Capitolul vi - EXPLOATAREA SISTEMELOR DE DISTRIBUŢIE - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
CAPITOLUL VI:EXPLOATAREA SISTEMELOR DE DISTRIBUŢIE
Art. 52: Entitatea europeană pentru operatorii de distribuţie
(1)Operatorii de distribuţie cooperează la nivelul Uniunii prin intermediul entităţii OSD UE, pentru a promova finalizarea şi funcţionarea pieţei interne de energie electrică şi pentru a promova gestionarea optimă şi exploatarea coordonată a sistemelor de transport şi de distribuţie. Operatorii de distribuţie care doresc să participe la entitatea OSD UE au dreptul să devină membri înregistraţi ai entităţii.
Membrii înregistraţi pot participa la entitatea OSD UE direct sau pot fi reprezentaţi de asociaţia naţională desemnată de statul membru sau de o asociaţie de la nivelul Uniunii.
(2)Operatorii de sisteme de distribuţie au dreptul să se asocieze prin intermediul creării entităţii OSD UE. Entitatea OSD UE îndeplineşte atribuţiile şi procedurile în conformitate cu articolul 55. Ca entitate expertă care lucrează pentru interesul comun al Uniunii, entitatea OSD UE nu reprezintă anumite interese şi nici nu încearcă să influenţeze procesul de luare a deciziilor pentru a promova interese specifice.
(3)Membrii entităţii OSD UE fac obiectul înregistrării şi achitării unei cotizaţii echitabile şi proporţionale care reflectă numărul de clienţi conectaţi la operatorul de distribuţie în cauză.
Art. 53: Înfiinţarea entităţii OSD UE
(1)Entitatea OSD UE este formată, cel puţin, dintr-o adunare generală, un consiliu de administraţie, un grup de consilieri strategici, grupuri de experţi şi un secretar general.
(2)Până la 5 iulie 2020, operatorii de distribuţie transmit Comisiei şi ACER proiectul de statut, în conformitate cu articolul 54, inclusiv un cod de conduită, o listă a membrilor înregistraţi, proiectul de regulament de procedură, inclusiv normele de procedură cu privire la consultarea ENTSO pentru energie electrică şi a altor părţi interesate şi normele de finanţare ale entităţii OSD UE care urmează a fi instituită.
Proiectul de regulament de procedură al entităţii OSD UE asigură o reprezentare echilibrată a tuturor operatorilor de distribuţie participanţi.
(3)În termen de două luni de la primirea proiectului de statut, a listei membrilor şi a proiectului de regulament de procedură, ACER furnizează Comisiei avizul său, după consultarea organizaţiilor care reprezintă toate părţile interesate, în special utilizatorii sistemelor de distribuţie.
(4)În termen de trei luni de la primirea avizului ACER, Comisia emite un aviz cu privire la proiectul de statut, la lista membrilor şi la proiectul de regulament de procedură, luând în considerare avizul ACER prevăzut la alineatul (3).
(5)În termen de trei luni de la primirea avizului favorabil din partea Comisiei, operatorii de distribuţie înfiinţează entitatea OSD UE şi adoptă şi publică statutul şi regulamentul de procedură ale acesteia.
(6)Documentele menţionate la alineatul (2) se transmit Comisiei şi ACER în cazul în care li se aduc modificări sau la cererea motivată a Comisiei sau a ACER. Comisia şi ACER emit un aviz în conformitate cu procesul prevăzut la alineatele (2), (3) şi (4).
(7)Costurile legate de activităţile entităţii OSD UE sunt suportate de către operatorii de distribuţie care sunt membri înregistraţi şi se iau în considerare la calcularea tarifelor. Autorităţile de reglementare aprobă numai costurile rezonabile şi proporţionale.
