Secţiunea 2 - Tarifele de reţea şi veniturile din congestii - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
SECŢIUNEA 2:Tarifele de reţea şi veniturile din congestii
Art. 18: Tarifele de acces la reţele, de utilizare a reţelelor şi de întărire a reţelelor
(1)Tarifele aplicate de operatorii de reţea pentru accesul la reţele, inclusiv tarifele pentru racordarea la reţele, tarifele pentru utilizarea reţelelor şi, acolo unde este cazul, tarifele pentru întăririle corelate ale reţelei reflectă costurile, sunt transparente, iau în considerare necesitatea de a garanta siguranţa reţelei şi flexibilitatea şi reflectă costurile reale suportate, în măsura în care acestea corespund costurilor unui operator de reţea eficient şi comparabil din punct de vedere structural şi se aplică în mod nediscriminatoriu. Tarifele respective nu includ costurile necorelate care sprijină obiective de politică necorelate.
Fără a aduce atingere articolului 15 alineatele (1) şi (6) din Directiva 2012/27/UE şi criteriilor din anexa XI la directiva menţionată, metoda utilizată pentru calculul tarifelor de reţea sprijină în mod neutru eficienţa generală a sistemului pe termen lung prin semnale de preţ pentru clienţi şi producători şi în special se aplică într-un mod care nu discriminează nici pozitiv, nici negativ între producerea conectată la nivelul de distribuţie şi producerea conectată la nivelul de transport. Tarifele de reţea nu discriminează nici pozitiv, nici negativ împotriva stocării energiei sau împotriva agregării şi nu descurajează producţia proprie, autoconsumul sau participarea la consumul dispecerizabil. Fără a aduce atingere alineatului (3) din prezentul articol, tarifele respective nu se calculează în funcţie de distanţă.
(2)Metodologiile de calculare a tarifelor:
a)reflectă costurile fixe ale operatorilor de transport şi de sistem şi ale operatorilor de distribuţie şi iau în considerare atât cheltuielile de capital, cât şi cheltuielile operaţionale, pentru a oferi stimulente adecvate operatorilor de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, inclusiv investiţii anticipative, cu scopul de a spori eficienţa, inclusiv eficienţa energetică;
b)încurajează integrarea pieţei, integrarea energiei din surse regenerabile şi securitatea aprovizionării;
c)sprijină utilizarea serviciilor de flexibilitate şi permit utilizarea racordărilor flexibile;
d)promovează investiţii eficiente şi în timp util, inclusiv soluţii de optimizare a reţelei existente;
e)facilitează stocarea energiei, răspunsul părţii de consum şi activităţile de cercetare conexe;
f)contribuie la realizarea obiectivelor stabilite în planurile naţionale integrate privind energia şi clima, reduc impactul asupra mediului şi promovează acceptarea de către public; şi
g)facilitează inovarea în interesul consumatorilor în domenii precum digitalizarea, serviciile de flexibilitate şi interconectarea, în special pentru a dezvolta infrastructura necesară pentru a atinge obiectivul minim de interconectare a reţelelor electrice pentru 2030 prevăzut la articolul 4 litera (d) punctul 1 din Regulamentul (UE) 2018/1999.

(3)După caz, nivelul tarifelor aplicate producătorilor sau clienţilor finali sau atât producătorilor, cât şi clienţilor finali oferă semnale de localizare pentru investiţii la nivelul Uniunii, cum ar fi stimulente prin intermediul structurii tarifare pentru a reduce costurile de redispecerizare şi de consolidare a reţelei electrice şi ia în considerare pierderile din reţea şi congestiile provocate, precum şi costurile investiţiilor în infrastructură.

