Capitolul vii - CODURILE DE REŢEA ŞI ORIENTĂRILE - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
CAPITOLUL VII:CODURILE DE REŢEA ŞI ORIENTĂRILE
Art. 58: Adoptarea codurilor de reţea şi a orientărilor
(1)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare sau acte delegate, sub rezerva atribuirii competenţelor menţionate la articolul 59, 60 şi 61. Aceste acte pot fi adoptate sub formă de coduri de reţea pe baza textului propunerilor elaborate de ENTSO pentru energie electrică sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut în lista priorităţilor în temeiul articolului 59 alineatul (3), de către entitatea OSD UE acolo unde este cazul în cooperare cu ENTSO pentru energie electrică şi de către ACER în temeiul procedurii prevăzute la articolul 59, ori sub formă de orientări adoptate în temeiul procedurii prevăzute la articolul 61.
(2)Codurile de reţea şi orientările:
a)asigură gradul minim de armonizare necesar pentru a atinge obiectivele prezentului regulament;
b)ţin seama, după caz, de caracteristicile regionale specifice;
c)nu depăşesc ceea ce este necesar în scopul literei (a); şi
d)nu aduc atingere dreptului statelor membre de a elabora coduri de reţea naţionale care nu afectează comerţul interzonal.
Art. 59: Stabilirea codurilor de reţea
(1)Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare pentru a asigura condiţii uniforme de punere în aplicare a prezentului regulament prin instituirea de coduri de reţea în următoarele domenii:
a)norme privind siguranţa şi fiabilitatea reţelei, inclusiv normele privind capacitatea de rezervă tehnică de transport pentru a asigura siguranţa exploatării reţelei, precum şi normele de interoperabilitate pentru aplicarea articolelor 3447 şi a articolului 57 din prezentul regulament şi a articolului 40 din Directiva (UE) 2019/944, inclusiv norme privind stările sistemului, măsurile de remediere şi limitele de siguranţă în funcţionare, controlul tensiunii şi gestionarea puterii reactive, gestionarea curentului de scurtcircuit, gestionarea fluxului de energie electrică, analiza şi gestionarea contingenţelor, echipamentele şi sistemele de protecţie, schimbul de date, conformitatea, formare, planificarea operaţională şi analiza siguranţei, coordonarea regională a siguranţei în funcţionare, coordonarea întreruperilor, planurile de disponibilitate a activelor relevante, analiza adecvării, servicii auxiliare şi mediile de date de planificare operaţională;
b)norme privind alocarea capacităţii şi gestionarea congestiilor în temeiul articolelor 7-10, al articolelor 13-17, al articolului 19 şi al articolelor 35-37 din prezentul regulament şi al articolului 6 din Directiva (UE) 2019/944, inclusiv norme privind metodologii şi procese de calcul al capacităţilor pentru ziua următoare, intrazilnice şi la termen, modele de reţea, configuraţia zonelor de ofertare, redispecerizarea şi comercializarea în contrapartidă, algoritmi de tranzacţionare, cuplarea unică a pieţelor pentru ziua următoare şi a pieţelor intrazilnice, diferitele opţiuni de guvernanţă, fermitatea capacităţii interzonale alocate, distribuţia veniturilor din congestii, detaliile şi caracteristicile specifice ale instrumentelor menţionate la articolul 9 alineatul (3) din prezentul regulament, în raport cu elementele specificate la alineatele (4) şi (5) de la articolul menţionat, alocarea şi facilitarea tranzacţionării drepturilor financiare de transport pe termen lung de către platforma unică de alocare, precum şi frecvenţa, scadenţa şi natura specifică a acestor drepturi de transport pe termen lung, acoperirea riscului în cazul transportului interzonal, proceduri de alocare, precum şi recuperarea costurilor aferente alocării capacităţilor şi gestionării congestiilor, precum şi metodologia de compensare a operatorilor de centrale offshore de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru reducerea capacităţii;

