Nou Capitolul v - Definiţii - Actul din 2025 Schemă de ajutor de stat şi de minimis pentru dezvoltarea antreprenoriatului prin finanţarea înfiinţării şi dezvoltării parcurilor industriale

M.Of. 1073

În vigoare
Versiune de la: 21 Noiembrie 2025
CAPITOLUL V:Definiţii
Art. 7
În sensul prezentei măsuri, următorii termeni se definesc astfel:
1.a) parc industrial - infrastructura de afaceri constituită conform dispoziţiilor Legii nr. 186/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
2.b) administratorul parcului industrial - persoană juridică de drept privat, înfiinţată în condiţiile legii de către fondatori cu scopul de a constitui un parc industrial, de a dobândi şi deţine titlul de parc industrial, eliberat potrivit prevederilor legii de organul de specialitate al administraţiei publice centrale, respectiv de a gestiona şi administra, în conformitate cu Legea nr. 186/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
3.c) fondator - autorităţile administraţiei publice locale definite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, singure sau în parteneriat, care iniţiază constituirea unui parc industrial, conform Legii nr. 186/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
4.d) infrastructura parcului industrial - ansamblul de construcţii, instalaţii, sisteme de alimentare cu energie electrică, reţele de telecomunicaţii, reţele de alimentare cu gaze, reţele de alimentare cu apă, reţele de canalizare, căi de transport, drumuri edificate pe terenul din perimetrul parcului care se află în proprietatea administratorului parcului sau, după caz, a rezidenţilor parcului, parcări şi servicii de internet;
5.e) rezident al parcului industrial - orice operator economic, persoană juridică română şi/sau străină, ONG-uri, instituţii de cercetare şi alte unităţi care nu au personalitate juridică, care funcţionează conform legii şi desfăşoară activităţi economice în cadrul parcului industrial;
6.f) beneficiar al ajutorului de stat şi/sau de minimis - unităţi administrativ-teritoriale [singure sau în parteneriatul definit la lit. kk)] care beneficiază de sprijin financiar în condiţiile prezentei scheme. În sensul prezentei scheme, beneficiarii ajutorului de stat şi/sau de minimis sunt fondatorii parcului, definiţi la lit. c). În cazul parteneriatelor se va încheia un singur contract de finanţare, iar beneficiari ai ajutorului de stat şi/sau de minimis sunt membrii acordului de parteneriat reprezentaţi prin liderul de parteneriat;
7.g) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii şi/sau lucrări pe o piaţă;
8.h) furnizor şi administrator al ajutorului de stat regional şi de minimis - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin intermediul Autorităţii de management pentru Programul Tranziţie justă, denumită în continuare AM PTJ;
9.i) investiţie iniţială - o investiţie realizată în conformitate cu prevederile art. 14, coroborat cu art. 2 pct. 49, 51 şi 52 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi cu respectarea prevederilor PTJ;
10.j) ajutoare/ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
11.k) ajutor regional pentru investiţii - un ajutor regional acordat pentru o investiţie iniţială;
12.l) ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre;
13.m) întreprindere - orice entitate, fie aceasta persoană fizică sau persoană juridică, care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată. Conform Comunicării Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat, astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, se poate considera că mai multe entităţi juridice distincte formează o singură unitate economică în sensul aplicării normelor privind ajutoarele de stat. Această unitate economică este considerată în consecinţă a fi întreprinderea în cauză;
14.n) intensitatea ajutorului de stat - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile se susţin prin documente justificative clare, specifice şi contemporane cu faptele. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile;
15.o) întreprinderea unică - toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(i)o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi, în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
(iv)o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare din relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;
16.p) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se regăseşte cel puţin în una dintre următoarele situaţii:
(i)în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii)în cazul unei societăţi comerciale în care unii membri au răspundere nelimitată pentru datoria societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, "o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru datoriile societăţii" se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
(v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
- raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
- capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
17.q) ghidul solicitantului - stabileşte condiţiile acordării sprijinului financiar în cadrul unui apel de proiecte în cadrul Programului Tranziţie Justă 2021-2027;
18.r) cererea de finanţare - aplicaţia depusă de solicitant împreună cu documentele stabilite prin ghidul solicitantului ce se depune în vederea obţinerii finanţării în cadrul Programului Tranziţie Justă. În cadrul cererii de finanţare este prezentat detaliat proiectul, este argumentată necesitatea lui, sunt prezentate avantajele sale, planul de activităţi, planul de achiziţii, bugetul proiectului, indicatorii de realizare şi de rezultat, precum şi orice alte elemente necesare, prevăzute în Ghidul solicitantului şi care sunt cuprinse în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+; cererea de finanţare este depusă de solicitantul individual sau de liderul de parteneriat, în numele parteneriatului. În cazul parteneriatelor, în cadrul cererii de finanţare (inclusiv anexe) este obligatoriu a se stipula tipul de ajutor şi valoarea ajutorului solicitat pentru fiecare membru al parteneriatului;
19.s) contract de finanţare - actul juridic supus regulilor de drept public semnat între AM PTJ, pe de o parte, şi beneficiarul finanţării nerambursabile în calitate de solicitant individual sau lider de parteneriat desemnat prin acordul de parteneriat, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul PTJ 2021-2027, condiţiile în care se acordă finanţarea solicitată, precum şi modalităţile de punere în aplicare a prevederilor contractuale. În cazul parteneriatelor, în cadrul contractelor de finanţare este obligatoriu a se stipula tipul de ajutor şi valoarea ajutorului acordat pentru fiecare membru al parteneriatului (lider de parteneriat/partener). În cazul parteneriatelor, contractul de finanţare se încheie cu liderul de parteneriat, desemnat prin acordul de parteneriat;
20.t) contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului - trebuie să fie într-o formă liberă de ajutor public şi poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. În cazul ajutorului regional, beneficiarul asigură o contribuţie financiară de cel puţin 25% din costurile eligibile, conform prevederilor art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 311/2022, cu modificările şi completările ulterioare, respectând intensităţile aferente fiecărei regiuni de tranziţie conform prevederilor art. 16 alin. (3);
21.u) relocare - transferul unei activităţi identice sau similare sau al unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind Spaţiul Economic European (unitatea iniţială) către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind Spaţiul Economic European unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din Spaţiul Economic European;
22.v) declaraţie unică - declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, sub incidenţa prevederilor legale care privesc falsul în declaraţii şi falsul intelectual, prin care acesta declară că a respectat toate cerinţele pentru depunerea cererii de finanţare şi îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului şi în prezenta schemă şi se angajează ca, în situaţia în care proiectul este admis la contractare, să prezinte toate documentele justificative pentru a face dovada îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate, sub sancţiunea respingerii finanţării. Informaţiile care ţin de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă vor fi actualizate la data semnării contractului (de exemplu: valoarea ajutoarelor primite până la data semnării contractului de finanţare, relocare etc.);
23.w) perioada de durabilitate - intervalul de timp în care beneficiarul trebuie să menţină investiţia. Perioada de durabilitate este de 5 ani şi începe să curgă de la momentul efectuării plăţii finale/finalizarea investiţiilor, oricare intervine ultima;
24.x) finalizarea investiţiei/proiectului - momentul în care furnizorul ajutorului consideră că investiţia a fost finalizată, conform prevederilor contractului de finanţare. O investiţie finanţată în baza prezentei scheme nu poate fi considerată finalizată dacă nu este efectuată cel puţin o primă plată a ajutorului de stat regional pentru investiţii în baza prezentei scheme;
25.y) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil; în sensul prezentei scheme, acest moment este data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte beneficiarului respectiv;
26.z) data plăţii ajutorului - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;
27.aa) activele fixe - acele active deţinute de către instituţiile publice în scopul utilizării lor pe termen lung. Activele fixe includ activele fixe corporale şi necorporale, denumite în continuare active corporale şi active necorporale;
28.bb) active corporale - active fixe care îndeplinesc cumulativ două condiţii: au valoarea de intrare mai mare de 2.500 lei şi durata normală de utilizare mai mare de un an; acestea pot fi terenuri, instalaţii, utilaje şi echipamente;
