Art. 14. - Art. 14: Revizuirea zonelor de ofertare - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
Art. 14: Revizuirea zonelor de ofertare
(1)Statele membre iau toate măsurile corespunzătoare pentru abordarea congestiilor. Graniţele zonelor de ofertare se bazează pe congestiile structurale pe termen lung din reţeaua de transport. Zonele de ofertare nu conţin astfel de congestii structurale, cu excepţia cazului în care acestea nu au un impact asupra zonelor de ofertare învecinate sau, ca scutire temporară, impactul acestora asupra zonelor de ofertare învecinate este atenuat prin intermediul unor măsuri de remediere, iar respectivele congestii structurale nu conduc la reduceri ale capacităţii de tranzacţionare interzonale în conformitate cu cerinţele de la articolul 16. Configuraţia zonelor de ofertare din Uniune trebuie să fie concepută în aşa fel încât să se maximizeze eficienţa economică şi oportunităţile de tranzacţionare interzonale în conformitate cu articolul 16, menţinându-se în acelaşi timp siguranţa alimentării.
(2)Din trei în trei ani, ENTSO pentru energie electrică raportează cu privire la congestiile structurale şi la alte congestii fizice majore între şi în interiorul zonelor de ofertare, inclusiv locaţia şi frecvenţa acestor congestii, în conformitate cu orientările privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor adoptate în temeiul articolului 18 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009. Raportul respectiv cuprinde o evaluare a măsurii în care capacitatea pentru comerţul interzonal a atins traiectoria liniară în temeiul articolului 15 sau capacitatea minimă în temeiul articolului 16 din prezentul regulament.
(3)Pentru a se asigura o configurare optimă a zonelor de ofertare, se efectuează o revizuire a zonelor de ofertare. Această revizuire identifică toate congestiile structurale şi include o analiză a diverselor configuraţii ale zonelor de ofertare în mod coordonat, cu implicarea părţilor interesate afectate din toate statele membre relevante, în conformitate cu orientările privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor adoptate în temeiul articolului 18 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009. Zonele de ofertare actuale sunt evaluate în funcţie de capacitatea acestora de a crea un mediu de piaţă fiabil, inclusiv pentru producţia flexibilă şi capacitatea de încărcare, care este esenţială pentru evitarea blocajelor reţelei, pentru echilibrarea cererii şi ofertei de energie electrică şi pentru asigurarea siguranţei pe termen lung a investiţiilor în infrastructura reţelei.
(4)În sensul prezentului articol şi al articolului 15 din prezentul regulament, statele membre relevante, operatorii de transport şi de sistem sau autorităţile de reglementare sunt statele membre, operatorii de transport şi de sistem sau autorităţile de reglementare care participă la revizuirea configuraţiei zonelor de ofertare şi cele aflate în aceeaşi regiune de calcul al capacităţilor în conformitate cu orientările privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor adoptate în temeiul articolului 18 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009.
(5)Până la 5 octombrie 2019, toţi operatorii de transport şi de sistem relevanţi transmit o propunere de metodologie şi ipoteze care urmează a fi utilizate în procesul de revizuire a zonelor de ofertare, precum şi configuraţiile alternative ale zonelor de ofertare care sunt avute în vedere, pentru a fi aprobate de către autorităţile de reglementare relevante. Autorităţile de reglementare relevante iau o decizie unanimă cu privire la propunere în termen de trei luni de la transmiterea propunerii. În cazul în care autorităţile de reglementare nu ajung la o decizie unanimă cu privire la propunere în acest interval de timp, ACER, într-un termen suplimentar de trei luni, decide referitor la metodologie şi ipoteze, precum şi referitor la configuraţiile alternative ale zonelor de ofertare avute în vedere. Metodologia se bazează pe congestiile structurale care nu se preconizează a fi depăşite în următorii trei ani, luând în considerare în mod corespunzător progresele tangibile înregistrate în privinţa proiectelor de dezvoltare a infrastructurii, a căror realizare se estimează a avea loc în următorii trei ani.
(6)Pe baza metodologiei şi a ipotezelor aprobate în temeiul alineatului (5), operatorii de transport şi de sistem care participă la revizuirea zonelor de ofertare transmit statelor membre relevante sau autorităţilor competente desemnate ale acestora o propunere comună de modificare sau de menţinere a configuraţiei zonelor de ofertare în termen de cel mult 12 luni de la aprobarea metodologiei şi ipotezelor în temeiul alineatului (5). Alte state membre, părţi contractante la Comunitatea Energiei sau alte ţări terţe care împart aceeaşi zonă sincronă cu orice stat membru relevant pot transmite observaţii.
(7)În cazul în care congestia structurală a fost identificată în raport în temeiul alineatului (2) din prezentul articol sau în revizuirea zonei de ofertare în temeiul prezentului articol sau de unul sau mai mulţi operatori de transport şi de sistem în zonele de control ale acestora, într-un raport aprobat de autoritatea de reglementare competentă a statului membru care a identificat congestia structurală, în cooperare cu operatorii de transport şi de sistem, decide, în termen de şase luni de la primirea raportului, fie să stabilească planurile de acţiune naţionale sau multinaţionale în temeiul articolul 15, fie să revizuiască şi să modifice configuraţia zonei sale de ofertare. Deciziile respective se notifică imediat Comisiei şi ACER.
(8)Pentru statele membre care au optat pentru modificarea configuraţiei zonelor de ofertare în temeiul alineatului (7), statele membre relevante iau în unanimitate o decizie în termen de şase luni de la notificarea menţionată la alineatul (7). Alte state membre pot transmite observaţii statelor membre în cauză, care ar trebui să ţină seama de aceste observaţii atunci când iau decizia. Decizia se motivează şi se notifică Comisiei şi ACER. În cazul în care nu reuşesc să ajungă la o decizie unanimă în termenul de şase luni, statele membre relevante notifică acest lucru imediat Comisiei. Ca o măsură de ultimă instanţă, Comisia, după consultarea ACER, adoptă o decizie cu privire la modificarea sau menţinerea configuraţiei zonelor de ofertare între acele state membre şi în cadrul acestora în termen de şase luni de la primirea acestei notificări.
(9)Statele membre şi Comisia consultă părţile interesate relevante înainte de adoptarea unei decizii în temeiul prezentului articol.
(10)Orice decizie adoptată în temeiul prezentului articol precizează data de punere în aplicare a oricărei modificări. Data de punere în aplicare pune în balanţă necesitatea promptitudinii şi consideraţiile de ordin practic, inclusiv tranzacţiile la termen cu energie electrică. Decizia poate stabili dispoziţii tranzitorii adecvate.
(11)În cazul în care se lansează alte revizuiri ale zonelor de ofertare în temeiul orientărilor privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor adoptate în temeiul articolului 18 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009, se aplică prezentul articol.