c)norme pentru aplicarea articolelor 5, 6 şi 17 în ceea ce priveşte tranzacţionarea asociată asigurării, din punct de vedere tehnic şi operaţional, inclusiv norme privind rezerva de putere aferentă reţelei, furnizării de servicii de acces la reţea şi de servicii de echilibrare a reţelei, inclusiv funcţii şi responsabilităţi, platforme pentru schimbul de energie de echilibrare, timpii de închidere a porţilor, cerinţe pentru produse de echilibrare standard şi specifice, achiziţia de servicii de echilibrare, alocarea capacităţii interzonale pentru schimbul de servicii de echilibrare sau pentru utilizarea în comun a rezervelor, decontarea energiei de echilibrare, decontarea schimburilor de energie între operatorii de sistem, decontarea dezechilibrelor şi decontarea capacităţii de echilibrare, reglajul frecvenţă-putere, parametrii de definire a calităţii frecvenţei şi de referinţă, rezervele pentru asigurarea stabilităţii frecvenţei, rezervele pentru restabilirea frecvenţei, rezervele de înlocuire, schimbul şi utilizarea în comun a rezervelor, procesele de activare transfrontalieră a rezervelor, procesele de control al timpilor şi transparenţa informaţiilor;
d)norme pentru aplicarea articolelor 36, 40 şi 54 din Directiva (UE) 2019/944 în ceea ce priveşte furnizarea nediscriminatorie şi transparentă de servicii de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei, inclusiv norme privind controlul tensiunii în regim permanent, inerţia, injecţia rapidă de putere reactivă, inerţia privind stabilitatea reţelei, curentul de scurtcircuit, capacitatea de pornire cu surse proprii şi capacitatea funcţionării în regim insularizat;
e)norme pentru aplicarea articolului 57 din prezentul regulament şi a articolelor 17, 31, 32, 36, 40 şi 54 din Directiva (UE) 2019/944 în ceea ce priveşte consumul dispecerizabil, inclusiv norme privind agregarea, stocarea energiei şi norme privind restricţionarea cererii.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 67 alineatul (2).
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 68 de completare a prezentului regulament în ceea ce priveşte instituirea de coduri de reţea în următoarele domenii:
a)norme privind racordarea la reţea, inclusiv norme privind racordarea locurilor de consum racordate la sistemul de transport, a instalaţiilor de distribuţie racordate la sistemul de transport şi a sistemelor de distribuţie, racordarea unităţilor consumatoare utilizate pentru a furniza răspunsul părţii de consum, cerinţele pentru racordarea la reţea a producătorilor şi a altor utilizatori de sistem, cerinţele pentru sistemele de înaltă tensiune în curent continuu, cerinţele pentru modulele generatoare din centrală conectate în curent continuu, cerinţele pentru modulele de parc energetic racordate la curent continuu şi staţiile de conversie de curent continuu de înaltă tensiune din terminale şi procedurile de notificare de funcţionare pentru racordarea la reţea;

b)norme privind schimbul de date, decontarea şi transparenţa, inclusiv, în special, norme privind capacităţi de transfer pentru orizonturi de timp relevante, estimări şi valori reale privind alocarea şi utilizarea capacităţilor de transfer, previziunile şi cererea reală a instalaţiilor şi agregarea acestora, inclusiv indisponibilitatea instalaţiilor, previziunile şi producţia efectivă de unităţi generatoare şi agregarea acestora, inclusiv indisponibilitatea unităţilor, disponibilitatea şi utilizarea reţelelor, măsurile de gestionare a congestionării şi datele de pe piaţa de echilibrare. Normele ar trebui să includă modalităţile în care informaţiile sunt publicate, calendarul publicării, entităţile responsabile cu manipularea;
c)norme privind accesul terţilor la reţea;
d)procedurile operaţionale şi de restaurare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv planurile de apărare a sistemului, planurile de restaurare, interacţiunile de pe piaţă, schimbul de informaţii şi comunicarea, precum şi instrumente şi instalaţii;
e)normele sectoriale specifice pentru aspectele legate de securitatea cibernetică ale fluxurilor transfrontaliere de energie electrică, inclusiv norme privind cerinţele minime comune, planificarea, monitorizarea, raportarea şi gestionarea crizelor.
