourile vor fi ridicate la inceputul executarii Lucrarilor si vor fi demontate nu mai devreme de 6 luni dupa finalizarea Lucrarilor. Daca pe perioada valabilitatii Contractului, panourile sunt deteriorate, devin ilizibile si neclare sau in orice alt mod neconforme, acestea vor fi reparate sau inlocuite de catre Antreprenor.
5.Macheta panourilor va fi supusa aprobarii atat de catre Inginer, cat si de catre Autoritatea Contractanta. Macheta panourilor va fi supusa aprobarii cu cel putin 15 zile lucratoare inaintea producerii acestora.
6.Antreprenorului nu ii este permis sa ridice nici un alt panou sau afis publicitar altul decat panourile publicitare indicand participarea financiara a Uniunii Europene.
2.3.Standarde aplicabile
1.Ori de cate ori se face referire in Contract la standarde si normative specifice care trebuie respectate de catre bunurile si materialele care urmeaza sa fie furnizate, precum si de catre lucrari sau teste, se vor aplica editiile sau reviziile standardelor si normativelor relevante in vigoare cu 28 de zile inainte de ultima data de depunere a ofertelor, cu exceptia cazului in care Contractul prevede in mod expres altfel.
2.Utilizarea unor standarde alternative la cele specificate va face subiectul revizuirii si aprobarii prealabile in scris a Inginerului. Diferentele intre alternativele propuse si standardele specificate vor fi descrise in scris, de catre Antreprenor, impreuna cu demonstrarea faptului ca prin aplicarea acestora va fi asigurata o calitate mai mare sau cel putin egala cu cea specificata. Acestea vor fi prezentate Inginerului cu cel putin 28 zile inainte de data programata de Antreprenor pentru obtinerea aprobarii Inginerului.
3.În timpul executiei, Lucrarile vor fi verificate de catre Inspectoratul Judetean de Control al Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului (ICLPAT). Inspectorii pot solicita sa vada copiile standardelor internationale care au sta la baza elaborarii proiectului tehnic al Lucrarii. Antreprenorul trebuie sa permita accesul ICLPUAT la Lucrari in scopul realizarii inspectiilor.
2.4.Curatenia si ordinea pe Santier
4.Materialele si Echipamentul Antreprenorului vor fi plasate, depozitate si sortate in mod ordonat. Materialele vor fi depozitate in conformitate cu recomandarile producatorului.
5.Conductele si fitingurile nu vor fi depozitate direct pe sol, vor fi depozitate intr-un mediu curat, pentru a preveni contaminarea si deterioarea acestora inaintea incorporarii in Lucrari.
6.Conductele vor fi protejate la fiecare capat, pana cand acestea vor fi incoroprate in Lucrari.
7.Toate deseurile si surplusul de materiale vor fi indepartate din Santier.
2.5.Intrarea în Santier
1.Autoritatea Contractantaiva avea acces in Santier si la toate punctele de lucru ssau locurile in care lucrarea este pregatita sau de unde Materialele sau Echipamentele sunt tprocurate, in orice moment in limite rezonabile. Antreprenorul va acorda tot sprijinul pentru asigurarea accesului sau a dreptului de acces.
2.Antreprenorul va notifica in scris Autoritatea Contractanta intentia de a incepe lucrul in orice zona apartinand unei terte parti cu 14 zile in avans.
3.Autoritatea Contractanta va obtine toate autorizatiile si permisele necesare pentru intrarea pe terenul detinut de terti si va notifica toti proprietarii si chiriasii cu privire la inceperea lucrarilor.
4.În cazul in care Antreprenorul are nevoie de ocuparea temporara a terenului (cum ar fi modificari ale limitelor santierului sau ale cailor de acces), el va face propriile intelegeri cu proprietarii de terenuri/ chiriasii sau cu autoritatile locale, dupa caz.
5.Vor fi pastrate evidente referitoare la datele de intrare si de iesire din Santier sau de pe sectoare ale Santierului (daca este cazul).
6.Vor fi pastrate evidente referitoare la datele de montare si demontare de pe Santier sau Sectoarele Santierului, a imprejmuirilor temporare (daca este cazul).
7.Nici o parte a Santierului nu va fi utilizata in niciun scop care nu are legatura cu Lucrarile.
2.6.Inspectarea drumurilor, proprietatilor si terenului
1.Înaintea intrarii in Santier, daca este cazul, se vor realiza inspectii ale starii drumurilor, proprietatilor si terenurilor, inclusiv a copacilor, limitelor de proprietate, culturilor agricole, precum si oricaror alte aspecte care pot fi afectate de Lucrari.
2.Evaluarea va fi realizat impreuna cu administratorul drumurilor, proprietarii sau locatarii/ocupantii.
3.Va fi furnizata o selectie reprezentativa de fotografii la fata locului, in format digital, in scopul mentinerii unei evidente corecte. Fiecare fotografie va fi numerotata si datata.
