Art. 7. - Art. 7: Cerinţe suplimentare pentru infrastructurile pieţei bazate pe DLT - Regulamentul 858/30-mai-2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieţei bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 909/2014 şi a Directivei 2014/65/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 151L

În vigoare
Versiune de la: 2 Iunie 2022
Art. 7: Cerinţe suplimentare pentru infrastructurile pieţei bazate pe DLT
(1)Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT stabilesc planuri de afaceri clare şi detaliate în care descriu modul în care intenţionează să îşi deruleze serviciile şi activităţile şi care includ o descriere privind personalul lor critic, aspectele tehnice şi utilizarea tehnologiei registrelor distribuite şi informaţiile necesare în temeiul alineatului (3).
Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT pun, de asemenea, la dispoziţia publicului o documentaţie scrisă actualizată, clară şi detaliată, prin care se definesc normele în temeiul cărora urmează să funcţioneze infrastructurile pieţei bazate pe DLT şi să îşi desfăşoare activitatea operatorii lor, inclusiv condiţii juridice care definesc drepturile, obligaţiile, responsabilităţile şi răspunderea operatorilor de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT, precum şi pe cele ale membrilor, ale participanţilor, ale emitenţilor şi ale clienţilor care folosesc infrastructurile pieţei bazate pe DLT ale acestora. Aceste condiţii juridice precizează legea aplicabilă, mecanismul de soluţionare a litigiilor în faza precontencioasă, orice măsuri de protecţie în caz de insolvenţă în temeiul Directivei 98/26/CE şi instanţa competentă pentru soluţionarea acţiunilor în justiţie. Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT pot pune la dispoziţia publicului, prin mijloace electronice, documentaţia lor scrisă.
(2)Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT stabilesc sau documentează, după caz, norme privind funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite pe care le folosesc, inclusiv normele privind accesul la registrele distribuite, participarea nodurilor de validare, abordarea potenţialelor conflicte de interese şi gestionarea riscurilor, inclusiv orice măsuri de atenuare pentru a asigura protecţia investitorilor, integritatea pieţei şi stabilitatea financiară.
(3)Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT furnizează membrilor, participanţilor, emitenţilor şi clienţilor lor, pe site-urile lor, informaţii clare şi lipsite de ambiguitate cu privire la modul în care operatorii îşi desfăşoară funcţiile, serviciile şi activităţile şi cu privire la modul în care desfăşurarea acestor funcţii, servicii şi activităţi se abate de la cele desfăşurate de un sistem multilateral de tranzacţionare sau un sistem de decontare a titlurilor de valoare care nu se bazează pe tehnologia registrelor distribuite. Informaţiile respective includ tipul de tehnologie a registrelor distribuite utilizat.
(4)Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT se asigură că mecanismele informatice şi cibernetice generale legate de utilizarea tehnologiei registrelor distribuite pe care o folosesc sunt proporţionale cu natura, amploarea şi complexitatea activităţilor lor. Mecanismele respective asigură continuitatea şi transparenţa, disponibilitatea, fiabilitatea şi securitatea continue a serviciilor şi a activităţilor lor, inclusiv fiabilitatea contractelor inteligente utilizate pe infrastructura de piaţă bazată pe DLT. De asemenea, mecanismele respective asigură integritatea, securitatea şi confidenţialitatea datelor stocate de operatorii respectivi, precum şi faptul că datele respective sunt disponibile şi accesibile.
Operatorii de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT dispun de proceduri specifice privind gestionarea riscurilor operaţionale pentru riscurile pe care le prezintă utilizarea tehnologiei registrelor distribuite şi a criptoactivelor, precum şi pentru modul de abordare a riscurilor respective, dacă se concretizează.
Pentru a evalua fiabilitatea mecanismelor IT şi cibernetice generale ale unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT, autoritatea competentă poate solicita un audit al mecanismelor respective. Dacă autoritatea competentă solicită un audit, aceasta numeşte un auditor independent care să-l efectueze. Infrastructura pieţei bazată pe DLT suportă costurile auditului.
