Art. 12. - Art. 12: Coordonarea investigaţiilor - Regulamentul 996/20-oct-2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 19 Mai 2024
Art. 12: Coordonarea investigaţiilor
(1)Atunci când se întreprinde şi o anchetă judiciară, inves-tigatorul-şef primeşte o notificare cu privire la acest lucru. Într-un astfel de caz, investigatorul-şef asigură trasabilitatea şi păstrează în custodie înregistratoarele de zbor şi orice element de probă. Autoritatea judiciară poate să numească un funcţionar din cadrul său să însoţească respectivele înregistratoare de zbor sau elemente de probă până la locul în care se face citirea sau prelucrarea acestora. Dacă examinarea sau analizarea acestor elemente de probă le-ar putea modifica, altera sau distruge este necesar acordul prealabil al autorităţilor judiciare, fără a aduce atingere legislaţiei naţionale. În cazul în care acest acord nu se obţine în conformitate cu acordurile încheiate în avans menţionate la alineatul (3) într-un interval de timp rezonabil şi nu mai târziu de două săptămâni de la cerere, acest lucru nu îl împiedică pe investigatorul-şef să efectueze examinarea sau analiza. În cazul în care autoritatea judiciară are dreptul de a reţine anumite probe, investigatorul-şef are acces şi poate utiliza imediat şi în mod nelimitat probele respective.
(2)În cazul în care, pe parcursul investigaţiei privind siguranţa, se află sau se suspectează că un act de intervenţie ilicită, astfel cum este prevăzut în dreptul naţional, cum ar fi legislaţia naţională în domeniul investigaţiilor privind accidentele, a avut loc în legătură cu incidentul grav sau accidentul, investigatorul-şef informează imediat autorităţile competente în acest sens. Sub rezerva articolului 14, informaţiile pertinente culese în cadrul investigaţiei privind siguranţa se comunică imediat autorităţilor respective şi, la cerere, pot fi transmise şi materialele relevante acestor autorităţi. Comunicarea informaţiilor şi materialelor respective nu aduce atingere dreptului autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa de a continua investigaţia privind siguranţa, în coordonare cu autorităţile cărora este posibil să li se fi transferat controlul asupra locului accidentului.
(3)Statele membre se asigură că autorităţile responsabile de investigaţiile privind siguranţa, pe de o parte, şi autorităţile care vor fi probabil implicate în activităţile legate de investigaţiile privind siguranţa, cum ar fi autorităţile judiciare, autorităţile aeronautice civile şi autorităţile de căutare şi salvare, pe de altă parte, cooperează între ele prin intermediul unor acorduri încheiate în avans.
Aceste acorduri respectă independenţa autorităţii responsabile de investigaţiile privind siguranţa şi permit ca investigaţia tehnică să se desfăşoare cu grijă şi eficient. Acordurile încheiate în avans acoperă următoarele subiecte:
a)accesul la locul accidentului;
b)conservarea probelor şi accesul la acestea;
c)informările iniţiale şi cele de pe parcurs cu privire la stadiul fiecărei proceduri;
d)schimbul de informaţii;
e)utilizarea corespunzătoare a informaţiilor privind siguranţa;
f)soluţionarea conflictelor.
Statele membre comunică Comisiei respectivele acorduri, care le transmite mai departe spre informare preşedintelui reţelei, Parlamentului European şi Consiliului.