4.Toate fotografiile/inregistrarile vor fi semnate de catre proprietarul terenului/persoana responsabila ca dovada a starii drumului, proprietatii si terenului inaintea Datei de Incepere.
5.Orice rapoarte de expertiza specializata solicitate in acest scop vor fi specificate in Contract.
2.7.Cote si Puncte de Referinta
1.Inginerului ii vor fi furnizate detalii privind cotele si localizarea bornelor temporare, precum si a celor care sunt propuse spre utilizare.
2.Antreprenorul se va asigura de corectitudinea reperelor de nivel (fie ca sunt cotele terenului, cote de bolti, de coronament sau de orice alt tip) precum si de localizarea structurilor acolo unde acestea sunt relevante pentru Lucrari.
3.Daca Antreprenorul considera ca exista inconsistente in raport cu informatiile primite, va trebui sa le prezinte Inginerului pentru solutionare inaintea inceperii lucrarilor.
4.În cazul in care Antreprenorul doreste sa conteste oricare din aceste cote de nivel, acesta va prezenta Inginerului o lista a pozitiei cotelor considerate gresite precum si un set de cote revizuite.
2.8.Împrejmuiri provizorii si porti de acces
1.Antreprenorul va ridica o imprejmuire temporara din plasa de sarma in jurul Santierului, prevazuta cu porti de acces. Imprejmuirea va avea 1,8m inaltime fiind sustinuta la fiecare 2.0 m de stalpi de beton. Poarta/portile de intrare vor avea 1,8m inaltime, 3,5m latime si vor fi montate pe roti si vor fi sustinute de stalpi de beton.
2.Toate imprejmuirile si portile din Santier vor fi verificate si intretinute in mod regulat si orice defect reparat fara intarziere. Imprejmuirea va fi prevazuta cu porti de acces dupa cum este necesar pentru satisfacerea nevoilor ocupantilor terenurilor adiacente.
3.Antreprenorul va pune la dispozitie un lacat si un lant pentru fiecare poarta de acces. Antreprenorul va pune la dispozitia Inginerului o cheie pentru fiecare lacat. Antreprenorul va fi responsabil cu pastrarea portilor de acces inchise in afara programului de lucru.
4.Antreprenorul va controla in orice moment accesul in Santier. Modalitatea de acces va fi controlata in conformitate cu procedurile convenite cu Inginerul.
5.Toate imprejmuirile si portile temporare de pe Santier vor ramane pe pozitie pana cand vor fi inlocuite cu garduri si porti permanente sau Lucrarile sunt intr-o faza suficient de avansata pentru a permite ca acea parte a Santierului sa fie pusa in functiune.
6.Excavatiile pentru conducte, aflate intr-o zona accesibila publicului, vor fi prevazute cu protectie din bariere de plastic.
2.9.Aspecte privind utilizarea terenului
1.Operatiunile de constructie se vor limita doar la Santier sau la alte zone de teren dupa cum a fost negociat.
2.Cu exceptia cazurilor imposibil de evitat care se datoreaza executiei Lucrarilor, caile de acces utilizate de terte persoane cu scopul accesului la proprietatile acestora adiacente Santierului nu vor fi blocate.
3.Înaintea exercitarii oricarui drept negociat in legatura cu orice zona de servitute si protectie sau de cazare din afara Santierului, va fi transmisa in prealabil o notificare scrisa.
4.În mod normal, cazarea pe Santier nu va fi permisa, decat in cazul in care aceasta este inevitabila, situatie in care acest fapt va fi specificat in Contract.
2.10.Aspecte legate de caile de acces si dreptul de servitute
1.Cerintele privind caile de acces vor fi prevazute in Contract inainte ca orice proprietate, instalatii sau servicii sa fie afectate de lucrari. Aranjamente alternative vor fi incheiate inainte de afectarea oriaror cai de acces la proprietati, instalatii sau servicii. Antreprenorul va notifica in scris Autoritatea Contractanta si proprietarii, respectiv chiriasii afectati cu 14 zile inaintea unei astfel de interferente si va confirma faptul ca s-au stabilit de comun acord masuri alternative.
2.Daca mentinerea permanenta a accesului vehiculelor la orice proprietate, instalatii sau servicii, pe perioada executarii Lucrarilor va deveni imposibila, vor fi asigurate si mentinute accese alternative. Se va acorda asistenta proprietarului/ chiriasului sau ocupantului afectat de lucrari, pentru a permite derularea activitatii normale a acestora.
3.Vor fi luate in considerare cerintele de acces si de servicii ale persoanelor cu nevoi speciale. Nevoile speciale sunt definite ca fiind acele nevoi legate de sanatatea si mobilitatea persoanelor afectate precum si a personalului de ingrijire socio-medicala.
4.Lucrarile care afecteaza drumurile vor fi planificate si realizate in asa fel incat perturbarea accesului rezidentilor locali sa fie redusa la minimum. Accesul pietonal in conditii de siguranta va fi asigurat si mentinut in permanenta.
