Capitolul v - Structura funcţională a serviciului de anatomie patologică şi prosectură - Actul din 2024 Structura organizatorică şi de personal, precum şi atribuţiile serviciilor de anatomie patologică şi prosectură din cadrul spitalelor

M.Of. 698

În vigoare
Versiune de la: 18 Iulie 2024
CAPITOLUL V:Structura funcţională a serviciului de anatomie patologică şi prosectură
Art. 9
(1)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură trebuie să fie astfel structurat şi dotat încât să prevină riscul contaminărilor accidentale şi să înlesnească desfăşurarea activităţii în cadrul acestuia.
(2)Regulile care stau la baza îndeplinirii acestui obiectiv sunt următoarele:
a)fluxul activităţilor în compartimentul de prosectură trebuie să fie unidirecţional (cu respectarea principiului sensului unic);
b)realizarea secvenţială a procedurilor, cu luarea măsurilor de precauţie adecvate pentru integritatea probelor şi protecţia personalului;
c)transportul produselor biologice trebuie să se realizeze în mod obligatoriu în recipiente închise dispuse în cutii de transport adecvate.
Art. 10
(1)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură este structurat astfel:
a)spaţiu pentru recepţia probelor;
b)spaţiu pentru redactarea electronică/eliberarea buletinelor de diagnostic histopatologic şi/sau citopatologic;
c)compartiment de citologie prevăzut cel puţin cu:
1.o încăpere pentru prelucrarea preparatelor citopatologice;
2.o încăpere pentru diagnosticul microscopic;
d)compartiment de histopatologie prevăzut cel puţin cu:
1.spaţii pentru prepararea probelor şi pieselor anatomice şi pentru diverse determinări histochimice, o încăpere pentru orientare macroscopică, două încăperi pentru tehnica histopatologică, o încăpere pentru tehnica imunohistochimică;
2.încăperi pentru diagnosticul microscopic, minimum 4 mp/anatomopatolog;
3.spaţiu destinat depozitării pieselor macroscopice după orientare;
4.în cazul în care în cadrul serviciului de anatomie patologică şi prosectură se desfăşoară şi activitate de pregătire a medicilor rezidenţi, vor fi prevăzute şi încăperi pentru aceştia;
e)spaţii pentru activitatea de microscopie electronică, prevăzute cel puţin cu:
1.o încăpere pentru tehnica de microscopie electronică;
2.o încăpere pentru microscopul electronic;
f)spaţii pentru activitatea de patologie moleculară prevăzute cel puţin cu trei încăperi distincte, în funcţie de tipul de tehnici folosite;
g)compartiment de prosectură, prevăzut cel puţin cu:
1.încăpere de primire a decedaţilor;
2.cameră frigorifică compartimentată în boxe pentru depozitarea cadavrelor;
3.sală de autopsie/necropsie (cu unul sau două posturi de autopsie, în funcţie de mărimea spitalului);
4.sală pentru pregătirea cadavrelor în vederea predării acestora către aparţinător;
5.spaţiu pentru predarea cadavrelor către aparţinător, cu acces propriu sau exterior;
6.hol de aşteptare pentru aparţinători, prevăzut cu grup sanitar;
7.birou pentru întocmirea documentelor de deces;
8.vestiar şi sală de repaus pentru personal;
9.grup sanitar prevăzut cu duşuri pentru personal;
10.grup sanitar pentru aparţinători;
h)spaţii anexe:
1.spaţiu pentru depozitarea materialelor sanitare, consumabilelor, reactivilor, substanţelor toxice şi precursorilor de droguri;
2.spaţiu pentru depozitarea deşeurilor infecţioase până la neutralizarea şi/sau evacuarea lor;
3.spaţiu pentru arhivă de:
(i)documente;
(ii)histotecă (blocuri de parafină şi lame histopatologice/citopatologice);
4.vestiar şi sală de repaus pentru personal;
5.grup sanitar;
i)alte spaţii/birouri pentru personalul de conducere din cadrul serviciului.
(2)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură care are în componenţă atât compartiment de histopatologie, cât şi de citologie poate utiliza în comun încăperile pentru colorarea preparatelor cito şi histopatologice, respectiv încăperile pentru diagnostic microscopic, depozite, arhivă, în funcţie de volumul activităţii şi de locaţia compartimentelor.
Art. 11
(1)Spaţiul şi mobilierul serviciului de anatomie patologică şi prosectură trebuie astfel concepute încât să prevină contaminarea mediului şi a personalului.
(2)Mobilierul din sălile de lucru trebuie să fie de tip modular, confecţionat din materiale rezistente la dezinfectante.
(3)Podelele, pereţii, tavanele şi mesele de lucru trebuie să aibă suprafaţă netedă, lavabilă, neabsorbantă, rezistentă la acţiunea agenţilor dezinfectanţi, uşor de curăţat şi de dezinfectat.
(4)Îmbinările dintre pereţi şi podea trebuie să fie concave (rotunjite) în sala de necropsie şi sala de orientare a pieselor macroscopice.
(5)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură trebuie să dispună de instalaţii de alimentare cu energie electrică dimensionate corespunzător sarcinii impuse funcţionării concomitente a aparaturii din serviciu şi a celorlalţi consumatori din clădire, precum şi de sursă proprie de alimentare cu energie electrică pentru echipamentele la care întreruperea funcţionării poate influenţa calitatea prelucrării histopatologice şi citopatologice, prelucrarea, transmisia şi stocarea datelor.
(6)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură trebuie să dispună de instalaţii de alimentare cu apă rece şi caldă.
(7)Se va asigura iluminarea corespunzătoare a posturilor de lucru prin iluminat natural şi/sau artificial.
(8)Conductele vor fi amplasate în pereţi sau casete închise (cu excepţia conductelor de alimentare cu gaz) sau, când acest lucru nu este posibil, conductele vor fi amplasate pe pereţii culoarelor.
(9)Spaţiile de lucru vor avea aerisire directă şi instalaţie de climatizare şi tratare a aerului.
Art. 12
(1)Dotarea minimă obligatorie cu echipamente necesare autorizării funcţionării serviciului de anatomie patologică şi prosectură este prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
(2)Serviciul de anatomie patologică şi prosectură cu compartiment de histopatologie şi/sau citologie trebuie să fie dotat cu sistem informatic de management de laborator certificat care să includă cel puţin un modul de trasabilitate a probelor.
(3)Compartimentele de histopatologie şi de citologie din cadrul serviciului de anatomie patologică şi prosectură pot folosi în comun echipamentele din dotarea minimă obligatorie, în funcţie de volumul activităţii şi de locaţia compartimentelor.