Art. 5. - Art. 5: Implementarea şi monitorizarea proiectelor de pe lista Uniunii - Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 152L

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2025
Art. 5: Implementarea şi monitorizarea proiectelor de pe lista Uniunii
(1)Iniţiatorii proiectelor elaborează un plan de implementare pentru proiectele de pe lista Uniunii, care include un calendar privind fiecare dintre următoarele aspecte:
a)studii de fezabilitate şi de proiectare, inclusiv în ceea ce priveşte adaptarea la schimbările climatice şi respectarea legislaţiei de mediu şi a principiului "de a prejudicia în mod semnificativ";
b)aprobarea din partea autorităţii de reglementare sau a oricărei alte autorităţi vizate;
c)construcţia şi punerea în funcţiune;
d)procedura de autorizare menţionată la articolul 10 alineatul (6) litera (b).
(2)OTS, OD şi alţi operatori cooperează în vederea facilitării dezvoltării de proiecte de pe lista Uniunii în zona lor.
(3)Agenţia şi grupurile implicate monitorizează progresele realizate în implementarea proiectelor de pe lista Uniunii şi, dacă este necesar, fac recomandări pentru a facilita implementarea acestora. Grupurile pot solicita informaţii suplimentare în conformitate cu alineatele (4), (5) şi (6), pot convoca întâlniri cu părţile relevante şi pot invita Comisia să verifice la faţa locului informaţiile furnizate.
(4)Până la data de 31 decembrie a fiecărui an care urmează anului de includere a unui proiect de pe lista Uniunii, iniţiatorii proiectului prezintă autorităţii naţionale competente menţionate la articolul 8 alineatul (1) un raport anual pentru fiecare proiect care se încadrează în categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la anexa II.
Respectivul raport oferă detalii referitoare la:
a)progresele înregistrate în dezvoltarea, construcţia şi punerea în funcţiune a proiectului, în special în ceea ce priveşte procedura de autorizare şi procedura de consultare, respectarea legislaţiei de mediu, inclusiv a principiului "de a nu prejudicia în mod semnificativ", precum şi măsurile de adaptare la schimbările climatice luate;
b)după caz, întârzierile faţă de planul de implementare, motivele acestor întârzieri şi detalii privind alte dificultăţi întâlnite;
c)după caz, un plan revizuit care vizează rezolvarea întârzierilor.
(5)Până la 28 februarie a fiecărui an care urmează anului în care iniţiatorul proiectului trebuie să prezinte raportul menţionat la alineatul (4) din prezentul articol, autorităţile competente menţionate la articolul 8 alineatul (1) prezintă agenţiei şi grupului relevant raportul menţionat la alineatul (4) din prezentul articol, completat cu informaţii referitoare la progresele şi, dacă este cazul, întârzierile în implementarea proiectelor de pe lista Uniunii situate pe teritoriul lor, în ceea ce priveşte procedura de autorizare, precum şi la motivele unor astfel de întârzieri. Contribuţia autorităţilor competente la raport se marchează în mod clar ca atare şi este redactată fără a modifica textul introdus de iniţiatorii proiectului.
(6)Până la data de 30 aprilie a fiecărui an în care ar trebui adoptată o nouă listă a Uniunii, agenţia prezintă grupurilor un raport consolidat privind proiectele de pe lista Uniunii care intră în sfera de competenţă a autorităţilor naţionale de reglementare, evaluând progresele înregistrate şi modificările preconizate ale costurilor proiectelor şi, după caz, formulând recomandări cu privire la modalităţile de depăşire a întârzierilor şi a dificultăţilor întâmpinate. Raportul consolidat evaluează, de asemenea, în conformitate cu dispoziţiile articolului 11 litera (b) din Regulamentul (UE) 2019/942, implementarea coerentă a planurilor de dezvoltare a reţelei la nivelul Uniunii cu privire la coridoarele şi domeniile prioritare privind infrastructura energetică prevăzute la anexa I.
În cazuri justificate corespunzător, agenţia poate solicita informaţiile suplimentare necesare pentru îndeplinirea sarcinilor sale prevăzute la prezentul alineat.
(7)Dacă punerea în funcţiune a unui proiect de pe lista Uniunii este întârziată faţă de planul de implementare din alte motive decât din motive imperative independente de voinţa iniţiatorului proiectului, se aplică următoarele măsuri:
a)în condiţiile în care măsurile prevăzute la articolul 22 alineatul (7) litera (a), (b) sau (c) din Directiva 2009/73/CE şi la articolul 51 alineatul (7) litera (a), (b) sau (c) din Directiva (UE) 2019/944 sunt aplicabile în conformitate cu dreptul intern relevant, autorităţile naţionale de reglementare se asigură că se efectuează investiţia;
b)dacă măsurile autorităţilor naţionale de reglementare în temeiul literei (a) nu sunt aplicabile, iniţiatorul proiectului alege, în 24 de luni de la data punerii în funcţiune prevăzută în planul de implementare, o parte terţă care să finanţeze sau să construiască întregul proiect sau o parte din acesta;
c)dacă nu se alege o parte terţă în conformitate cu litera (b), statul membru sau, atunci când statul membru a prevăzut acest lucru, autoritatea naţională de reglementare poate, în termen de două luni de la expirarea perioadei menţionate la litera (b), să desemneze o parte terţă pentru finanţarea sau construirea proiectului, pe care iniţiatorul proiectului trebuie să o accepte;
d)dacă întârzierea faţă de data punerii în funcţiune din planul de implementare depăşeşte 26 de luni, Comisia, cu condiţia unui acord şi în deplină cooperare cu statele membre în cauză, poate lansa o cerere de propuneri deschisă oricărei părţi terţe capabile să devină iniţiator al proiectului în vederea construirii proiectului în conformitate cu un calendar convenit;
e)atunci când măsurile menţionate la litera (c) sau (d), operatorul de sistem din zona în care este situată investiţia pune la dispoziţia operatorilor sau investitorilor sau părţii terţe care implementează proiectul toate informaţiile necesare pentru efectuarea investiţiei, conectează noile active la reţeaua de transport sau, după caz, la reţeaua de distribuţie şi, în general, depune toate eforturile pentru a facilita implementarea investiţiei, precum şi exploatarea şi întreţinerea sigură, fiabilă şi eficientă a proiectului de pe lista Uniunii.
(8)Un proiect de pe lista Uniunii poate fi eliminat de pe lista Uniunii în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 3 alineatul (4) dacă includerea sa pe lista respectivă s-a făcut pe baza unor informaţii incorecte care au reprezentat factorul determinant pentru includerea respectivă sau dacă proiectul nu respectă dreptul Uniunii.
(9)Proiectele care nu se mai află pe lista Uniunii îşi pierd toate drepturile şi obligaţiile legate de statutul de proiect de interes comun sau proiect de interes reciproc prevăzute în prezentul regulament.
Cu toate acestea, un proiect care nu se mai află pe lista Uniunii, dar pentru care a fost acceptat un dosar de candidatură spre examinare de către autoritatea competentă îşi menţine drepturile şi obligaţiile stabilite la capitolul III, cu excepţia cazului în care proiectul a fost eliminat de pe lista Uniunii din motivele prevăzute în alineatul (8) de la prezentul articol.
(10)Prezentul articol nu aduce atingere niciunei forme de asistenţă financiară acordată oricărui proiect de pe lista Uniunii de către Uniune înainte de eliminarea proiectului de pe lista Uniunii.