2.11.Procedura in cazul Reclamatiilor
1.Antreprenorul va notifica fara intarziere in scris Autoritatea Contractanta cu privire la orice daune sau prejudicii rezultate din executia Lucrarilor.
2.Detaliile cu privire la toate plangerile, reclamatiile sau notificarile privind viitoare reclamatii primite de la terti vor fi aduse fara intarziere la cunostinta Autoritatii Contractante.
3.Orice plangeri, reclamatii, daune sau prejudiciu ale proprietarilor sau locatarilor vor fi tratate de Antreprenor cu promptitudinea cuvenita.
2.12.Protectia impotriva deteriorarilor
1.Vor fi luate toate masurile de precautie necesare pentru a se evita orice deteriorare nejustificata a drumurilor principale, drumurilor secundare, proprietatilor, terenurilor, copacilor, radacinilor, culturilor, limitelor de proprietate si oricaror alte instalatii apartinand companiilor de utilitati, administratorului drumurilor si altor parti implicate.
2.In cazul in care orice parte a Lucrarilor este prea aproape, peste sau sub orice instalatie apartinand companiilor de utilitati, administratorului drumurilor sau altor parti implicate, va fi oferita asistenta temporara. Orice lucrare realizata in jurul, in cadrul sau in apropierea oricarei instalatii apartinand companiilor de utilitati, administratorului drumurilor sau a altor parti implicate va fi efectuata in asa fel incat sa se evite orice deteriorare, scurgere sau alt pericol dar si pentru a asigura functionarea continua a instalatiilor si echipamentelor acestora.
3.Autoritatea Contractanta si compania de utilitati, administratorul drumurilor sau proprietarul in cauza, dupa caz, vor fi notificati de existenta oricaror scurgeri sau pagube iar Antreprenorul va asista la repararea sau inlocuirea instalatiilor afectate, dupa caz.
4.Antreprenorul va aduce la starea initiala, pe cheltuiala lui si spre satisfactia Inginerului, orice deterioare aparuta ca urmare a operatiunilor sale.
5.Deteriorarile se refera la toate actiunile care pot conduce la afectarea mediului, cum ar fi depozitarea de deseuri, combustibil sau ulei, precum si avarii la nivelul instalatiilor si echipamentelor.
6.Antreprenorul va proteja toate structurile subterane si supraterane existente, indiferent daca acestea sunt sau nu in limitele accesului asigurat de catre Autoritatea Contractanta. In cazul in care astfel de pereti, garduri, porti, magazii, cladiri, sau orice alte structuri trebuie sa fie indepartate pentru realizarea lucrarilor de constructie in mod corespunzator, acestea vor fi readuse la starea lor initiala, spre satisfactia proprietarului, ocupantului si Inginerului. Inginerul va fi notificat cu privire la orice avarii aduse structurilor si vor fi efectuate reparatii sau inlocuiri inainte de acoperirea acestora. Antreprenorul va inlatura si inlocui orice structuri de mici, dimensiuni cum ar fi garduri, cutii postale si indicatoare, fara vreo compensatie suplimentara din partea Autoritatii Contractante. Aceste structuri vor fi inlocuite cu altele similare si intr-o conditie cel putin la nivelul celor inlaturate.
7.În cazul in care structurile existente impiedica construirea Lucrarilor asa cum au fost acestea proiectate, Atreprenorul va notifica Inginerul cu privire la schimbarile propuse si va face orice modificari rezonabile, in vederea incadrarii in limite si spre satisfactia Inginerului.
2.13.Lucrari cu impact asupra cursurilor de apa
1.Inginerului va fi notificat corespunzator cu 14 zile inaintea datei programate pentru inceperea oricaror Lucrari/ parti de Lucrare care afecteaza sau pot afecta un curs de apa, canal, lac, rezervor, sonda, panza freatica sau zona de captare a apei.
2.Cursul de apa, inclusiv rigolele de colectare din interiorul Santierului vor fi mentinute in permanenta in conditii de functionare eficienta.
3.Vor fi luate toate masurile necesare pentru a preveni depunerile de namol sau alte materiale si poluarea sau afectarea oricarui curs de apa existent, canal, lac, rezervor, sonda, panza freatica sau zona de captare a apei, care ar putea rezultata in urma operatiunilor derulate de Antreprenor sau ca urmare a oricaror eventuale acte de vandalism. Aceste masuri includ utilizarea decantarii pentru a minimiza deversarea suspensiilor solide.
4.Exceptand cazul in care se specifica altfel in Contract, se vor obtine toate aprobarile necesare pentru orice deversare temporara, subratraversare sau deviere a cursurilor de apa de la autoritatile relevante, iar executia lucrarilor va respecta intru totul cerintele acestora.
5.Orice echipament de constructie sau vehicul, care prezinta un risc crescut de a afecta cursul de apa, va fi indepartat de pe Santier.