(3)După consultarea ACER, a ENTSO pentru energie electrică, a entităţii OSD UE şi a celorlalte părţi interesate relevante, Comisia stabileşte o listă a priorităţilor la fiecare trei ani, care identifică domeniile prevăzute la alineatele (1) şi (2), pentru a fi incluse în elaborarea codurilor de reţea.
Dacă obiectul codului de reţea este direct legat de exploatarea sistemului de distribuţie şi nu în primul rând relevant pentru transport, Comisia poate solicita entităţii OSD UE în cooperare cu ENTSO pentru energie electrică, să convoace un comitet de redactare şi să înainteze ACER o propunere de cod de reţea.
(4)Comisia solicită ACER să îi prezinte într-un termen rezonabil, care nu depăşeşte şase luni de la primirea solicitării Comisiei, o orientare-cadru fără caracter obligatoriu care stabileşte principii clare şi obiective pentru dezvoltarea codurilor de reţea referitor la domeniile identificate în lista de priorităţi (denumită în continuare "orientarea-cadru"). Solicitarea Comisiei poate include condiţiile pe care trebuie să le abordeze orientarea-cadru. Fiecare orientare-cadru contribuie la integrarea pieţei şi la respectarea principiilor nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării eficiente a pieţei. În urma unei cereri motivate din partea ACER, Comisa poate prelungi termenul pentru transmiterea orientărilor.
(5)ACER consultă în mod oficial ENTSO pentru energie electrică, entitatea OSD UE şi alte părţi interesate relevante cu privire la orientarea-cadru, în termen de cel puţin două luni, într-un mod deschis şi transparent.
(6)ACER prezintă Comisiei o orientare-cadru fără caracter obligatoriu atunci când i se solicită acest lucru în temeiul alineatului (4).
(7)În cazul în care Comisia consideră că orientarea-cadru nu contribuie la integrarea pieţei şi la respectarea principiilor nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării eficiente a pieţei, Comisia poate solicita ACER să revizuiască orientarea-cadru într-un termen rezonabil şi să o retransmită Comisiei.
(8)În cazul în care ACER nu transmite sau nu retransmite o orientare-cadru în termenul stabilit de Comisie în temeiul alineatului (4) sau (7), Comisia elaborează orientarea-cadru în cauză.
(9)Comisia solicită ENTSO pentru energie electrică sau entităţii OSD UE, în cooperare cu ENTSO pentru energie electrică, în cazul în care se decide astfel în lista priorităţilor menţionată la alineatul (3), să transmită ACER o propunere de cod de reţea în conformitate cu orientările-cadru relevante, într-un termen rezonabil care să nu depăşească 12 luni de la primirea solicitării Comisiei.
(10)ENTSO pentru energie electrică sau, în cazul în care este prevăzut în lista priorităţilor menţionată la alineatul (3), entitatea OSD UE în cooperare cu ENTSO pentru energie electrică convoacă un comitet de redactare care să o asiste în procesul de elaborare a codului de reţea. Comitetul de redactare este format din reprezentanţi ai ACER, ai ENTSO pentru energie electrică, ai entităţii OSD UE şi OPEED, dacă este cazul, şi un număr limitat de părţi interesate principale afectate. ENTSO pentru energie electrică sau, în cazul în care este prevăzut în lista priorităţilor menţionată la alineatul (3), entitatea OSD UE în cooperare cu ENTSO pentru energie electrică, elaborează propuneri de coduri de reţea în domeniile menţionate la alineatele (1) şi (2), în cazul în care Comisia solicită acest lucru în conformitate cu alineatul (9).
