Art. 74. - Art. 74: Rapoarte - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
Art. 74: Rapoarte
(1)ESMA, în cooperare cu ABE, autorităţile competente şi autorităţile relevante, transmite Comisiei rapoarte cuprinzând evaluări ale tendinţelor, ale riscurilor potenţiale şi ale vulnerabilităţilor, precum şi, atunci când este cazul, recomandări de măsuri preventive sau de remediere pentru pieţele de servicii care fac obiectul prezentului regulament. Rapoartele în cauză cuprind o evaluare a următoarelor aspecte:
a)eficienţa decontării în cazul operaţiunilor interne şi transfrontaliere pentru fiecare stat membru, luând în considerare cel puţin următoarele:
(i)numărul şi volumul cazurilor de neexecutare a decontării şi evoluţia acestora;
(ii)impactul sancţiunilor în fonduri băneşti asupra cazurilor de neexecutare a decontării pentru toate instrumentele;
(iii)durata şi principalii factori determinanţi ai cazurilor de neexecutare a decontării;
(iv)categoriile de instrumente financiare şi pieţele în care se observă cele mai ridicate rate de neexecutare a decontării;
(v)o comparaţie internaţională a ratelor de neexecutare a decontării;
(vi)cuantumul sancţiunilor în fonduri băneşti menţionate la articolul 7;
(vii)după caz, numărul şi volumul cumpărărilor impuse obligatorii menţionate la articolul 7a;
(viii)orice măsuri luate de autorităţile competente pentru a aborda situaţiile în care eficienţa decontării înregistrată de un CSD pe o perioadă de şase luni este semnificativ mai mică decât nivelurile medii de eficienţă a decontării înregistrate pe piaţa Uniunii;
a1)nivelurile de eficienţă a decontării în comparaţie cu situaţia de pe principalele pieţe de capital din ţări terţe, precum şi în ceea ce priveşte instrumentele tranzacţionate şi tipurile de tranzacţii executate pe aceste pieţe;

b)oportunitatea unor sancţiuni în fonduri băneşti aplicate în cazurile de neexecutare a decontării, în special necesitatea unei flexibilităţi suplimentare cu privire la sancţiunile respective în cazurile de neexecutare a decontării legate de instrumente financiare nelichide;

c)numărul şi volumul tranzacţiilor decontate în afara sistemelor de decontare a titlurilor de valoare gestionate de CSD-uri şi evoluţia acestora în timp, inclusiv o comparaţie cu numărul şi volumul tranzacţiilor decontate în sistemele de decontare a titlurilor de valoare gestionate de CSD-uri, pe baza informaţiilor primite în temeiul articolului 9 şi a oricăror alte informaţii relevante, precum şi impactul acestei evoluţii asupra concurenţei pe piaţa serviciilor de decontare şi orice riscuri potenţiale pentru stabilitatea financiară generate de decontarea internalizată;

d)furnizarea transfrontalieră a serviciilor care fac obiectul prezentului regulament, pe baza numărului şi a tipurilor de conexiuni dintre CSD-uri, a numărului de participanţi străini la sistemele de decontare a titlurilor de valoare gestionate de CSD-uri, a numărului şi volumului de tranzacţii în care sunt implicaţi astfel de participanţi, a numărului de emitenţi străini care îşi înregistrează titlurile de valoare într-un CSD în conformitate cu art. 49 şi a oricăror alte criterii relevante;
e)gestionarea solicitărilor de acces prevăzute la articolele 49, 52 şi 53, pentru a identifica motivele respingerii solicitărilor de acces de către CSD-uri, CPC-uri şi locurile de tranzacţionare, eventualele tendinţe ale acestor respingeri şi mijloacele prin care riscurile identificate ar putea fi atenuate în viitor, astfel încât să se permită acordarea accesului, precum şi orice alt obstacol semnificativ din calea concurenţei în materie de servicii financiare de post-tranzacţionare.
f)gestionarea cererilor prezentate în conformitate cu procedurile menţionate la art. 23 alineatele (3)-(7) şi la art. 25 alineatele (4)-(10);
g)dacă este cazul, rezultatele procesului de evaluare inter pares a supravegherii transfrontaliere prevăzut la art. 24 alineatul (6) şi în ce măsură frecvenţa acestor evaluări ar putea fi redusă în viitor, precizându-se inclusiv dacă aceste rezultate indică necesitatea unor colegii de supraveghere mai formale;
h)aplicarea normelor privind răspunderea civilă ale statelor membre cu privire la pierderile care pot fi atribuite CSD- urilor;
i)procedurile şi condiţiile în care CSD-urile au fost autorizate să desemneze instituţiile de credit sau să presteze ele însele servicii auxiliare de tip bancar în conformitate cu articolele 54 şi 55, inclusiv o evaluare a efectelor pe care o astfel de dispoziţie le-ar putea avea asupra stabilităţii financiare şi a concurenţei în materie de servicii de decontare şi servicii auxiliare de tip bancar în Uniune;
j)aplicarea normelor menţionate la art. 38 privind protecţia titlurilor de valoare ale participanţilor şi ale clienţilor lor, în special a celor prevăzute la art. 38 alineatul (5);
k)aplicarea sancţiunilor şi, în special, nevoia continuării armonizării sancţiunilor administrative stabilite pentru încălcarea cerinţelor din prezentul regulament.
l)tratarea notificărilor transmise în conformitate cu articolul 25 alineatul (2a).

