Capitolul viii - Dispoziţii finale - Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 152L
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2025
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale
Art. 20: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute în prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 3 alineatul (4) se conferă Comisiei pe o perioadă de şapte ani de la 23 iunie 2022. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de şapte ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 3 alineatul (4) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 3 alineatul (4) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 21: Raportare şi evaluare
Comisia publică, până la 30 iunie 2027, un raport privind implementarea proiectelor de pe lista Uniunii şi îl prezintă Parlamentului European şi Consiliului. Raportul respectiv cuprinde o evaluare cu privire la:
(a)progresele înregistrate în ceea ce priveşte planificarea, elaborarea, construcţia şi punerea în funcţiune a proiectelor de pe lista Uniunii şi, acolo unde este cazul, întârzierile în implementare şi alte dificultăţi întâmpinate;
(b)fondurile angajate şi vărsate de Uniune pentru proiectele de pe lista Uniunii, comparativ cu valoarea totală a proiectelor finanţate de pe lista Uniunii;
(c)progresele realizate în ceea ce priveşte integrarea surselor regenerabile de energie, inclusiv a surselor regenerabile de energie offshore, şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin planificarea, dezvoltarea, construcţia şi punerea în funcţiune a proiectelor de pe lista Uniunii;
(d)în sectorul energiei electrice şi cel al gazelor din surse regenerabile sau obţinute cu emisii scăzute de carbon, inclusiv al hidrogenului, evoluţia gradului de interconectare între statele membre, evoluţia corespunzătoare a preţurilor la energie, precum şi numărul de avarii de sistem din reţea, cauzele acestora şi costurile economice aferente;
(e)procedura de autorizare şi de participare a publicului, în special:
(i)durata totală medie şi maximă a procedurii de autorizare pentru proiectele de pe lista Uniunii, inclusiv durata fiecărei etape a procedurii anterioare depunerii candidaturii, comparativ cu calendarul prevăzut pentru etapele majore iniţiale menţionate la articolul 10 alineatul (6);
(ii)gradul de opoziţie cu care se confruntă proiectele de pe lista Uniunii, în special numărul de obiecţii scrise înaintate pe parcursul consultării publice, precum şi numărul de acţiuni în justiţie;
(iii)bune practici şi practici inovatoare cu privire la participarea părţilor implicate;
(iv)bune practici şi practici inovatoare cu privire la atenuarea impactului asupra mediului, inclusiv adaptarea la schimbările climatice, în timpul procedurii de autorizare şi al implementării proiectului;
(v)eficacitatea sistemelor prevăzute la articolul 8 alineatul (3) în ceea ce priveşte respectarea termenelor stabilite la articolul 10 alineatele (1) şi (2);
(f)procesul de reglementare, în special:
(i)numărul de proiecte de interes comun care au primit o decizie de alocare transfrontalieră a costurilor în temeiul articolului 16;
(ii)numărul şi tipul de proiecte de interes comun care au primit stimulente specifice în temeiul articolului 17;
(g)eficacitatea prezentului regulament în ceea ce priveşte contribuţia la ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi la realizarea neutralităţii climatice până cel târziu în 2050.
Art. 22: Revizuirea
Până la 30 iunie 2027, Comisia efectuează o revizuire a prezentului regulament, pe baza rezultatelor raportării şi ale evaluării prevăzute la articolul 21 din prezentul regulament, precum şi a monitorizării, raportării şi evaluării desfăşurate în temeiul articolelor 22 şi 23 din Regulamentul (UE) 2021/1153.
Art. 23: Informare şi publicitate
Comisia instituie şi menţine o platformă în materie de transparenţă uşor accesibilă publicului larg prin intermediul internetului. Platforma este actualizată periodic cu informaţii din rapoartele menţionate la articolul 5 alineatul (4) şi de pe site-ul web menţionat la articolul 9 alineatul (7). Platforma conţine următoarele informaţii:
(a)informaţii generale actualizate, inclusiv informaţii geografice, pentru fiecare proiect de pe lista Uniunii;
(b)planul de implementare, astfel cum este prevăzut la articolul 5 alineatul (1), pentru fiecare proiect de pe lista Uniunii, prezentat într-un mod care să permită evaluarea progreselor înregistrate în implementare în orice moment;
(c)principalele beneficii preconizate şi contribuţia la obiectivele menţionate la articolul 1 alineatul (1), precum şi costurile proiectelor, cu excepţia oricăror informaţii sensibile din punct de vedere comercial;
(d)lista Uniunii;
(e)fondurile alocate şi vărsate de Uniune pentru fiecare proiect de pe lista Uniunii;
(f)linkuri la manualul naţional de proceduri menţionat la articolul 9;
(g)studii şi planuri existente privind bazinele maritime pentru fiecare coridor prioritar al reţelei offshore, fără a încălca niciun drept de proprietate intelectuală.
