Art. 1. - Articolul 7 se înlocuieşte cu următorul text: - Tratat din 26-feb-2001 DE LA NISA DE MODIFICARE A TRATATULUI PRIVIND UNIUNEA EUROPEANĂ, A TRATATELOR DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢILOR EUROPENE ŞI A ANUMITOR ACTE CONEXE
Acte UE
Jurnalul Oficial 80C
Ieşit din vigoare Versiune de la: 10 Martie 2001
Art. 1
Tratatul privind Uniunea Europeană se modifică în conformitate cu dispoziţiile prezentului articol.
1.Articolul 7 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 7
La propunerea motivată a unei treimi din statele membre, a Parlamentului European sau a Comisiei şi după obţinerea avizului conform al Parlamentului European, Consiliul, hotărând cu o majoritate de patru cincimi din membrii săi, poate constata că există un risc clar de încălcare gravă a principiilor enunţate în articolul 6 alineatul (1), de către un stat membru şi îi poate adresa acestuia recomandările corespunzătoare. Înainte de a proceda la această constatare, Consiliul audiază statul membru în cauză şi, hotărând după aceeaşi procedură, poate cere unor personalităţi independente să prezinte într-un termen rezonabil un raport cu privire la situaţia din statul membru în cauză.
Consiliul verifică cu regularitate dacă motivele care au condus la această constatare rămân valabile.
Consiliul, reunit la nivel de şefi de stat sau de guvern, hotărând în unanimitate la propunerea unei treimi din statele membre sau a Comisiei şi după obţinerea avizului conform al Parlamentului European, poate constata existenţa unei încălcări grave şi persistente a principiilor enunţate în articolul 6 alineatul (1), de către un stat membru, după ce a invitat guvernul acelui stat membru să-şi prezinte observaţiile.
În cazul în care a fost făcută constatarea menţionată la alineatul (2), Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide să suspende anumite drepturi care îi revin statului membru în cauză în urma aplicării prezentului tratat, inclusiv dreptul de vot în Consiliu al reprezentantului guvernului acelui stat membru. Procedând în acest fel, Consiliul ţine seama de eventualele consecinţe ale unei astfel de suspendări asupra drepturilor şi obligaţiilor persoanelor fizice şi juridice.
Obligaţiile care îi revin statului membru în cauză în temeiul prezentului tratat rămân obligatorii în orice situaţie pentru statul membru respectiv.
Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide ulterior să modifice sau să revoce măsurile luate în temeiul alineatului (3), ca răspuns la modificarea situaţiei care l-a determinat să impună măsurile respective.
În înţelesul prezentului articol, Consiliul hotărăşte fără a ţine seama de votul reprezentantului statului membru în cauză. Abţinerile membrilor prezenţi sau reprezentaţi nu împiedică adoptarea deciziilor menţionate la alineatul (2). Majoritatea calificată este definită ca fiind aceeaşi proporţie a voturilor ponderate ale membrilor Consiliului ca aceea stabilită la articolul 205 alineatul (2) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
Prezentul alineat se aplică şi în cazul suspendării dreptului de vot în conformitate cu alineatul (3).
În înţelesul alineatelor (1) şi (2), Parlamentul European hotărăşte cu o majoritate de două treimi din voturile exprimate, reprezentând majoritatea membrilor săi."
2.Articolul 17 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 17
Politica externă şi de securitate comună cuprinde toate aspectele referitoare la securitatea Uniunii, inclusiv definirea progresivă a unei politici de apărare comune, care ar putea conduce la o apărare comună, în cazul în care Consiliul decide astfel. În acest caz, Consiliul recomandă statelor membre să adopte o decizie în acest sens, în conformitate cu cerinţele lor constituţionale.
Politica Uniunii, în înţelesul prezentului articol, nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate şi de apărare a anumitor state membre, respectă obligaţiile care decurg din Tratatul Atlanticului de Nord pentru anumite state membre care consideră că apărarea lor comună se realizează în cadrul Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) şi este compatibilă cu politica comună de securitate şi de apărare stabilită în acel cadru.
Definirea progresivă a unei politici de apărare comună este susţinută, în măsura în care statele membre consideră potrivit, de cooperarea lor în materie de armament.
