Art. 18. - Verificarea îndeplinirii condiţiilor se realizează în două etape: - Actul din 2023 Schemă de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în Suprastructura portuară în vederea reducerii blocadei din zona Mării Negre ca urmare a conflictului armat din Ucraina

M.Of. 1019

În vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2023
Art. 18
(1)Ca urmare a obţinerii deciziei CE privind aprobarea Schemei de ajutor de stat, administratorul publică prezenta schemă împreună cu Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi lansează apelul competitiv de proiecte. Durata apelului competitiv de proiecte va fi limitată la 60 de zile calendaristice, dar nu mai târziu de 31.12.2023.
(2)Beneficiarii eligibili depun dosarele de aplicaţie prin intermediul MySMIS la autoritatea de management pentru Programul operaţional Transport.
(3)Administratorul schemei verifică îndeplinirea condiţiilor stabilite în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi a celor prevăzute de Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale.
(4)Verificarea îndeplinirii condiţiilor se realizează în două etape:
a)în prima etapă se verifică îndeplinirea criteriilor privind verificarea administrativă conform anexei nr. 1 la prezenta schemă;
b)în etapa a doua se verifică îndeplinirea criteriilor menţionate în anexa nr. 2 la prezenta schemă. Astfel, proiectele vor fi evaluate din punct de vedere tehnico-economic şi financiar.
(5)Evaluarea tehnico-economică presupune verificarea acurateţei şi coerenţei informaţiilor prezentate de solicitant cu privire la fluxurile de mărfuri generate de conflictul din Ucraina şi cu privire la impactul investiţiei asupra fluidizării acestora şi reducerii timpului total de transport.
(6)Evaluarea financiară presupune analiza impactului investiţiei asupra profitului solicitantului. În acest scop, solicitanţii vor completa macheta de calcul al rentabilităţii financiare a investiţiei, anexată Ghidului solicitantului.
(7)Criteriul principal de evaluare şi selecţie îl reprezintă contribuţia maximă posibilă la fluidizarea fluxurilor de marfă generate de conflictul din Ucraina, denumită în continuare "raportul cost/capacitate", care se va determina astfel:
a)proiecte tip 1: Echipamente de încărcare/descărcare/manipulare mărfuri
Raportul cost/capacitate = cost total de investiţie (fără TVA)/(Volumul anual de marfă după realizarea investiţiei (tone) - Volumul anual de marfă înainte de realizarea investiţiei (tone)
b)proiecte tip 2: Facilităţi de stocare temporară
Raportul cost/capacitate = cost total de investiţie (fără TVA)/Capacitate suplimentară de stocare creată prin realizarea investiţiei (tone)
c)proiecte tip 3: Parcursul suplimentar al mărfurilor
Nu se va aplica un criteriu de selecţie. Proiectele vor fi finanţate în limita bugetului disponibil pentru acest tip de proiect, în funcţie de necesarul de finanţare al fiecăruia, având prioritate primul proiect depus (regula "primul venit, primul servit").
(8)Proiectele eligibile şi care nu au fost respinse în etapa de evaluare tehnico-economică vor fi prioritizate în funcţie de raportul cost/capacitate (descrescător), respectiv în funcţie de momentul primirii (3 seturi de priorităţi).
(9)După prioritizare se va verifica dacă bugetul disponibil pe fiecare tip de proiect este epuizat de proiectele eligibile şi acceptate în urma evaluării, fiind posibile următoarele situaţii:
a)în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 1 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 2 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 3;
b)în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 2 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 3;
c)în cazul în care bugetul pentru proiectele tip 3 nu a fost epuizat, diferenţa se alocă proiectelor tip 1 şi, dacă mai există disponibil, către proiectele tip 2.
(10)În situaţia în care raportul cost/capacitate este acelaşi pentru mai multe proiecte de acest tip, iar finanţarea tuturor nu este posibilă din cauza limitelor bugetare (după realocările între tipurile de proiecte), în acest caz, doar proiectele cu acelaşi punctaj vor fi prioritizate luând în considerare, în ordine, următoarele criterii suplimentare:
a)Pasul 1: Proiecte care vizează cerealele sau plantele oleaginoase vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi raport cost/capacitate, se trece la pasul 2.
b)Pasul 2: Proiecte localizate în interiorul Porturilor Constanţa, Galaţi, Giurgiu vor fi prioritare. Dacă este cazul, după aplicarea acestui criteriu, pentru proiectele rămase având acelaşi raport cost/capacitate, se trece la pasul 3.
c)Pasul 3: Proiectele rămase, dacă este cazul, vor fi prioritizate şi finanţate în funcţie de contribuţia solicitantului la realizarea investiţiei.
(11)În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea verificării aplicaţiilor depuse prin intermediul MySMIS, administratorul schemei publică lista cu punctajele obţinute, în ordine descrescătoare, pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. În urma publicării listei se declară admise proiectele, în ordine descrescătoare, până la epuizarea sumei alocate.
(12)În termen de 2 zile lucrătoare de la data publicării listei cu punctajele obţinute, beneficiarii pot depune contestaţie prin intermediul MySMIS.
(13)La împlinirea termenului de depunere a contestaţiilor, administratorul publică, pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, lista finală a proiectelor admise pentru care se semnează contracte de finanţare. În cadrul contractelor de finanţare se menţionează faptul că valoarea finanţării publice reprezintă ajutor de stat acordat în baza schemei aprobate conform Deciziei CE.
(14)Acordarea ajutorului de stat va avea în vedere:
a)completarea declaraţiei din anexa nr. 1 la prezenta schemă;
b)grila prevăzută la anexa nr. 2 la prezenta schemă.