(11)ACER revizuieşte proiectul de cod de reţea pentru a se asigura că respectivul cod de reţea care urmează să fie adoptat este conform cu orientarea-cadru relevantă şi contribuie la integrarea pieţei şi la respectarea principiilor nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării eficiente a pieţei şi, transmite Comisiei codul de reţea revizuit în termen de şase luni de la primirea propunerii. În propunerea transmisă Comisiei, ACER ţine seama de opiniile exprimate de toate părţile implicate în cursul elaborării proiectului de propunere sub conducerea ENTSO pentru energie electrică sau a entităţii OSD UE şi consultă părţile interesate relevante cu privire la versiunea care urmează a fi transmisă Comisiei.
(12)În cazul în care ENTSO pentru energie electrică sau entitatea OSD UE nu au reuşit să elaboreze un cod de reţea în termenul stabilit de Comisie în temeiul alineatului (9), Comisia poate solicita ACER să pregătească un proiect de cod de reţea pe baza orientării-cadru relevante. ACER poate lansa alte consultări pe parcursul pregătirii unui proiect de cod de reţea, în temeiul prezentului alineat. ACER transmite Comisiei un proiect de cod de reţea pregătit în temeiul prezentului alineat şi poate recomanda adoptarea acestuia.
(13)Comisia poate adopta, din proprie iniţiativă, în cazul în care ENTSO pentru energie electrică sau entitatea OSD UE nu au pregătit un cod de reţea sau ACER nu a pregătit un proiect de cod de reţea în conformitate cu alineatul (12), sau la propunerea ACER în temeiul alineatului (11), unul sau mai multe coduri de reţea în domeniile enumerate la alineatele (1) şi (2).
(14)În cazul în care Comisia propune adoptarea unui cod de reţea din proprie iniţiativă, Comisia consultă ACER, ENTSO pentru energie electrică şi toate părţile interesate relevante cu privire la proiectul de cod de reţea într-un interval de cel puţin două luni.
(15)Prezentul articol nu aduce atingere dreptului Comisiei de a adopta sau de a modifica orientările, astfel cum este prevăzut la articolul 61. Prezentul articol nu aduce atingere posibilităţii ENTSO pentru energie electrică de a elabora orientări fără caracter obligatoriu în domeniile prevăzute la alineatele (1) şi (2), atunci când orientările respective nu se aplică domeniilor care fac obiectul unei solicitări ce i-a fost adresată ENTSO pentru energie electrică de către Comisie. ENTSO pentru energie electrică transmite orice astfel de orientare către ACER în vederea emiterii unui aviz şi ia în considerare avizul respectiv în mod corespunzător.
Art. 60: Modificarea codurilor de reţea
(1)Comisia este împuternicită să modifice codurile de reţea în domeniile enumerate la articolul 59 alineatele (1) şi (2) şi în conformitate cu procedura relevantă prevăzută la articolul menţionat. De asemenea, şi ACER poate propune modificări la codurile de reţea, în conformitate cu alineatele (2) şi (3) din prezentul articol.
(2)Persoanele care pot fi interesate de un cod de reţea adoptat în temeiul articolului 59, inclusiv ENTSO pentru energie electrică, entitatea OSD UE, autorităţile de reglementare, operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie, utilizatorii de sisteme şi consumatorii pot propune ACER proiecte de modificări ale respectivului cod de reţea. De asemenea, ACER poate propune modificări din proprie iniţiativă.
(3)ACER poate prezenta Comisiei propuneri motivate de modificare, explicând modul în care propunerile respective respectă obiectivele codurilor de reţea stabilite la articolul 59 alineatul (3) din prezentul regulament. Atunci când consideră că o propunere de modificare este admisibilă şi în cazul în care propune modificări din proprie iniţiativă, ACER consultă toate părţile interesate în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2019/942.
Art. 61: Orientări
(1)Comisia este împuternicită să adopte orientări cu caracter obligatoriu în domeniile enumerate în prezentul articol.
