Art. 10. - Art. 10: Aprobarea specifică de gestionare a unui TSS DLT - Regulamentul 858/30-mai-2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieţei bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 909/2014 şi a Directivei 2014/65/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 151L
În vigoare Versiune de la: 2 Iunie 2022
Art. 10: Aprobarea specifică de gestionare a unui TSS DLT
(1)O persoană juridică autorizată ca firmă de investiţii sau autorizată să opereze o piaţă reglementată în temeiul Directivei 2014/65/UE sau autorizată ca CSD în temeiul Regulamentului (UE) nr. 909/2014 poate solicita o aprobare specifică de gestionare a unui TSS DLT în temeiul prezentului regulament.
(2)În cazul în care o persoană juridică solicită autorizarea ca firmă de investiţii sau autorizarea pentru a opera o piaţă reglementată în temeiul Directivei 2014/65/UE sau ca CSD în temeiul Regulamentului (UE) nr. 909/2014 şi simultan solicită o aprobare specifică în temeiul prezentului articol, cu unicul scop de a gestiona un TSS DLT, autoritatea competentă nu evaluează dacă solicitantul îndeplineşte cerinţele Directivei 2014/65/UE sau cele ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014 de la care solicitantul a cerut o derogare în conformitate cu articolul 6 din prezentul regulament.
(3)În cazul în care, astfel cum se menţionează la alineatul (2) de la prezentul articol, o persoană juridică solicită simultan autorizarea ca firmă de investiţii sau autorizarea pentru a opera o piaţă reglementată sau autorizarea ca CSD, precum şi o aprobare specifică, aceasta transmite în cererea sa informaţiile necesare în temeiul articolului 7 din Directiva 2014/65/UE sau, respectiv, al articolului 17 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, cu excepţia informaţiilor care ar fi necesare pentru a demonstra respectarea cerinţelor de la care solicitantul a cerut o derogare în conformitate cu articolul 6 din prezentul regulament.
(4)Cererea de acordare a unei aprobări specifice de gestionare a unui TSS DLT în temeiul prezentului regulament cuprinde următoarele informaţii:
a)planul de afaceri al solicitantului, normele TSS-ului DLT şi orice condiţii juridice, astfel cum sunt menţionate la articolul 7 alineatul (1), precum şi informaţii referitoare la funcţionarea, serviciile şi activităţile TSS-ului DLT, astfel cum sunt menţionate la articolul 7 alineatul (3);
b)o descriere a funcţionării tehnologiei registrelor distribuite utilizate, astfel cum se menţionează la articolul 7 alineatul (2);
c)o descriere a mecanismelor informatice şi cibernetice generale ale solicitantului, astfel cum sunt menţionate la articolul 7 alineatul (4);
d)dovada că solicitantul dispune de suficiente garanţii prudenţiale pentru acoperirea răspunderii sale şi pentru despăgubirea clienţilor săi, astfel cum se menţionează la articolul 7 alineatul (6) al treilea paragraf;
e)după caz, o descriere a mecanismelor care guvernează custodia instrumentelor financiare bazate pe DLT exercitată pentru clienţi, astfel cum se menţionează la articolul 7 alineatul (5);
f)o descriere a măsurilor de asigurare a protecţiei investitorilor şi o descriere a mecanismelor de tratare a plângerilor clienţilor şi de reparare a prejudiciilor, astfel cum se menţionează la articolul 7 alineatul (6) al doilea paragraf;
g)strategia de tranziţie a solicitantului; şi
h)derogările pe care solicitantul le cere în temeiul articolului 6, justificarea pentru fiecare derogare solicitată şi orice măsuri compensatorii propuse, precum şi mijloacele prin care intenţionează să respecte condiţiile aferente derogărilor respective.
(5)În plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol, un solicitant care intenţionează să gestioneze un TSS DLT în calitate de firmă de investiţii sau de operator de piaţă transmite informaţii cu privire la modul în care intenţionează să respecte cerinţele aplicabile din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, astfel cum se menţionează la articolul 6 alineatul (1) din prezentul regulament, cu excepţia informaţiilor care ar fi necesare pentru a demonstra respectarea cerinţelor de la care solicitantul a cerut o derogare în conformitate cu articolul respectiv.
În plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol, un solicitant care intenţionează să gestioneze un TSS DLT în calitate de CSD transmite informaţii cu privire la modul în care intenţionează să respecte cerinţele aplicabile ale Directivei 2014/65/UE, astfel cum se menţionează la articolul 6 alineatul (2) din prezentul regulament, cu excepţia informaţiilor care ar fi necesare pentru a demonstra respectarea cerinţelor de la care solicitantul a cerut o derogare în conformitate cu articolul respectiv.
(6)Până la 23 martie 2023, ESMA elaborează orientări în vederea întocmirii de formulare, formate şi modele standard în scopurile alineatului (4).
(7)În termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii unei cereri pentru o aprobare specifică de gestionare a unui TSS DLT, autoritatea competentă evaluează dacă cererea este completă. Dacă cererea este incompletă, autoritatea competentă stabileşte un termen în care solicitantul trebuie să furnizeze informaţiile care lipsesc sau orice informaţii suplimentare. Autoritatea competentă informează solicitantul atunci când consideră că cererea este completă.
De îndată ce autoritatea competentă consideră că cererea este completă, aceasta transmite o copie a respectivei cereri către:
a)ESMA; şi
b)autorităţile relevante menţionate la articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
(8)Atunci când este necesar pentru a promova consecvenţa şi proporţionalitatea derogărilor sau atunci când este necesar pentru a asigura protecţia investitorilor, integritatea pieţei şi stabilitatea financiară, ESMA furnizează autorităţii competente un aviz fără caracter obligatoriu privind derogările solicitate sau privind caracterul adecvat al tipului de tehnologie a registrelor distribuite utilizat în scopurile prezentului regulament, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea unei copii a cererii respective.