Aspectele vizate de prezentul articol includ misiunile umanitare şi de evacuare, misiunile de menţinere a păcii şi misiunile cu forţe combative pentru gestionarea crizelor, inclusiv misiunile de restabilire a păcii.
Deciziile care au implicaţii în domeniul apărării, care fac obiectul prezentului articol, se adoptă fără a aduce atingere politicilor şi obligaţiilor menţionate la alineatul (1) paragraful al doilea.
Prezentul articol nu împiedică dezvoltarea unei cooperări mai strânse între două sau mai multe state membre la nivel bilateral, în cadrul Uniunii Europei Occidentale (UEO) şi al NATO în măsura în care această cooperare nu contravine cooperării prevăzute de prezentul titlu şi nici nu o împiedică.
În vederea promovării atingerii obiectivelor definite de prezentul articol, dispoziţiile acestuia vor fi reexaminate în conformitate cu articolul 48."
3.La articolul 23 alineatul (2) primul paragraf se adaugă următoarea liniuţă:
"- - în cazul în care numeşte un reprezentant special în conformitate cu articolul 18 alineatul (5)."
4.Articolul 24 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 24
În cazul în care, în aplicarea prezentului titlu, este necesar să se încheie un acord cu unul sau mai multe state membre sau organizaţii internaţionale, Consiliul poate autoriza preşedinţia, sprijinită de Comisie dacă este cazul, să angajeze negocieri în acest scop. Astfel de acorduri se încheie de către Consiliu, la recomandarea preşedinţiei.
Consiliul hotărăşte în unanimitate în cazul în care acordul se referă la o chestiune pentru care este necesară unanimitatea pentru adoptarea deciziilor interne.
În cazul în care acordul are ca scop punerea în aplicare a unei acţiuni comune sau a unei poziţii comune, Consiliul hotărăşte cu majoritate calificată în conformitate cu articolul 23 alineatul (2).
Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi domeniilor care intră sub incidenţa titlului VI. În cazul în care acordul se referă la o chestiune pentru care este necesară majoritatea calificată pentru adoptarea deciziilor sau a măsurilor interne, Consiliul hotărăşte cu majoritate calificată în conformitate cu articolul 34 alineatul (3).
Nici un acord nu obligă un stat membru al cărui reprezentant în Consiliu declară că statul membru respectiv este obligat să se conformeze propriilor norme constituţionale; cu toate acestea, ceilalţi membri ai Consiliului pot conveni că acordul se aplică cu titlu provizoriu.
Acordurile încheiate în condiţiile stabilite de prezentul articol sunt obligatorii pentru instituţiile Uniunii."
5.Articolul 25 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 25
Fără a aduce atingere articolului 207 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, un Comitet politic şi de securitate urmăreşte situaţia internaţională în domeniile care ţin de politica externă şi de securitate comună şi contribuie la definirea politicilor emiţând avize adresate Consiliului, la cererea acestuia sau din proprie iniţiativă. De asemenea, Comitetul supraveghează punerea în aplicare a politicilor convenite, fără a aduce atingere competenţelor preşedinţiei şi ale Comisiei.
În cadrul definit de prezentul titlu, comitetul exercită, sub autoritatea Consiliului, controlul politic şi conducerea strategică a operaţiunilor de gestionare a crizelor.
Consiliul poate autoriza comitetul ca, în vederea unei operaţiuni de gestionare a crizei şi pe durata acesteia, în conformitate cu cele stabilite de Consiliu, să ia deciziile corespunzătoare de control politic şi de conducere strategică a operaţiunii, fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 47."
Se adaugă următoarele articole:
"- Art. 27A
Cooperarea consolidată într-unul din domeniile menţionate de prezentul titlu are ca scop să salvgardeze valorile şi să servească interesele Uniunii în ansamblul său, afirmându-i identitatea ca forţă coerentă pe scena internaţională. Aceasta respectă:
- principiile, obiectivele, orientările generale şi coerenţa politicii externe şi de securitate comună, precum şi deciziile luate în cadrul acestei politici;
- competenţele Comunităţii Europene, şi
- coerenţa între ansamblul politicilor Uniunii şi acţiunea sa externă.
