Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Regulamentul 996/20-oct-2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 295L

În vigoare
Versiune de la: 19 Mai 2024
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."accident" înseamnă un eveniment asociat cu operarea unei aeronave, care, în cazul unei aeronave cu pilot uman, are loc între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul
aeronavei cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele au fost debarcate sau care, în cazul unei aeronave fără pilot, are loc între momentul în care aeronava este gata de a se pune în mişcare în scopul efectuării unui zbor şi momentul în care aceasta intră în repaus la finalul zborului şi sistemul principal de propulsie este oprit, în cursul căruia:
(a)o persoană este rănită mortal sau grav, ca urmare a faptului că:
- se afla în aeronavă; sau
- a intrat în contact direct cu o parte a aeronavei, inclusiv cu părţi care s-au desprins din aceasta; sau
- a fost expusă direct suflului reactoarelor,
cu excepţia cazului în care rănile se datorează unor cauze naturale, sunt autoprovocate sau provocate de alte persoane sau când persoanele rănite sunt pasageri clandestini care se ascund în afara zonelor disponibile în mod normal pasagerilor şi echipajului; sau
(b)aeronava suferă o avarie sau o defecţiune structurală care afectează caracteristicile de rezistenţă structurală, de performanţă sau de zbor ale aeronavei şi care, în mod normal, ar necesita reparaţii majore sau înlocuirea componentei afectate, cu excepţia unei defecţiuni sau avarii a motorului, atunci când avaria se limitează la un singur motor (inclusiv capota metalică sau accesoriile sale), la elice, extremităţile aripii, antene, sonde, senzori, pneuri, frâne, roţi, carenaje, panouri, trapele trenului de aterizare, parbrize, învelişul aeronavei (precum urme mici de lovituri sau perforaţii) sau la avarii minore la palele rotorului principal, la palele de rotor de coadă, trenul de aterizare şi cele cauzate de grindină sau de impactul cu păsările (inclusiv a perforaţiilor radomului); sau
(c)aeronava a dispărut sau este total inaccesibilă;
2."reprezentant acreditat" înseamnă o persoană desemnată de un stat, pe baza calificărilor sale, în scopul participării la o investigaţie privind siguranţa realizată de un alt stat. Un reprezentant acreditat desemnat de un stat membru provine de la o autoritate responsabilă de investigaţiile privind siguranţa;
3."consultant" înseamnă o persoană numită de un stat, pe baza calificărilor sale, în scopul de a-i oferi asistenţă reprezentantului său acreditat în cadrul unei investigaţii privind siguranţa;
4."cauze" înseamnă acţiuni, omisiuni, evenimente, condiţii sau o combinaţie a acestora, care au condus la producerea accidentului sau incidentului; identificarea cauzelor nu presupune atribuirea vinei sau stabilirea răspunderii administrative, civile sau penale;
5."rănire mortală" înseamnă rănirea unei persoane într-un accident care are ca urmare decesul acesteia în decurs de 30 de zile de la data producerii accidentului;
6."înregistrator de date de zbor" înseamnă orice tip de dispozitiv de înregistrare instalat pe o aeronavă în scopul facilitării investigaţiilor privind siguranţa efectuate în cazul unor accidente/incidente;
7."incident" înseamnă un eveniment, altul decât un accident, asociat cu operarea unei aeronave care afectează sau care ar putea afecta siguranţa operării acesteia;
8."standardele internaţionale şi practicile recomandate" înseamnă standardele internaţionale şi practicile recomandate în domeniul investigării accidentelor şi incidentelor aviatice adoptate în conformitate cu articolul 37 din Convenţia de la Chicago;
9."investigator-şef înseamnă o persoană căreia i se atribuie, pe baza calificărilor sale, responsabilitatea de a organiza, efectua şi controla o investigaţie privind siguranţa;
10."operator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ce operează sau propune operarea uneia sau mai multor aeronave;
11."persoană implicată" înseamnă proprietarul, un membru al echipajului, operatorul aeronavei implicate într-un accident sau incident grav; orice persoană implicată în întreţinerea, proiectarea, fabricarea respectivei aeronave sau în instruirea echipajului; orice persoană implicată în furnizarea de servicii de control al traficului aerian, de informaţii de zbor sau de servicii aeroportuare care a furnizat servicii pentru aeronavă; personalul autorităţii naţionale aeronautice civile; sau personalul AESA;
12."raport preliminar" înseamnă mijlocul de comunicare folosit pentru diseminarea promptă a datelor obţinute în decursul primelor etape ale investigaţiei;
13."rude" înseamnă membrii familiei în sens restrâns şi/sau rudele apropiate şi/sau orice persoană foarte apropiată de
victima unui accident, astfel cum sunt definite în legislaţia naţională a ţării victimei;
14."investigaţie privind siguranţa" înseamnă o procedură efectuată de o autoritate responsabilă de investigaţiile privind siguranţa în scopul de prevenirii unor accidente şi incidente, care include culegerea şi analizarea informaţiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzei (cauzelor) şi/sau a factorilor contributivi şi, atunci când este cazul, formularea de recomandări privind siguranţa;
15."recomandare privind siguranţa" înseamnă o propunere a unei autorităţi responsabile de investigaţiile privind siguranţa, pe baza informaţiilor rezultate dintr-o investigaţie privind siguranţa sau din alte surse, precum studiile în materie de siguranţă, formulată cu intenţia de a preveni accidentele şi incidentele;
16."incident grav" înseamnă un incident produs în circumstanţe care arată că a existat o probabilitate mare de producere a unui accident şi este asociat cu operarea unei aeronave care, în cazul unei aeronave cu pilot uman, are loc între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul aeronavei cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele au fost debarcate sau, în cazul unei aeronave fără pilot, are loc între momentul în care aeronava este gata de a se pune în mişcare în scopul efectuării unui zbor şi momentul în care aceasta intră în repaus la finalul zborului şi sistemul principal de propulsie este oprit. În anexă figurează o listă cu exemple de incidente grave;
17."rănire gravă" înseamnă rănirea unei persoane implicate într-un accident şi care presupune una dintre următoarele:
(a)spitalizare pe o perioadă mai mare de 48 de ore, care începe în termen de şapte zile de la data la care s-a produs rănirea;
(b)o fractură de os (cu excepţia fracturilor superficiale la degete sau la nas);
(c)ruperi sau sfâşieri ale ţesuturilor care produc hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muşchilor sau tendoanelor;
(d)leziunea oricărui organ intern;
(e)arsuri de gradul doi sau trei sau orice arsuri care afectează mai mult de 5 % din suprafaţa corpului;
(f)expunerea verificată la substanţe infecţioase sau la radiaţii periculoase;