Capitolul 4 - Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului - Rezolutia 1599/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea IV - Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului
23.ia act de faptul că, la sfârşitul anului 2023, CJUE număra 1 340 de funcţionari (58%), 765 de agenţi temporari (33%) angajaţi în temeiul articolului 2 literele (a), (b) sau (c) din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai UE şi 198 de agenţi contractuali (9%); ia act de faptul că, la sfârşitul anului 2023, rata de ocupare a schemei de personal era de 97,11%; ia act, de asemenea, de faptul că rotaţia anuală a personalului a fost de 7,8% în 2023 şi aceasta se explică în principal prin pensionarea a 20% din personalul care a părăsit CJUE;
24.ia act de faptul că Curtea de Justiţie este compusă din 27 de judecători şi 11 avocaţi generali şi că niciun judecător nou nu a intrat în funcţie în 2023; ia act, de asemenea, de faptul că Tribunalul este compus din 54 de judecători şi că doi noi judecători, o femeie şi un bărbat, au intrat în funcţie în cursul anului 2023; ia act, de asemenea, de faptul că în 2023 a fost ales un nou grefier al Tribunalului;
25.salută răspunsurile detaliate ale CJUE la chestionarul Comisiei pentru control bugetar a Parlamentului, furnizate în cadrul actualei proceduri de descărcare de gestiune, în special în ceea ce priveşte distribuţia personalului la sfârşitul anului 2023; ia act de faptul că componenţa de gen a Curţii de Justiţie şi a Tribunalului continuă să fie foarte dezechilibrată; îşi exprimă aprecierea faţă de scrisoarea preşedintelui Tribunalului adresată preşedintelui Conferinţei reprezentanţilor guvernelor statelor membre în 2024, prin care se solicită statelor membre să ţină seama de necesitatea echilibrului de gen atunci când numesc candidaţi pentru înlocuirea judecătorilor şi a avocaţilor generali; invită statele membre să ţină seama de necesitatea echilibrului de gen atunci când numesc candidaţi pentru înlocuirea judecătorilor;
26.ia act de faptul că, dintre cei 2 303 funcţionari şi agenţi aflaţi în serviciu la sfârşitul anului 2023, 61% erau femei; salută faptul că proporţia de femei în funcţii administrative este de 55%, şi în special faptul că, în posturi de conducere, proporţia a crescut la 43%, comparativ cu 40% în 2022 şi 2021, confirmând tendinţa ascendentă înregistrată începând din 2018 (41% în 2020, 39% în 2019 şi 37,5% în 2018); constată totuşi că reprezentarea femeilor a fost cea mai ridicată în gradele de asistenţi şi cea mai scăzută în posturile de conducere de nivel superior; invită CJUE să asigure o mai mare reprezentare a femeilor în posturile de conducere de nivel superior şi să ia măsuri suplimentare pentru a promova echilibrul de gen la toate nivelurile; salută eforturile depuse de CJUE în favoarea egalităţii, incluziunii şi diversităţii, în special în etapa de recrutare;
27.invită CJUE să publice un raport anual privind genul şi diversitatea pentru a asigura transparenţa în ceea ce priveşte reprezentarea de gen la toate nivelurile instituţiei, inclusiv judecătorii, avocaţii generali şi personalul administrativ, precum şi să prevadă măsuri concrete de îmbunătăţire a parităţii de gen în posturile de conducere;
28.salută faptul că toate naţionalităţile Uniunii sunt reprezentate în rândul personalului CJUE, dar constată că anumite naţionalităţi sunt mai bine reprezentate decât altele; salută eforturile continue ale CJUE de a promova un echilibru geografic mai bun în rândul personalului său, în special prin promovarea vizibilităţii şi atractivităţii locurilor sale de muncă vacante, prin crearea şi oferirea unor condiţii de muncă mai favorabile pentru a atrage agenţi temporari din anumite state membre mai slab reprezentate şi prin comunicarea extinsă către diverse categorii de public privind oportunităţile de angajare în cadrul CJUE în 2023; ia act de faptul că s-a depus un efort important pentru a atrage mulţi tineri talentaţi din diferite state membre prin intermediul programului de stagii al CJUE; invită CJUE să examineze dacă stagiarii din toate statele membre sunt reprezentaţi proporţional;