Articolele 11 - 27 şi articolele 27b - 28 se aplică în cazul cooperării consolidate prevăzute de prezentul articol, în afară cazului în care articolul 27c şi articolele 43 - 45 dispun altfel.
- Art. 27B
Cooperarea consolidată în temeiul prezentului titlu se referă la punerea în aplicare a unei acţiuni comune sau a unei poziţii comune. Aceasta nu poate privi chestiuni care au implicaţii militare sau în domeniul apărării.
- Art. 27C
Statele membre care intenţionează să stabilească între ele o cooperare consolidată în temeiul articolului 27b adresează Consiliului o cerere în acest sens.
Cererea se transmite Comisiei şi, pentru informare, Parlamentului European. Comisia dă avizul, în special cu privire la coerenţa dintre cooperarea consolidată avută în vedere şi politicile Uniunii. Autorizarea se acordă de către Consiliu, care hotărăşte în conformitate cu articolul 23 alineatul (2), al doilea şi al treilea paragraf, cu respectarea articolelor 43 - 45.
- Art. 27D
Fără a aduce atingere competenţelor preşedinţiei şi ale Comisiei, Secretarul General al Consiliului, Înalt Reprezentant pentru politica externă şi de securitate comună, asigură în special deplina informare a Parlamentului European şi a tuturor membrilor Consiliului cu privire la punerea în practică a cooperărilor consolidate în domeniul politicii externe şi de securitate comună.
- Art. 27E
Orice stat membru care doreşte să participe la cooperarea consolidată instituită în temeiul articolului 27c notifică această intenţie Consiliului şi informează Comisia. Comisia transmite Consiliului un aviz în termen de trei luni de la data primirii notificării. În termen de patru luni de la data primirii notificării, Consiliul hotărăşte atât cu privire la cerere cât şi la eventualele măsuri specifice pe care le poate considera necesare. Decizia se consideră adoptată, cu excepţia cazului în care Consiliul, hotărând cu majoritate calificată în acelaşi termen, decide să o suspende; în acest caz, Consiliul indică motivele acestei decizii şi stabileşte un termen de reexaminare a respectivei decizii.
În înţelesul prezentului articol, Consiliul hotărăşte cu majoritate calificată. Majoritatea calificată este definită ca fiind aceeaşi proporţie a voturilor ponderate şi aceeaşi proporţie a numărului de membri în cauză ai Consiliului ca şi cele stabilite la articolul 23 alineatul (2), paragraful al treilea."
La articolul 29 al doilea paragraf, a doua liniuţă se înlocuieşte cu următorul text:
"- la o cooperare mai strânsă între autorităţile judiciare şi alte autorităţi competente ale statelor membre, inclusiv prin intermediul Unităţii Europene de Cooperare Judiciară (Eurojust), în conformitate cu articolele 31 şi 32."
- Articolul 31 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 31
Acţiunea comună în domeniul cooperării judiciare în materie penală vizează, printre altele:
- facilitarea şi accelerarea cooperării între ministerele competente şi autorităţile judiciare competente sau echivalentele acestora din statele membre în materie de procedură şi executare a deciziilor, inclusiv, dacă este cazul, prin intermediul Eurojust;
- facilitarea extrădării între statele membre;
- asigurarea compatibilităţii normelor aplicabile în statele membre, în măsura necesară îmbunătăţirii acestei cooperări;
- prevenirea conflictelor de competenţe între statele membre;
- adoptarea progresivă a măsurilor de instituire a unor norme minimale referitoare la elementele constitutive ale infracţiunilor şi la sancţiunile aplicabile în domeniul crimei organizate, al terorismului şi al traficului de droguri.
Consiliul încurajează cooperarea prin intermediul Eurojust astfel:
- permite Eurojust să contribuie la o bună coordonare între autorităţile naţionale de urmărire penală din statele membre;
- încurajează participarea Eurojust la cercetările privind criminalitatea transfrontalieră gravă, în special în caz de criminalitate organizată, ţinând seama în special de analizele efectuate de Europol;
- facilitează o strânsă cooperare între Eurojust şi Reţeaua judiciară europeană în special pentru a facilita executarea comisiilor rogatorii şi punerea în aplicare a cererilor de extrădare."