2.14.Igiena alimentarilor cu apa
1.Înainte de inceperea oricarei lucrari asociata cu alimentarea cu apa potabila, persoanele implicate vor fi informate cu privire la necesitatea mentinerii unei igienei personale stricte precum si cu privire la pericolele de contaminare, vor completa un chestionar medical pus la dispozitie de catre Autoritatea Contractanta si, acolo unde va fi necesar, vor fi testate pentru a indica faptul ca acestea nu sufera de febra tifoida sau alte boli transmisibile prin apa. Inginerul va fi notificat cu privire la orice persoana care a fost diagnosticata ca suferind de afectiuni digestive si nici o astfel de persoana nu va fi mobilizata pentru astfel de lucrari pana cand persoana responsabila cu sanatatea in munca de la nivelul Autoritatii Contractante nu va considera ca nu exista riscuri aferente utilizarii acestora pe un astfel de post (a se vedea Legea 319/2006 privind Sanatatea si securitatea in munca).
2.În cazul in care exista vreo indoiala cu privire la oportunitatea angajarii unei persoane pentru executia Lucrarilor, acelei persoane i se va cere sa faca un examen medical, care sa ateste ca nu sufera de vreo boala transmisibila prin apa.
3.În cazul in care lucrarile sunt aferente serviciilor de furnizare apa potabila catre public, vor fi luate toate masurile de precautie pentru a se evita contaminarea Lucrarilor. Orice muncitor care prin activitatea sa contamineaza Santierul sau zonele adiacente acestuia va fi indepartat si implicarea sa ulterioara in executia Lucrarilor nu va fi permisa fara acordul Inginerului.
4.Antreprenorul va instala suficiente toalete ecologice la fiecare punct de lucru, pe care le va mentine intr-o stare corespunzatoare de curatenie. Toaletele ecologice vor fi adecvat construite, astfel incat sa nu se produca nici o contaminare a zonei prin utilizarea lor. La finalizarea acelei parti a Lucrarilor, instalatiile sanitare vor fi indepartate si zonele vor fi readuse la starea lor initiala.
2.15.Instalatiile, echipamentele si infrastructura operatorilor de utilitati publice, administratorilor drumurilor si ale altor terti
1.Înainte de a incepe proiectarea sau orice excavatii, Antreprenorul se va coordona cu operatorii de utilitati publice, administratorii drumurilor si alti proprietari de instalatii si echipamente in vederea identificarii pozitiei exacte (cote si aliniament) a instalatiilor si echipamentelor existente care pot afecta sau pot fi afectate de executia Lucrarilor.
2.Autoritatea Contractanta va fi notificata in prealabil cu privire la orice deviere sau demontare a instalatiilor si echipamentelor necesara pentru eficientizarea realizarii Lucrarilor sau cauzata de metoda de lucru propusa.
3.Antreprenorul va fi responsabil cu devierea sau indepartarea instalatiilor cu exceptia cazului in care proprietarul acestora declara in mod expres ca le va efectua. Orice relocare sau indepartare a instalatiilor sau echipamentelor realizata de catre Antreprenor va fi efectuata in conformitate cu cerintele proprietarului respectivelor instalatii sau echipamente. Antreprenorul va oferi asistenta completa proprietarului respectivelor instalatii sau echipamente in cazul in care acesta alege sa duca la indeplinire aceste actiuni.
4.Antreprenorul va redacta un plan de situatie incluzand toate utilitatile publice identificate pe teren. Planul va evidentia diferentele intre informatiile furnizate de proprietarii de utilitati si administratorii drumurilor si situatia din teren. In cazul in care sunt identificate utilitati care nu au fost identificate in Contract, atunci Antreprenorul va notifica in scris fara intarziere Inginerul.
5.Autoritatea Contractanta nu garanteaza acuratetea sau caracterul complet al informatiilor privind serviciile existente incluse in Contract.
6.Antreprenorul va detine si va utiliza suficiente detectoare de conducte/ cabluri pentru localizarea conductelor si a cablurilor ingropate, precum si personalul specializat pentru utilizarea lor. Fiecare detector va fi utilizat in conformitate cu instructiunile producatorului.
7.Vopseaua utilizata pentru marcaje temporare va fi nepermanenta si va putea fi indepartata in mod natural sau spalata cu apa si o perie aspra.
2.16.Cerinte privind traficul in zona
1.Antreprenorul va respecta legislatia romana si normativele aplicabile in ceea ce priveste masurile de siguranta a traficului.
2.Înainte de inceperea oricarei lucrari ce implica folosirea si afectarea drumurilor, metoda propusa de lucru, inclusiv orice cerinte speciale de trafic, va fi convenita cu Autoritatea Contractanta, precum si cu administratorii drumurilor si politia rutiera.
3.Toate lucrarile din zona drumurilor vor fi duse la indeplinire prin cooperarea cu administratorii acestora si politie. Autoritatea Contractanta va fi informata cu privire la orice solicitare sau intelegere dintre Antreprenor, administratorii drumurilor si politie cu privire la realizarea Lucrarilor.