Art. 24: Derogare pentru interconexiuni pentru Cipru şi Malta
(1)În cazul Ciprului şi al Maltei, care nu sunt interconectate la reţeaua transeuropeană de gaze, se aplică o derogare de la articolul 3, articolul 4 alineatul (1) literele (a) şi (b), articolul 4 alineatul (5), articolul 16 alineatul (4) litera (a) şi anexele I, II şi III, fără a aduce atingere articolului 32 alineatul (2). O interconexiune pentru fiecare dintre aceste state membre îşi menţine statutul de proiect de interes comun în temeiul prezentului regulament, cu toate drepturile şi obligaţiile relevante, în cazul în care interconexiunea respectivă:
a)se află în curs de dezvoltare sau de planificare la 23 iunie 2022;
b)a primit statutul de proiect de interes comun în temeiul Regulamentului (UE) nr. 347/2013; şi
c)este necesară pentru a asigura interconectarea permanentă a respectivelor state membre la reţeaua transeuropeană de gaze.
Respectivele proiecte asigură capacitatea viitoare de a accesa noi pieţe energetice, inclusiv cea a hidrogenului.
(2)Iniţiatorii de proiecte furnizează dovezi suficiente cu privire la modul în care interconexiunile menţionate la alineatul (1) vor permite accesul la noi pieţe ale energiei, inclusiv a hidrogenului, în concordanţă cu obiectivele globale de politică în domeniul energiei şi al climei ale Uniunii. Astfel de dovezi includ o evaluare a ofertei şi cererii de hidrogen din surse regenerabile sau obţinut cu emisii scăzute de carbon, precum şi calcularea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră care a fost obţinută datorită proiectului.
Comisia verifică periodic respectiva evaluare şi respectivul calcul, precum şi implementarea la timp a proiectului.
(3)În plus faţă de criteriile specifice prevăzute la articolul 19 pentru asistenţa financiară din partea Uniunii, interconexiunile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol sunt proiectate astfel încât să asigure accesul la viitoarele pieţe ale energiei, inclusiv a hidrogenului, nu conduc la o prelungire a duratei de viaţă a activelor de gaze naturale şi asigură interoperabilitatea transfrontalieră a reţelelor învecinate. Orice eligibilitate pentru asistenţă financiară din partea Uniunii în temeiul articolului 18 se încheie la 31 decembrie 2027.
(4)Orice cerere de asistenţă financiară din partea Uniunii pentru lucrări demonstrează în mod clar obiectivul de a transforma activul într-un activ dedicat hidrogenului până în 2036, dacă condiţiile de piaţă permit acest lucru, prin intermediul unei foi de parcurs cu un calendar precis.
(5)Derogarea prevăzută la alineatul (1) se aplică până în momentul în care Cipru, respectiv Malta, este direct interconectat(ă) la reţeaua transeuropeană de gaze sau până la 31 decembrie 2029, luându-se în considerare data cea mai apropiată.
Art. 25:
[textul din Art. 25 din capitolul VIII a fost abrogat la 05-feb-2025 de anexa II din Regulamentul 1789/13-iun-2024]
Art. 26: Modificarea Regulamentului (UE) 2019/942
La articolul 11 din Regulamentul (UE) 2019/942, literele (c) şi (d) se înlocuiesc cu următorul text:
"(c) îndeplineşte obligaţiile prevăzute la articolul 5, la articolul 11 alineatele (3), la articolul 11 alineatele (6)-(9), la articolele 12, 13 şi 17 şi la secţiunea 2 punctul 12 din anexa III la Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1);
(*1)Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 (JO L 152, 3.6.2022, p. 45).
(d)ia decizii cu privire la cererile de investiţii, inclusiv alocarea transfrontalieră a costurilor în temeiul articolului 16 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2022/869."
Art. 27: Modificarea Regulamentului (UE) 2019/943
La articolul 48 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943, primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei menţionat la articolul 30 alineatul (1) litera (b) cuprinde modelarea reţelei integrate, inclusiv elaborarea de scenarii şi evaluarea rezilienţei sistemului. Parametrii de intrare relevanţi pentru modelare, precum ipotezele privind preţurile combustibililor şi carbonului ori instalarea energiilor din surse regenerabile sunt pe deplin coerenţi cu evaluarea adecvării resurselor la nivel european, elaborată în temeiul articolului 23."