- Articolul 40 se înlocuieşte cu următoarele articole 40, 40a şi 40b:
"- Art. 40
Cooperarea consolidată în unul dintre domeniile prevăzute de prezentul titlu are scopul de a permite Uniunii să devină mai rapid un spaţiu de libertate, securitate şi justiţie, respectând în acelaşi timp competenţele Comunităţii Europene şi obiectivele stabilite de prezentul titlu.
Articolele 29 - 39 şi articolele 40a, 40b şi 41 se aplică formelor de cooperare consolidată prevăzute de prezentul articol, cu excepţia dispoziţiilor contrare ale articolelor 40a şi 43 - 45 l.
Dispoziţiile Tratatului de instituire a Comunităţii Europene care se referă la competenţa Curţii de Justiţie şi la exercitarea acestei competenţe se aplică prezentului articol, cât şi articolelor 40a şi 40b.
- Art. 40A
Statele membre care îşi propun să stabilească între ele o cooperare consolidată în temeiul articolului 40 adresează o cerere Comisiei, care poate prezenta Consiliului o propunere în acest sens. În cazul în care nu prezintă o astfel de propunere, Comisia comunică statelor membre în cauză motivele pentru care a procedat astfel. În acest caz, statele membre în cauză pot prezenta Consiliului o iniţiativă pentru obţinerea autorizaţiei de cooperare consolidată.
Autorizaţia menţionată la alineatul (1) se acordă de către Consiliu, care hotărăşte cu majoritate calificată la propunerea Comisiei sau la iniţiativa a cel puţin opt state membre şi după consultarea Parlamentului European, în conformitate cu articolele 43 - 45. Voturile membrilor Consiliului se ponderează potrivit articolului 205 alineatul (2) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
Un membru al Consiliului poate solicita sesizarea Consiliului European. După ce chestiunea a fost ridicată în Consiliul European, Consiliul poate hotărî în conformitate cu primul paragraf din prezentul alineat.
- Art. 40B
Orice stat membru care doreşte să participe la o cooperare consolidată instituită în temeiul articolului 40a notifică intenţia sa Consiliului şi Comisiei, care, în termen de trei luni de la primirea notificării, transmite Consiliului un aviz, însoţit eventual de o recomandare referitoare la unele măsuri specifice pe care le consideră necesare pentru ca statul membru în cauză să participe la cooperarea respectivă. Consiliul hotărăşte cu privire la cerere în termen de patru luni de la data primirii notificării. Decizia este considerată adoptată, cu excepţia cazului în care Consiliul, hotărând cu majoritate calificată în acelaşi termen, decide să o suspende; în acest caz, Consiliul indică motivele acestei decizii şi stabileşte un termen de reexaminare a respectivei decizii.
În înţelesul prezentului articol, Consiliul hotărăşte în condiţiile prevăzute la articolul 44 alineatul (1)."
(nu se referă la versiunea în limba română).
- Articolul 43 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 43
Statele membre care doresc să stabilească între ele o cooperare consolidată pot recurge la instituţiile, procedurile şi mecanismele prevăzute de prezentul tratat şi de Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, cu condiţia ca această cooperare:
- să urmărească realizarea obiectivelor Uniunii şi ale Comunităţii, apărarea şi servirea intereselor acestora şi să consolideze procesul lor de integrare;
- să respecte tratatele menţionate precum şi cadrul instituţional unic al Uniunii;
- să respecte acquis-ul comunitar şi măsurile luate în temeiul celorlalte dispoziţii ale tratatelor menţionate;
- să se menţină în limitele competenţelor Uniunii sau ale Comunităţii şi să nu se refere la domenii care ţin de competenţa exclusivă a Comunităţii;
- să nu dăuneze pieţei interne aşa cum este definită în articolul 14 alineatul (2) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, şi nici coeziunii economice şi sociale stabilite în conformitate cu titlul XVII din acelaşi tratat.
- să nu constituie un obstacol sau un mijloc de discriminare în schimburile dintre statele membre şi să nu provoace denaturarea concurenţei între acestea;
- să reunească cel puţin opt state membre;
- să respecte competenţele, drepturile şi obligaţiile statelor membre care nu participă la această cooperare;
- să nu aducă atingere dispoziţiilor protocolului de integrare a acquis-ului Schengen în cadrul Uniunii Europene;
- să fie deschisă tuturor statelor membre, în conformitate cu articolul 43b."
