Capitolul iii - Obiectivul şi scopul schemei - Actul din 2023 Schemă de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în Suprastructura portuară în vederea reducerii blocadei din zona Mării Negre ca urmare a conflictului armat din Ucraina

M.Of. 1019

În vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2023
CAPITOLUL III:Obiectivul şi scopul schemei
Art. 5
Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiţii în porturile maritime şi interioare (Constanţa, Galaţi, Giurgiu, în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră inclusiv Poarta Albă-Midia-Năvodari, de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile "satelit" ale Portului Constanţa (Midia, Mangalia), în vederea reducerii efectelor negative imediate ale crizei geopolitice provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei1.
___
1La analiza de oportunitate a schemei au fost avute în vedere şi:
a)Comunicarea Comisiei privind Un plan de acţiune pentru culoarele de solidaritate UE-Ucraina pentru a facilita exporturile agricole ale Ucrainei şi schimburile comerciale bilaterale cu UE (2022/217);
b)Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.
Art. 6
(1)Această schemă are ca scop:
a)stabilirea/operaţionalizarea de urgenţă a rutei logistice alternative care să utilizeze toate modurile de transport şi să conecteze UE cu Ucraina;
b)extinderea şi dezvoltarea serviciilor de transport de mărfuri corespunzătoare de-a lungul rutelor logistice respective care leagă Ucraina de porturile maritime din UE, unde mărfurile ar putea fi expediate mai departe sau ar putea fi, de asemenea, depozitate;
c)facilitarea, în special, expedierea produselor agricole din Ucraina, dar şi comerţul bilateral cu mărfuri şi accesul Ucrainei la pieţele internaţionale şi la lanţurile de aprovizionare globale, asigurându-se faptul că pe piaţa mondială ajung cerealele atât de necesare;
d)deblocarea potenţialul logistic existent, în timp ce acţiunile suplimentare pe termen mediu şi lung ar trebui să servească drept factori ce favorizează schimburile comerciale postbelice ale Ucrainei şi să sprijine reconstrucţia ţării;
e)reducerea blocadei navale temporare din nordul Mării Negre;
f)facilitarea instituirii culoarelor de solidaritate UE-Ucraina în vederea menţinerii exporturilor ucrainene, în acoperirea nevoilor Ucrainei în ceea ce priveşte importul de bunuri esenţiale;
g)modernizarea/dezvoltarea suprastructurii portuare de încărcare/descărcare şi procesare a mărfurilor în porturile româneşti maritime şi interioare, aflate la graniţa estică a UE, afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei.
(2)Implementarea prezentei scheme va contribui la fluidizarea, creşterea capacităţii de operare în porturile maritime şi fluviale în care se operează mărfuri din şi spre Ucraina aflate pe teritoriul României şi la eforturile UE de a sprijini economia şi redresarea economică a Ucrainei, precum şi la stabilizarea pieţelor alimentare globale şi la îmbunătăţirea securităţii alimentare la nivel mondial.