Art. 54: Principalele norme şi proceduri pentru entitatea OSD UE
(1)Statutul entităţii OSD UE adoptat în conformitate cu articolul 53 garantează următoarele principii:
a)participarea la lucrările entităţii OSD UE este limitată la membrii înregistraţi, existând posibilitatea delegării între membri;
b)deciziile strategice legate de activităţile entităţii OSD UE, precum şi orientările de politică pentru Consiliul de administraţie sunt adoptate de Adunarea generală;
c)deciziile Adunării generale sunt adoptate în conformitate cu următoarele reguli:
(i)fiecare membru dispune de un număr de voturi proporţional cu numărul de clienţi ai membrului respectiv;
(ii)se exprimă 65 % din voturile atribuite membrilor; şi
(iii)decizia se adoptă cu o majoritate de 55 % din membri;
d)deciziile Adunării generale sunt respinse în conformitate cu următoarele reguli:
(i)fiecare membru dispune de un număr de voturi proporţional cu numărul respectiv de clienţi;
(ii)se exprimă 35 % din totalul voturilor atribuite membrilor; şi
(iii)decizia este respinsă de cel puţin 25 % din membri;
e)Consiliul de administraţie este ales de Adunarea generală, pentru un mandat de maximum patru ani;
f)Consiliul de administraţie numeşte preşedintele şi cei trei vicepreşedinţi dintre membrii consiliului de administraţie;
g)cooperarea dintre operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie, în temeiul articolelor 56 şi 57, este coordonată de Consiliul de administraţie;
h)deciziile Consiliului de administraţie sunt adoptate cu o majoritate absolută;
i)pe baza propunerii Consiliului de administraţie, secretarul general este numit de Adunarea generală din rândul membrilor săi, pentru un mandat de patru ani, care poate fi reînnoit o singură dată;
j)pe baza propunerii Consiliului de administraţie, grupurile de experţi sunt numite de Adunarea generală şi nu depăşesc 30 de membri, cu posibilitatea ca o treime din membri să provină din afara entităţii OSD UE; în plus, este instituit un grup de experţi "pe ţară" şi este format din câte un reprezentant al operatorilor de distribuţie din fiecare stat membru.
(2)Procedurile adoptate de entitatea OSD UE garantează tratamentul echitabil şi proporţional al membrilor săi şi reflectă diversitatea geografică şi structura economică a membrilor săi. În special, procedurile prevăd următoarele:
a)Consiliul de administraţie este alcătuit din preşedintele Consiliului de administraţie şi 27 de reprezentanţi ai membrilor, din care:
(i)nouă sunt reprezentanţi ai membrilor cu peste 1 milion de utilizatori ai reţelei;
(ii)nouă sunt reprezentanţi ai membrilor cu peste 100 000 şi mai puţin de 1 milion de utilizatori ai reţelei; şi
(iii)nouă sunt reprezentanţi ai membrilor cu mai puţin de 100 000 de utilizatori ai reţelei;
b)reprezentanţi ai asociaţiilor OSD existente au dreptul de a participa ca observatori la reuniunile Consiliului de administraţie;
c)Consiliul de administraţie nu poate avea mai mult de trei reprezentanţi ai membrilor provenind din acelaşi stat membru sau din acelaşi grup industrial;
d)fiecare vicepreşedinte al Consiliului de administraţie este numit dintre reprezentanţii membrilor din fiecare categorie descrisă la litera (a);
e)reprezentanţii membrilor provenind dintr-un stat membru sau din acelaşi grup industrial nu constituie majoritatea participanţilor la grupul de experţi;
f)Consiliul de administraţie instituie un grup consultativ strategic care oferă avize Consiliului de administraţie şi grupurilor de experţi şi este format din reprezentanţi ai asociaţiilor OSD europene şi reprezentanţi ai statelor membre care nu sunt reprezentate în Consiliul de administraţie.
Art. 55: Atribuţiile entităţii OSD UE
(1)Atribuţiile entităţii OSD UE sunt următoarele:
a)promovarea exploatării şi planificării reţelelor de distribuţie în coordonare cu exploatarea şi planificarea reţelelor de transport;
b)facilitarea integrării surselor regenerabile de energie, a producerii distribuite şi a altor resurse integrate în reţeaua de distribuţie, cum ar fi stocarea energiei;
c)facilitarea flexibilităţii cererii şi a consumului dispecerizabil, precum şi distribuirea accesului pe piaţă al utilizatorilor reţelei;
d)contribuirea la digitalizarea sistemelor de distribuţie, inclusiv implementarea reţelelor inteligente şi a sistemelor de contorizare inteligentă;
e)sprijinirea dezvoltării gestionării datelor, a securităţii cibernetice şi a protecţiei datelor în cooperare cu autorităţile competente şi entităţile reglementate;
f)participarea la elaborarea codurilor de reţea care sunt relevante pentru exploatarea şi planificarea reţelelor de distribuţie şi pentru exploatarea coordonată a reţelelor de transport şi a reţelelor de distribuţie în temeiul articolului 59.
