Art. 7. - Art. 7: Statutul prioritar al proiectelor de pe lista Uniunii - Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 152L

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2025
Art. 7: Statutul prioritar al proiectelor de pe lista Uniunii
(1)Adoptarea listei Uniunii stabileşte, în sensul oricăror decizii emise în procedura de autorizare, necesitatea proiectelor de pe lista Uniunii din perspectiva politicii energetice şi a climei, fără a aduce atingere locaţiei exacte, rutei sau tehnologiei proiectului.
Prezentul alineat nu se aplică proiectelor concurente sau proiectelor care nu sunt suficient de avansate pentru a furniza o analiză cost-beneficiu specifică proiectului, astfel cum se menţionează în secţiunea 2 punctul 1 litera (d) din anexa III.
(2)Pentru a se asigura o prelucrare administrativă eficientă a dosarelor de candidatură privind proiectele de pe lista Uniunii, iniţiatorii proiectelor şi toate autorităţile vizate se asigură că dosarele respective se bucură de cel mai rapid tratament posibil, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern.
(3)Fără a aduce atingere obligaţiilor prevăzute de dreptul Uniunii, proiectele de pe lista Uniunii primesc statutul de proiecte de cea mai mare importanţă naţională posibilă, dacă un astfel de statut există în dreptul intern, şi sunt tratate în mod adecvat în cadrul procedurilor de autorizare şi, dacă dreptul intern o prevede, inclusiv în amenajarea teritoriului, inclusiv respectivele proceduri privind evaluarea de mediu, în modul în care acest tratament este prevăzut dreptul intern aplicabil tipului corespunzător de infrastructură energetică.
(4)Toate procedurile de soluţionare a litigiilor, litigiile, căile de atac şi acţiunile judiciare legate de proiectele de pe lista Uniunii în faţa oricăror instanţe, tribunale şi comisii naţionale, inclusiv medierea sau arbitrajul, în cazul în care acestea există în dreptul intern, sunt considerate urgente, dacă şi în măsura în care dreptul intern prevede astfel de proceduri de urgenţă.
(5)Statele membre evaluează, ţinând seama în mod corespunzător de orientările existente emise de Comisie cu privire la raţionalizarea procedurilor de evaluare de mediu pentru proiectele de pe lista Uniunii, ce măsuri legislative şi nelegislative sunt necesare pentru a raţionaliza procedurile de evaluare de mediu şi pentru a asigura aplicarea lor coerentă şi informează Comisia cu privire la rezultatul evaluării respective.
(6)Până la 24 martie 2023, statele membre iau măsurile fără caracter legislativ pe care le-au identificat în conformitate cu alineatul (5).
(7)Până la 24 iunie 2023, statele membre iau măsurile legislative pe care le-au identificat în conformitate cu alineatul (5). Măsurile legislative respective nu aduc atingere obligaţiilor prevăzute în dreptul Uniunii.
(8)În ceea ce priveşte impactul asupra mediului abordat la articolul 6 alineatul (4) din Directiva 92/43/CEE, la articolul 4 alineatul (7) din Directiva 2000/60/CE şi la articolul 4 alineatele (14) şi (15), precum şi la articolul 5 alineatele (11) şi (12) din Regulamentul (UE) 2024/1991 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), cu condiţia să fie îndeplinite toate condiţiile prevăzute în directivele respective şi în regulamentul respectiv, proiectele de pe lista Uniunii sunt considerate ca fiind de interes public din perspectiva politicii energetice şi pot fi considerate ca fiind de interes public major.
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1991 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2024 privind restaurarea naturii şi de modificare a Regulamentului (UE) 2022/869 (JO L, 2024/1991, 29.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2024/1991/oj).
Dacă este necesar avizul Comisiei în conformitate cu Directiva 92/43/CEE, Comisia şi autoritatea naţională competentă menţionată la articolul 9 din prezentul regulament se asigură că decizia privind interesul public superior al proiectului este luată în termenele stabilite la articolul 10 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament.
Prezentul alineat nu se aplică proiectelor concurente sau proiectelor care nu sunt suficient de avansate pentru a furniza o analiză cost-beneficiu specifică proiectului, astfel cum se menţionează în secţiunea 2 punctul 1 litera (d) din anexa III.