(2)Comisia este împuternicită să adopte orientări în domeniile în care astfel de acte ar putea fi dezvoltate, de asemenea, în cadrul procedurii privind codurile de reţea în temeiul articolului 59 alineatele (1) şi (2). Respectivele orientări se adoptă prin intermediul unor acte delegate sau al unor acte de punere în aplicare, în funcţie de competenţele conferite prin prezentul regulament.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 68 pentru completarea prezentului regulament prin stabilirea de orientări referitoare la mecanismul de compensare între operatorii de transport şi de sistem. Orientările respective precizează, în conformitate cu principiile menţionate la articolele 18 şi 49:
a)detalii privind procedura de stabilire a operatorilor de transport şi de sistem care sunt responsabili cu plata compensaţiilor pentru fluxurile transfrontaliere, inclusiv în ceea ce priveşte separarea dintre operatorii de sisteme naţionale de transport de unde provin fluxurile transfrontaliere şi sistemele unde ajung în final aceste fluxuri, în conformitate cu articolul 49 alineatul (2);
b)detalii privind procedura de plată care trebuie urmată, inclusiv stabilirea primei perioade pentru care urmează a fi plătite compensaţii, în conformitate cu articolul 49 alineatul (3) al doilea paragraf;
c)detalii privind metodologiile de stabilire a fluxurilor transfrontaliere găzduite, pentru care urmează a fi plătite compensaţii în temeiul articolului 49, atât în ceea ce priveşte cantitatea, cât şi tipul fluxurilor, precum şi amploarea acestor fluxuri care provin din sau ajung în sistemele de transport ale fiecărui stat membru, în conformitate cu articolul 49 alineatul (5);
d)detalii privind metodologia de stabilire a costurilor şi beneficiilor aferente găzduirii fluxurilor transfrontaliere, în conformitate cu articolul 49 alineatul (6);
e)detalii privind tratamentul fluxurilor de energie electrică provenite din ţări aflate în afara Spaţiului Economic European sau care ajung în afara acestuia, în contextul mecanismului de compensare între operatorii de transport şi de sistem; şi
f)dispoziţii pentru participarea sistemelor naţionale care sunt interconectate prin linii de curent continuu, în conformitate cu articolul 49.
(4)Dacă este cazul, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte orientări care asigură gradul minim de armonizare necesar pentru a atinge obiectivul prezentului regulament. Orientările respective pot specifica:
a)detalii privind normele de tranzacţionare a energiei electrice de punere în aplicare a articolului 6 din Directiva (UE) 2019/944 şi a articolelor 5-10, 13-17, 35, 36 şi 37 din prezentul regulament;
b)detalii privind normele de stimulare a investiţiilor pentru capacităţile de interconexiune, inclusiv semnalele de localizare, de punere în aplicare a articolului 19.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 67 alineatul (2).
(5)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte orientări cu privire la coordonarea operaţională între operatorii de transport şi de sistem la nivelul Uniunii. Aceste orientări sunt în concordanţă cu şi se bazează pe codurile de reţea menţionate la articolul 59 şi pe specificaţiile adoptate menţionate la articolul 30 alineatul (1) litera (i). La adoptarea acestor orientări, Comisia ia în considerare diferitele cerinţe operaţionale regionale şi naţionale.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 67 alineatul (2).
(6)La adoptarea sau modificarea orientărilor, Comisia consultă ACER, ENTSO pentru energie electrică, entitatea OSD UE şi, dacă este cazul, alte părţi interesate.
Art. 62: Dreptul statelor membre de a prevedea măsuri mai detaliate
Prezentul regulament nu aduce atingere drepturilor statelor membre de a menţine sau de a introduce măsuri care conţin dispoziţii mai detaliate decât cele prevăzute de prezentul regulament, de orientările menţionate la articolul 61 sau de codurile de reţea menţionate la articolul 59, cu condiţia ca măsurile respective să fie compatibile cu dreptul Uniunii.