(5)În cazul în care operatorul unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT asigură custodia fondurilor, garanţiilor sau a instrumentelor financiare bazate pe DLT ale membrilor, ale participanţilor, ale emitenţilor sau ale clienţilor, precum şi mijloacele de acces la astfel de active, inclusiv sub formă de chei criptografice, operatorul în cauză dispune de mecanisme adecvate pentru a împiedica utilizarea respectivelor active pe contul propriu al operatorului fără consimţământul prealabil explicit, exprimat în scris, al membrului, participantului, emitentului sau clientului în cauză, care poate fi acordat prin mijloace electronice.
Operatorii unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT păstrează evidenţe sigure, exacte, fiabile şi recuperabile cu privire la fondurile, garanţiile şi instrumentele financiare bazate pe DLT deţinute de infrastructura lor bazată pe DLT pentru membrii, participanţii, emitenţii sau clienţii lor, precum şi ale mijloacelor de acces la respectivele fonduri, garanţii şi instrumente financiare bazate pe DLT.
Operatorii unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT separă fondurile, garanţiile şi instrumentele financiare bazate pe DLT ale membrilor, participanţilor, emitenţilor sau clienţilor care utilizează infrastructura bazată pe DLT şi mijloacele de acces la respectivele active, de cele ale operatorului, precum şi de cele ale altor membri, participanţi, emitenţi şi clienţi.
Mecanismele informatice şi cibernetice generale menţionate la alineatul (4) asigură faptul că respectivele fonduri, garanţii şi instrumente financiare bazate pe DLT deţinute de o infrastructură a pieţei bazată pe DLT pentru membrii, participanţii, emitenţii sau clienţii săi, precum şi mijloacele de acces la acestea sunt protejate împotriva riscurilor de acces neautorizat, de piraterie informatică, de degradare, de pierdere, de atac cibernetic, de furt, de fraudă, de neglijenţă şi de alte disfuncţionalităţi operaţionale grave.
(6)În cazul unei pierderi de fonduri, al unei pierderi de garanţii sau al unei pierderi a unui instrument financiar bazat pe DLT, operatorul unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT care a pierdut fondurile, garanţiile sau instrumentul financiar bazat pe DLT este răspunzător pentru pierdere, în limita valorii de piaţă a activului pierdut. Operatorul infrastructurii pieţei bazate pe DLT nu este răspunzător pentru pierdere dacă dovedeşte că pierderea a fost cauzată de un eveniment extern aflat în afara controlului său rezonabil, ale cărui consecinţe au fost inevitabile în pofida tuturor eforturilor rezonabile de a le contracara.
Operatorii unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT instituie mecanisme transparente şi adecvate pentru a asigura protecţia investitorilor şi stabilesc mecanisme de tratare a plângerilor clienţilor şi proceduri de despăgubire sau de reparare a prejudiciilor suferite de investitori ca urmare a oricăreia dintre situaţiile menţionate la primul paragraf din prezentul alineat sau a încetării activităţii din cauza oricăreia dintre situaţiile menţionate la articolul 8 alineatul (13), la articolul 9 alineatul (11) şi la articolul 10 alineatul (10).
O autoritate competentă poate decide, de la caz la caz, să solicite garanţii prudenţiale suplimentare din partea operatorului unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT sub formă de fonduri proprii sau de poliţă de asigurare, dacă autoritatea competentă stabileşte că răspunderea potenţială pentru prejudiciile cauzate clienţilor operatorului infrastructurii pieţei bazate pe DLT ca urmare a oricăreia dintre situaţiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat nu este acoperită în mod adecvat de cerinţele prudenţiale prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 909/2014, Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului (18), Directiva 2014/65/UE sau Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European şi a Consiliului (19), pentru a asigura protecţia investitorilor.
(18)Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014 (JO L 314, 5.12.2019, p. 1).
(19)Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudenţială a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE şi 2014/65/UE (JO L 314, 5.12.2019, p. 64).