29.îndeamnă CJUE să promoveze un mediu de lucru multilingv, recunoscând potenţialul acestuia de a îmbunătăţi distribuţia echitabilă a naţionalităţilor în rândul personalului său; invită toate instituţiile UE să respecte şi să asigure respectarea principiului multilingvismului;
30.salută activitatea desfăşurată de Grupul interinstituţional la nivel înalt privind creşterea atractivităţii Luxemburgului pentru personal ca loc de desfăşurare a activităţii profesionale; invită CJUE să menţină şi să consolideze cooperarea cu alte instituţii cu sediul în Luxemburg în cadrul diferitelor iniţiative; ia act cu apreciere de faptul că autoritatea bugetară a aprobat pentru exerciţiul financiar 2025 creditele necesare pentru a permite acordarea unei indemnizaţii pentru locuinţă personalului încadrat în gradele inferioare, aşa cum a recomandat Grupul interinstituţional la nivel înalt; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la evoluţia acestor iniţiative menite să îmbunătăţească atractivitatea Luxemburgului ca loc de desfăşurare a activităţii profesionale;
31.ia act de faptul că, în 2023, CJUE a pus în aplicare mai multe iniţiative de promovare a bunăstării fizice şi mentale a personalului prin ateliere specializate şi activităţi de sensibilizare; ia act de faptul că sistemul de telemuncă, care a intrat în vigoare la 1 mai 2022, a fost evaluat pozitiv de către manageri, dintre care 92% au răspuns că productivitatea membrilor personalului care au lucrat de la distanţă a fost echivalentă sau mai bună decât cea înregistrată înainte de existenţa sistemului de telemuncă; ia act de faptul că, pentru a obţine un echilibru mai bun între viaţa profesională şi cea privată, în 2023 CJUE a reînnoit pentru personalul său posibilitatea de a lucra de la distanţă din afara locului de repartizare până la 10 zile pe an, în special în timpul vacanţelor judiciare;
32.salută campaniile continue de sensibilizare, informare şi formare care vizează promovarea incluziunii, a respectului reciproc, a cooperării şi a sprijinului pentru persoanele cu dizabilităţi şi pentru îngrijitorii acestora;
33.ia act de faptul că numărul de zile lucrătoare de concediu medical a fost de 20 198 în 2023, ceea ce corespunde unei reduceri de 14,78% faţă de 2022; constată cu îngrijorare că serviciul medical a raportat 11 cazuri de epuizare (burnout) în 2023; salută analiza detaliată a rapoartelor de diagnostic realizată de CJUE pentru identificarea cazurilor de epuizare profesională, precum şi accentul pus de aceasta pe măsurile preventive, în special consolidarea echipei sale de asistenţi medicali şi asistenţi sociali, prevenirea riscurilor psihosociale la locul de muncă şi introducerea de activităţi de sensibilizare pentru manageri privind dreptul la deconectare şi riscurile asociate supraperformanţei; încurajează CJUE să acorde în continuare atenţie acestei probleme pentru a preveni apariţia de noi cazuri de epuizare profesională şi să informeze Parlamentul cu privire la măsurile luate în această privinţă;
34.ia act de faptul că în 2023 a fost lansată o anchetă administrativă cu privire la un presupus caz de hărţuire sexuală privind un membru al personalului şi că acest caz a fost închis în 2024 cu o sancţiune; îşi exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că în 2023 a fost, de asemenea, iniţiată o procedură de asistenţă în legătură cu un caz de presupusă hărţuire privind un judecător, dar nu a fost stabilită existenţa unei hărţuiri în cazul respectiv; ia act de faptul că un grup de lucru interdepartamental, înfiinţat în martie 2023, înainte de ratificarea Convenţiei Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice, a examinat normele şi procedurile în vigoare în cadrul CJUE pentru a preveni hărţuirea şi a formulat câteva recomandări în vederea îmbunătăţirii acestor norme şi proceduri; încurajează CJUE să urmărească situaţia şi să continue să fie intransigentă faţă de hărţuirea la locul de muncă prin introducerea unei formări obligatorii privind prejudecăţile inconştiente şi standardele etice pentru toţi judecătorii şi înalţii funcţionari pentru a preveni abuzul de putere;