Capitolul iii - Realizarea inspecţiei - Actul din 2020 Atribuţiile de detaliu, fluxul informaţional şi metodologia de lucru în activitatea de inspecţie desfăşurată în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv

M.Of. 121

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 17 Februarie 2020
CAPITOLUL III:Realizarea inspecţiei
SECŢIUNEA 1:Organizarea şi efectuarea acţiunilor de inspecţie
Art. 8
(1)Inspecţia se iniţiază în baza unui ordin de serviciu emis în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Inspecţia se desfăşoară în spaţiile de lucru ale instituţiei publice şi/sau la sediul organului de control.
Art. 9
(1)Instituţia publică verificată poate solicita, pentru motive justificate cu documente/informaţii, amânarea datei de începere a inspecţiei şi/sau suspendarea acesteia.
(2)Amânarea şi suspendarea se aprobă sau se resping de către ministrul finanţelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor publice şi se comunică instituţiei publice, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data aprobării.
(3)Durata suspendării se stabileşte de către organul de inspecţie.
Art. 10
(1)Acţiunea de inspecţie poate fi suspendată la iniţiativa organului de control, la propunerea echipei de inspecţie care efectuează controlul, când este îndeplinită una dintre următoarele condiţii şi numai dacă neîndeplinirea acesteia împiedică finalizarea acţiunii de inspecţie:
a)pentru efectuarea şi sau/solicitarea de efectuare a uneia sau mai multor acţiuni de control şi/sau valorificarea unor informaţii rezultate din alte acţiuni de control;
b)în cazul apariţiei unor situaţii care necesită clarificarea unor aspecte de natură legislativă şi/sau a unor situaţii faptice;
c)pentru efectuarea altei acţiuni de control, al cărei termen de soluţionare se suprapune cu perioada de desfăşurare a acţiunii de inspecţie;
d)indisponibilitatea cel puţin a unui membru al echipei de control, dovedită cu documente;
e)alte motive obiective.
(2)Suspendarea acţiunii de inspecţie din iniţiativa organului de control se aprobă de către ministrul finanţelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor publice, prin întocmirea unui referat.
(3)Referatul conţine propunerea de suspendare justificată, bazată pe una sau pe mai multe dintre condiţiile prevăzute la alin. (1).
(4)Data de la care se suspendă acţiunea de inspecţie se comunică în scris instituţiei publice, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data aprobării suspendării.
(5)După încetarea condiţiilor care au generat suspendarea iniţiată de organul de control, acţiunea se reia în baza unui nou ordin de serviciu emis în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11
La începerea inspecţiei, echipa de control prezintă reprezentantului legal al instituţiei publice sau persoanei căreia i-a fost delegată această calitate ordinul de serviciu şi legitimaţia de inspecţie economico-financiară emisă în baza prevederilor art. 14 din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012.
Art. 12
(1)La finalizarea inspecţiei, reprezentantul legal al instituţiei publice sau persoana căreia i-a fost delegată această calitate este obligat(ă) să dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, din care să rezulte că au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate pentru inspecţie, precum şi faptul că au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de instituţia publică.
(2)Actele întocmite de organul de control se comunică instituţiei publice verificate, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Actele întocmite de organul de control produc efecte din momentul în care sunt comunicate instituţiei publice potrivit legii.
(4)Actele întocmite de organul de control care nu au fost comunicate nu sunt opozabile instituţiei publice şi nu produc niciun efect juridic.
SECŢIUNEA 2:Tipuri de acte care se întocmesc cu ocazia inspecţiei şi conţinutul acestora
Art. 13
Organele de inspecţie întocmesc următoarele tipuri de acte:
a)proces-verbal de inspecţie;
b)notă unilaterală;
c)proces-verbal;
d)proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, care constituie anexă la procesul-verbal de inspecţie.
Art. 14
(1)Procesul-verbal de inspecţie este actul de control bilateral şi reprezintă actul administrativ financiar emis de organele de inspecţie, în care echipa de control consemnează abaterile de la legalitate şi regularitate constatate în activitatea instituţiei publice verificate.
(2)Procesul-verbal de inspecţie se întocmeşte, în formă scrisă, în baza constatărilor echipei de inspecţie şi cuprinde următoarele elemente:
a)date privind inspecţia;
b)date privind instituţia publică verificată;
c)abaterile de la legalitate şi regularitate constatate, precum şi persoanele responsabile şi funcţiile acestora;
d)măsurile dispuse pentru înlăturarea, corectarea, prevenirea neregulilor constatate în activitatea instituţiei publice verificate, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse patrimoniului public;
e)creanţele bugetare, precum şi contul în care instituţia publică urmează să plătească sumele stabilite în sarcina acesteia;
f)posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul de inspecţie la care se depune aceasta;
g)punctele de vedere înscrise în notele explicative date de către angajaţii instituţiei publice, în legătură cu obiectul inspecţiei, care contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea controlată.
(3)La procesul-verbal de inspecţie se anexează situaţii, tabele, documente şi/sau alte înscrisuri prezentate, de instituţia publică verificată, în copii certificate pentru conformitate cu originalul de către reprezentantul legal al instituţiei publice sau persoana căreia i-a fost delegată această calitate, note explicative, precum şi procesul-verbal/procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, după caz.
(4)Organul de inspecţie prezintă instituţiei publice proiectul procesului-verbal de inspecţie, care conţine constatările inspecţiei, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, cu excepţia cazului în care instituţia publică renunţă la acest drept.
(5)Instituţia publică are dreptul să îşi prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările inspecţiei, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii proiectului actului de control. După analizarea punctului de vedere prezentat de instituţia publică, organul de inspecţie va proceda la definitivarea procesului-verbal de inspecţie.