4.În cazul in care devierea sau inchiderea oricarei suprafete carosabile, de trotuar sau cai pietonale existente, devine temporar necesara pentrul executia lucrarilor, Antreprenorul va asigura si va mentine cai alternative de acces. Acestea vor fi operationale inaintea oricarei afectari a suprafetei carosabile, de trotuar sau a cailor pietonale existente.
5.În cazul in care sunt necesare rampe acestea vor fi asigurate si mentinute la un standard corespunzator in functie de clasa sau clasele de trafic auto sau de specificul traficului pietonal.
6.Vor fi luate toate masurile rezonabile pentru a preveni orice depuneri de noroi sau alte depuneri pe suprafata drumurilor adiacente sau trotuare provocate de vehiculele care intra si ies din Santier si orice astfel de depuneri vor fi indepartate cu promptitudine.
7.Accesul vehiculelor de urgenta la orice proprietate adiacenta va fi asigurat in permanenta.
8.În cazul in este inevitabila inchiderea unei benzi de circulatie, Antreprenorul va asigura un sistem adecvat de gestionare al traficului, asa cum se va stabili de comun acord cu Inginerul si autoritatile relevante.
9.Lucrarile vor fi planificate si executate pentru a permite notificarea corespunzatoare a administratorilor drumurilor, astfel incat sa se realizeze o coordonare adecvata cu acestia.
10.Acolo unde administratorii drumurilor aplica restrictii privind orele de lucru/ inchidere a traficului, toate sapaturile afectand carosabilul vor fi acoperite corespunzator in conformitate cu solicitarile administratorului drumului.
2.17.Zgomotul
1.Atunci cand se lucreaza in zonele locuite, Antreprenorul va furniza si utiliza pentru unelte pneumatice si alte echipamente care in mod contrar ar putea provoca un nivel de zgomot de peste 85 dB (A) dispozitive pentru reducerea zgomotului adecvate si eficiente.
2.Alternativ, Antreprenorul va izola eficient sursa oricarui zgomot de acest tip, prin intermediul panourilor fonoabsorbante, respectand cerintele impuse mai sus.
2.18.Masuri in caz de urgenta
1.Va fi asigurata posibilitatea mobilizarii de urgenta a muncitorilor, materialelelor si echipamentelor oricand in afara orelor de lucru pentru a desfasura orice activitate necesara pentru o situatie de urgenta asociata cu Lucrarile. Antreprenorul va prezenta o lista actualizata cu adresele si numerele de telefon apartinand personalului responsabil cu desfasurarea lucrarilor in situatii de urgenta.
2.Antreprenorul se va informa cu privire la orice alte proceduri existente, inclusiv ale Autoritatii Contractante, referitoare la situatiile de urgenta.
2.19.Substante periculoase
1.Nu vor fi aduse pe Santier, folosite sau incorporate in cadrul Lucrarilor, niciun fel de substante periculoase fara acordul prealabil scris al Inginerului, cu exceptia cazului in care Contractul prevede in mod expres altceva. Vor fi obtinute toate aprobarile necesare cu privire la aceasta.
2.Toate substantele erbicide sau pesticide utilizate in cadrul acestui Contract vor respecta reglementarile locale si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii iar detalii cu privire la aceste cerinte vor fi furnizate Inginerului.
2.20.Întretinerea drumurilor de acces
1.Antreprenorul va mentine acesul la toate drumurile publice si private, precum si la caile de acces in Santier pe care are permisiunea de a le utiliza pe toata durata Contractului si le va lasa cel putin in aceeasi stare in care acestea se gaseau la inceputul Contractului.
2.Antreprenorul va curata la sfarsitul fiecarei zile de lucru tot noroiul pietrisul sau alte materiale straine depuse pe suprafata carosabila ca urmare a operatiunilor de constructie.
3.Antreprenorul va lua toate masurile rezonabile pentru a preveni depunerile de noroi sau alte depuneri pe suprafata drumurilor adiacente sau trotuare provocate de vehiculele care intra si ies din Santier si va indeparta cu promptitudine orice astfel de depuneri. Curatarea va include spalarea cu apa, periajul si folosirea fortei de munca manuala daca este necesar pentru a atinge un nivel de curatenie comparabil cu strazile adiacente neafectate de Lucrari.
2.21.Accesul la Serviciile de Urgenta
1.Antreprenorul va notifica pompierii si politia inainte de a inchide orice strada sau portiune de strada si nu se va face nicio astfel de inchidere fara aprobarea prealabila a Inginerului. Echipele de pompieri si de politie vor fi notificate asupra momentului la care strazile vor fi din nou accesibile pentru vehiculele de urgenta. Metoda adoptata pentru executia Lucrarilor trebuie sa reduca la minim interferenta cu accesul echipajelor de pompieri si de politie si nu va impiedica pe nicio perioada accesul acestora.
2.Antreprenorul va comunica un numar de telefon Politiei locale pentru a putea fi contactat pe timp de noapte ori de cate ori se vor desfasura operatiuni de constructie pe domeniul public.
