Art. 7. - Art. 7: Măsuri de soluţionare a cazurilor de neexecutare a decontării - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 257L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
Art. 7: Măsuri de soluţionare a cazurilor de neexecutare a decontării
(1)Pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare pe care îl gestionează, CSD-urile stabilesc un sistem care monitorizează cazurile de neexecutare a decontării tranzacţiilor cu instrumentele financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1). CSD-urile transmit autorităţii competente şi autorităţilor relevante rapoarte periodice cuprinzând numărul de cazuri de neexecutare a decontării şi detaliile legate de acestea, precum şi orice altă informaţie relevantă, inclusiv măsurile avute în vedere de CSD-uri şi de participanţii acestora în scopul îmbunătăţirii eficienţei decontării. Rapoartele respective se publică anual sub formă agregată şi anonimizată de către CSD-uri. Autorităţile competente comunică ESMA orice informaţie relevantă cu privire la cazurile de neexecutare a decontării.
(2)Pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare pe care îl gestionează, CSD-urile stabilesc proceduri care să faciliteze decontarea tranzacţiilor cu instrumente financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1) care nu au fost decontate la data preconizată a decontării. Aceste proceduri prevăd un mecanism de sancţionare care să acţioneze ca un mecanism disuasiv eficace pentru participanţii care cauzează neexecutarea decontării.
Înainte de a stabili procedurile menţionate la primul paragraful, CSD-urile consultă locurile de tranzacţionare şi CPC-urile relevante pentru care oferă servicii de decontare.
Mecanismul de sancţionare menţionat la primul paragraf include sancţiuni în fonduri băneşti pentru participanţii care provoacă situaţii de neexecutare a decontării (denumiţi în continuare «participanţi care cauzează neexecutarea decontării»). Sancţiunile în fonduri băneşti se calculează zilnic pentru fiecare zi lucrătoare în care o tranzacţie nu este decontată după data preconizată a decontării, până la decontarea sau anularea bilaterală a tranzacţiei. Sancţiunile în fonduri băneşti nu se configurează drept sursă de venit pentru CSD-uri.
(3)Mecanismul de sancţionare menţionat la alineatul (2) nu se aplică:
a)cazurilor de neexecutare a decontării a căror cauză subiacentă nu poate fi atribuită participanţilor la tranzacţie;
b)operaţiunilor care nu sunt considerate tranzacţii;
c)tranzacţiilor în care participantul care cauzează neexecutarea decontării este o CPC, cu excepţia tranzacţiilor încheiate de o CPC în cazul cărora aceasta nu se interpune între contrapărţi; sau
d)tranzacţiilor în care se deschide procedura de insolvenţă împotriva participantului care cauzează neexecutarea.
(4)O CPC poate stabili prin normele sale un mecanism de acoperire a pierderilor pe care le-ar putea suporta ca urmare a aplicării alineatului (2) al treilea paragraf.
(5)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 67 pentru a completa prezentul regulament prin precizarea parametrilor pentru calcularea unui nivel descurajant şi proporţional al sancţiunilor în fonduri băneşti menţionate la alineatul (2) al treilea paragraf din prezentul articol, în funcţie de următoarele:
a)tipul de active;
b)lichiditatea instrumentului financiar;
c)tipul tranzacţiei;
d)durata cazului de neexecutare a decontării.
Atunci când precizează parametrii menţionaţi la primul paragraf, Comisia ia în considerare nivelul cazurilor de neexecutare a decontării pentru fiecare clasă de instrumente financiare şi efectul pe care l-ar putea avea ratele scăzute sau negative ale dobânzii asupra stimulentelor contrapărţilor şi asupra cazurilor de neexecutare a decontării. Parametrii utilizaţi pentru calcularea sancţiunilor în fonduri băneşti asigură un grad ridicat de disciplină în materie de decontare şi funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare în cauză.
Comisia revizuieşte parametrii pentru calcularea nivelului sancţiunilor în fonduri băneşti în mod regulat şi cel puţin o dată la fiecare patru ani, pentru a reevalua caracterul adecvat şi eficacitatea sancţiunilor în fonduri băneşti pentru atingerea unui nivel al cazurilor de neexecutare a decontării în Uniune considerat acceptabil având în vedere impactul asupra stabilităţii financiare a Uniunii.
(6)Până la 17 ianuarie 2026, ESMA publică şi actualizează pe site-ul său o listă a instrumentelor financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1) care sunt admise la tranzacţionare sau tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare sau compensate de o CPC.
(7)CSD-urile, CPC-urile şi locurile de tranzacţionare stabilesc proceduri care să le permită să suspende, în consultare cu autorităţile lor competente, orice participant care nu îşi îndeplineşte în mod repetat şi sistematic obligaţiile de a livra instrumentele financiare menţionate la articolul 5 alineatul (1) la data preconizată a decontării şi să facă publică identitatea participantului respectiv numai după ce acestuia i-a fost acordată posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile şi cu condiţia ca autorităţile competente ale CSD-urilor, ale CPC-urilor, ale locurilor de tranzacţionare, precum şi ale participantului respectiv să fi fost informate în mod corespunzător. Pe lângă consultarea înaintea oricărei suspendări, CSD-urile, CPC-urile şi locurile de tranzacţionare notifică, fără întârziere, autorităţilor lor competente suspendarea unui participant. Autoritatea competentă informează, de îndată, autorităţile relevante cu privire la suspendarea unui participant.
Informaţiile publicate cu privire la suspendări nu conţin date cu caracter personal în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2).
(*2)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
Prezentul alineat nu se aplică participanţilor care cauzează neexecutarea decontării care sunt CPC-uri sau în cazurile în care se deschide o procedură de insolvenţă împotriva unui astfel de participant.
(8)Prezentul articol nu se aplică în cazul în care locul principal de tranzacţionare a acţiunilor se află într-o ţară terţă. Locul principal de tranzacţionare a acţiunilor se stabileşte în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 236/2012.
(9)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 67 pentru a completa prezentul regulament prin precizarea:
a)cauzelor care stau la baza cazurilor de neexecutare a decontării care sunt considerate ca nefiind imputabile participanţilor la tranzacţie în temeiul alineatului (3) litera (a) de la prezentul articol; şi
b)circumstanţelor în care operaţiunile nu sunt considerate tranzacţii în temeiul alineatului (3) litera (b) de la prezentul articol.
(10)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze următoarele:
a)detaliile sistemului de monitorizare a cazurilor de neexecutare a decontării şi ale rapoartelor privind cazurile de neexecutare a decontării menţionate la alineatul (1);
b)procesele pentru colectarea şi redistribuirea sancţiunilor în fonduri băneşti şi a altor eventuale încasări rezultate din astfel de sancţiuni, în conformitate cu alineatul (2);
c)condiţiile în care se consideră că un participant nu îşi îndeplineşte în mod repetat şi sistematic obligaţiile de a livra instrumentele financiare astfel cum se menţionează la alineatul (7).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.