(6)În cazul refuzului reprezentantului legal al instituţiei publice sau al persoanei căreia i-a fost delegată această calitate de a semna procesul-verbal de inspecţie, se consemnează refuzul acestora.
(7)Măsurile dispuse prin procesul-verbal de inspecţie pentru înlăturarea, corectarea, prevenirea neregulilor constatate în activitatea instituţiei publice controlate, recuperarea pagubelor produse patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale sunt obligatorii de la data comunicării acestuia.
(8)În procesul-verbal de inspecţie se consemnează obligaţia conducătorului instituţiei publice de a informa organul de inspecţie asupra modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului de ducere la îndeplinire a acestora.
(9)Procesul-verbal de inspecţie reprezintă titlu de creanţă pentru sumele cuvenite bugetului general consolidat înscrise în aceasta.
(10)Procesul-verbal de inspecţie devine titlu executoriu la data expirării termenului de plată prevăzut de lege, stabilit de organul de inspecţie ori în alt mod prevăzut de lege. Executarea silită a creanţelor bugetare se efectuează de organele fiscale competente, în temeiul Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Termenul de plată pentru creanţele bugetare înscrise în procesul-verbal de inspecţie se stabileşte în funcţie de data comunicării acestuia, astfel:
a)dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 al lunii, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
b)dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 al lunii, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
(12)Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de către instituţia publică a obligaţiilor de plată cuprinse în procesul-verbal de inspecţie, aceasta datorează după acest termen accesorii calculate conform Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(13)Procesul-verbal de inspecţie se aprobă de către ministrul finanţelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor publice.
(14)Procesul-verbal de inspecţie se comunică instituţiei publice verificate în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data aprobării acestuia.
(15)Atunci când în procesul-verbal de inspecţie sunt înscrise sume cuvenite bugetului general consolidat, aceasta se transmite organului fiscal competent în cel mult 10 zile de la comunicarea către instituţia publică, împreună cu dovada de comunicare, pentru înscriere în evidenţe.
Art. 15
(1)Nota unilaterală este actul de control unilateral care se întocmeşte în formă scrisă în cazul în care, drept urmare a inspecţiei, nu au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate şi cuprinde următoarele elemente:
a)date privind inspecţia;
b)date privind instituţia publică verificată;
c)documentele controlate.
(2)Nota unilaterală se aprobă de către ministrul finanţelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor publice.
Art. 16
(1)Procesul-verbal este actul de control bilateral, care se întocmeşte în situaţiile în care, ca urmare a inspecţiei, au fost constatate fapte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, potrivit legii penale, şi cuprinde următoarele elemente:
a)date privind inspecţia;
b)date privind instituţia publică verificată;
c)documentele controlate;
d)fapte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, potrivit legii penale, precum şi persoanele responsabile şi funcţiile acestora.
(2)La procesul-verbal se anexează situaţii, tabele, documente şi/sau alte înscrisuri prezentate de instituţia verificată în copii certificate pentru conformitate cu originalul de către reprezentantul legal al instituţiei publice sau persoana căreia i-a fost delegată această calitate, precum şi note explicative, după caz.
(3)Organul de inspecţie prezintă instituţiei publice proiectul procesului-verbal, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris.
(4)În procesul-verbal se prezintă sinteza punctului de vedere al reprezentantului legal al instituţiei publice sau al persoanei împuternicite de acesta, precum şi punctul de vedere al persoanelor în sarcina cărora s-a reţinut răspunderea, faţă de constatările inspecţiei, numai atunci când aceste persoane au o opinie contrară celei a echipei de inspecţie şi o prezintă în scris, în timpul controlului.
(5)În cazul refuzului persoanelor împuternicite de a semna procesul-verbal se consemnează refuzul acestora.
(6)În toate cazurile, procesul-verbal va fi comunicat instituţiei publice.
SECŢIUNEA 3:Îndreptarea erorilor materiale
Art. 17
(1)Erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de inspecţie pot fi îndreptate de organul de inspecţie, din oficiu sau la cererea instituţiei publice verificate.
(2)Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia în care s-au exercitat căile de atac prevăzute de lege.
(3)Prin erori materiale se înţeleg orice menţiuni greşite sau omisiuni, erori de calcul, inversări de cifre sau preluări eronate ale unor sume în procesul-verbal de inspecţie, cu excepţia acelora care privesc fondul procesului-verbal de inspecţie.
(4)În situaţia în care procesul-verbal de inspecţie nu a fost comunicat instituţiei publice verificate, îndreptarea erorilor materiale se realizează de către organul de inspecţie pe toate exemplarele originale ale procesului-verbal de inspecţie.
(5)În cazul în care, după comunicarea procesului-verbal de inspecţie, organul de inspecţie constată, din oficiu, că există erori materiale în cuprinsul acestuia, întocmeşte şi comunică instituţiei publice un nou proces-verbal de inspecţie prin care îndreaptă erorile materiale. Acesta înlocuieşte procesul-verbal de inspecţie care conţine erori şi va avea acelaşi număr de înregistrare, la care se adaugă particula "bis" şi va purta data emiterii efective.
(6)În situaţia în care îndreptarea erorii materiale este solicitată de instituţia publică verificată, organul de control procedează astfel:
a)dacă cererea de îndreptare a erorii materiale este întemeiată, emite şi comunică instituţiei publice un nou proces-verbal de inspecţie. În acest caz, dispoziţiile art. 12 alin. (2) se aplică în mod corespunzător;
b)dacă cererea de îndreptare a erorii materiale nu este întemeiată, respinge cererea.
(7)Procesul-verbal de inspecţie prin care s-au îndreptat erorile materiale urmează regimul juridic al actului iniţial şi împotriva acestuia se poate formula contestaţie, în condiţiile legii.