(7)Operatorul unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT stabileşte şi pune la dispoziţia publicului o strategie clară şi detaliată pentru reducerea activităţii unei anumite infrastructuri a pieţei bazate pe DLT sau tranziţia sau încetarea activităţii unei anumite infrastructuri a pieţei bazate pe DLT (denumită în continuare "strategie de tranziţie"), inclusiv tranziţia sau reorientarea operaţiunilor sale legate de tehnologia registrelor distribuite către infrastructuri tradiţionale ale pieţei, în cazul în care:
a)pragul menţionat la articolul 3 alineatul (3) a fost depăşit;
b)o aprobare specifică sau o derogare acordată în temeiul prezentului regulament urmează să fie retrasă sau întreruptă în alt mod, inclusiv atunci când aprobarea specifică sau derogarea este întreruptă ca urmare a evenimentelor prevăzute la articolul 14 alineatul (2); sau
c)are loc orice încetare voluntară sau involuntară a activităţii infrastructurii pieţei bazate pe DLT.
Strategia de tranziţie trebuie să fie gata pentru a fi pusă în aplicare în timp util.
Strategia de tranziţie stabileşte modul în care membrii, participanţii, emitenţii şi clienţii urmează să fie trataţi în cazul unei retrageri sau a unei întreruperi a unei aprobări specifice sau a unei încetări a activităţii astfel cum se menţionează la primul paragraf de la prezentul alineat. Strategia de tranziţie stabileşte modul în care clienţii, în special investitorii de retail, urmează să fie protejaţi faţă de orice impact disproporţionat al retragerii sau întreruperii unei aprobări specifice sau al încetării activităţii. Strategia de tranziţie se actualizează în permanenţă, sub rezerva aprobării prealabile din partea autorităţii competente.
Strategia de tranziţie specifică măsurile care trebuie luate în cazul depăşirii pragului menţionat la articolul 3 alineatul (3).
(8)Firmele de investiţii sau operatorii de piaţă cărora li se permite să gestioneze doar un MTF DLT în temeiul articolului 8 alineatul (2) din prezentul regulament şi care nu indică în strategiile lor de tranziţie că intenţionează să obţină o autorizaţie pentru a gestiona un sistem multilateral de tranzacţionare în temeiul Directivei 2014/65/UE, precum şi CSD-urile care gestionează un TSS DLT depun toate eforturile pentru a încheia acorduri cu firme de investiţii sau cu operatori de piaţă care gestionează un sistem multilateral de tranzacţionare în temeiul Directivei 2014/65/UE care să le preia operaţiunile şi dau detalii cu privire la acordurile respective în strategiile lor de tranziţie.
(9)CSD-urile care gestionează un SS DLT, cărora li se permite să gestioneze doar un SS DLT în temeiul articolului 9 alineatul (2) din prezentul regulament şi care nu indică în strategiile lor de tranziţie că intenţionează să obţină o autorizaţie pentru a gestiona un sistem de decontare a titlurilor de valoare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 909/2014 şi firmele de investiţii sau operatorii de piaţă care gestionează un TSS DLT depun toate eforturile pentru a încheia acorduri cu CSD-urile care gestionează un sistem de decontare a titlurilor de valoare care să le preia operaţiunile şi dau detalii cu privire la acordurile respective în strategiile lor de tranziţie.
CSD-urile care gestionează un sistem de decontare a titlurilor de valoare şi care primesc o cerere de a încheia acordurile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat răspund în termen de trei luni de la data primirii cererii. CSD-ul care gestionează sistemul de decontare a titlurilor de valoare încheie acordurile în mod nediscriminatoriu şi poate percepe o taxă comercială rezonabilă pe baza costurilor reale. CSD-ul refuză o astfel de cerere doar dacă consideră că acordurile ar afecta funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. Acesta nu refuză o cerere pe motivul scăderii cotei de piaţă. Dacă refuză o cerere, acesta informează în scris operatorul infrastructurii pieţei bazate pe DLT care a formulat cererea cu privire la motivele sale.
(10)Acordurile menţionate la alineatele (8) şi (9) sunt încheiate în termen de cel mult cinci ani de la data acordării aprobării specifice sau sunt încheiate la o dată anterioară, dacă autoritatea competentă solicită acest lucru pentru a răspunde oricărui risc de încetare anticipată a aprobării specifice.