Art. 14. - Art. 14: Raportarea şi reexaminarea - Regulamentul 858/30-mai-2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieţei bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 909/2014 şi a Directivei 2014/65/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 151L

În vigoare
Versiune de la: 2 Iunie 2022
Art. 14: Raportarea şi reexaminarea
(1)Până la 24 martie 2026, ESMA prezintă Comisiei un raport privind:
a)funcţionarea infrastructurilor pieţei bazate pe DLT în întreaga Uniune;
b)numărul de infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT;
c)tipurile de derogări solicitate de infrastructurile pieţei bazate pe DLT şi tipurile de derogări acordate;
d)numărul şi valoarea instrumentelor financiare bazate pe DLT care sunt admise la tranzacţionare şi care sunt înregistrate în infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT;
e)numărul şi valoarea tranzacţiilor tranzacţionate sau decontate pe infrastructuri ale pieţei bazate pe DLT;
f)tipurile de tehnologie a registrelor distribuite utilizată şi aspectele tehnice legate de utilizarea tehnologiei registrelor distribuite, inclusiv aspectele enumerate la articolul 11 alineatul (1) al doilea paragraf litera (b), şi privind impactul utilizării tehnologiei registrelor distribuite asupra obiectivelor de politică ale Uniunii în domeniul climei;
g)procedurile instituite de operatorii de SS-uri DLT sau TSS-uri DLT în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) litera (b);
h)orice riscuri, vulnerabilităţi sau ineficienţe pe care le prezintă utilizarea tehnologiei registrelor distribuite pentru protecţia investitorilor, integritatea pieţei sau stabilitatea financiară, inclusiv orice noi tipuri de riscuri juridice, sistemice şi operaţionale, care nu sunt abordate în mod suficient de legislaţia Uniunii în domeniul serviciilor financiare, precum şi orice alte efecte nedorite asupra lichidităţii, volatilităţii, protecţiei investitorilor, integrităţii pieţei sau stabilităţii financiare;
i)orice riscuri de arbitraj de reglementare sau orice aspecte care afectează condiţiile de concurenţă echitabile dintre infrastructurile pieţei bazate pe DLT în cadrul regimului-pilot prevăzut în prezentul regulament şi dintre infrastructurile pieţei bazate pe DLT şi alte infrastructuri ale pieţei care utilizează sisteme preexistente;
j)orice probleme legate de interoperabilitatea dintre infrastructurile de piaţă bazate pe DLT şi alte infrastructuri care utilizează sisteme preexistente;
k)orice beneficii şi costuri care rezultă din utilizarea unei tehnologii a registrelor distribuite în ceea ce priveşte lichidităţile suplimentare şi finanţarea pentru întreprinderile nou-înfiinţate şi pentru întreprinderile mici şi mijlocii, îmbunătăţirea siguranţei şi a eficienţei, a consumului de energie şi reducerea riscurilor de-a lungul întregului lanţ de tranzacţionare şi de post-tranzacţionare, inclusiv în ceea ce priveşte înregistrarea şi custodia instrumentelor financiare bazate pe DLT, trasabilitatea tranzacţiilor şi o mai bună respectare a principiului privind "cunoaşterea clientelei" şi a procedurilor de combatere a spălării banilor, acţiunile corporative şi exercitarea directă a drepturilor investitorilor prin intermediul unor contracte inteligente şi funcţiile de raportare şi de supraveghere la nivelul infrastructurii pieţei bazate pe DLT;
l)orice refuz de a acorda aprobări specifice sau derogări, orice modificare sau retragere a unor aprobări specifice sau a unor derogări, precum şi orice măsuri compensatorii sau corective;
m)orice încetare a activităţii unei infrastructuri a pieţei bazate pe DLT, precum şi motivele care stau la baza încetării activităţii;
n)caracterul adecvat al pragurilor menţionate la articolul 3 şi la articolul 5 alineatul (8), inclusiv implicaţiile potenţiale care rezultă dintr-o creştere a pragurilor respective, ţinând seama, în special, de consideraţiile sistemice şi de diferitele tipuri de tehnologie a registrelor distribuite; şi
o)o evaluare globală a costurilor şi beneficiilor regimului-pilot prevăzut în prezentul regulament şi o recomandare care să stabilească dacă şi în ce condiţii să continue prezentul regim-pilot.
(2)Pe baza raportului menţionat la alineatul (1), în termen de trei luni de la primirea raportului respectiv, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului. Raportul respectiv include o analiză cost-beneficiu pentru a stabili dacă regimul-pilot prevăzut în prezentul regulament ar trebui:
a)prelungit pentru o perioadă suplimentară de până la trei ani;
b)extins la alte tipuri de instrumente financiare care pot fi emise, înregistrate, transferate sau stocate utilizând tehnologia registrelor distribuite;
c)modificat;
d)să devină permanent prin introducerea de modificări corespunzătoare în legislaţia Uniunii în domeniul serviciilor financiare; sau
e)eliminat, inclusiv toate aprobările specifice acordate în temeiul prezentului regulament.
În raportul său, Comisia poate propune orice modificare adecvată a legislaţiei Uniunii în domeniul serviciilor financiare sau armonizarea legislaţiilor naţionale care ar facilita utilizarea tehnologiei registrelor distribuite în sectorul financiar, precum şi orice măsuri necesare pentru tranziţia infrastructurilor pieţei bazate pe DLT în momentul expirării regimului-pilot prevăzut în prezentul regulament.
În cazul în care prezentul regim-pilot este prelungit pentru o perioadă suplimentară, astfel cum se prevede la prezentul alineat primul paragraf litera (a), Comisia solicită ESMA să prezinte un raport suplimentar în conformitate cu alineatul (1), cel târziu cu trei luni înainte de încheierea perioadei de prelungire. La primirea raportului respectiv, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport suplimentar în conformitate cu prezentul alineat.