(4)La stabilirea tarifelor de acces la reţea, se iau în considerare următoarele elemente:
a)plăţile şi încasările care rezultă din mecanismul de compensare între operatorii de transport şi de sistem;
b)plăţile efectiv realizate şi primite, precum şi plăţile scontate pentru perioadele viitoare, estimate pe baza perioadelor anterioare.
(5)Stabilirea tarifelor de acces la reţea în temeiul prezentului articol nu aduce atingere tarifelor care rezultă din gestionarea congestiilor menţionată la articolul 16.
(6)Nu se aplică tarife de reţea specifice la tranzacţiile individuale pentru tranzacţionarea interzonală de energie electrică.
(7)Tarifele de distribuţie reflectă costurile, ţinând seama de utilizarea reţelei de distribuţie de către utilizatorii sistemului, inclusiv clienţii activi. Tarifele de distribuţie pot cuprinde elemente legate de capacitatea de racordare la reţea şi pot fi diferenţiate în funcţie de profilurile de consum sau de producere ale utilizatorilor sistemului. În cazul în care statele membre au pus în aplicare introducerea sistemelor de contorizare inteligentă, autorităţile de reglementare iau în considerare tarife de reţea diferenţiate pe paliere orare, atunci când stabilesc sau aprobă tarifele de transport şi tarifele de distribuţie sau metodologiile în conformitate cu articolul 59 din Directiva (UE) 2019/944 şi, după caz, pot fi introduse tarife de reţea diferenţiate pe paliere orare pentru a reflecta utilizarea reţelei, într-un mod transparent, eficient din punctul de vedere al costurilor şi previzibil pentru clientul final.
(8)Metodologiile de stabilire a tarifelor de transport şi de distribuţie stimulează operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie să-şi exploateze şi să-şi dezvolte reţelele în cel mai eficient mod din punct de vedere al costurilor, inclusiv prin achiziţionarea de servicii. În acest scop, autorităţile de reglementare recunosc costurile relevante ca fiind eligibile, inclusiv costurile legate de investiţiile anticipative, şi includ aceste costuri în tarifele de transport şi de distribuţie şi, după caz, introduc obiective de performanţă pentru a stimula operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie să sporească eficienţa generală a sistemului în reţelele lor, inclusiv prin eficienţă energetică, utilizarea serviciilor de flexibilitate şi dezvoltarea reţelelor inteligente şi a sistemelor de contorizare inteligentă.

(9)Până la 5 octombrie 2019, pentru a reduce riscul de fragmentare a pieţei, ACER prezintă un raport asupra bunelor practici privind metodologiile tarifelor de transport şi de distribuţie, ţinând seama de specificul naţional. Raportul respectiv asupra bunelor practici vizează cel puţin următoarele:
a)raportul tarifelor aplicate producătorilor şi al tarifelor aplicate clienţilor finali;
b)costurile care trebuie recuperate prin tarife;
c)tarifele de reţea diferenţiate pe paliere orare;
d)semnalele de localizare;
e)relaţia dintre tarifele de transport şi tarifele de distribuţie;
f)metodele, care urmează să fie stabilite după consultarea părţilor interesate relevante, pentru a asigura transparenţa în ceea ce priveşte stabilirea şi structura tarifelor, inclusiv investiţiile anticipative, care sunt în conformitate cu obiectivele energetice naţionale şi ale Uniunii relevante şi ţinând seama de zonele pretabile accelerării proiectelor, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2001;

g)grupurile de utilizatori ai reţelei vizaţi de tarife, inclusiv, după caz, caracteristicile grupurilor respective, formele de consum şi scutirile tarifare;
h)pierderile în reţelele de înaltă, medie şi joasă tensiune.
ACER actualizează raportul asupra bunelor practici cel puţin o dată la doi ani.
i)stimulentele pentru investiţii eficiente în reţele, inclusiv resursele care oferă flexibilitate şi acordurile flexibile de racordare.

