Art. 4. - Art. 4: Autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile - Regulamentul 996/20-oct-2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 295L

În vigoare
Versiune de la: 19 Mai 2024
Art. 4: Autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile
(1)Fiecare stat membru se asigură că investigaţiile privind siguranţa sunt efectuate sau supravegheate, fără imixtiuni din exterior, de către o autoritate naţională permanentă responsabilă de investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile (denumită în continuare "autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa"), capabilă să efectueze în mod independent o investigaţie completă privind siguranţa, fie pe cont propriu, fie pe baza unor acorduri cu alte autorităţi responsabile de investigaţiile privind siguranţa.
(2)Autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa trebuie să fie independentă din punct de vedere funcţional, în special faţă de autorităţile naţionale aeronautice responsabile de aeronavigabilitate, certificare, operaţiunile de zbor, întreţinere, acordare de licenţe, controlul traficului aerian sau administrarea aerodromurilor şi, în general, faţă de orice altă parte sau entitate ale cărei interese sau misiuni pot intra în conflict cu sarcina încredinţată autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa sau pot influenţa obiectivitatea acesteia.
(3)În realizarea investigaţiilor privind siguranţa, autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la nicio parte externă şi are autoritate absolută în ceea ce priveşte realizarea investigaţiilor privind siguranţa.
(4)Activităţile încredinţate autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa pot fi extinse la culegerea şi analiza informaţiilor legate de siguranţa aviaţiei, în special în scopul prevenirii accidentelor, în măsura în care aceste activităţi nu aduc atingere independenţei sale şi nu implică asumarea de responsabilităţi în domeniul reglementării, administrativ sau al standardelor.
(5)[textul din Art. 4, alin. (5) a fost abrogat la 19-mai-2024 de Art. 2 din Regulamentul 1230/24-apr-2024]
(6)Autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa i se pun la dispoziţie de către statul membru respectiv mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile în mod independent şi respectiva autoritate trebuie să poată obţine suficiente resurse pentru a realiza acest lucru. În special:
a)directorul autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa şi/sau, în cazul unei autorităţi multimodale, directorul departamentului de aviaţie al acesteia trebuie să aibă experienţă şi competenţe în domeniul siguranţei aviaţiei civile pentru a-şi îndeplini sarcinile în conformitate cu prezentul regulament şi cu legislaţia naţională;
b)investigatorilor li se acordă un statut care le oferă garanţiile de independenţă necesare;
c)autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa are cel puţin un investigator disponibil capabil să exercite funcţia de investigator-şef în cazul unui accident grav al unei aeronave;
d)autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa i se alocă un buget care să îi permită să îşi îndeplinească funcţiile;
e)autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa are la dispoziţia sa, fie direct, fie prin intermediul cooperării menţionate la articolul 6, fie prin acorduri cu alte autorităţi naţionale sau entităţi, personal calificat şi facilităţi adecvate, inclusiv birouri şi hangare în care să se poată păstra şi examina aeronava, conţinutul şi resturile acesteia.