Art. 11. - Art. 11: Statutul investigatorilor în domeniul siguranţei - Regulamentul 996/20-oct-2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 19 Mai 2024
Art. 11: Statutul investigatorilor în domeniul siguranţei
(1)La numirea de către o autoritate responsabilă de investigaţiile privind siguranţa şi fără a aduce atingere vreunei anchete judiciare, investigatorul-şef are autoritatea de a lua măsurile necesare pentru a răspunde cerinţelor investigaţiei privind siguranţa.
(2)Fără a aduce atingere obligaţiilor de confidenţialitate în temeiul actelor juridice ale Uniunii sau al legislaţiei naţionale, investigatorul-şef are, în special, dreptul:
a)de a avea acces imediat, fără restricţii şi piedici la locul incidentului sau accidentului, precum şi la aeronavă, la conţinutul sau resturile acesteia;
b)de a asigura listarea imediată a dovezilor şi îndepărtarea controlată a rămăşiţelor sau componentelor pentru a fi examinate sau analizate;
c)de a avea acces imediat la înregistratoarele de zbor, la conţinutul acestora şi la orice alte înregistrări relevante, precum şi de a prelua controlul asupra acestora;
d)de a solicita şi contribui la o autopsie completă a corpurilor persoanelor rănite mortal şi de a avea acces imediat la rezultatele acestei examinări sau ale testelor efectuate pe probe prelevate;
e)de a solicita examinarea medicală a persoanelor implicate în operarea aeronavei sau de a solicita efectuarea de teste pe probe prelevate de la aceste persoane şi de a avea acces imediat la rezultatele acestor examinări sau teste;
f)de a convoca şi examina martorii, precum şi de a le solicita acestora să furnizeze sau să prezinte informaţii sau dovezi relevante pentru desfăşurarea investigaţiei privind siguranţa;
g)de a avea acces liber la orice informaţii sau înregistrări pertinente deţinute de proprietarul, titularul certificatului de tip de aeronavă, organizaţia de întreţinere responsabilă, organizaţia de instruire, operatorul sau fabricantul aeronavei, de autorităţile responsabile pentru aviaţia civilă, AESA şi de furnizorii de servicii de navigaţie aeriană sau de administratorii aerodromului.
(3)Investigatorul-şef extinde drepturile enumerate la alineatul (2) la experţii şi consultanţii săi, precum şi la reprezentanţii acreditaţi şi la experţii şi consultanţii acestora, în măsura necesară pentru ca aceştia să poată participa efectiv la investigaţia privind siguranţa. Respectivele drepturi nu aduc atingere drepturilor investigatorilor şi experţilor desemnaţi de autoritatea responsabilă de ancheta judiciară.
(4)Orice persoană care participă la investigaţii privind siguranţa îşi îndeplineşte sarcinile în mod independent şi nu solicită sau acceptă instrucţiuni de la o altă persoană, în afara investigatorului-şef sau a reprezentantului acreditat.