29.cc) active necorporale - active fixe care nu au o concretizare fizică sau financiară, care se utilizează pe o perioadă mai mare de un an; ele pot fi brevete, licenţe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi de proprietate intelectuală;
30.dd) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor;
31.ee) proiect mare de investiţii - o investiţie iniţială cu costuri eligibile care depăşesc 50 de milioane de euro, calculată la tarifele şi cursul de schimb de la data acordării ajutorului;
32.ff) aceeaşi activitate sau o activitate similară - o activitate care face parte din aceeaşi clasă (cod numeric de patru cifre) a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire;
33.gg) valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiţii, calculată conform formulei:
valoarea maximă a ajutoarelor = R x (A + 0,50 x B + 0 x C), unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, prevăzută în harta regională aprobată în vigoare la data acordării ajutorului, cu excepţia intensităţii majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri; A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro şi 110 milioane euro, iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro;
34.hh) întreprinderile mici - au mai puţin de 50 de salariaţi şi a căror cifră de afaceri anuală şi/sau bilanţ anual total nu depăşeşte 10 milioane euro, echivalent în lei, conform prevederilor anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
35.ii) întreprinderile mijlocii - au mai puţin de 250 de salariaţi şi a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 milioane euro, echivalent în lei, şi/sau al căror bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform prevederilor anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
36.jj) Întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014. Unităţile şi instituţiile de drept public, conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sunt considerate întreprinderi mari, iar cuantumul intensităţii ajutorului de stat regional se va stabili în consecinţă. De asemenea, următoarele tipuri de solicitanţi se încadrează în categoria întreprinderilor mari: autorităţi ale administraţiei publice locale, precum şi parteneriatele dintre autorităţi ale administraţiei publice locale şi orice alte entităţi, conform prevederilor art. 3 alin. (4) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
37.kk) acordul de parteneriat - documentul încheiat între UAT-ul/UAT-urile partenere fondatoare ale parcului industrial sau între UAT [care deţine/deţin majoritatea acţiunilor/părţilor sociale la entitatea care administrează infrastructura de afaceri finanţată, definită la lit. b)], pe de o parte, şi entitatea înfiinţată pentru administrarea infrastructurii de afaceri, conform prevederilor Legii nr. 186/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor, contribuţia financiară proprie a fiecărei părţi la bugetul proiectului, precum şi aspecte legate de ajutorul de stat şi/sau de minimis (repartizare, drepturi şi obligaţii aferente părţilor în vederea implementării operaţiunilor, inclusiv în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor stipulate în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, contribuţia financiară proprie a fiecărei părţi la bugetul proiectului, repartizarea ajutorului de stat şi/sau de minimis etc.), dar şi responsabilităţile ce revin fiecărei părţi în implementarea activităţilor aferente proiectului finanţat din fonduri europene nerambursabile şi care se depune odată cu cererea de finanţare;
38.ll) liderul de parteneriat - un organism public care iniţiază un proiect, solicită finanţare pentru acesta în scopul implementării în asociere cu alte entităţi şi semnează contractul de finanţare;
39.mm) cheltuieli eligibile - cheltuieli realizate de către un beneficiar şi pentru care se poate acorda ajutor în baza prezentei scheme;
40.nn) cheltuieli neeligibile - cheltuieli care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a fi finanţate potrivit prevederilor prezentei scheme;
41.oo) microîntreprindere - are mai puţin de 10 salariaţi şi o cifră de afaceri anuală şi/sau bilanţ anual total care nu depăşeşte 2 milioane euro, echivalent în lei, conform prevederilor anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
42.pp) solicitant - unitatea administrativ-teritorială individuală sau liderul de parteneriat, în cazul parteneriatelor, care solicită ajutor în baza prezentei scheme. Liderul de parteneriat solicită ajutor atât pentru sine, cât şi pentru membrii de parteneriat. Solicitanţii individuali şi liderii parteneriatelor ale căror cereri de finanţare sunt selectate pentru finanţare în baza prezentei scheme şi care încheie un contract de finanţare cu AM PTJ, în condiţiile prezentei scheme, precum şi membrii parteneriatelor dobândesc calitatea de beneficiari.