Art. 9. - Art. 9: Pieţele la termen - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
Art. 9: Pieţele la termen
(1)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719, operatorii de transport şi de sistem emit drepturi de transport pe termen lung sau pun în aplicare măsuri echivalente pentru a permite participanţilor la piaţă, inclusiv proprietarilor de instalaţii de producere a energiei electrice care utilizează energie regenerabilă, să îşi acopere riscurile în materie de preţ, cu excepţia cazului în care o evaluare a pieţei la termen efectuată de către autorităţile de reglementare competente cu privire la graniţele zonelor de ofertare indică faptul că există suficiente oportunităţi de acoperire a riscurilor în zonele de ofertare vizate.
(2)Drepturile de transport pe termen lung se alocă periodic în mod transparent şi nediscriminatoriu, pe baza pieţei, prin intermediul unei platforme unice de alocare. Frecvenţa alocării şi scadenţele capacităţii interzonale pe termen lung sprijină funcţionarea eficientă a pieţelor la termen ale Uniunii.
(3)Structura pieţelor la termen ale Uniunii cuprinde instrumentele necesare pentru îmbunătăţirea capacităţii participanţilor la piaţă de a acoperi riscurile de preţ pe piaţa internă a energiei electrice.
(4)Până la 17 ianuarie 2026, Comisia, după consultarea părţilor interesate relevante, efectuează o evaluare a impactului măsurilor posibile pentru atingerea obiectivului menţionat la alineatul (3). Această evaluare a impactului se referă, printre altele, la:
a)posibile modificări ale frecvenţei alocării pentru drepturile de transport pe termen lung;
b)posibile modificări ale scadenţelor drepturilor de transport pe termen lung, în special scadenţele prelungite până la cel puţin trei ani;
c)posibile modificări ale naturii drepturilor de transport pe termen lung;
d)modalităţi de consolidare a pieţei secundare; şi
e)posibila introducere a unor centre virtuale regionale pentru pieţele la termen.
(5)În ceea ce priveşte centrele virtuale regionale pentru pieţele la termen, evaluarea impactului efectuată în temeiul alineatului (4) se referă la următoarele:
a)definirea domeniului geografic de aplicare adecvat al centrelor virtuale regionale, inclusiv zonele de ofertare care constituie respectivele centre şi situaţiile specifice zonelor de ofertare care aparţin de două sau mai multe centre virtuale, cu scopul de a maximiza corelarea dintre preţurile de referinţă şi preţurile zonelor de ofertare care constituie centre virtuale regionale;
b)nivelul de interconectivitate a energiei electrice al statelor membre, în special al statelor membre care se situează sub nivelul definit de obiectivele de interconectare electrică pentru 2020 şi 2030 prevăzute la articolul 4 litera (d) punctul 1 din Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3);
(*3)Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1).
c)metodologia de calculare a preţurilor de referinţă pentru centrele virtuale regionale pentru pieţele la termen, cu scopul de a maximiza corelările de preţuri dintre preţul de referinţă şi preţurile zonelor de ofertare care alcătuiesc un centru virtual regional;
d)posibilitatea ca zonele de ofertare să facă parte din mai mult de un centru virtual regional;
e)moduri de a maximiza oportunităţile de tranzacţionare pentru produsele de acoperire a riscului care fac referire la centrele virtuale regionale pentru pieţele la termen, precum şi pentru drepturile de transport pe termen lung dinspre zonele de ofertare către centrele virtuale regionale;
f)moduri de asigurare a faptului că platforma unică de alocare menţionată la alineatul (2) oferă alocarea şi facilitează tranzacţionarea drepturilor de transport pe termen lung;
g)implicaţiile acordurilor interguvernamentale preexistente şi drepturile care decurg din acestea.
(6)Pe baza rezultatului evaluării asupra impactului menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol, Comisia adoptă, până la 17 iulie 2026, un act de punere în aplicare pentru a preciza mai în detaliu măsurile şi instrumentele necesare pentru realizarea obiectivelor menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol şi caracteristicile exacte ale respectivelor măsuri şi instrumente. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 67 alineatul (2).
(7)Platforma unică de alocare, instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719 acţionează în calitate de entitate care permite alocarea şi care facilitează tranzacţionarea drepturilor de transport pe termen lung în numele operatorilor de transport şi de sistem. Aceasta are forma juridică menţionată în anexa II la Directiva (UE) 2017/1132 a Parlamentului European şi a Consiliului (*4).
(*4)Directiva (UE) 2017/1132 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societăţilor comerciale (JO L 169, 30.6.2017, p. 46).
(8)În cazul în care o autoritate de reglementare competentă consideră că nu există suficiente oportunităţi de acoperire a riscului pentru participanţii la piaţă şi după consultarea autorităţilor competente desemnate în temeiul articolului 67 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*5) în cazul în care pieţele la termen se referă la instrumente financiare, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 15 din directiva respectivă, aceasta poate solicita burselor de energie sau operatorilor de transport şi de sistem să pună în aplicare măsuri suplimentare, cum ar fi activităţile de formare a pieţei, pentru a îmbunătăţi lichiditatea pieţele la termen.
(*5)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).
(9)Sub rezerva respectării dreptului Uniunii în materie de concurenţă, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 648/2012 (*6) şi (UE) nr. 600/2014 (*7) ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 2014/65/UE, operatorii de piaţă pot să dezvolte produse de acoperire a riscului la termen, inclusiv produse de acoperire a riscului pe termen lung, pentru a oferi participanţilor la piaţă, inclusiv proprietarilor de instalaţii de producere a energiei electrice care utilizează surse de energie regenerabile, posibilităţi adecvate de acoperire a riscurilor financiare rezultate din fluctuaţiile preţurilor. Statele membre nu impun cerinţa ca astfel de activităţi de acoperire a riscului să se limiteze la tranzacţiile din interiorul unui stat membru sau al unei zone de ofertare.
(*6)Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii (JO L 201, 27.7.2012, p. 1).
(*7)Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 173, 12.6.2014, p. 84).