Se adaugă articolele următoare:
"- Art. 43A
Cooperarea consolidată poate fi considerată numai în ultimă instanţă, în cazul în care s-a stabilit în Consiliu că obiectivele acestei cooperări nu pot fi atinse, într-un termen rezonabil, prin aplicarea dispoziţiilor relevante ale tratatelor.
- Art. 43B
În momentul instituirii ei, cooperarea consolidată este deschisă tuturor statelor membre. Aceasta este în egală măsură deschisă statelor membre în orice moment, în conformitate cu articolele 27e şi 40b din prezentul tratat şi cu articolul 11a din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, sub rezerva respectării hotărârii iniţiale şi a deciziilor luate în acest cadru. Comisia şi statele membre care participă la cooperarea consolidată veghează la încurajarea participării cât mai multor state membre."
- Articolul 44 se înlocuieşte cu următoarele articole 44 şi 44a:
"- Art. 44
În vederea adoptării actelor şi deciziilor necesare punerii în aplicare a unei cooperări consolidate menţionate la articolul 43, se aplică dispoziţiile instituţionale relevante ale prezentului tratat şi ale Tratatului de instituire a Comunităţii Europene. Cu toate acestea, deşi toţi membrii Consiliului pot lua parte la deliberări, la adoptarea hotărârilor iau parte numai cei care reprezintă statele membre participante la cooperarea consolidată. În ceea ce priveşte cooperarea consolidată stabilită în temeiul articolului 27c, majoritatea calificată este definită ca fiind aceeaşi proporţie a voturilor ponderate şi aceeaşi proporţie a numărului de membri în cauză ai Consiliului ca şi cele stabilite la articolul 205 alineatul (2) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene şi la articolul 23 alineatul (2), paragraful al doilea şi al treilea din prezentul tratat. Unanimitatea este constituită numai cu voturile membrilor în cauză ai Consiliului.
Astfel de acte şi decizii nu fac parte din acquis-ul Uniunii.
Statele membre aplică, în măsura în care le priveşte, actele şi deciziile adoptate pentru punerea în aplicare a cooperării consolidate la care participă. Astfel de acte şi decizii sunt obligatorii numai pentru statele membre care participă la această cooperare şi sunt direct aplicabile, dacă este cazul, numai în aceste state. Statele membre care nu participă la cooperarea consolidată nu pot împiedica punerea sa în aplicare de către statele membre participante.
- Art. 44A
Cheltuielile care rezultă din punerea în aplicare a cooperării consolidate, altele decât costurile administrative ale instituţiilor, se suportă de statele membre participante, în afara cazului în care Consiliul, hotărând în unanimitate după consultarea Parlamentului European, decide altfel."
- Articolul 45 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 45
Consiliul şi Comisia asigură coerenţa acţiunilor întreprinse în temeiul prezentului titlu, precum şi coerenţa acestor acţiuni cu politicile Uniunii şi ale Comunităţii şi cooperează în acest scop."
- Articolul 46 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 46
Dispoziţiile Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului şi Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice care se referă la competenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene şi la exercitarea acestei competenţe se aplică numai următoarelor dispoziţii ale prezentului tratat:
- dispoziţiilor de modificare a Tratatului de instituire a Comunităţii Economice Europene în vederea instituirii Comunităţii Europene, dispoziţiilor de modificare a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului şi dispoziţiilor de modificare a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice;
- dispoziţiilor titlului VI, în condiţiile prevăzute la articolul 35;
- dispoziţiilor titlului VII, în condiţiile prevăzute la articolul 11 şi 11a din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene şi la articolul 40 din prezentul tratat;
- articolului 6 alineatul (2), în ceea ce priveşte acţiunea instituţiilor, în măsura în care Curtea are competenţă în temeiul Tratatelor de instituire ale Comunităţilor Europene şi a prezentului tratat;
- numai dispoziţiilor de procedură ale articolului 7, pentru care Curtea hotărăşte la cererea statului membru în cauză în termen de o lună de la data constatării de către Consiliu, stabilită de respectivul articol.
- articolelor 46 - 53."