3.ASPECTE PRIVIND PROIECTAREA
3.1.Responsabilitatea pentru proiect
1.Antreprenorul va accepta deplina răspundere şi responsabilitate pentru orice proiectare efectuată de către Antreprenor sau orice plan de proiect furnizat de către Autoritatea Contractantă
3.2.Aprobarile de proiectare
1.Antreprenorul va fi responsabil pentru asigurarea tuturor aprobărilor necesare pentru orice lucrări de proiectare efectuate de el, după cum impun autorităţile relevante (Naţionale şi Locale) din România şi va avea în vedere acest aspect în cadrul programului său pe propria cheltuială.
2.Documentele, inclusiv schiţele puse la dispoziţie de către Antreprenor, vor fi semnate de către proiectanţi autorizaţi în mod corespunzător şi pregătite astfel încât să poată fi controlate (verificate) în mod independent, în conformitate cu legislaţia din România privind construcţiile şi în special cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii (inclusiv toate revizuirile şi modificările de actualitate).
3.Verificarea întregii documentaţii furnizate de către Antreprenor se va efectua înainte de supunerea acesteia atenţiei Inginerului.
3.3.Metodologiile de Executie aferente construirii lucrarilor si instalarii echipamentelor
1.Metodologiile de Executie aferente construirii si instalarii principalelor parti ale Lucrarilor vor fi pregatite si prezentate Inginerului pentru avizare cu cel putin 28 de zile inainte de data programata pentru inceperea activitatilor respective.
2.Metodologiile de Executie vor fi elaborate in conformitate cu cerintele si restrictiile impuse de Contract. Metodologiile de Executie vor cuprinde programe de operatiuni sau activitati specifice, cu descrierea pasilor, data aplicarii, datele si duratele pentru fiecare etapa. Acestea vor fi include schite, diagrame sau alte informatii necesare pentru o intelegere mai clara a metodei si semnificatiei fiecarei operatiuni sau etape de executie.
3.Metodologiile de Executie aferente Construirii si Instalarii echipamentelor vor include, fara a se limita la:
(a)Metoda de lucru;
(b)Echipamentul utilizat pentru executie;
(c)Masuri adoptate pentru controlul zgomotului si al vibratiilor;
(d)Orele de lucru;
(e)Planul facilitatilor de depozitare din cadrul Santierului;
(f)Sursele de materiale;
(g)Metode de transport si de depozitare a pamantului rezultat din excavatii;
(h)Rute de transport;
(i)Lucrari Provizorii;
(j)Masuri pentru reducerea prafului;
(k)Detalii privind iluminatul temporar;
(l)Detalii privind lucrarile cu caracter temporar;
(m)Detalii privind toate spatiile de depozitare;
(n)Întretinerea si curatarea drumurilor principale si secundare aferente Santierulului;
(o)Proceduri de siguranta si de evaluare a riscurilor;
(p)Accesul pietonal, al vehiculelor usoare si accesul in caz de urgenta;
(q)Orice metoda de demolare propusa.
4.Metodologiile de Executie vor tine cont atat de cursurile de apa de suprafata cat si de cele subterane.
3.4.Documente disponibile pentru verificare/audit
1.Urmatoarele documente nu vor fi, in mod necesar, inaintate Inginerului in scopul avizarii, dar pot constitui obiectul unor verificari aleatorii:
(a)Toate calculele effectuate de către Antreprenor privind lucrările civile şi structurale.
(b)Verificarile privind interfetele
(c)Diagrame de retea
(d)Planul de siguranta.
3.5.Plansele conforme cu executia
1.În conformitate cu sub-clauza 5.6 din Conditiile Generale de Contract ("Plansele conforme cu executia" din Conditiile Generale de Contract, Antreprenorul va transmite Inginerului copii ale planselor conforme cu executia, dupa cum urmeaza:
(a)2 seturi complete pe suport de hartie, de dimensiune A1, nelegate
(b)1 set complet de copii reduse la scara pe suport de hartie, de dimensiune A3, legate
(c)2 copii in format electronic pe CD/DVD ROM sub forma de fisiere AutoCAD
2.Cu acordul Inginerului, Antreprenorul poate prezenta plansele in format electronic utilizand alt soft decat cel specificat, cu conditia ca Antreprenorul sa puna gratuit la dispozitia Autoritatii Contractante soft-ul necesar pentru a citi, edita, salva si imprima plansele.
3.Toate plansele transmise Inginerului de catre Antreprenor vor fi pe foi de dimensiunea standard ISO maxima A1. Fiecare desen va contine o caseta de titlu in coltul din dreapta jos cu detaliile cerute de catre Inginer. Toate schitele si plansele puse la dispozitie de catre Antreprenor vor fi desenate si dimensionate la scara si vor include o scara grafica in sprijinul utilizarii de reproduceri fotografice. Antreprenorul va utiliza sistemul international de unitati de masura (unitati SI).