(2)În plus, entitatea OSD UE:
a)cooperează cu ENTSO pentru energie electrică la monitorizarea punerii în aplicare a codurilor de reţea şi a orientărilor adoptate în temeiul prezentului regulament care sunt relevante pentru exploatarea şi planificarea reţelelor de distribuţie şi pentru exploatarea coordonată a reţelelor de transport şi a reţelelor de distribuţie;
b)cooperează cu ENTSO pentru energie electrică şi adoptă cele mai bune practici cu privire la exploatarea şi planificarea coordonată a sistemelor de transport şi de distribuţie, inclusiv aspecte precum schimbul de date între operatori şi coordonarea resurselor de energie distribuite;
c)lucrează la identificarea celor mai bune practici în domeniile menţionate la alineatul (1) şi la introducerea îmbunătăţirilor în materie de eficienţă energetică în reţelele de distribuţie;
d)adoptă un program de lucru anual şi un raport anual;
e)funcţionează în conformitate cu dreptul în materie de concurenţă şi asigură neutralitatea.
Art. 56: Consultările în cadrul procesului de elaborare a codurilor de reţea
(1)Atunci când participă la elaborarea codurilor noi de reţea în temeiul articolului 59, entitatea OSD UE organizează un proces de consultare extinsă, într-un stadiu incipient şi în mod deschis şi transparent, implicând toate părţile interesate relevante şi în special organizaţiile care reprezintă astfel de părţi interesate, în conformitate cu regulamentul de procedură referitoare la consultări, menţionate la articolul 53. Această consultare include, de asemenea, autorităţi de reglementare şi alte autorităţi naţionale, întreprinderi de furnizare şi de producere, utilizatori ai sistemelor, inclusiv clienţi, organisme tehnice şi platforme ale părţilor interesate. Consultarea are ca scop identificarea punctelor de vedere şi a propunerilor tuturor părţilor relevante în decursul procesului decizional.
(2)Toate documentele şi procesele-verbale ale întrunirilor care au legătură cu consultările menţionate la alineatul (1) se fac publice.
(3)Entitatea OSD UE ia în considerare punctele de vedere comunicate în decursul consultărilor. Înainte de adoptarea propunerilor pentru codurile de reţea menţionate la articolul 59, entitatea OSD UE precizează în ce mod au fost luate în considerare observaţiile primite în cadrul consultării. În cazul în care astfel de observaţii nu au fost luate în considerare, aceasta furnizează justificări.
Art. 57: Cooperarea dintre operatorii de distribuţie şi operatorii de transport şi de sistem
(1)Operatorii de distribuţie şi operatorii de transport şi de sistem cooperează între ei la planificarea şi exploatarea reţelelor lor. În special, operatorii de distribuţie şi operatorii de transport şi de sistem fac schimb de toate informaţiile şi datele necesare privind performanţa activelor de producere şi a consumului dispecerizabil, exploatarea zilnică a reţelelor lor şi planificarea pe termen lung a investiţiilor în reţea, cu scopul de a asigura dezvoltarea şi exploatarea eficientă din punctul de vedere al costurilor, în siguranţă şi în mod fiabil a reţelelor lor.
(2)Operatorii de distribuţie şi operatorii de transport şi de sistem cooperează între ei pentru a asigura un acces coordonat la resurse precum producerea distribuită, stocarea energiei sau consumul dispecerizabil, care pot sprijini nevoile specifice atât ale operatorilor de distribuţie, cât şi ale operatorilor de transport şi de sistem.
(3)Operatorii de distribuţie şi operatorii de transport şi de sistem cooperează între ei pentru a publica, în mod consecvent, informaţii coerente privind capacitatea disponibilă de a efectua noi racordări în zonele lor de operare respective care oferă o vizibilitate suficient de detaliată dezvoltatorilor de noi proiecte energetice şi altor potenţiali utilizatori ai reţelei.