Capitolul 5 - Cadrul etic - Rezolutia 1599/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea IV - Curtea de Justiţie a Uniunii Europene

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 5:Cadrul etic
35.ia act cu satisfacţie de faptul că, aşa cum s-a solicitat în recomandările anterioare de descărcare de gestiune, noul cod de conduită privind drepturile şi obligaţiile funcţionarilor şi ale celorlalţi agenţi ai CJUE, care reflectă valorile şi angajamentul CJUE faţă de etică, a fost elaborat în 2023 şi adoptat în martie 2024; ia act de faptul că codul de conduită include dispoziţii privind conflictele de interese, obligaţia de loialitate, obligaţia de confidenţialitate şi discreţie, activităţile externe, activităţile profesionale desfăşurate după încetarea raporturilor de muncă şi publicaţiile şi se aplică, de asemenea, experţilor naţionali detaşaţi şi judecătorilor stagiari găzduiţi în cadrul Reţelei Europene de Formare Judiciară; ia act de faptul că, în 2023, au fost organizate activităţi de sensibilizare şi un curs de formare revizuit privind codul de conduită pentru personal şi manageri, cu o atenţie specială pentru noii veniţi; solicită o formare obligatorie regulată pentru întreg personalul şi cere ca Parlamentul să fie informat cu privire la punerea în aplicare a codului de conduită;
36.ia act de faptul că, înainte de intrarea în vigoare a codului de conduită, două cazuri potenţiale de conflict de interese au fost declarate şi tratate în conformitate cu procedurile în vigoare, cu scopul de a se asigura faptul că noii membri ai personalului în cauză nu vor fi implicaţi în gestionarea unor dosare pe care le cunoşteau de la un post ocupat anterior;
37.ia act de faptul că, în urma adoptării Codului de conduită a membrilor şi a foştilor membri ai Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, declaraţiile de interese ale membrilor sunt publicate online pentru a se evita orice potenţial conflict de interese în tratarea cauzelor; ia act de faptul că CJUE îşi reevaluează în mod constant normele interne în această privinţă, în vederea actualizării acestor norme şi pentru a asigura cele mai înalte standarde posibile de comportament etic; invită CJUE să înfiinţeze un comitet de etică independent care să supravegheze respectarea codului de conduită şi să investigheze eventualele încălcări; solicită o formare anuală obligatorie în materie de etică pentru întregul personal al CJUE, inclusiv pentru judecători şi avocaţii generali, pentru a menţine integritatea CJUE; solicită CJUE să informeze Parlamentul cu privire la rezultatele oricărei evaluări suplimentare a eficacităţii acestei măsuri care vizează prevenirea conflictelor de interese;
38.salută publicarea declaraţiilor de interese ale membrilor CJUE, dar solicită introducerea unui proces standard de verificare prealabilă numirii pentru a identifica şi a atenua potenţialele conflicte de interese într-un stadiu incipient; îndeamnă Consiliul să stabilească orientări transparente pentru statele membre atunci când numesc candidaţi pentru funcţii judiciare la CJUE;
39.îndeamnă CJUE să introducă o politică obligatorie de recuzare pentru judecători în cazurile în care aceştia au afilieri profesionale anterioare cu justiţiabili care se prezintă în faţa CJUE; solicită o verificare mai strictă a conflictelor de interese pentru judecători şi personalul de rang înalt, inclusiv actualizări periodice ale cerinţelor de publicare a informaţiilor financiare; solicită publicarea deciziilor de recuzare în timp real în cazurile în care judecătorii declară un conflict de interese, asigurând o mai mare transparenţă a procesului judiciar şi consolidând încrederea publicului în imparţialitatea şi integritatea CJUE;
40.ia act de faptul că, în 2023, toţi membrii CJUE îşi aveau reşedinţa în Luxemburg, în conformitate cu articolul 14 din Statut;
41.ia act de faptul că lista activităţilor externe desfăşurate atât de membrii Curţii de Justiţie, cât şi de cei ai Tribunalului este publicată pe site-ul CJUE din 2018; constată, de asemenea, că lista este dificil de citit pentru publicul larg şi recomandă revizuirea acesteia pentru a asigura o mai mare claritate şi un mai mare caracter informativ; ia act de faptul că autorizarea prealabilă din partea adunării generale a Curţii de Justiţie sau a conferinţei plenare a Tribunalului se acordă numai atunci când activitatea externă este compatibilă cu cerinţele codului de conduită şi cu obligaţiile membrilor de a fi disponibili pentru activităţile judiciare; solicită CJUE să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la orice iniţiative de îmbunătăţire a lizibilităţii informaţiilor referitoare la activităţile externe, în conformitate cu recomandările anterioare privind descărcarea de gestiune;
42.ia act de faptul că normele care reglementează deplasările şi misiunile membrilor, precum şi utilizarea şoferilor şi a autoturismelor de către aceştia, astfel cum au fost actualizate în 2021, prevăd că CJUE suportă numai costurile de funcţionare care rezultă din utilizarea autoturismului în scopuri legate de executarea unui ordin de misiune sau de exercitarea mandatului membrului, în limita a 10 000 km; îşi reiterează opinia potrivit căreia parcul auto nu ar trebui în niciun caz utilizat în afara cadrului strict al îndeplinirii sarcinilor membrilor CJUE şi ia act de faptul că CJUE a raportat că poartă discuţii cu alte instituţii pentru a obţine un set armonizat de norme pentru utilizarea vehiculelor oficiale, respectând în acelaşi timp autonomia fiecărei instituţii; invită toate instituţiile Uniunii să convină asupra unui sistem unic care să fie aplicat orizontal, ceea ce ar reduce confuzia şi ar spori transparenţa şi eficienţa utilizării banilor publici; solicită CJUE să informeze Parlamentul cu privire progresele înregistrate în evoluţia acestei chestiuni;
43.ia act de faptul că un caz al OLAF, menţionat în rezoluţiile anterioare de descărcare de gestiune, care se referea la conduita unui membru al personalului care ar fi putut constitui o încălcare gravă a obligaţiilor sale, a fost închis în 2023; ia act de faptul că CJUE nu are cunoştinţă de nicio nouă investigaţie sau recomandare a OLAF în 2023;
44.ia act de faptul că CJUE nu a raportat niciun caz de fraudă, corupţie sau utilizare abuzivă a fondurilor Uniunii în 2023; ia act de faptul că strategia antifraudă a CJUE face parte integrantă din cadrul său integrat de control intern şi de gestionare a riscurilor, cu un accent deosebit pe riscurile de divulgare neautorizată de informaţii;