3.6.Planul de Securitate si Sanatate
1.Antreprenorul va pregati un Plan de Securitate si Sanatate si il va transmite Inginerului pentru aprobare, cu cel putin 14 zile inainte de inceprea oricarei activitati de constructie in conformitate cu Programul de Executie. Planul de Securitate si Sanatate va include, fara a se limita la:
(a)Evaluarea riscurilor aferente constructiei si prevederea masurilor de control;
(b)Organizarea si gestionarea implementarii planului;
(c)Cerintele de siguranta corespunzatoare;
(d)Masuri de asistenta sociala, de prim ajutor si sanitare pentru personalul afectat.
2.Metodologia adoptata de Antreprenor pentru proiectarea lucrarilor va elimina sau reduce riscurile care ar putea aparea in timpul constructiei sau ulterior in timpul operarii si intretinerii. Antreprenorul va demonstra ca acest lucru a fost realizat, prin elaborarea unei analize de risc care va fi documentata si structurata corespunzator.
3.Antreprenorul nu va avea acces in Santier inainte ca Inginerul sa fi aprobat Planul de Securitate si Sanatate.
3.7.Organigrama
1.În termen de 14 zile de la inceperea Lucrarilor, Antreprenorul va transmite Inginerului detaliile cu privire la Reprezentantul Antreprenorului si restul personalului-cheie, inclusiv fisele de post aferente pozitiilor ocupate, adresele, numerele de telefon disponibile 24 de ore din 24 precum si numerele de fax aferente. Inginerul va fi notificat fara intarziere cu privire la orice modificare a detaliilor furnizate.
3.8.Programul de Executie
1.Programul de Executie al Antreprenorului detaliat corespunzator cu privire la timpii de executie va fi pregatit intr-un soft compatibil cu sistemul de operare Windows. Acesta va fi stabilit de comun acord cu Inginerul si va include:
(a)Un program detaliat al lucrarilor sub forma unui grafic de tip Gantt, detaliind functiile individuale, activitatile si sarcinile de lucru, aratand de asemenea si durata proiectarii, aprobarile ce trebuie obtinute, achizitiile, fabricatia, principalele activitati de constructii, testarea, punerea in functiune si toate celelalte operatiuni aplicabile, indicand datele cheie.
(b)Un grafic tip PERT care va evidentia atat legaturile dintre sarcinile de lucru cat si Drumul Critic al programului.
(c)Centralizatoare continand dar nefiind limitate la resursele aferente activitatilor detaliate in program.
3.9.Înregistrari fotografice
1.Antreprenorul va pastra o evidenta fotografica a lucrarilor de constructii, bazata pe urmatoarele:
(a)Înainte de inceperea Lucrarilor, se vor efectua fotografii ale santierului si zonei inconjuratoare in conformitate cu cele convenite de Inginer si de Reprezentantul Antreprenorului;
(b)La finalizarea fiecarei structuri, inclusiv camine de vizitare, vor fi facute fotografii ale acestora;
(c)Fotografiile aratand conectarea cu sistemul de canalizare existent vor fi facute inainte si dupa realizarea conectarii;
(d)Fotografiile structurilor existente, afectate de modificare sau reabilitare, vor fi facute inainte si dupa efectuarea lucrarilor;
(e)Doua seturi de fotografii impreuna cu fisierele digitale vor fi puse la dispozitia Inginerului. Fotografiile trebuie sa fie de inalta rezolutie, color si avand dimensiunea minima de 150mm pe 100mm. Fotografiile vor fi denumite corespunzator, datate si codificate in ordine numerica.
3.10.Întalnirile de lucru
1.Antreprenorul va asigura participarea la reuniuni saptamanale ce pot avea ca tema progresul, programarea, predarea si punerea in functiune a lucrarilor. Programarea acestor intalniri se va face in prealabil.
4.SISTEMUL DE ASIGURARE/ CONTROL AL CALITĂŢII
4.1.Cadrul General
1.Sistemul de Asigurare a Calitatii (SAC) si de Control al Calitatii (CC) acoperind toate aspectele cu privire la contract si lucrarile efectuate va fi implementat, documentat si mentinut de catre Antreprenor pe durata contractului. Sistemul va respecta un standard de asigurare a calitatii, recunoscut la nivel international.
2.În vederea asigurarii cerintelor de calitate solicitate prin contract Antreprenorul va transmite Sistemul de Asigurare a Calitatii al Companiei, Planul de Asigurare a Calitatii si Planurile initiale de Control al Lucrarilor incluse în Contract, continand toate activitatile importante si critice spre verificare, inspectare si testare.
3.Lucrarile vor fi sub-contractate numai companiilor avand un Sistem de Control al Calitatii implementat.