(2)Rapoartele menţionate la alineatul (1) se transmit Comisiei astfel:
a)rapoartele menţionate la alineatul (1) literele (a), (aa), (b), (c), (i) şi (l) se transmit la fiecare doi ani;
b)rapoartele menţionate la alineatul (1) literele (d) şi (f) se transmit la fiecare trei ani;
c)raportul menţionat la alineatul (1) litera (g) se transmite cel puţin o dată la fiecare trei ani şi, în orice caz, în termen de şase luni de la exerciţiul de revizuire inter pares desfăşurat în conformitate cu articolul 24;
d)rapoartele menţionate la alineatul (1) literele (e), (h), (j) şi (k) se transmit la solicitarea Comisiei.
Rapoartele menţionate la alineatul (1) se transmit Comisiei până la data de 30 aprilie a anului relevant cu regularitatea stabilită la primul paragraf de la prezentul alineat.

(3)Până la 17 ianuarie 2025 şi, ulterior, la fiecare doi ani, ESMA, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind evaluarea referitoare la posibila reducere a perioadei menţionate la articolul 5 alineatul (2) prima teză (denumit în continuare «ciclul de decontare»). Raportul respectiv include cumulativ elementele următoare:
a)o evaluare a oportunităţii reducerii ciclului de decontare şi a impactului potenţial al unei astfel de reduceri asupra CSD-urilor, locurilor de tranzacţionare şi altor participanţi la piaţă;
b)o evaluare a costurilor şi beneficiilor reducerii ciclului de decontare în Uniune, diferenţiind, după caz, între diferitele instrumente financiare şi categorii de tranzacţii;
c)o descriere detaliată a modului în care se poate trece la un ciclu de decontare mai scurt, diferenţiind, după caz, între diferitele instrumente financiare şi categorii de tranzacţii;
d)o prezentare generală a evoluţiilor internaţionale în ceea ce priveşte ciclurile de decontare şi impactul acestora asupra pieţelor de capital din Uniune.
(4)La solicitarea Comisiei, ESMA furnizează o analiză costuri-beneficii a introducerii procedurii de cumpărare impusă obligatorie. Această analiză costuri-beneficii constă în următoarele elemente:
a)durata medie a cazurilor de neexecutare a decontării în ceea ce priveşte instrumentele financiare sau categoriile de tranzacţii cu acele instrumente financiare cărora li s-ar putea aplica procedura de cumpărare impusă obligatorie;
b)impactul introducerii procedurii de cumpărare impusă obligatorie asupra pieţei Uniunii, inclusiv o evaluare a cauzelor subiacente ale cazurilor de neexecutare a decontării cărora li s-ar putea aplica cumpărarea impusă obligatorie şi o analiză a implicaţiilor aplicării procedurii de cumpărare impusă obligatorie la anumite instrumente financiare şi categorii de tranzacţii;
c)aplicarea unei proceduri similare de cumpărare impusă pe pieţe comparabile din ţări terţe şi impactul asupra competitivităţii pieţei Uniunii;
d)orice impact clar asupra stabilităţii financiare din Uniune care rezultă din cazurile de neexecutare a decontării;
e)orice impact clar asupra fragmentării pieţei de capital a Uniunii care rezultă din ratele divergente de eficienţă a decontării, inclusiv motivele acestei divergenţe şi măsurile adecvate de limitare a acesteia.
(5)ABE, în cooperare cu membrii SEBC şi ESMA, publică un raport anual privind CSD-urile care desemnează alte CSD-uri sau instituţii de credit pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar. Raportul respectiv ţine seama de constatările menţionate la articolul 54 alineatul (5) legate de monitorizarea pragului de către autorităţile competente, precum şi de implicaţiile asupra creditului şi lichidităţii pentru CSD-urile care furnizează servicii auxiliare de tip bancar sub acest prag.
(6)ESMA, după consultarea membrilor SEBC, prezintă Comisiei, până la 17 ianuarie 2025, un raport referitor la oportunitatea aplicării unor instrumente de reglementare suplimentare pentru a îmbunătăţi eficienţa decontării în Uniune.
Raportul respectiv acoperă cel puţin definirea dimensiunilor tranzacţiilor, decontarea parţială a tranzacţiilor neexecutate şi utilizarea programelor de împrumut automat sau de creditare automată.
Ulterior, ESMA, după consultarea membrilor SEBC, raportează la fiecare trei ani despre eventualele instrumente suplimentare de îmbunătăţire a eficienţei decontării în Uniune. În cazurile în care nu au fost identificate instrumente noi, ESMA informează Comisia în acest sens şi nu este obligată să prezinte un raport.
(7)Până la 17 ianuarie 2026, ABE, în strânsă cooperare cu membrii SEBC şi cu ESMA, prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind evaluarea pierderii aferente expunerilor reziduale la riscul de credit menţionate la articolul 59 alineatul (3) litera (g) şi modalităţi de abordare a acesteia. Raportul respectiv este pus la dispoziţia publicului.