(10)Autorităţile de reglementare ţin seama în mod corespunzător de raportul asupra bunelor practici atunci când stabilesc sau aprobă tarifele de transport şi tarifele de distribuţie sau metodologiile acestora în conformitate cu articolul 59 din Directiva (UE) 2019/944.
Art. 19: Veniturile din congestii
(1)Procedurile de gestionare a congestiilor asociate cu un interval de timp prestabilit pot genera venituri doar în cazul în care se produce o congestie în respectivul interval de timp, cu excepţia cazului unor capacităţi de interconexiune noi care beneficiază de o scutire în temeiul articolului 63 din prezentul regulament, sau o derogare în temeiul articolului 17 din Regulamentul (CE) nr. 714/2009 sau al articolului 7 din Regulamentul (CE) nr. 1228/2003. Procedura de distribuire a acestor venituri este supusă evaluării autorităţilor de reglementare şi nu denaturează procesul de alocare în favoarea niciunei părţi care solicită capacităţi sau energie şi nici nu constituie un factor de descurajare pentru reducerea congestiei.
(2)La alocarea veniturilor care decurg din alocarea capacităţii interzonale au prioritate următoarele obiective:
a)garantarea disponibilităţii reale a capacităţii alocate, inclusiv compensarea pentru fermitate;
b)menţinerea sau creşterea capacităţilor interzonale prin optimizarea utilizării interconexiunilor existente cu ajutorul unor măsuri coordonate de remediere, dacă este cazul, sau acoperirea costurilor generate de investiţiile în reţea relevante pentru reducerea congestionării la nivelul interconexiunilor; sau
c)compensarea operatorilor de centrale offshore de producere a energiei electrice din surse regenerabile dintr-o zonă de ofertare offshore racordaţi direct la două sau mai multe zone de ofertare în care accesul la pieţele interconectate a fost redus astfel încât operatorul de centrală offshore de producere a energiei electrice din surse regenerabile nu este în măsură să îşi exporte capacitatea de producţie de energie electrică pe piaţă şi, după caz, are loc o scădere corespunzătoare a preţurilor în zona de ofertare offshore, în comparaţie cu cele în absenţa reducerilor de capacitate.
Compensarea menţionată la litera (c) de la primul paragraf se aplică în cazul în care, în rezultatele validate ale calculului capacităţilor, unul sau mai mulţi operatori de transport şi de sistem fie nu au pus la dispoziţie capacitatea convenită în acordurile de racordare pe interconexiune, fie nu au pus la dispoziţie capacitatea pe elementele critice ale reţelei în temeiul normelor de calcul al capacităţilor prevăzute la articolul 16 alineatul (8), sau niciuna. Operatorii de transport şi de sistem care sunt responsabili pentru reducerea accesului la pieţele interconectate sunt responsabili pentru compensarea operatorilor de centrale offshore de producere a energiei electrice din surse regenerabile. Anual, această compensare nu depăşeşte venitul total din congestii generat de interconexiunile dintre zonele de ofertare în cauză.

(3)În cazul în care obiectivele legate de priorităţile stabilite la alineatul (2) au fost îndeplinite în mod adecvat, veniturile pot fi utilizate ca venituri care trebuie luate în considerare de autorităţile de reglementare atunci când aprobă metodologia de calculare a tarifelor de reţea sau când stabilesc tarifele de reţea, sau în ambele cazuri. Veniturile reziduale sunt plasate într-un cont intern separat până în momentul în care pot fi cheltuite în scopurile prevăzute la alineatul (2).
(4)Utilizarea veniturilor în conformitate cu alineatul (2) litera (a) sau (b) face obiectul unei metodologii propuse de operatorii de transport şi de sistem, după consultarea autorităţilor de reglementare şi a părţilor interesate relevante, şi după aprobarea de către ACER. Operatorii de transport şi de sistem prezintă ACER metodologia propusă până la 5 iulie 2020, iar ACER decide cu privire la metodologia propusă în termen de şase luni de la primirea acesteia.
ACER poate solicita operatorilor de transport şi de sistem să modifice sau să actualizeze metodologia menţionată la primul paragraf. ACER decide cu privire la metodologia actualizată în termen de cel mult şase luni de la transmiterea acesteia.
Metodologia prevede cel puţin condiţiile în care veniturile pot fi folosite pentru scopurile prevăzute la alineatul (2), condiţiile în care veniturile respective pot fi plasate într-un cont intern separat pentru o utilizare viitoare în aceste scopuri, şi durata posibilă a plasării într-un astfel de cont separat.
(5)Operatorii de transport şi de sistem stabilesc în mod clar, în avans, modul în care vor fi utilizate veniturile din congestii şi raportează autorităţilor de reglementare cu privire la modul în care au fost utilizate efectiv veniturile respective. Până la data de 1 martie a fiecărui an, autorităţile de reglementare informează ACER şi publică un raport în care indică:
a)suma veniturilor colectate pentru perioada de 12 luni care se încheie la data de 31 decembrie a anului anterior;
b)modul în care au fost utilizate veniturile respective, în temeiul alineatului (2), incluzând proiectele specifice pentru care au fost utilizate veniturile, precum şi suma plasată într-un cont separat;
c)suma care a fost utilizată la calcularea tarifelor de reţea; şi
d)verificarea faptului că suma menţionată la litera (c) este în conformitate cu prezentul regulament şi cu metodologia elaborată în temeiul alineatelor (3) şi (4).
Dacă o parte din veniturile din congestii sunt utilizate la calcularea tarifelor de reţea, raportul prezintă modul în care operatorii de transport şi de sistem au îndeplinit obiectivele prioritare prevăzute la alineatul (2), după caz.