Art. 28:
[textul din Art. 28 din capitolul VIII a fost abrogat la 04-aug-2024 de anexa III, partea 1 din Directiva 1788/13-iun-2024]
Art. 29: Modificarea Directivei (UE) 2019/944
La articolul 59 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/944, se adaugă următoarea literă:
"(aa) să îndeplinească obligaţiile prevăzute la articolul 3, la articolul 5 alineatul (7) şi la articolele 14-17 din Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3);
(*3)Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 (JO L 152, 3.6.2022, p. 45)."
Art. 30: Dispoziţii tranzitorii
Prezentul regulament nu afectează acordarea, continuarea sau modificarea asistenţei financiare acordate de Comisie în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1316/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (33).
(33)Regulamentul (UE) nr. 1316/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 de instituire a Mecanismului pentru Interconectarea Europei, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 680/2007 şi (CE) nr. 67/2010 (JO L 348, 20.12.2013, p. 129).
- Capitolul III nu se aplică proiectelor de interes comun care au fost incluse în procedura de autorizare şi pentru care un iniţiator de proiect a depus un dosar de candidatură înainte de 16 noiembrie 2013.
Art. 31: Perioada de tranziţie
(1)Pe durata unei perioade de tranziţie care se încheie la 31 decembrie 2029, activele dedicate hidrogenului convertite din active din reţeaua de gaze naturale care se încadrează în categoria de infrastructuri energetice prevăzută la punctul 3 din anexa II pot fi folosite pentru transportul sau stocarea unui amestec predefinit de hidrogen cu gaze naturale sau cu biometan.
(2)Pe durata perioadei de tranziţie menţionate la alineatul (1), iniţiatorii de proiecte cooperează îndeaproape în ceea ce priveşte conceperea şi implementarea proiectului în vederea asigurării interoperabilităţii reţelelor învecinate.
(3)Iniţiatorul de proiecte furnizează dovezi suficiente, inclusiv prin contracte comerciale, privind modul în care, până la sfârşitul perioadei de tranziţie, activele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol vor înceta să fie active din reţeaua de gaze naturale şi vor deveni active dedicate hidrogenului, astfel cum sunt prevăzute la punctul 3 din anexa II, precum şi privind modul în care în timpul perioadei de tranziţie va fi posibilă o utilizare sporită a hidrogenului. Astfel de dovezi includ o evaluare a ofertei şi cererii de hidrogen din surse regenerabile sau obţinut cu emisii scăzute de carbon, precum şi calcularea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră care a fost obţinută datorită proiectului. În contextul monitorizării progreselor înregistrate în implementarea proiectelor de interes comun, agenţia verifică tranziţia în timp util a proiectului către un activ dedicat hidrogenului, astfel cum sunt prevăzute la punctul 3 din anexa II.
(4)Eligibilitatea proiectelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol pentru asistenţă financiară din partea Uniunii în temeiul articolului 18 se încheie la 31 decembrie 2027.
(5)În anexele la prezentul regulament, trimiterile la «ENTSO pentru gaze» se interpretează ca trimiteri la «ENTSO pentru gaze şi ENNOH» în sensul dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1789. De la 1 ianuarie 2027, trimiterile la «ENTSO pentru gaze» se interpretează ca trimiteri la «ENNOH».
Art. 32: Abrogare
(1)Regulamentul (UE) nr. 347/2013 se abrogă de la 23 iunie 2022. Pentru proiectele incluse în anexele la Regulamentul (UE) nr. 347/2013 nu rezultă drepturi în temeiul prezentului regulament.
(2)În pofida alineatului (1) din prezentul articol, anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 347/2013, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul delegat (UE) 2022/564 al Comisiei (34), care conţine a cincea listă a proiectelor de interes comun a Uniunii, precum şi articolele 2-10, articolele 12, 13 şi 14, anexele I-IV şi anexa VI la Regulamentul (UE) nr. 347/2013, rămân în vigoare şi produc efecte în ceea ce priveşte proiectele de interes comun incluse pe a cincea listă a Uniunii până la intrarea în vigoare a primei liste a proiectelor de interes comun şi a proiectelor de interes reciproc a Uniunii, stabilită în temeiul prezentului regulament.
(34)Regulamentul Delegat (UE) 2022/564 al Comisiei din 19 noiembrie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte lista proiectelor de interes comun a Uniunii (JO L 109, 8.4.2022. p. 14).
(3)În pofida alineatului (2) din prezentul articol, proiectele incluse în cea de a cincea listă a proiectelor de interes comun a Uniunii stabilită în temeiul Regulamentului (UE) nr. 347/2013, în cazul cărora dosarul de cerere a fost acceptat în vederea examinării de către autoritatea competentă, beneficiază de drepturile şi obligaţiile care decurg din capitolul III din prezentul regulament pentru o perioadă de patru ani de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
Art. 33: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.