4.2.Planul de Asigurare a Calitatii (PAC)
4.Planul de Asigurare a Calitatii va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele:
(a)Personalul Antreprenorului si Organigrama proiectului, Planul de Asigurare a Calitatii, precum si Planul de Control al Calitatii;
(b)Sistemul Antreprenorului de Gestionare a Documentatiei pentru executia Lucrarilor, care va include atat pe sub-contractori, cat si pe furnizorii acestuia;
(c)Metoda de control cu privire la utilizarea in scopul executiei Lucrarilor exclusiv a documentelor validate si aprobate;
(d)Metoda de inregistrare a modificarilor si completarilor la documentatie;
(e)Metode pentru managementul achizitiilor;
(f)Controlul materialelor si a fortei de munca, defecte si remedieri, proceduri pentru actiuni corective, etc.
5.Persoana responsabila pentru PAC-ul Antreprenorului va fi calificata si autorizata pentru a lua decizii cu privire la aspectele de calitate, iar referintele si modul de relationare al acestuia cu sistemul de asigurare a calitatii al Companiei precum si responsabilatile sale de management vor fi clar stabilite. Persoanele care efectueaza controlul calitatii si testarile vor fi diefrite de cele care executa sau supravegheaza executia Lucrarilor.
4.3.Planurile de Control (PC)
1.Antreprenorul va prezenta Inginerului pentru aprobare PC-urile sale detaliate referitoare la toate aspectele sau masurile de asigurare a calitatii Lucrarilor sau partilor de Lucrari. Aceste PC vor fi prezentate Inginerului cu o saptamana inainte de inceperea Lucrarilor sau a partilor de Lucrari. Planul de Control va include verificarile specificate in Contract, precum si alte controale curente si speciale pe care Antreprenorul le considera necesare pentru a asigura calitatea operatiunilor sale. Pentru fiecare activitate de control, PC-ul va descrie tipul, metoda, criteriile de aprobare si documentare, precum si persoana responsabila cu efectuarea activitatii. Daca Inginerul nu aproba PC-ul in forma in care a fost prezentat, atunci acesta va fi modificat conform solicitarilor si re-transmis pentru aprobare. Modificarile ulterioare in ceea ce priveste activitatea de asigurare a calitatii nu vor modifica Pretul Contractului sau Durata de Executie.
4.4.Controlul efectuat si Documentatia intocmita de catre Antreprenor
1.Pe toata durata contractului, Antreprenorul va prezenta evidente documentare, spre satisfactia Inginerului, prin care va proba ca Lucrarile indeplinesc cerintele de asigurare a calitatii stipulate in Contract sau aprobate pe perioada implementarii contractului. De asemenea, pe baza PAC-ului si PC-ului aprobat, Antreprenorul va indeplini si va proba pe parcursul executarii Lucrarilor controlul calitatii si conformitatea cu cerintele stipulate. Sistemul de Control al Calitatii asigurat de catre Antreprenor nu va limita responsabilitatea acestuia pentru Lucrari, potrivit prevederilor contractului. In cazul in care pe perioada implementarii Contractului Inginerul va solicita extinderea acestui Sistem de Control, Antreprenorul se va conforma instructiunilor sale scrise referitoare la aceasta extindere fara sa pretinda costuri suplimentare si fara modificarea Duratei de Executie.
4.5.Metode de documentare si inregistrare in timpul executiei Lucrarilor
1.Toate activitatile de control prevazute in Planul de Control vor fi sustinute cu documente suport. PC-ul si toate celelalte aspecte referitoare la Sistemul de Asigurare a Calitatii vor fi pastrate si mentinute de catre Antreprenor in Sistemul de Gestionare a Documentatiei in vederea asigurarii calitatii, functional pe Santier pe toata durata Lucrarilor. Pe baza PAC-ului si a PC-ului, Antreprenorul va intocmi formularele necesare pentru inregistrare, registrele si listele de verificare etc, inainte de inceperea oricarei parti a Lucrarilor. Intreaga documentatie va contine date de identificare, data si semnatura persoanei responsabile cu intocmirea documentatiei. Datele de identificare trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele: denumirea proiectului, numarul activitatii asa cum este definit in PC, momentul si locul activitatii de control. Inginerul va avea acces complet la sistemul de inregistrare si va putea, fara o notificare prealabila, sa intreprinda un audit al calitatii acestuia.
4.6.Documente la livrare
1.La momentul livrarii materiilor prime si a bunurilor, Antreprenorul va transmite urmatoarele documente Inginerului, in doua exemplare originale sau in doua copii autorizate:
(a)Toate certificatele, documentatia de testare etc. a materiilor prime si bunurilor care urmeaza a fi utilizate pentru executarea lucrarilor;
(b)Toate documentele dovedind ca inspectia, controlul si testele efectuate sunt in conformitate cu Caietul de Sarcini;
(c)Listele de identificare, cu trimiteri/referinte la/din alte documente, precum si la materiale si bunuri.
4.7.Post Constructie
1.In timpul Perioadei de Notificare a Defectelor, lucrarile de reparatii ale Antreprenorului vor fi supuse acelorasi conditii de control al calitatii similare cu cele aplicabile pe parcursul Perioadei de executie a Lucrarilor.