Capitolul 7 - Digitalizarea, securitatea cibernetică şi protecţia datelor - Rezolutia 1599/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea IV - Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 7:Digitalizarea, securitatea cibernetică şi protecţia datelor
51.ia act de faptul că, în comparaţie cu 2022, în 2023 cheltuielile bugetare au crescut cu 10,9% pentru proiectele informatice, cu 13% pentru echipamentele informatice, cu 59% pentru proiectele de securitate cibernetică şi cu 72% pentru serviciile, licenţele şi echipamentele de securitate cibernetică;
52.ia act de faptul că punerea în aplicare a proiectelor majore de digitalizare în cadrul strategiei de transformare digitală a rămas o prioritate pentru CJUE în 2023, cum ar fi dezvoltarea sistemului integrat de gestionare a cauzelor (SIGA), promovarea utilizării aplicaţiei e-Curia pentru depunerea şi notificarea actelor de procedură prin mijloace electronice, adoptarea semnăturii electronice şi adoptarea sistemului HAN/Ares de înregistrare şi gestionare electronică a documentelor; ia act de faptul că CJUE urmăreşte randamentul investiţiilor în proiectele de digitalizare în ceea ce priveşte costurile şi eficienţa utilizării resurselor şi solicită CJUE să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la constatările sale în acest domeniu;
53.ia act de faptul că, în cadrul iniţiativei sale cuprinzătoare de a spori accesibilitatea şi incluziunea persoanelor vulnerabile, CJUE a continuat să pună în aplicare abordarea sa de tip "accesibilitate din faza de proiectare" pentru orice schimbare şi evoluţie a sistemelor sale informatice; ia act de faptul că, în urma unui audit al site-ului Curia, CJUE a început să îmbunătăţească accesibilitatea site-ului pentru o gamă largă de utilizatori, cum ar fi persoanele cu deficienţe de vedere, de auz sau de învăţare;
54.ia act de faptul că CJUE a pus în aplicare mai multe proiecte bazate pe inteligenţa artificială (IA), cum ar fi automatizarea analizei documentelor pentru trimiterile la legislaţia aplicabilă şi asistenţa pentru verificarea facturilor prin procese robotizate şi transcrierea audierilor, în conformitate cu noua strategie de integrare a IA adoptată de CJUE în iunie 2023; subliniază că este de o importanţă vitală ca IA să fie utilizată într-un mod care să menţină pe deplin independenţa, calitatea şi buna desfăşurare a proceselor juridice, să ţină seama pe deplin de aspectele etice şi să fie utilizată sub supraveghere umană şi să permită intervenţia umană pentru a evita consecinţele sau riscurile negative sau pentru a opri sistemul dacă nu funcţionează cum a fost prevăzut; ia act de faptul că, în cadrul acestei strategii, CJUE a înfiinţat un consiliu de administraţie pentru IA, compus din membri ai Curţii de Justiţie şi ai Tribunalului, cu scopul de a supraveghea aspectele etice ale utilizării IA în cadrul CJUE şi de a stabili limite clare pentru aplicarea acesteia; salută orientările privind utilizarea IA destinate personalului adoptate de consiliul de administraţie; salută iniţiativele existente de perfecţionare a angajaţilor în domeniul competenţelor digitale prin intermediul parcursului de formare dezvoltat în cooperare cu Comitetul interinstituţional pentru transformarea digitală; subliniază că digitalizarea justiţiei şi adoptarea tehnologiilor emergente, cum ar fi IA, vor oferi avantaje semnificative pentru funcţionarea eficientă a CJUE; recomandă, cu toate acestea, CJUE să anticipeze riscurile de securitate cibernetică asociate şi să îşi consolideze şi mai mult colaborarea cu Agenţia UE pentru Securitate Cibernetică şi cu CERT-UE;
55.ia act de faptul că nicio investigaţie a AEPD nu a fost comunicată CJUE în 2023; ia act de faptul că, în 2023, AEPD nu a adresat CJUE nicio recomandare specifică în urma investigaţiei sale privind utilizarea serviciilor de cloud de către serviciile web ale Amazon; ia act de faptul că AEPD a publicat în 2023 o decizie prin care confirmă conformitatea utilizării de către CJUE a serviciilor de videoconferinţă în cloud cu legislaţia privind protecţia datelor; îşi reiterează, cu toate acestea, îngrijorarea cu privire la utilizarea serviciilor externe de cloud, având în vedere ameninţările tot mai mari la adresa securităţii cibernetice şi a suveranităţii digitale;
56.salută adoptarea de către CJUE a unei foi de parcurs cibernetică în 2023 şi consolidarea capacităţilor operaţionale în materie de securitate cibernetică pentru a-şi proteja mai bine sistemele împotriva numărului tot mai mare de atacuri cibernetice; subliniază, de asemenea, că o strategie solidă de securitate cibernetică este un instrument esenţial de combatere a ingerinţelor străine care vizează subminarea integrităţii instituţiilor europene; ia act de faptul că CJUE a luat diverse măsuri pentru a-şi consolida pregătirea în materie de securitate cibernetică şi capacitatea de redresare în urma incidentelor de securitate, inclusiv prin participarea sa la guvernanţa Consiliului interinstituţional pentru securitate cibernetică şi printr-o combinaţie de controale şi instrumente de securitate cibernetică, în conformitate cu recomandările CERT-UE; ia act de faptul că autoritatea bugetară a aprobat pentru exerciţiul financiar 2025 creditele necesare pentru două posturi suplimentare cu scopul de a consolida capacităţile de personal ale CJUE în domeniul securităţii cibernetice;
57.salută măsurile luate pentru a proteja infrastructura tehnologică a CJUE de ameninţările cibernetice, cum ar fi auditurile privind securitatea cibernetică, formarea personalului şi protocoalele de răspuns rapid la incidente; subliniază că digitalizarea justiţiei şi utilizarea noilor tehnologii, cum ar fi inteligenţa artificială, vor aduce multe beneficii în ceea ce priveşte buna funcţionare a CJUE, dar, la rândul lor, acestea implică riscuri pe care CJUE trebuie să le anticipeze şi împotriva cărora trebuie să se protejeze; sugerează, în acest sens, CJUE să elaboreze o strategie privind securitatea cibernetică şi să intensifice colaborarea cu celelalte instituţii ale Uniunii, în special cu ENISA (Agenţia UE pentru Securitate Cibernetică), în ceea ce priveşte prevenirea atacurilor cibernetice, al căror număr şi grad de complexitate cresc exponenţial în Europa;
58.salută iniţiativa de a atribui nume fictive cauzelor anonimizate, prin utilizarea unui generator automat computerizat de nume, pentru a consolida protecţia datelor cu caracter personal şi a facilita identificarea cauzelor;
59.ia act cu satisfacţie de modificarea Regulamentului de procedură al Tribunalului, care va clarifica şi va simplifica procedurile judiciare, inclusiv posibilitatea de a utiliza videoconferinţa pentru audieri, semnarea electronică a deciziilor şi desemnarea cazurilor-pilot;