Înainte de a emite un aviz fără caracter obligatoriu, ESMA consultă autorităţile competente ale celorlalte state membre şi ţine seama în cea mai mare măsură de opiniile acestora la emiterea avizului său.
În cazul în care ESMA emite un aviz fără caracter obligatoriu, autoritatea competentă acordă atenţia cuvenită avizului respectiv şi transmite ESMA o declaraţie cu privire la orice abatere semnificativă de la avizul respectiv, în cazul în care ESMA solicită acest lucru. Avizul ESMA şi declaraţia autorităţii competente nu se fac publice.
Autorităţile relevante menţionate la articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 furnizează autorităţii competente un aviz fără caracter obligatoriu privind caracteristicile TSS-ului DLT gestionat de solicitant, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea unei copii a cererii respective.
(9)În termen de 90 de zile lucrătoare de la data primirii unei cereri complete pentru o aprobare specifică de gestionare a unui TSS DLT, autoritatea competentă efectuează o evaluare a cererii şi decide dacă acordă sau nu aprobarea specifică. În cazul în care solicitantul cere simultan autorizarea în temeiul Directivei 2014/65/UE sau al Regulamentului (UE) nr. 909/2014 şi o aprobare specifică în temeiul prezentului articol, perioada de evaluare poate fi prelungită cu o perioadă suplimentară până la cea specificată la articolul 7 alineatul (3) din Directiva 2014/65/UE sau, respectiv, la articolul 17 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
(10)Fără a aduce atingere articolelor 7 şi 44 din Directiva 2014/65/UE şi articolului 17 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, autoritatea competentă refuză să acorde o aprobare specifică de gestionare a unui TSS DLT în cazul în care există motive pentru a presupune următoarele:
a)există riscuri semnificative privind protecţia investitorilor, integritatea pieţei sau stabilitatea financiară care nu sunt abordate şi atenuate în mod corespunzător de către solicitant;
b)aprobarea specifică de gestionare a unui TSS DLT şi derogările solicitate sunt menite să eludeze cerinţele juridice sau de reglementare; sau
c)operatorul TSS-ului DLT nu va fi în măsură să respecte sau nu va permite utilizatorilor săi să respecte dispoziţiile aplicabile din dreptul Uniunii sau dispoziţiile de drept intern care nu intră în domeniul de aplicare al dreptului Uniunii.
(11)O aprobare specifică este valabilă pe întreg teritoriul Uniunii pentru o perioadă de până la şase ani de la data emiterii. Aprobarea specifică menţionează derogările acordate în conformitate cu articolul 6, orice măsuri compensatorii şi orice praguri inferioare stabilite de autoritatea competentă în conformitate cu articolul 3 alineatul (6).
Autoritatea competentă informează fără întârziere ESMA şi autorităţile relevante menţionate la articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 cu privire la acordarea, refuzul sau retragerea unei aprobări specifice în temeiul prezentului articol, inclusiv cu privire la orice informaţie specificată la primul paragraf de la prezentul alineat.
ESMA publică pe site-ul său:
a)lista TSS-urilor DLT, datele de începere şi de încetare a aprobărilor lor specifice, lista derogărilor acordate fiecăruia dintre acestea şi orice praguri inferioare stabilite de autorităţile competente pentru fiecare dintre ele; şi
b)numărul total de cereri de derogare care au fost depuse în temeiul articolului 6, indicând numărul şi tipurile de derogări acordate sau refuzate, împreună cu justificările în caz de refuz.
Informaţiile menţionate la al treilea paragraf litera (b) se publică cu titlu anonim.
(12)Fără a aduce atingere articolelor 8 şi 44 din Directiva 2014/65/UE şi articolului 20 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, autoritatea competentă retrage o aprobare specifică sau orice derogări conexe acesteia, în cazul în care:
a)a fost identificată o anomalie în funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite utilizate sau la nivelul serviciilor şi al activităţilor realizate de operatorul unui TSS DLT, care reprezintă un risc pentru protecţia investitorilor, integritatea pieţei sau stabilitatea financiară, iar riscul depăşeşte beneficiile serviciilor şi ale activităţilor în fază experimentală;
b)operatorul TSS-ului DLT a încălcat condiţiile aferente derogărilor;
c)operatorul TSS-ului DLT a admis la tranzacţionare sau a înregistrat instrumente financiare care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 3 alineatul (1);
d)operatorul TSS-ului DLT a depăşit pragul menţionat la articolul 3 alineatul (2);
e)operatorul TSS-ului DLT a depăşit pragul menţionat la articolul 3 alineatul (3) şi nu a activat strategia de tranziţie; sau
f)operatorul TSS-ului DLT a obţinut aprobarea specifică sau derogările conexe pe baza unor informaţii înşelătoare sau a unei omisiuni semnificative.
(13)În cazul în care un operator al unui TSS DLT intenţionează să introducă o modificare semnificativă în funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite utilizate sau a serviciilor ori a activităţilor respectivului CSD, iar modificarea semnificativă respectivă necesită o nouă aprobare specifică, o nouă derogare sau modificarea uneia sau mai multor derogări existente ale operatorului sau a oricărei condiţii aferente unei derogări, operatorul TSS-ului DLT solicită o nouă aprobare specifică, o nouă derogare sau o modificare.
În cazul în care un operator al unui TSS DLT solicită o nouă aprobare specifică, o nouă derogare sau o modificare, se aplică procedura prevăzută la articolul 6. Cererea se soluţionează de autoritatea competentă în conformitate cu prezentul articol.