Art. 5. - Art. 5: Obligaţia de a efectua o investigaţie - Regulamentul 996/20-oct-2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 19 Mai 2024
Art. 5: Obligaţia de a efectua o investigaţie
(1)Orice accident sau orice incident grav care implică aeronave cărora li se aplică Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) face obiectul unei investigaţii privind siguranţa în statul membru pe teritoriul căruia s-a produs accidentul sau incidentul grav.
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
(2)În cazul în care o aeronavă căreia i se aplică Regulamentul (UE) 2018/1139 şi care este înmatriculată într-un stat membru este implicată într-un accident sau într-un incident grav, iar locul în care s-a produs accidentul sau incidentul nu poate fi stabilit cu precizie ca fiind teritoriul unui stat, investigaţia privind siguranţa este efectuată de autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa din statul membru de înmatriculare.
(3)Amploarea investigaţiilor privind siguranţa menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) şi procedura care trebuie urmată pentru efectuarea acestora sunt determinate de autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa, luând în considerare consecinţele accidentului sau ale incidentului grav, precum şi învăţămintele pe care se aşteaptă să le tragă din respectivele investigaţii în scopul îmbunătăţirii siguranţei aviaţiei.
(4)Autorităţile responsabile de investigaţiile privind siguranţa pot decide să investigheze şi alte incidente decât cele menţionate la alineatele (1) şi (2), precum şi incidente grave sau accidente care implică alte tipuri de aeronave, în conformitate cu legislaţia naţională a statelor membre, atunci când se aşteaptă ca, în urma acestor investigaţii, să se tragă învăţăminte în materie de siguranţă.
(5)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa poate decide, luând în considerare învăţămintele de tras în scopul îmbunătăţirii siguranţei aviaţiei, să nu demareze o investigaţie privind siguranţa atunci când un accident sau un incident grav priveşte o aeronavă fără pilot la bord pentru care nu este obligatoriu un certificat sau o declaraţie în temeiul articolului 56 alineatele (1) şi (5) din Regulamentul (UE) 2018/1139 sau priveşte o aeronavă cu pilot la bord cu o masă maximă la decolare mai mică de sau egală cu 2 250 kg şi în cazul în care nicio persoană nu a fost rănită mortal sau grav.
(6)Investigaţiile privind siguranţa menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) nu urmăresc în niciun caz să stabilească a cui este culpa sau răspunderea. Acestea sunt independente, distincte de orice procedură judiciară sau administrativă destinată stabilirii culpei sau răspunderii şi nu aduc atingere acestor proceduri.